• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot znalazł inwestora, nowy dworzec w 2014 r.

Michał Stąporek
7 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Tak mają wyglądać okolice dworca w Sopocie po zakończeniu publiczno-prywatnej inwestycji. Tak mają wyglądać okolice dworca w Sopocie po zakończeniu publiczno-prywatnej inwestycji.

Dwupoziomowy plac miejski połączony z Monciakiem, nowy hotel i kameralny dworzec oraz parking podziemny na 250 aut - tak w ciągu dwóch i pół roku zmieni się otocznie dzisiejszego dworca w Sopocie dzięki wspólnej inwestycji miasta, PKP i inwestora z Gdańska.



Wizja architektów pracujących dla Bałtyckiej Grupy Inwestycyjnej. Wizja architektów pracujących dla Bałtyckiej Grupy Inwestycyjnej.
Tereny wokół dworca mają zostać "odzyskane" dla mieszkańców Sopotu. Tereny wokół dworca mają zostać "odzyskane" dla mieszkańców Sopotu.
To wszystko dzięki ogłoszonemu w piątek zakończeniu konkursu na inwestora, który wraz z miastem i PKP przebuduje teren ograniczony ulicami Podjazd, Kościuszki i Chopina zobacz na mapie Sopotu.

O prawo do udziału w przedsięwzięciu realizowanym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego walczyły dwie firmy: Bałtycka Grupa Inwestycyjna z Gdańska oraz Global Retail and Residential Estate Services z Warszawy. Po rocznych negocjacjach i konkursie ofert zdecydowano się na współpracę z firmą z Trójmiasta, która sfinansuje wartą ok. 100 mln zł inwestycję (wcześniej mówiono o kwocie dwukrotnie wyższej).

Co się zmieni wokół dworca? Zaniedbany dziś budynek dworca zostanie rozebrany. W jego miejsce pojawi się ciąg budynków handlowo-usługowych, które staną wzdłuż ulicy Dworcowej. Przy ul. Podjazd stanie hotel, który ze względu na bliskość torów kolejowych, prawdopodobnie będzie miał nie więcej niż trzy gwiazdki.

Ulice Dworcowa i Podjazd zostaną odsunięte od dworca, dzięki czemu po wyjściu z niego od razu znajdziemy się na miejskim placu, przez który będzie można przejść wprost na Monciak. Sam plac ma być udekorowany małą architekturą, zielenią miejską, prawdopodobnie stanie tu też fontanna. Ta część placu, która znajdzie się przy wyjściach z tunelu na perony, zostanie zadaszona.

Pod placem znajdzie się podziemny parking na 250 samochodów, natomiast parking naziemny pojawi się przy ul. Kolejowej. Ulica Nowa Dworcowa połączona zostanie z ulicami Kościuszki i Podjazd za pomocą dwóch rond.

- Założeniem naszego projektu jest stworzenie bezkolizyjnej i sprawnej komunikacji wokół dworca. Chcemy, żeby ta przestrzeń zapewniała zarówno dużą sprawność przepływu osób, jak i umożliwiła zagospodarowanie czasu wolnego podróżnym - mówi Marcin Kaniewski, projektant i prezes Bałtyckiej Grupy Inwestycyjnej.

Czy podoba ci się projekt nowego dworca?

Po podpisaniu umowy, co czego może dojść w ciągu kilku tygodni, rozpoczną się prace projektowe, które potrwają rok (współautorami projektu są, obok Kaniewskiego, Dariusz GawkowskiHubert Szneider). Prace budowlane powinny się zakończyć w ciągu półtora roku, więc przed latem 2014 roku turyści przyjeżdżający do Sopotu powinni zobaczyć już kompletnie odmieniony ten fragment miasta.

- W wielu sondażach, ankietach oraz podczas spotkań mieszkańcy i goście Sopotu zgłaszali potrzebę rewitalizacji zdegradowanych terenów wokół dworca - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Cieszę się, że wybrana oferta prezentuje nowoczesną architekturę i że w Sopocie obok dworca powstaną przestrzenie usługowe, handlowe i biurowe.

Ponieważ inwestycja zostanie zrealizowana na terenach należących także do PKP, również kolejarze brali udział w wyborze prywatnego inwestora.

- Cieszymy się z  pozytywnego rozstrzygnięcia postępowania, które trwało ponad cztery lata. Liczymy, że to partnerskie przedsięwzięcie zmieni pozytywnie wizerunek tego rejonu Sopotu, i że każda ze stron będzie miała satysfakcję i korzyść ekonomiczną - zaznacza Mariusz Wiórek, dyrektor ds. nieruchomości w PKP.

W przyszłą sobotę, 15 października, wszyscy chętnie będą mogli wziąć udział w spacerze po terenach przydworcowych. Przewodnikiem będzie prezydent Sopotu Jacek Karnowski oraz architekci, którzy zaprojektują nową zabudowę. Zbiórka o godz. 16, przy kasach SKM od strony ul. Chopina.

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Panie Prezydencie Karnowski a co ze schroniskiem dla psów?

    Warunki w których mieszkają psy w sopockim schronisku są skandaliczne. Małe przepełnione boksy, brud, smród. Polecam Panu wizytę w sopockim schrnisku? Czy los tych bezdomnych zwierząt jest Panu obojętny? Miasto aspiruje do miana miasta elitarnego i luksusowego ale schronisko dla zwierząt zupełnie nie licuje z tym wizerunkiem. Poprostu wstyd!!!!

    • 7 1

  • SUPER!

    SUPER!!!!!:)))

    • 6 1

  • dobra wspolczesna architektura i tyle ! (2)

    zeby tylko jakosc wykonania nie byla tak kompromitujaca ja w centrum hafnera!

    • 7 4

    • architektura nawet nie znasz pojecia tego słowa!!

      • 0 2

    • jakosc bedzie jaka bedzie, Polska jakosc.

      • 1 2

  • Tereny wokół dworca mają zostać "odzyskane" dla mieszkańców Sopotu.

    ale na tych projektach tego niewiedac!!Widac za to wielkie betonowe budynki jedna betonowa ławka i praktycznie brak zielonych miejsc!!Wiec gdzie te tereny dla mieszkańców zupełnie identycznie jak nowy plac na Monciaku identyko

    • 1 4

  • PKP

    Będzie "partnerem".... :)Będziemy się przyglądać jak to będzie wyglądało...Trzymam kciuki za Miasto Sopot.

    • 5 1

  • ciekawi mnie najbardziej

    jak będzie się układała współpraca z PKP.Czy ta instytucja w ogóle nadaje się do partnerstwa...?Będziemy się bacznie przyglądać...

    • 2 1

  • Brawo Sopot, idąc za jego przykładem Gdynia powinna wydać proporcionalnie 650 mln. (4)

    na Centrum Przesiadkowe, bo sprawa obecnego remontu dworca, torów i peronów nie załatwi sprawy i dzielących miasto torów jak i utrudnień oraz braku dworca PKS, Prywatnych Linii Przewozowych, MKS, Taxi, Podziemnego Parkingu, Hotelu, Hostelu, łącznika podziemnego pomiędzy ul.Wiśniewskiego a Morską/Warszawską z krótkimi podziemnymi przystankami dla samochodów dowozowych pasażerów (z zatoczkami podziemnymi przy każemy z peronów) pisałem już nie raz o tym i przypominałem go władzom i będę to robił- aż do skutku. Moim zdaniem jest to jedna z najpilniejszych potrzeb miasta: obok modernizacji dworca, integracji z drogami rowerowymi, ew. zrobienia zabezpieczenia pod szybki tramwaj Międzytorze - > Wiczlino ew. alternatywa Oksywie ->Wiczlino a w tym zniwelowania kłopotów z dojazdem do pracy. Oprócz podstawowych funkcji transportowych część komercyjna związana z tak potrzebnym w tym miejscu ogromnym hipermarketem dla budującej się nowej dzielnicy prestiżu wysokościowców i drapaczy chmur "Międzytorze" Nie można odpuścić władzom miasta czy innym osobom za nie odpowiedzialnym tak potrzebnego Gdyni (i dla Pomorza)Centrum Przesiadkowego. I mogę zrozumieć, że, modernizacja dworców to zadanie, na które władze miasta Gdyni mają niewielki wpływ, ale integracja całości jak robi to Sopot w ramach PPP to już konieczność. Co prawda w tym względzie dużo do powiedzenia mają tu Polskie Koleje Państwowe, PKS, a nawet wojewoda! Dlatego na realizację tego marzenia gdynian a nawet trójmieszczan przyjdzie nam z pewnością poczekać, ale była już koncepcja o której myślała Węgierska firma, która chciała podjąć się budowy takiego wielkiego centrum. Dzięki presji nas wszystkich Forumowiczów i Czytelników ten czas oczekiwania może się jednak mocno skrócić i urzeczywistnić jeszcze na lepszy, nowocześniejszy, bardziej funkcjonalny. Zwłaszcza, że odnowienie i modernizacja dworca istniejącego to dla nas było też wyzwanie, ale już pod koniec zimy mam nadzieje szczęśliwie się zakończy ku uciesze nas wszystkich. Co prawda po dziesięciu latach budowy Berlin oddał właśnie do użytku swój nowy Dworzec Główny - najnowocześniejszy w Europie, więc mamy się na czym wzorować. Wstyd byłoby aby najszybsze pociągi z uchylnym pudłem odjeżdżały z nieciekawej infrastruktury i ogólnej "maleńkiej architektury". To musi tu powstać oprócz części odnowionej wielofunkcyjny ogromny kombinat - centrum komunikacyjne dla całego Pomorza i Bałtyku Południowego. Zapewne podróż w przeszłość zobrazuje nam odnowiony dworzec na samym początku wizyty w naszym mieście, a teraz czekać nas będzie podróż w przeszłość. Zwłaszcza, że architektura tego istniejącego budynku doskonale nadaje się na organizowanie wystaw, biennali, spotkań,.... Należy wybudować jeszcze jedno zintegrowane przejście podziemne, a istniejącemu zrobić drobny lifting i remont. Zastanowić się nad właściwym połączeniem dworców SKM,KM PLK,.. do tego z ew.szybkim tramwajem lub innym nowocześniejszym środkiem transportu łączącym tereny b.Nauty przez Międzytorze, Dworzec PKP,,... z Wiczlinem lub jeszcze inne warianty. Można też cieszyć się, że za gruntowną przebudowę gdyńskiego dworca nie brano się w latach 90. Przykład Gdańska, gdzie przeróbek dokonano przed dekadą nie jest - nomen omen - budujący. Ciasnota, niefunkcjonalność, słaba wentylacja i niski poziom wewnętrznego wykończenia i do tego duży brud - typowy dla architektury wczesnego polskiego kapitalizmu - są tam coraz bardziej zauważalne. Należy podziękować tu "Dziennikowi Bałtyckiemu", który wytykał gdyńskiemu niechlujstwo, i wiele najgorszych cech co pomogło zmobilizować wszystkich do zmian na lepsze, ale jeszcze nie na najlepsze. Osobiście mam nadzieję, że uda się przekształcić dworzec w obiekt europejskiej klasy, połączony z usługami, handlem i hotelem i - co jeszcze ważniejsze - z komunikacyjnym węzłem obsługującym całą aglomerację: szybkimi podmiejskimi kolejkami i autobusami. Takie centrum to ogromne i ciężkie wyzwanie dla architektów i urbanistów, logistyków,.... Powinien być ogłoszony konkurs na przebudowę, a także zgłosić jako zadanie dla studentów Architektury PG, ew. innych najciekawsze już honorować i nagłaśniać. Tak aby pomysł był ze wszech miar mądrym i funkcjonalnym przedsięwzięciem. I nie powinno się takieg ogłoszenia odsuwać w czasie, ponieważ dając PKP wytchnienie ona jak znam życie spocznie na laurach "odnowiciela" a miast musi dążyć do zaplanowania i modernizację stacji Głowna OSOBOWA łącznie z zagospodarowaniem hektarów wolnych torów, czyli zdewastowanych ha budynków dawnej paczkarni, poczty pomiędzy dworcem PKP i PKS a do tego Międzytorzem. To sensowne, by o zagospodarowaniu tych terenów myśleć kompleksowo. Tym bardziej że koncepcja zagospodarowania wolnych tam terenów jest bardzo stara i wałkuje się ją od dziesięcioleci. To puste miejsce w centrum miasta, które dałoby się przekształcić w nowoczesne city, a przez to dałoby KOPA do większego zdynamizowania Gdyni dalej poprzez ładnie już dziś wyglądający Pl.Kaszubski a nawet zwiększyłoby ruch w dzielnicy prestiżu i Świętojańskiej!.

    • 13 5

    • przeczytałem tylko nagłówek wpisu i dlatego prawdopodobnie się zgadzam z opinią;)

      • 1 0

    • koncert życzeń grafomana... (1)

      jezu...wiesz jaką wtopą publicznych pieniędzy było "centrum przesiadkowe" w Berlinie? ile mld eur w to poszło??? nie wiesz o czym piszesz. Zamiast szczytować na tej pisaninie lepiej być napisał o wielopoziomowym parkingu w centrum lub blisko centrum - tu tkwi problem. Odchodzi się od centrów komunikacyjnych/przesiadkowych; są za drogie, skomplikowane i potrzeba pod nie terenów. Lepiej budować komunikację rozproszoną niż skupioną.

      • 3 4

      • "być napisał o wielopoziomowym parkingu"

        temat jest o Dworcu a parking wielopoziomowy jest przy Dworcu w Gdyni Głównej, (i nie tylko) potrzebny.Gdzie ja napisałem żeby brać przykład finansowania z Berlina. Chyba mnie źle zrozumiałeś, ale ja piszę aby na bazie nowoczesnych rozwiązań i tamtejszych wzorów, co wcale nie oznacza, aby wszystko przyjmować w czambuł, bo tak tylko postępują nieudacznicy podobnego pokroju co ty. "Lepiej budować komunikację rozproszoną niż skupioną." A ja jestem innego zdania, moim zdaniem powinna być zintegrowana i skupiona niemniej komplementarną ze rozproszoną, co pozwoliłoby zachować nie tylko bezpieczeństwo w razie awarii, ale też w wypadku terroryzmu i przejąć funkcję integratora np. w mniejszym węźle przesiadkowym. Wersja powinny się uzupełniać o dobry rodziny nasz standard gdzie jasno zdefiniowane procedury, parametry różnych wariantów warstwy fizycznej oraz dostęp do transportu i łączy niezależnych od jednego medium. Postawienie istoty dodatkowej na „inteligencji” do tych logistycznych działań, przyśpieszając współdziałanie między nimi podczas krytycznych zadań i zdarzeń, jak wielkie imprezy, zmienne warunki meteo, klęski,.... zabezpieczenie a także inicjowanie i utrzymywanie komunikacji w warunkach krytycznych. Jako nowoczesnych metod dostępu do bazy głównej która mieściłaby się w takim CP i wypracowanie i ew. przyjęcie metodologii na osobiste integratory z wcześniejszym (wyprzedzającym)zapobieganiem kolizji. Np.sposób wymiany danych między serwerami - serwerem dostępu zdalnego, przypisując temu ostatniemu rolę klienta. Nie jestem specjalistą w zarządzaniu systemami informatycznymi, ale dziś jest to już możliwe a przecież mówimy o jutrze;)) Na szczęście prof. Olgierd jest osobą mądrą i kumatą i pewnie sobie z tym poradzi a jeśli nie on to znajdzie najlepszych w tym względzie specjalistów. W ten sposób każdy Gdynianin wraz z DO powinien podpisać i otrzymać decyzję o dopuszczeniu zdalnego użytkownika do sieci komunikacyjnej, komunikującego się z serwerem dostępu, podejmuje serwer ochrony danych i na bieżąco informuje ew. komunikuje o zaistniałych zdarzeniach, tak aby nie denerwować się gdzieś w trasie. Po uzyskaniu dostępu i właściwej informacji wszystkie osoby oczekujące użytkownika będą monitorowane i właściwie zabezpieczanie czy to w transport dodatkowy awaryjny czy w inny sposób. Ta technologia wymaga osobnego, specjalistycznego opracowania więc nie będę silił się na dywagacje.

        • 3 0

    • skąd kasa na to? no proszę lepiej znajdź źródło zamiast robić tu koncert życzeń

      tak każdy potrafi..

      • 1 5

  • Teren odzykany dla mieszkańców...

    ... a na zdjęciu dzieci bawią się na kostce brukowej ... bo w Sopocie nie ma placów zabaw. Czy władze mista zakładają, że wszyscy mieszkańcy to tylko emeryci i turyści ?

    • 1 4

  • obiecanki

    taaaaa, a kartą nadal nie można płacić.....

    • 4 1

  • "....udekorowany małą architekturą, zielenią miejską, prawdopodobnie stanie tu też fontanna"

    dużo razy słyszeliśmy słowo "prawdopodobnie", a nawet i "na pewno"....i jak dotychczas zalewa nas nie zieleń, lecz beton

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane