• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot porządkuje reklamy bez kar finansowych. Do czasu

Krzysztof Koprowski
12 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Sopot pokazuje pierwsze efekty uchwały krajobrazowej, dzięki której udało się usunąć banery wielkoformatowe z zabytkowych kamienic. Na celowniku urzędników będą wkrótce billboardy oraz mniejsze płachty reklamowe. Na razie właściciele nieruchomości i nośników reklamowych wolą współpracować z urzędnikami, niż narażać się na wysokie kary finansowe.



Czy urzędnicy powinni nakładać kary za reklamy niezgodne z uchwałą?

7 czerwca 2019 upłynął w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam. To oznacza, że od tego momentu każda reklama, zarówno istniejąca przed tym terminem, jak i umieszczana obecnie musi bezwzględnie spełniać wymagania uchwały krajobrazowej.

Kto nie dostosuje się do jej zapisów, musi liczyć się z karami finansowymi. Przykładowo, nośnik reklamowy o powierzchni 100 m kw. niezgodny z uchwałą oznacza karę w wysokości 1 tys. zł dziennie.

Co ważne, kara wymierzana jest właścicielowi nieruchomości (bez potrzeby ustalania właściciela nośnika reklamowego) i jest ona naliczana od momentu wszczęcia postępowania przez urzędników.

Dobra współpraca przy usuwaniu reklam



- Dotychczas wysłaliśmy ok. 200 pism do agencji reklamowych, wspólnot i przedsiębiorców, informując o przyjęciu uchwały krajobrazowej, okresie dostosowawczym i oczekiwanych przez nas zmianach. Od lipca prowadziliśmy wstępne postępowania wobec 20 podmiotów, które ostatecznie usunęły reklamy - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Dotychczasowa dobra współpraca zaowocowała brakiem potrzeby wymierzania kar finansowych. Jeżeli jednak w przyszłości będzie taka potrzeba, to z takiej możliwości skorzystamy.
W kolejnym etapie urzędnicy chcą wyeliminować mniejsze banery reklamowe. Widoczny na zdjęciu baner znajdował się tuż obok miejsca organizacji krótkiej konferencji prasowej, na której urzędnicy chwalili się efektami uchwały krajobrazowej. W kolejnym etapie urzędnicy chcą wyeliminować mniejsze banery reklamowe. Widoczny na zdjęciu baner znajdował się tuż obok miejsca organizacji krótkiej konferencji prasowej, na której urzędnicy chwalili się efektami uchwały krajobrazowej.
- Prowadzone przez nas postępowania polegały na uzyskaniu informacji od właściciela nieruchomości, kto jest właścicielem nośnika reklamowego. Następnym krokiem było poinformowanie przez nas właściciela nośnika o tym, że jest on niezgodny z uchwałą. Perspektywa wymierzenia kary sprawiała jednak, że postępowanie już na tym etapie kończyło się sukcesem, czyli demontażem reklamy. Właściciele nieruchomości często też sami wymuszali na właścicielach nośników ich usunięcie - dodaje Monika Kłobucka z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Sopotu.

Czworo urzędników zaangażowanych w weryfikację reklam



Obecnie tematem uchwały krajobrazowej, w tym przestrzegania jej zapisów, zajmują się cztery osoby: dwie z Biura Konserwatora Zabytków oraz dwie we wspomnianym Wydziale Urbanistyki i Architektury.

Należy przy tym podkreślić, że nie jest to ich jedyne zadanie, lecz jeden z zakresów służbowych obowiązków. Jak przekonują włodarze, takie rozwiązanie podziału pracy jest wystarczające, by zapanować nad jakością przestrzeni publicznej Sopotu.

- Warto pamiętać, że niemal cały obszar Sopotu od 1979 r. jest także wpisany do rejestru zabytków. To oznacza, że każdorazowy montaż reklamy wymaga pozwolenia konserwatorskiego. Uchwała krajobrazowa jest w tym przypadku dodatkowym narzędziem - zwraca uwagę Małgorzata Całka z Biura Konserwatora Zabytków.
Czytaj też:

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu



Na razie usuwanie reklam niezgodnych z uchwałą odbywa się bez nakładania kar. Urzędnicy nie wykluczają jednak, że wkrótce się to zmieni. Na razie usuwanie reklam niezgodnych z uchwałą odbywa się bez nakładania kar. Urzędnicy nie wykluczają jednak, że wkrótce się to zmieni.

Wkrótce akcja wymierzona w inne nośniki reklamowe



Kolejnym etapem po weryfikacji i usunięciu banerów wielkoformatowych z kamienic będą działania zmierzające do usunięcia niezgodnych z uchwałą billboardów oraz mniejszych banerów, często wieszanych na płotach czy elewacjach. Urzędnicy chcą także dążyć do ograniczenia tzw. wyklejek w witrynach.

- Wspólnoty mieszkaniowe, które dostosowały się do uchwały krajobrazowej, mogą ubiegać się o dofinansowanie remontów elewacji zabytkowych kamienic. W budżecie przewidziano na ten cel ok. 1 mln zł - dodaje Skwierawski.
W czerwcu przyszłego roku skończy się okres dostosowawczy dla szyldów, informujących o prowadzonej działalności lub siedzibie firmy. W czerwcu przyszłego roku skończy się okres dostosowawczy dla szyldów, informujących o prowadzonej działalności lub siedzibie firmy.

Regulacja szyldów do czerwca 2020 r., ogrodzeń do 2022 r.



Sopocka uchwała krajobrazowa przewiduje ok. 40 typów różnych nośników reklamowych, które są dopuszczone w odpowiednich obszarach miasta. Ich opis znaleźć można zarówno w treści uchwały, jak i przewodniku wydanym przez miasto.

Uchwała przyjęta przez Sopot obejmuje regulacją również szyldy informujące o prowadzonej działalności (czyli np. nazwa zakładu umieszczana nad wejściem lub sieci handlowej) oraz sytuowanie ogrodzeń. W przypadku szyldów okres dostosowawczy upływa 7 czerwca 2020 r., zaś ogrodzeń - 7 czerwca 2022 r.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Opinie (88) 9 zablokowanych

  • W Gdyni za aprobata UM wynajeta firma zbirow

    strzelala w nocy na dzielnicy W. Kack do dzikow 10 m od zabudowan , po interwencji kolesie uciekali az do tesco , wice gludz twierdzi ze to zgodne z jego prawem

    • 0 0

  • ten budynek LIDLa bez reklam wyglada ohydnie (2)

    z reklamami byl duzo bardziej estetyczny

    • 17 18

    • Z reklamami wyglądał jak ich wielka gazetka reklamowa. Szkoda, że nie można zainstalować adblocka na miasta.

      • 1 0

    • Ty bez makijażu też piękny nie jestes

      • 4 5

  • To jest ,,dobra zmiana (1)

    Wywalają reklamy ( wreszcie ), sadza drzewa ( np na całej niepodległości) coraz bardziej dbają o parki, zieleńce a ludzie i tak jak to polscy hejtują. Mieszkając w Polsce i często przebywając w innych krajach dochodzę do smutnego wniosku, ze największym problemem mojej ojczyzny są jej obywatele.. ;(

    • 1 1

    • nie przesadzaj

      w inych krajach takze jest zazdrosc i darmowy hejt.

      • 1 0

  • Z menelami niech porządek zrobią (2)

    Nastawiali im ławek do leżenia między tunelami na monciaku, potem darmowa zupka pod kościołem Jerzego albo w Caritasie.

    • 11 0

    • Bo to są

      Takie nasze foczki. Menelfoczki. Smierdza i leżą.

      • 1 0

    • Prawa! Menelostwa w Sopocie są TŁUMY! jescze ich karmią to zjeżdżają się kolejni :((

      • 2 0

  • Akurat budynek Lidla wygląda (2)

    teraz dużo gorzej niż z reklamami.

    • 17 12

    • gorzej to ty wygladasz teraz (1)

      • 0 4

      • Skąd wiesz skoro nawet

        się nie znamy?

        • 1 0

  • Prawo powinno dotyczyć wszystkich

    Wszystkie banery,plakaty,flagi wyborcze jednym słowem śmieci powinny zniknąć z przestrzeni miejskiej
    A co mamy właśnie widać bo zaczyna się ten cyrk i dewastacja
    Mowa tu wizerunku jak i to że pozostają różnego rodzaju resztki i zniszczenia po wyborach
    Resztki drutów, opasek, taśm, klejów i zniszczonej powłoki przez ocieranie elementów targanych przez wiatr

    • 6 0

  • Co z tego, że zdjeli reklamy z Lidla na Al Niepodległości, jeśli te szkielety sdo ich zamontowania zostały, teraz jest jeszcze gorzej.

    • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    To moze wzięli by się w pierwszej kolejnosci za wyklejających kartki "wolne pokoje" (1)

    Te niejednokrotnie piękne reklamy wielkoformatowe w zasadzie nikomu nie szkodzą...
    ale największa ujmą wizerunku miasta są Reklamy tzw "wolnych pokoi" które Dziadostwo wykleja na słupach, hydrantach, rynnach a nade wszytkim na Legalnych słupach reklamowych... czy nawet reklamach Eko-parkingu :((
    NIKT z tym nic nie robi! A przecież wyłapać to dziadostwo to kwestia zadzwnonić i umówić się na spotkanie w sprawie pokoju i karać! karać! karać!
    Dla odpowiedzialnych Służb to hańba dopuścić by zaledwie Kilka osób wręcz terroryzowało prestrzeń publiczną całego miasta reklamując swoją nielegalną działalność gospodarczą (bo tacy ani ZUS-u ani podatków nie płacą).
    Sopockim "Królem" wyklejania ulotek "Wolne pokoje" jest facet od tej reklamy naprzeciwko Grodziska co już wychodzi z nią z goródka na ulicę. Nikt mu nic nie zrobi!

    • 18 9

    • I tu miasto może popisać się ustawiajac kilka slupów do takich ogłoszeń.

      • 2 0

  • Sopot to chyba najbardziej przereklamowane miasto w Polsce (3)

    • 46 38

    • gdynia bardziej

      • 2 3

    • na bank jesteś z Gdyni

      • 6 7

    • Daleko mu do Zakopanego

      • 12 2

  • Sopot to syf - turystów nawet jest o wiele mniej niż w poprzednich latach (4)

    kluby gorsze pustki w lato. Sopot się kończy. To nie ten Sopot jak 5-6 lat temu gdzie w czwartki poniedziałki w lato były tłumy - w tym roku Monte Casiono świeciło pustkami w Sopocie

    • 23 33

    • Prawdę Waśc Piszesz ale w sumie to dobrze!

      Rzeczywiśćie w porównianiu z innymi latami to były pustki... i to dobrze!
      ZLE że nazjeżzało się buractwa co zakłócali siszę nocną...

      Normalni luzie do sopotu już nie jeżdżą - Buractow dalej ciągnie
      to efekt wynajmu apartamentów bez kontroli właścicieli :((

      • 7 0

    • brednie

      wypisujesz .

      • 3 2

    • Bredzisz jak troll.

      Pozdrów jaroslawa

      • 8 7

    • Jo jo jo

      Sopot się kończy już od 20 lat

      • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane