- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (73 opinie)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (27 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (294 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (3 opinie)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (47 opinii)
Sprawa pijanego księdza umorzona. I bardzo dobrze
Tak wyglądała ceremonia, na której pijany ksiądz upadł na grób.
Kompletnie pijany ksiądz, który odprawiał pogrzeb w Gdańsku, nie obraził uczuć religijnych "publicznie znieważając miejsce do wykonywania obrzędów". Prokuratura umorzyła postępowanie - i bardzo dobrze, że tak się stało. Sprawa prowadzona była bowiem z kontrowersyjnego artykułu 196 Kodeksu karnego, który dawno powinien zostać usunięty z polskiego prawa - pisze Szymon Zięba.
Zgodnie z wykładnią prawniczą przedmiotem czci jest np. wizerunek, imię lub osoba boga czy bóstwa, święty przedmiot lub symbol, relikwia, formuła modlitwy. Niektóre wyznania darzą kultem także osoby zmarłe, np. świętych lub przodków.
Rzecznik Praw Obywatelskich w swojej analizie definiuje też, że pewne symbole mogą mieć znaczenie i religijne, i świeckie. Miejscami kultu będą świątynie, kaplice, cmentarze (jeśli dana religia nadaje im taki status), ale np. także obszar zajmowany przez wiernych podczas mszy polowej.
Jak więc widać, wachlarz "przedmiotów, osób i obiektów", które mogą zostać (celowo lub nie) "obrażone", jest zarazem szeroki, jak i mocno nieprecyzyjny.
Art. 196 K.k. nie jest wykorzystywany do ochrony grup wyznaniowych czy ośrodków kultu, a do walki z niepoprawnymi artystami czy autorami haseł, np. podczas manifestacji.Tymczasem w sprawie, o której mowa, śledczy badali, czy uczucia religijne obraził ksiądz, który w grudniu ubiegłego roku na cmentarzu Łostowickim kompletnie pijany odprawiał ceremonię pogrzebową i m.in. upadł na grób zmarłego.
Stało się tak, bo po publikacji naszego tekstu oraz na podstawie złożenia anonimowego zawiadomienia sprawą zainteresowała się policja i prokuratura. Oficjalnie dochodzenie zostało wszczęte 19 stycznia 2023 r.
Pijany ksiądz nie obraził uczuć, bo celowo nie znieważył grobu
Sprawę ostatecznie jednak umorzono. Dlaczego?
- Dokonane w toku postępowania ustalenia nie dały podstaw do stwierdzenia, aby swoim zachowaniem ksiądz działał z zamiarem umyślnego znieważenia miejsca przeznaczonego do publicznego wykonywania obrzędów religijnych - cmentarza w trakcie ceremonii pogrzebowej, tym samym nie doszło do wyczerpania znamion czynu z art. 196 K.k. Decyzja ta nie została zaskarżona - powiedziała prok. Grażyna Wawryniuk z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Muzyk podarł Biblię na biletowanym koncercie i trafił przed sąd
Weteranem sądowych procesów z tego przepisu jest trójmiejski muzyk Adam Nergal Darski, wokalista zespołu Behemoth. W jego przypadku jednak śledczy kierowali do sądu akt oskarżenia. Jedna z najgłośniejszych spraw dotyczy podarcia Biblii na biletowanym koncercie w Gdyni.
Osoby, które poczuły się urażone jakimś zachowaniem, które uważają, że ich dobra (do których zalicza się również wiara) zostały naruszone, mogą wystąpić ze sprawą na gruncie prawa cywilnegoWówczas doniesienie do prokuratury złożyli w tej sprawie posłowie PiS oraz Ryszard Nowak, przewodniczący Ogólnopolskiego Komitetu Obrony przed Sektami. Na koncercie co prawda nie byli, ale i tak postanowili pociągnąć Darskiego do odpowiedzialności.
Choć sąd ostatecznie sprawę umorzył, machina wymiaru sprawiedliwości badała ją latami, a koszt rozstrzygnięcia sporu, czy Darski "znieważył czy nie znieważył" ponosili podatnicy - zarówno finansowy, jak i ten będący wypadkową konsekwencji zapychania sądów światopoglądowymi procesami. Sprawa Nergala, choć najgłośniejsza, nie jest bowiem odosobnionym wyjątkiem.
Tak wyglądał fragment koncertu Behemoth, który obraził polityków i działacza:
I to właśnie z tego powodu uważam, że dobrze się stało, że śledczy sprawę księdza zamknęli, abstrahując od argumentacji prokuratury. Zachowanie duchownego, choć naganne, bynajmniej nie nadaje się do badania przez prokuraturę i uruchamianie sądowego korowodu na gruncie Kodeksu karnego.
Polska to państwo świeckie. Tak stanowi ustawa
W Polsce państwo świeckie jest kategorią ustawową, określoną w ustawie z dnia 17 maja 1989 roku o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. Art. 10 ust. 1 tej ustawy brzmi: "Rzeczpospolita Polska jest państwem świeckim, neutralnym w sprawach religii i przekonań".
W Konstytucji, w art. 25 ust. 2 znalazł się natomiast zapis, że "władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę wyrażania ich w życiu publicznym".
Koszt rozstrzygnięcia sporu, czy ktoś "obraził, czy nie obraził" uczuć ponoszą podatnicy - zarówno finansowy, jak i ten będący wypadkową konsekwencji zapychania sądów światopoglądowymi procesami.Tymczasem nie da się nie zauważyć, że dziś art. 196 K.k. nie jest wykorzystywany do ochrony grup wyznaniowych czy obiektów kultu, a do walki z niepoprawnymi artystami czy autorami haseł, np. podczas manifestacji.
Kodeks karny powinien działać w przypadku aktów wandalizmu czy przemocy, a nie w związku z tak abstrakcyjnym konstruktem, jakim jest wiara i "obraza uczuć".
Chciałbym jednak wyraźnie zaznaczyć, że nie odbieram w tym miejscu osobom wierzącym (w cokolwiek i jakkolwiek) prawa do sądu. Osoby, które poczuły się urażone jakimś zachowaniem, które uważają, że ich dobra (do których zalicza się również wiara) zostały naruszone, mogą wystąpić ze sprawą na gruncie prawa cywilnego, nie angażując w światopoglądowy spór organów ścigania. Tam też swoje kroki powinna skierować osoba, która złożyła doniesienie na pijanego księdza.
- Obiekty religijne innych wyznań w Gdańsku
- Obiekty religijne innych wyznań w Gdyni
- Obiekty religijne innych wyznań w Sopocie
Oprócz tego w samym Gdańsku działa wiele innych niekatolickich kościołów chrześcijańskich. To między innymi Autokefaliczny Kościół Prawosławny - Parafia Prawosławna pw. św. Mikołaja, która mieści się we Wrzeszczu Górnym przy ul. Traugutta. 45 , Kościół Adwentystów Dnia Siódmego (Wrzeszcz Górny, ul. Jaśkowa Dolina 21 ), Kościół Chrześcijan Baptystów - Pierwszy Zbór w Gdańsku (Gdańsk-Aniołki, ul. gen. Henryka Dąbrowskiego 11 ) czy Kaplica Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich (Śródmieście, ul. Jana Heweliusza 11 ).
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-09-12 07:04
(19)
Bardzo dobrze napisane. Słuszne argumenty
- 75 188
-
2023-09-12 09:30
To jest idealny przykład jak wiarygodne sa to media skoro takie hejty wypisują publicznie (1)
- 6 1
-
2023-09-12 14:22
od pewnego czasu ściek
- 3 0
-
2023-09-12 08:07
Tak słuszne, poprosimy o podobne argumenty i artykuły w przypadku protestów np.
Przecież redaktor wie, że Polska nie jest państwem świeckim, jest państwem, które o tym pamięta jak zmajstruje coś księżulo lub nazistki typu Marika.
- 17 4
-
2023-09-12 07:31
szkoda że tylko w jedną stronę działają
- 26 2
-
2023-09-12 07:28
Nie, gdyż byl pijany podczas wykonywania swoich zawodowych obowiązków, (3)
Gdyby ekspedientka była piijana, wyleciałaby z pracy lub co najmniej nagana do akt
- 39 3
-
2023-09-12 09:30
myslisz ze szefowie księdza go nie zbesztali? (2)
- 2 4
-
2023-09-12 10:43
Zbesztanie ? Co to jest ? Nagana i przeniesienie albo przymusowy sądowym wyrokiem odwyk (1)
- 1 1
-
2023-09-12 11:33
ciebie za pijanstwo wychłostali w pracy?
- 0 3
-
2023-09-12 07:28
a gdyby tak ktos wbiegł do Buddyjskiego Ośrodka w Gdańsku (10)
i zaczał krzyczec, że budda to k**** i zwymyślać wszystkim naokoło to wtedy tez nie ma obrazy uczuć czy może pan redaktor inny napisze komentarz wtedy?
- 27 33
-
2023-09-12 18:09
A gdyby tu nagle było przedszkole w przyszłości?
- 0 0
-
2023-09-12 13:26
pan redaktor stara się karmić nas papką - nikt nie da się nabrać na takie bzdety
- 2 2
-
2023-09-12 07:52
(2)
jak wtargniesz do biurowca w centrum gdańska i zaczniesz krzyczeć, że pan ochroniarz to faflun, to też po ciebie może przyjechać policja wiesz? I wiara nie ma tu nic do rzeczy. O to chodzi.
- 28 5
-
2023-09-12 09:30
jak lump pobije dziecko to zakladasz sprawę cywilną? (1)
państwo staje w obronie słabszego
- 2 6
-
2023-09-12 17:20
a jak lump doprowadzi dziecko do płaczu, to zakładamy sprawę karną?
czas dorosnąć do akceptacji wolności danej wszystkim ludziom, panie katoliku.
- 1 1
-
2023-09-12 07:47
(1)
Masz wtedy różne pospolite wykroczenia, czy przestępstwa, choćby przeszkadzania w uroczystości religijnej, a nie obrażę uczuć.
- 14 9
-
2023-09-12 13:07
obrazę uczuć poprzez zbeszczeszczenie symboli i miejsc kultu
- 2 2
-
2023-09-12 07:29
(2)
to wtedy sobie mozesz isc do sądu i założyc mu sprawę cywilną, a nie angazowac prokuraturę i policję, czego nie rozumiesz
- 37 18
-
2023-09-12 10:51
(1)
a jakby pani prezydent na wystąpieniu do ludzi była w takim stanie to co ? dymisja ?!!!? a tak to jak zwykle z tym towarzystwem - przeniesienie ... nie widzimy problemu - ksiądz jest świety z założenia .... ciekawe tylko że jeszcze 200 lat temu na widok księdza albo mnicha uciekali do lasu i rozganiali bydło - bo to bandyci szli
- 2 4
-
2023-09-13 05:05
""Sprawa pijanego księdza umorzona. I bardzo dobrze"".
"I dobrze", to śmieszny dodatek redakcyjny. Uśmiałem się, że hej.
To kolokwialny zwrot windykacyjny, no i język populistycznych brukowców.- 0 0
-
2023-09-12 07:28
(43)
Już dawno prokuratura i policja powinna przestać się zajmować jakimiś "uczuciami religijnymi". Czy my żyjemy w państwie wyznaniowym, kościelnym, muzułmańskim? Co to w ogole są uczucia relegijne? Jak to zdefiniować? I przede wszystkim, jak mozna obrazić uczucia? Przeciez to jakis absurd
- 405 88
-
2023-09-12 18:27
Jeżeli nie masz zielonego
pojęcia co te słowa oznaczają , to zamknij buzię .
- 0 0
-
2023-09-12 09:50
(4)
Tylko idąc tym torem tak samo nie powinna zajmować się "uczuciami osób LGBT"
- 2 0
-
2023-09-12 10:25
(3)
to zależy. Jeśli ktoś znieważa osoby LGBT ze względu na ich orintacje to organy powinny za to ścigać. Tam samo jak obrażanie osób wierzących, co mam wrażenie zdarza sie częściej.
Za to że ksiądz przyszedł pijany, to odpowiadać powinna parafia z której pochodzi. Powinny oddać pięniądze (co łaska) a kuria powinna dać mu nagane i odsunąć od wykonywania tego typu obrządków. Najlepiej jeszcze wysłać do szpitala na odwyk- 4 0
-
2023-09-12 11:33
A jeśli nie poczuły się znieważone? (2)
- 0 0
-
2023-09-12 18:16
(1)
To wtedy nie ma tematu. Kogo chcesz ścigać, skoro nikt nie czuje się pokrzywdzony?
- 0 0
-
2023-09-12 19:10
Tu jest tak samo. Musisz zgłosić ze twoje uczucia religijne zostały obrażone
- 0 0
-
2023-09-12 09:47
Obraziłeś moje uczucia tym postem.
- 0 0
-
2023-09-12 09:38
Uczucia religijne (ideologiczne) lewactwa są chronione, jeśli tak, nie widzę powodu czemu bronić innych relgii (1)
- 4 2
-
2023-09-12 20:02
chętnie poznam przykłady
- 1 0
-
2023-09-12 09:25
A jak zdefiniujesz "poniżenie"? Sąd zajmuje się też takimi sprawami
- 0 1
-
2023-09-12 09:27
Absurdem jest twoja głupota która jak widac tacy jak ty lubia sie chwalic
- 0 2
-
2023-09-12 08:32
(1)
Wystarczy przeczytać odpowiedni paragraf:
"Kto obraża uczucia religijne innych osób, znieważając publicznie przedmiot czci religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów religijnych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2".
Przedmiotem ochrony nie są więc "uczucia"Wystarczy przeczytać odpowiedni paragraf:
"Kto obraża uczucia religijne innych osób, znieważając publicznie przedmiot czci religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów religijnych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2".
Przedmiotem ochrony nie są więc "uczucia" (proszę się już nie wysilać jak je zdefiniować i jak można je obrazić) a "przedmiot czci religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów religijnych".- 6 7
-
2023-09-12 08:50
No nie do końca. Prawo ma być precyzyjne. A jednego sikaniem na grób urazi a drugiego nie. I tu mają działać policja z prokuratorem? Przecież to powinno się załatwiać w procesie cywilnym
- 4 2
-
2023-09-12 08:21
Jak ktoś z Twoich bliskich umrze, dzień po pogrzebie, nasikał na jego grób (5)
Ciekawe czy wtedy nie obrazę Twoich uczuć. No i nic mi za to nie zrobią.
- 9 10
-
2023-09-12 13:19
To byłoby znieważenie miejsca spoczynku, a nie obraza uczuć religijnych.
- 2 1
-
2023-09-12 10:44
Jak byś naszczal na grób mojego bliskieg to mi ani k.k ani policjanci potrzebni by nie byli. Myślisz co piszesz!!!
- 3 1
-
2023-09-12 08:37
Oczywiście, że ci zrobią.
Oprócz wspomnianego wyżej paragrafu, dostaniesz też za zniszczenie mienia, czy wandalizm.
- 9 1
-
2023-09-12 08:33
Zostaniesz ukarany za nieobyczajne zachowanie na cmentarzu. (1)
- 14 1
-
2023-09-12 17:26
Przyniesie ci w pieknym dzbanku i podleje twoje kwiatki :)
- 0 0
-
2023-09-12 08:20
To nie jest takie proste (6)
Oczywiście ten artykuł jest u nas nadużywany / obejmuje za dużo, ale też nie udawajmy, że nie powinno być żadnej ochrony. Dla wielu osób w tym kraju religia jest (bardzo) wazna, co z drugiej strony prowadzi do przechyłu na stronę religijną. We wszystkim potrzebny jest umiar, ale z tym jest problem, bo partie czy prawicowe czy lewicowe są pod
Oczywiście ten artykuł jest u nas nadużywany / obejmuje za dużo, ale też nie udawajmy, że nie powinno być żadnej ochrony. Dla wielu osób w tym kraju religia jest (bardzo) wazna, co z drugiej strony prowadzi do przechyłu na stronę religijną. We wszystkim potrzebny jest umiar, ale z tym jest problem, bo partie czy prawicowe czy lewicowe są pod wpływem najwierniejszych zwolenników, a oni z natury rzeczy jadą do bandy w swoich poglądach, bo tak im wynika z ich aksjomatów. A w naszym przypadku pijanego księdza. Oczywiście, że obraził uczucia religijna jesli ktoś na serio traktuje swoja wiarę. Nie powinno to jednak podpadać pod ten artykuł. Tu sprawa powinna być cywilna.
Spójrzcie też na Skandynawie, która przychyla sie do ochrony prawnej koranu. Umiar, umiar i jeszcze raz umiar po obu stronach.- 11 15
-
2023-09-12 17:10
dobra
- 0 0
-
2023-09-12 08:55
Żądasz obrony swoich uczuć religijnych, a chcesz zabronić takiej obrony innym religiom? Himalaje hipokryzji. (4)
- 11 5
-
2023-09-12 17:24
Religia jest jedna bo Bóg jest jeden.
- 0 3
-
2023-09-12 10:14
przecież ten art 196 nic nie 'mówi" o katolicyzmie (2)
możesz założyć swój własny "kościół" np. płaskoziemców i dochodzić swoich praw w związku z art.196 w sądzie (gdy ktoś urazi twoją wiarę w płaską ziemię )
- 8 1
-
2023-09-12 17:05
teoretycznie masz rację, w praktyce ten paragraf służy najsilniej
- 1 1
-
2023-09-12 12:30
No właśnie nie możesz.
Pastafarianie próbowali.
Nagle okazało się, że wolność wyznania mamy tylko na papierze.- 3 1
-
2023-09-12 08:01
Ale nie zostanie, dopóki prokuratura biega na smyczy Ministranta Zero.
Przecież w tym kraju policja potrafi zaaresztować (werble) obraz w pizzerii, bo obraża czyjeś uczucia religijne. Szkoda, że obrazy prokuraturze przeszkadzają, ale pchanie tłustych łap w dziecięce majtki już nie.
- 33 11
-
2023-09-12 07:45
(3)
prokuratura wie jak postawic zarzut zeby oskarzonego uniewinnic,czyli po pijaku mozna nawet auto prowadzic.
- 14 6
-
2023-09-13 20:45
Owszem
Jechał piany ale któż z nas nie na pokus, jak mawiał ojciec zlotowa
- 1 0
-
2023-09-12 10:08
prowadzić ,a kierować nim - to dwie różne rzeczy (1)
- 0 3
-
2023-09-12 17:23
Pisać a bazgrać to też dwie różne sprawy?
- 0 1
-
2023-09-12 07:34
Przecież ten przepis (4)
Jest so likwidacji to ukryty przepis ze średnowiecza. Takie przepisy istnieją w państwach muzulmanskich
- 33 14
-
2023-09-13 20:44
W polskim też poczytaj
- 0 0
-
2023-09-12 09:55
akurat taki przepis jest w kodeksach krajów cywilizowanego Zachodu (1)
natomiast w krajach muzułmańskich załatwia to szariat
- 13 3
-
2023-09-12 13:40
Bzdura. Kara jest za np. zakłócanie obrzędów albo niszczenie świątyń. Za palenie Koranu w Szwecji grozi najwyżej samosad a nie paragraf
- 4 3
-
2023-09-12 09:25
Nieprawda.
- 5 3
-
2023-09-12 07:34
Tu powinien zadziaalć inny paragraf, był pijany w pracy (6)
- 108 1
-
2023-09-13 20:44
A co to ma za znaczenie.
Jakby się odlał na grób trzeźwy czy piany to coś zmienia? Jak nawalony padnie na grób to też coś innego?
- 1 0
-
2023-09-12 07:37
(4)
czyli kodeks pracy, nie kodeks karny
- 52 2
-
2023-09-12 08:00
(3)
Tylko czy ksiadz ma umowe o prace? Pytam, bo nie wiem.
- 18 0
-
2023-09-12 09:12
Tak zawarł umowę bo za tę posługę pobrał ustaloną przez parafię opłatę finanasową (1)
- 14 1
-
2023-09-12 09:26
Ale umowę o wykonanie usługi, a nie umowę o pracę. Nie wywiązał się z umowy, więc zostaje powództwo cywilne, a nie sprawa karna.
- 19 1
-
2023-09-12 08:15
Umowę zlecenie z samą górą
- 20 2
-
2023-09-12 13:23
Bardzo dobrze napisany artykuł, nie mniej jednak nie zgadzam się z argumentacją. Nie powinno się obrażać uczuć (2)
osób wyznających każdą z uznanych religii. Nie wiem czy artykuł, z którego podjęte było śledztwo był właściwy, trudno to ocenić nie mając dostępu do akt sprawy. Ludzie mogą zachowywać się jak osoby będące pod wpływem alkoholu z różnych przyczyn, w tym chorobowych. Można również znaleźć się pod wpływem alkoholu bez własnej inicjatywy.
- 18 14
-
2023-09-13 06:31
Moje uczucia estetyczne obrażają faceci w sukienkach i co z tego?
- 0 0
-
2023-09-12 18:20
A ja się zgadzam
Pojęcie "uczucia religijne" jest na tyle nieostre, że powinno zniknąć z kodeksu karnego. Co innego lżenie kogoś, zakłócanie obrządku religijnego czy wandalizm. To jest konkretny skutek czynu i pole do popisu dla prokuratora, a nie jakieś bliżej nieokreślone uczucia.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.