• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak betonowano estakadę kolejową przy lotnisku

Maciej Naskręt
29 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz początek prac przy betonowaniu estakady kolejowej nieopodal lotniska w Gdańsku.


Mimo coraz niższych temperatur budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej toczy się bez przeszkód. W czwartek betonowano największy obiekt inżynieryjny na jej trasie - estakadę przy terminalu pasażerskim w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska.



Późnym popołudniem w czwartek rozpoczęło się betonowanie elementów estakady kolejowej, która ma ok. 800 m długości. To właśnie na niej, tuż przy terminalu T2 gdańskiego lotniska, powstanie przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Port Lotniczy.

Na jedno przęsło estakady o długości ok. 30 metrów potrzeba ponad 300 m sześc. betonu i 25 km stalowych prętów. Prace w Rębiechowie trwały do późnych godzin nocnych.

Budowa pierwszego wiaduktu na placu budowy PKM.

Betonowanie rozpoczęło się także na przystanku PKM Strzyża zobacz na mapie Gdańska. Tam jednak prace polegają na formowaniu podpór budowanego wiaduktu, na którym także powstanie przystanek.

Z kolei przy ul. Słowackiego można dostrzec betonowanie północnego przyczółku wiaduktu kolejowego, który pojawi się tuż przy przystanku PKM Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska.

W minionym tygodniu ukończone zostały także konstrukcje kolejnych dwóch przejść pod torami PKM. Tym samym gotowych - choć oczywiście jeszcze nie wykończonych - jest już dziewięć z 41 obiektów inżynieryjnych na trasie PKM.

Wizualizacja przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ósmym, zmontowanym z gotowych prefabrykatów, obiektem jest przejście pod torami położone pomiędzy ul. Słowackiego i ul. Ogrodową. Natomiast jako dziewiąte wykonane zostało przejście przy ul. Szybowcowej w Gdańsku, będące jedynym na trasie PKM przejściem pod torami nie w nasypie, lecz poniżej poziomu gruntu.

Ponadto na placu budowy PKM wzdłuż ul. Słowackiego trwa właśnie rozładowywanie podkładów kolejowych. Jeszcze w tym miesiącu ma tu trafić sześć tysięcy sztuk.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (108) 10 zablokowanych

  • Przystanek Wrzeszcz proponuję nazwać Galeria Bałtycka Metropolia, brzmi światowo...

    • 3 1

  • Za pieniądze Niemców budują, niemieckiego podatnika, który ciężko i mądrze pracuje.

    Gdańsk to nie ma nawet na ubrania robocze dla tych ludzi na skutek działań budynia.

    • 0 6

  • A kidy kolejka na oksywie

    Cala infrastruktura jest czy tak ciezko uruchomic a chcecie byc eko gdynio a moze dynio ?

    • 3 0

  • Szkoda

    • 0 0

  • Szkoda łanego terminal

    Gdanski terminal jest jednym z najładniejszych terminali an swiecie, czemu ten paskudny peron (stacja) zasłoni go, an calym swiecie buduje sie stacje pod ziemia, nawet warszwaskie lotnisko tak ma, cozy naprawdnie nie mogli tego pus chic tunelem??? Tak wiem koszta, ale jak koszta as tak strasznie wazne, to po co budowac taki lady terminal :(((

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane