• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni. Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni.

Poznaliśmy szczegóły budowy węzła przesiadkowego, który powstanie wraz z zabudową Targów Siennego i Rakowego. Ta inwestycja zmieni sposób poruszania się po śródmieściu Gdańska.



Nowy węzeł integracyjny, łączący ze sobą przystanek SKM Gdańsk Śródmieście oraz przystanki linii autobusowych i tramwajowych powstanie w rejonie istniejącego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska. Jego szczegóły zaprezentowano podczas ostatniego posiedzenia komisji rewitalizacji Rady Miasta Gdańska.

Poniżej wyliczamy najważniejsze zmiany, jakie odczują mieszkańcy po budowie tego węzła.

Z istniejącego dziś wiaduktu znikną samochody, pozostaną wyłącznie tramwaje i autobusy. Dlaczego? Bo jego konstrukcja jest w złym stanie technicznym i trzeba go odciążyć.

- Na wiadukcie pozostanie wyłącznie przystanek integracyjny. Inne pojazdy pojadą dwoma nowymi wiaduktami, które powstaną równolegle do tego istniejącego - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które przygotowuje projekt komunikacyjny Targu Siennego i Rakowego.

Na wiadukt-węzeł integracyjny dostaniemy się poprzez istniejące przejście od strony Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska lub schodami prowadzącymi z tzw. pasareli, czyli nowego półpiętra, które powstanie pomiędzy poziomem peronu przystanku SKM Śródmieście a płytą wiaduktu.

Z kolei na przystanek SKM-ki będziemy mogli dostać się z przystanków na wiadukcie, przez wejścia ulokowane od strony Targu Siennego i Rakowego oraz przez tunel łączący peron SKM z okolicą Muzeum Narodowego zobacz na mapie Gdańska.

W układzie tym brakuje jedynie przejścia naziemnego po stronie Biskupiej Górki zobacz na mapie Gdańska. Jej mieszkańcy nadal będą musieli iść okrężną drogą przez Węzeł Unii Europejskiej lub przechodzić tunelem.

- Przejście od strony Węzła Groddecka wymagałoby połączenia nowego wiaduktu z już istniejącym. To możliwe, ale kosztowne. Ponadto takie połączenie byłoby niepożądane, gdy na tym przystanku będzie panował duży ruch pieszy - tłumaczy Kosiedowski.

Chodzi o to, że piesi prawdopodobnie przechodziliby przez jezdnię w miejscach niedozwolonych.

Zastrzeżenia do organizacji ruchu wokół węzła mają przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego.

- Z racji poszerzenia ul. 3 Maja i utworzenia na jej fragmencie dodatkowej jezdni, tramwaje będą musiały pokonywać w tym miejscu aż cztery sygnalizacje świetlne. Z tego powodu będziemy wnioskować o bezwzględny priorytet dla komunikacji miejskiej - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów. ZTM chciałby też dobudowania torów pomiędzy Nowymi Ogrodami i ul. 3 Maja, by tramwaje jadące od strony Siedlec (a wkrótce także z Moreny) mogły dojechać tędy do węzła integracyjnego.

Także Zarząd Dróg i Zieleni wniósł swoje uwagi do przedstawionego projektu.

- Zgłosiliśmy ich około dwudziestu. Dotyczyły one m.in. ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska, która ma być połączona wyłącznie na prawoskręty, a nie wszystkie relacje - mówi Tomasz Wawrzonek, szef działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

ZDiZ również negatywnie ocenia brak przejścia naziemnego z przystanku integracyjnego po stronie Biskupiej Górki.

Przejścia naziemne być może powstałoby natomiast przy Bibliotece Wojewódzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie w projekcie zaplanowano tunel i połączenie tzw. Małego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańskadojazdu do biblioteki zobacz na mapie Gdańska prawoskrętami.

To nie podoba się jednak inżynierom z ZDiZ-etu, ponieważ wymusza zawracanie na Hucisku. - Jeżeli byłaby możliwość utworzenia tutaj przejścia "w cieniu świateł", to nie widzę przeszkód - dodaje Wawrzonek.

W jaki sposób nowy węzeł zmieni komunikację w centrum Gdańska?

Nie ma natomiast szans na przejście naziemne między Dworcem Głównym PKP i przystankami tramwajowymi przed nim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Powód - jego powstanie mogłoby spowolnić ruch tramwajów.

- Dla pieszych czas zielonego światła jest stały i przy takiej szerokości jezdni wynosi ok. 30 - 40 sekund, zaś dla aut można zmieniać zależnie od potrzeb. Z powodu problemów z koordynacja tych świateł niemożliwe byłoby jednoczesne uzyskanie odpowiedniego cyklu dla ruchu tramwajowego - objaśnia szef działu inżynierii ruchu w ZDiZ.

Piesi nie mają też co liczyć na utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska.

Na szczęście zachowane zostanie przejście przy Urzędzie Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska z jednoczesnym wykonaniem wspomnianego już tunelu łączącego się z peronem SKM. Tu kończyć się będzie też Nowe Podwale Grodzkie, choć docelowo ma być przeprowadzone pod nowym wiaduktem przy Zaroślaku i dalej łączyć się z ul. Augustyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dostaliśmy już projekt tego tunelu dla pieszych do zaopiniowania i zgłosiliśmy szereg uwag. Nie spełnia on zapisów planów zagospodarowania przestrzennego, które wymagają wysokiej jakości formy i materiałów - mówi Michał Szymański, kierownik referatu ds. estetyzacji w wydziale urbanistyki, architektury i ochrony zabytków urzędu miejskiego.

Budowa projektu Forum Radunia ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie realizowany będzie układ komunikacyjny. W ramach całego kompleksu przewidziano 36,5 tys. m kw. powierzchni handlowej, 26 tys. m kw. powierzchni biurowej oraz aż 28 tys. m kw. przeznaczonej na parkingi (nie mniej niż 830 stanowisk na auta).

Opinie (142) 6 zablokowanych

  • jak nie zrobią tam miejsc parkingowych to nawet tam nie wstąpie :)

    • 0 1

  • Czy możesz już przestać pisać od tym, że nie podobają Ci się przejścia dla pieszych inne niż drogą?? (11)

    • 48 52

    • tak masz racje (7)

      wyraznie Koprowskiemu odbija z tymi naziemnymi przejsciami. Juz ktory to raz z kolei. Wyluzuj chlopie

      • 24 29

      • wyluzuj chłopie (6)

        • 14 12

        • (1)

          Ale to Naskręt rozpoczął,a ten podłapał temat i go kontynuuje.ŻENADA!!!!!

          • 7 5

          • a ja ostatnio ćwiczyłem lewoskręt...

            • 2 0

        • (3)

          j/n

          • 18 3

          • i to jest sluszna koncepcja ;) (2)

            • 6 1

            • to jest antykoncepcja :) (1)

              • 7 0

              • hahahahaha, genialne :) Tekst na medal z tą antykoncepcją :) Szkoda że nie można przyznać +100 punktów...

                • 1 1

    • to widac nie rozumiesz o co chodzi (1)

      To nie jest kwestia tego czy sie komus tunele podobaja czy nie, tylko tego, ze miasto jest projektowane i rozbudowywane z punktu widzenia samochodu. Piesi maja sie tak poruszac po miescie, zeby nie przeszkadzac samochodom i tramwajom.

      • 24 8

      • Nie. Ma być kompromis. Tunel raz na jakiś czas jest kompromisem.

        To jest konstrukcja ułatwiająca, a nie wał obronny. I lękaj się o interes niepełnosprawnych. Musi być do nich dostosowany tunel, albo kicha zamiast dotacji unijnych. Chwalmy Unię.

        Nie pisz o autach jakby były istotami żywymi. Są tak samo dla ludzi jak budynki.

        • 5 4

    • dobrze, że pisze na ten temat. w końcu zaczyna się debata na temat jak ma wyglądac miasto.

      czy śródmieście ma być dla pieszych i komunikacji publicznej czy dla samochodów?

      • 7 3

  • istniejące centra handlowe już zaczynają świecić pustkami... (7)

    ciekawe kto będzie robił zakupy w kolejnym - na targu siennym... Brak nowych przedsiębiorstw, brak nowych miejsc pracy, a te co istnieją - za grosze i na śmieciowych umowach... Śródmieście zdegradowane społecznie, zamieszkane przez emerytów i osoby o niskich dochodach. wow! ale będzie fajne centrum handlowe! super! czad! Ale się fajnie rozwijamy!

    • 128 25

    • Śródmieście zaczyna się robić pustynią handlową. Po głupie śrubki trzeba jeździć do Wrzeszcza. Po zakupy spożywcze często też...

      • 7 2

    • Gdańszczanie - taką władzę sobie od wielu lat wybieracie (2)

      więc skąd te dąsy i fochy ?

      • 18 6

      • Adamowicz otrzymał tylko 19% głosów.

        Było 10 kandydatów i głosy się rozbiły.

        • 7 2

      • Wybieramy tylko prezydenta i rade a urzedasy zostaja te same

        • 8 1

    • Rosjanie.

      • 11 2

    • Jak to kto?

      To gdzie - Twoim zdaniem - mają robić zakupy biurwy z UM, Sądu, Policji, ABW, UW, UMarsz. Skarbówki?
      Gildię im bidulkom zabrali, to teraz będzie super. "Wywiesi się kartkę "Zaraz wracam" albo zgodnie z prawdą "Jestem w terenie" i będzie można poszaleć. A wypłata i tak leci.

      • 16 5

    • Będzie tak jak w innych centrach handlowych.

      Zostaną tylko filie dużych sklepów, reszta bankrut co 3-6 miesięcy.

      • 36 1

  • A mi się podoba (2)

    Fajnie że Gdańsk się zmienia.

    • 1 4

    • co się zmienia?

      właśnie nic! wpakowali 400mln w nikomu nie potrzebne ncs. a pojeździj sobie ulicami łąkowej, oruni, centrum i wiele wiele innych, dziura na dziurze, syf kiła i mogiła, sypiące się budynki. i jakiś teraz wieśniacki projekt rodem z lat 80-tych. paranoja.

      • 2 1

    • jeszce sie nie zmienilo nic , z tego co jest opisane powyzej ,wiec co ci sie podoba ???

      • 0 0

  • BOŻE WIDZISZ I NIE GRZMISZ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 0

  • jeszcze dwupasmowka przez wyspe spichrzow i bedziemy mieli ring glownego miasta.. (2)

    • 47 16

    • a Traktem Krolewskim pojedzie kolej metropolitalna (1)

      Ulica Szeroka, jak sama nazwa wskazuje , ma wystarczajaca przepustowosc, zeby zrobic tam ekspresowa droge. Oczywiscie, zeby nie przeszkadzac mieszkancom postawi sie 12 metrowe ekrany akustyczne.

      • 26 2

      • Nawet się nie śmiejcie z tego
        - jeszcze ktoś głupi to podchwyci i dopiero będzie...
        a takich zawodników niestety nam nie brakuje - ile ich? 900 w całym UM?

        • 6 0

  • uwielbiam Budyniowe wizulizacje,ile to juz tego bylo... (1)

    • 19 2

    • i bydyń Radunią popłynie

      • 0 0

  • znowu wizualizacja, tu taka niespodzianka (1)

    ł

    Jeden z unijnych urzędników powiedział, że jeśli śledztwo potwierdzi złamanie przepisów o przetargach publicznych, będzie to świadczyć o słabym systemie zarządzania i kontroli.

    • 14 0

    • mówią o zmowach cenowych, ale czego? firm, które budowały drogi czy jak?

      • 0 0

  • Czy te wizualizacje dotyczą rozbudowy Outletu na Szadółkach?

    Bo mam nadzieję że takiego koszmaru nie wybudują w Śródmieściu naszego miasta....

    • 6 0

  • Jedno jest pewne znowu nas czeka paraliż Centrum

    Niestety z tą budową wiążą się te same utrudnienia co przy remoncie Podwala Grodzkiego i problemy z kursowaniem tramwajów. Nie wiem jak będzie się tam można poruszać. Oczywiście w artykule nie ma ani słowa na temat ruchu rowerowego w tym rejonie. My jak zwykle jesteśmy pomijani i o wszystkim dowiadujemy się ostatni

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane