• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstają pociągi dla Pomorza za 1 mld zł. 8 pierwszych będzie kursować na SKM

bra
10 października 2023, godz. 18:00 
Opinie (221)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Pociągi jeszcze w fabryce Newagu, ale już w kolorach województwa pomorskiego.
  • Poszczególne pociągi są na różnych etapie powstawania.
  • Do budowy pociągów dla Pomorza zaangażowanych jest blisko 500 pracowników firmy Newag.

W listopadzie przyjadą dwa pierwsze składy, a do końca roku kolejnych sześć. Wszystkie mają początkowo trafić na linię SKM. W sumie 31 składów kosztować będzie 1,1 mld zł.



Impulsy 2 dla województwa pomorskiego są produkowane w fabryce Newag w Nowym Sączu

Jak oceniasz jakość taboru na Pomorzu?

- Można powiedzieć, że praktycznie cały zakład pracuje w tej chwili nad pomorskim taborem. Na produkcji zatrudnionych jest około 500 osób - mówi Zenon Radzik, kierownik Działu Badań i Rozwoju NEWAG.
Pierwszy skład oznaczony jako 31WEbb-009 jest już gotowy. Nie oznacza to jednak, że za moment pojawi się już na Pomorzu, by wozić pasażerów.

Trwają testy pierwszego nowego pociągu



  • Tak wygląda wnętrze pociągu przez zamontowaniem w nim całego wyposażenia.
  • W nowych pociągach będzie 16 stojaków na rowery.
  • Nowe pociągi pomieszczą ok. 500 pasażerów w tym ok. 140 na miejscach siedzących.
  • Tak wygląda wnętrze pociągu przez zamontowaniem w nim całego wyposażenia.
Obecnie prowadzone są jazdy kontrolne oraz testy statyczne i dynamiczne. Jazdy odbywają się na torze testowym na terenie zakładu, jak również na liniach kolejowych z Nowego Sącza do Tarnowa czy Muszyny.

- Pierwsze dwa pociągi dojadą na Pomorze już w listopadzie, a kolejnych sześć do końca roku - przekonuje przedstawiciel NEWAG-u.
Te pojazdy zostały częściowo zakupione z unijnego dofinansowania, które pozyskała PKP Szybka Kolej Miejska już w 2018 roku.

Skład będzie mógł pomieścić prawie 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących. Miejsc rowerowych będzie 16.

Pierwsze składy trafią do SKM, ale tylko czasowo



Choć powstające obecnie składy mają charakter regionalny (m.in. rzadziej rozmieszczone drzwi), początkowo trafią do SKM Trójmiasto i będą obsługiwać trasę Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.

Gdy jednak Newag dostarczy składy przeznaczone do obsługi ruchu aglomeracyjnego czyli miejskiego, te dostarczone wcześniej wyjadą na inne trasy kolejowe na Pomorzu, w tym na linię PKM.

Od 36 do 45 nowych pociągów do 2026 roku



  • Poszczególne pociągi są na różnych etapie powstawania.
  • Pierwszy gotowy skład przechodzi właśnie teksty m.in. na torze w fabryce Newagu.
  • Pierwszy gotowy skład 31WEbb-009 przechodzi testy.
- Do 2026 r. na pomorskich torach pojawi się łącznie 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. A chcę przypomnieć, że samorząd województwa pomorskiego podpisał też umowę na budowę czterech 3-członowych pociągów hybrydowych - mówi Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego. To nie wszystko. - Jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, to NEWAG wybuduje dla nas dodatkowych 9 pociągów
W sumie województwo wzbogaci się o co najmniej 36, a może nawet 46 pociągów.
bra

Opinie (221) 9 zablokowanych

  • Pociągi (7)

    Pamiętam dobrze , kiedy jeździłem do szkoły jeszcze starym poniemieckim taborem z lat 30 XX wieku to wagoniki krótsze o 1/3 od aktualnie używanych zestawów EN 57 miały 4 pary drzwi. Nie bylo problemu z wymianą pasażerów nawet w największym tłoku. Pewnie dzis mniej ludzi korzysta z SKM ale wtedy po wprowadzeniu zestawów posiadających 2 pary drzwi to była tragedia. Kilka razy nie udało mi się wysiąść na czas , zwłaszcza kiedy miałem miejsce siedzące a pośrodku tłum.

    • 28 9

    • (1)

      Te stare składy nie miały też stopni, a wysokość podłogi była dostosowana do wysokości peronów. Ogólnie to SKM od lat nie ma pociągów dostosowanych do ruchu aglomeracyjnego. A w jedynym nowym już od dawna nie używają wysuwanych stopni...

      • 5 0

      • Bo wydłuża to czas zatrzymania składu.

        • 1 0

    • EW60 (3)

      W latach 90' też był aż jeden skład EW60, który miał po 4 pary drzwi na wagon. Niestety został porzucony, zaniedbany i ostatecznie trafił do Kolei Mazowieckich. Tam przerobiono go na dwie pary drzwi na wagon. Po prostu eksplozja mózgu.

      • 11 1

      • Nie jeden, a dwa. KolMazy skasowały mu te drzwi i teraz to prawie kibel. (2)

        Za to z wysuwanymi stopniami, czyli łatwiej się wsiada na wysokim, ale na upartego można też na średnim peronie.

        • 5 2

        • (1)

          Jeden, składał się z dwóch jednostek.

          • 5 1

          • Tyle, że jednostki były i są samodzielne. Obecnie EW60 może jeździć z EN57AKM.

            • 1 0

    • Gdańsk - Wejherowo to długa trasa.

      Te stare z taką ilością drzwi miały jedną wadę bo zawsze jest coś kosztem czegoś. One były przystosowane dla pasażerów stojących a lepiej chyba postać kilkanaście sekund przy drzwiach niż później stać całą drogę. W tamtych czasach pasażerów było kilka razy więcej niż obecnie.

      • 3 1

  • Czemu oni nie mogą się trzymać jednej kolorystyki we wnętrzu? (10)

    Z zewnątrz jest ok, ale we wnętrzu nie ma żadnej konsekwencji. I mówię tylko o tych, które należą do województwa (Polregio ma prawo ze swoimi robić co chce). Więc teraz mamy pociągi, które są w środku: zielone, żółte, szare, srebrne, niebieskie. Ostatnio to ujednolicono i w nowych stosowano pomarańczowy, a teraz nagle pojawiają się nowe pociągi, a wszystkie stojaki i poręcze wymalowali na czerwono. No przecież to kiczowate jest.

    • 48 32

    • Co ten ma za problem. Luuudzie

      • 1 0

    • Liczy się tylko spójny wygląd zewnętrzny (4)

      W środku nież sobie każdy będzie w innym kolorze- fajnie, ciekawie, nieszablono. Ale rozumiem, że nieodrodni spadkobiercy postsowieckiej uniformizacji nie są gotowi na taką "rewolucję".

      • 9 7

      • To się nazywa unifikacja (1)

        I wbrew pozorom komuchy to dobrze wymyślili. Dzięki temu każdy pociąg na naszej przepięknej SKM jest identyczny

        • 3 1

        • Unifikacja ułatwia też wymianę typowych elementów. Ten chaos w pociągach SKM musi być niezłym wyzwaniem dla pracowników zajmujących się utrzymaniem taboru.

          • 3 0

      • W PL odejście od "postsowieckiej uniformizacji" kończy się pastelozą blokowisk. (1)

        • 11 3

        • już nie, obecnie stosuje prawie wszędzie się dużo bardziej stonowane kolory, chyba niektórzy dojrzeli i nie malują jak dzieci.

          • 1 3

    • To jest dopiero dramat (1)

      No istny dramat z pierwszego świata i co jeszcze uchwyty nie sa wegańskie i 5G zamula bo tiktok 3ms dluzej sie odpala.

      • 6 10

      • Ok boomer

        • 3 1

    • Wszystkie od pewnego maja tę samą kolorystykę wnętrza

      PESY kupione na PKM (10 lat temu) są we wnetrzu takie jak te impulsy na zdjeciu

      • 6 0

    • Kolor

      Faktycznie kolor jest najważniejszy

      • 11 10

  • SKM. Tylko dlatego,że mieli noz na gardle to musieli dupę Strykowi wylizać

    Prawda jest taka, że ta pseudospółka, odrzut PKP bez nikogo pomocy nic by nie zrobili. Ledwo ledwo nie stracili dofinansowania bo nie potrafią nawet przetargu rozwiązać

    • 2 1

  • Najlepsze (17)

    Najlepsze to ze właściwe pociagi dla skm przyjadą dopiero za kilka lat. Te co maja w listopadzie przyjechać to jest "wersja regionalna" co jak widac na zdjęciu na zewnętrznych wagonach jest dostępna tylko jedna para drzwi. Współczuję wsiadać i wysiadać w godzinach szczytu np idąc do kierownika kupic bilet... ale w artykule tego nie opisano...

    • 127 18

    • (7)

      Takie same SKM kupiła i jeżdżą od kilku lat

      • 8 17

      • (1)

        No wlasnie nie. Te co ma skm maja po dwie pary drzwi na człon. Chyba ze chodzi ci o te składy co jeżdżą w polregio. Wiec jeśli chcesz sie wypowiadać na ten temat polecam sie do informować

        • 20 2

        • Narzekacz

          • 1 0

      • Nie takie same. Te w SKM sa wersją 3 drzwiową przeznaczona dla ruchu aglomeracyjnego (2)

        • 9 2

        • Te zamówione, bo 31WE mają po dwa wejścia. (1)

          • 6 0

          • I w środku są za wąskie.

            • 1 0

      • Zdziwisz się, że nie takie same. Wejścia niżej, drzwi w skrajnych wagonach pojedyncze, ogrom siedzeń w układzie autosana pks.

        Na regionach to jakoś się sprawdza, ale nie na skm czy pkm.

        • 5 1

      • wiem ale ja zawsze pod każdym artykułem musze narzekać

        • 12 3

    • .

      Tak samo jak nie opisano tego, że niektóre z nowych składów nie będą posiadały toalet... moim zdaniem porażka, przede wszystkim dla obsługi, która będzie spędzać tam jednak nawet po kilkanaście godzin dziennie...

      • 1 0

    • wszystko jest lepsze od kibli

      • 0 2

    • Ten sam problem (2)

      Jest w Impulsach już jeżdżących w Polregio. Wąziutkie przejście przy kabinie WC i jedna para drzwi w członie powoduje ogromne problemy przy wymianie pasażerów.

      • 15 1

      • Bo ktoś nawciskał dodatkowych fotelików, zamiast dokupić kolejny człon.

        • 4 0

      • Nie zauważyłem ogromnych problemów a jeżdżę prawie codziennie

        Może nie jest to najlepsze rozwiązanie ale większość problemów wynika nie z samego rozwiązania ale z chamstwa pasażerów co muszą stać w przejściu mimo że widzą że sporo ludzi wchodzi / wychodzi. Niestety taki sam problem będzie niezależnie od ilości drzwi, chamstwa nie zwalczy się architekturą. Jest za to zaleta tych pojedynczych drzwi bardzo duża - dzięki temu jest więcej siedzeń no i mniejsze przeciągi na postoju.

        • 10 3

    • (2)

      Pawełek a aplikacji w telefonie nieogarniasz?

      • 0 14

      • (1)

        Nie, nie ogarniam i nie zamierzam ogarniać, za komuny były kasy oraz kioski i to działało. Nie mam się czego wstydzić, biletomat w Janowie i nie tylko tam, nie ogarnia sprzedaży całodobowego oraz dwóch biletów jednocześnie, taka "technologia"

        • 9 5

        • Patrz! A mi ogarnia!

          Czyli ty biletomatu nie ogarniasz.

          • 2 5

    • do 2026 roku, beda wszystkie, także te dla SKM. Zreszta oczekiwane pierwsze dla SKM są w przyszłym roku.

      • 12 3

  • A już myslałem że dla SKM... (22)

    Ciekawostka, podróż Janowo - Grabówek skm-ką przy dwóch osobach to 12,4 zł, Uber/Bolt do średnio 14.5 zł i nie trzeba czekać pół godziny

    • 74 25

    • molestowanie w uberze gratis (4)

      • 13 5

      • (2)

        Nie przesadzaj, Ja nie wypominałem że w skm-ce menelem śmierdzi a ludzie kaszlą i prychają

        • 9 9

        • A w uberze kierowca pierdzi fiołkami... (1)

          • 2 0

          • Menelem nie wali

            • 0 0

      • Molestujesz kierowców Ubiera?

        • 9 2

    • (3)

      Gdynia Gł - Gdańsk Gł. 30 min. Uber w godz. szczytu 50 min.

      • 9 1

      • (2)

        Janowo - Wrzeszcz, dwie osoby w dwie strony 40,40 zł, paliwo około 20 zł . W którąś sobotę byłem 10 minut przed odjazdem (odjazdy co pół godziny) i usłyszałem komunikat że z powodu awarii kurs jest odwołany. Samo oczekiwanie więc 40 minut

        • 1 2

        • Raczej dwie osoby w dwie strony 40 zł. Bilet dobowy 20zł. (1)

          • 3 1

          • Czterdzieści złotych czterdzieści groszy !!! Dobowy 20 zł ale tylko na skm !!! w Warszawie dobowy 15 zł na wszystko !!!

            • 1 0

    • Zgadza sie (2)

      Auta są za tanie, benzyna za tania i parkowanie za tanie

      • 4 1

      • W autobusie, tramwaju , skm , pkm mam być ściśnięty (1)

        Jak śledź w beczkach. Jak będzie można normalnie się przemieszczać to czemu nie ;)

        • 1 2

        • Było mniej żreć!

          • 1 0

    • Bo one będą jeździć po SKM. (1)

      O czym autor "zapomniał" napisać.

      • 10 2

      • Ale tylko do czasu dostarczenia docelowego taboru. Bo tamten wymaga zmian konstrukcyjnych i nowych papierów.

        • 2 0

    • Pół godziny, to w weekendy, jak się spóźnisz.

      • 2 0

    • SKM ma właściciela (6)

      • 6 1

      • Ma właścicieli (1)

        To spółka. Właścicielami są między innymi pomorskie samorzady.

        • 2 3

        • W mniej niż 35% procentach

          • 3 0

      • ma wielu włascicieli (2)

        w ponad 40 procentach są nim pomorskie samorządy.

        • 2 4

        • (1)

          Nawet nie 35% jesli juz

          (65,98%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna - PKP SA

          • 6 0

          • PiS odmówił sprzedania SKM samorządowi

            • 5 0

      • Zwanego podatnikiem...

        • 7 0

  • Kiedy widzę ten pociąg w budowie, to przestaję się czuć w bezpiecznie w podróży. (3)

    Same cienkie blaszki, to wszystko wygląda tak jak te blaszane cieniutkie profile do ścianek z płyt gipsowo-kartonowych.
    Delikatniutkie to takie, boję się wręcz pomyśleć o tym co będzie jeśli dróżnik albo ktoś od sterowania ruchem na kolei zawali sprawę. Zawsze widząc w lokomotywach i wagonach te toporne bufory wierzyłem w to, że w pociągu mogę czuć się bezpiecznie. Masywna ciężka lokomotywa także dawała to poczucie bezpieczeństwa. Pociągi nie spieszyły się.
    Dzisiaj pociągi śmigają jak perszingi, teraz widzę, że są wykonane z cieniutkich blaszek i płyt pilśniowych, kto wie czy nie z malowanego plastiku? Jak można się czuć bezpiecznie w takim pociągu zwłaszcza po katastrofie jaka miała miejsce ostatnio w Gdyni?

    • 2 4

    • Piszesz o wypadku w Gdyni? To popatrz na zdjęcia i porównaj zniszczenia we w miarę nowoczesnym pociągu (jakoby z cienkich blaszek i płyt) z "topornym" EN57.

      • 3 0

    • Katastrofa to była w Otłoczynie czy Szczekocinach.

      Tu był incydent.

      • 4 0

    • Nie ma problemu

      Jak chcesz bezpieczeństwa, to wsiadaj do kibli. Ostatnio pokazano jak są bezpieczne.

      • 4 1

  • SKM już czas na konkretną poprawę (2)

    Dla mnie przez 30 lat niewiele się zmieniło. Władze to wiedzą, ale powinno się zmienić w pierwszej kolejności:
    1. ilość torów dla SKM - dwa oddzielne tory na trasie Gdańsk-W-wo
    2. Zwiększenie częstotliwości w równych odstępach czasu
    3. Duże (piętrowe) parkingi przy SKM
    4. Punktualność
    To zmieniłoby sytuację transportową aglomeracji zdecydowanie. Auta zostawałyby przy przystankach, a ludzie chętnie korzystaliby z dobrej SKM.
    Koniec snu. Obudziłem się i do roboty ;)

    • 17 2

    • Ale to właśnie 30 lat temu pociągi SKM jeździły co 7 minut ;)

      • 3 0

    • Wątpię, czy wrócą te czasy gdzie potrójny zestaw w godzinach szczytu pomiędzy Gdańskiem , a Gdynią dymał średnio co 7 1/2 minuty ,a do Wejhera co 15. Jak pomiędzy Gdynią , a Gdańskiem bujały się berlińczyki ( jeden nawet stoi w Kościerzynie) to było nawet co 6 minut. Część składów jeździła z Gdańska do Rumii. W Redzie była przesiadką na stonkę z ryflakami na Hel. A do Wejhera w głównym szczycie przewozowym było co 12 , poza szczytem 24 , a w święta i niedziele co 36 minut. A teraz to chyba jest co 15 lub 30. Ponoć był taki pomysł ,że ten pierwszy rodzynek od górali miał być odpowiednikiem Słonecznego ,tylko z nad morza.

      • 6 0

  • (2)

    Inwestujemy 1mld w pociagi, ktore w ogole nie nadaja sie do jazdy po metropolii. Zly uklad czlonow, slabe przyspieszenie i hamowanie. Potrzebujemy pociagow na miare naziemnego metra a nie ciuchci do pierdzenia miedzy wsiami.

    • 12 5

    • Bo to nie są składy do jazdy po metropolii (1)

      Tylko do ruchu regionalnego. A że kible się rozpadają, to lepiej niech chwilowo ratują sytuację w SKM.

      • 9 0

      • Ja się obawiam, że to będzie kolejna wieczna prowizorka i nie doczekamy się pociągów wreszcie dostosowanych do ruchu aglomeracyjnego. Przecież EN57 wprowadzone na początku lat 70-tych to też miało być rozwiązanie tymczasowe.

        • 2 0

  • Nie wiem, czy to dobry pomysł te zakupy (11)

    Nasz POmorski tabor kolejowy ma przecież swoje walory i staje się powoli symbolem naszego regionu w całej Polsce. Dzięki niemu można przyciągać turystów zainteresowanych muzealnymi rozwiązaniami z dziedziny kolejnictwa.

    • 37 11

    • Dlatego trzeba pisowców okradających Pomorze (9)

      odsunąć od władzy

      • 6 15

      • (7)

        Nie wiem, dlaczego ciągle POwtarzacie te kłamstwa? Popatrz na przychody budżetu miasta np. Gdańska w roku 2021 i w 2022 i wskaż mi te różnice. PIS obniżył podatki dla młodych i tej części przychodu do budżetu zabrakło to fakt. Ale z drugiej strony ludzie więcej kupują, czyli płacą większy VAT, którego część także wraca do samorządu.
        Nie zasłaniej więc nieudolność włodarzy miasta, kłamstwami....

        • 3 3

        • A co ma miasto Gdańsk do SKM będącej spółką PKP?

          • 0 0

        • (1)

          W jaki sposób część VAT wraca do samorządu?

          • 2 0

          • Cały Vat ze stawką 0% i 10% ze stawki 3%.

            • 2 0

        • Podatki obniżył, ale NFZu od podatku już nie można odpisać... (2)

          Nawet renciści i emeryci muszą płacić o 9% więcej.

          • 2 1

          • ... (1)

            A powiedz mi w jakim kraju UE można odliczyć sobie składkę zdrowotną??? Czekam na odpowiedź

            • 2 3

            • Nie patrz na innych, To wynikało z umowy społecznej przy wprowadzaniu składki. Ale pis ma w du..dzie społeczeństwo i ustalenia.

              • 1 3

        • Zwłaszcza większy vat za spożywkę, długo za paliwko, energię itp. Nie błaźnij się!

          • 1 1

      • Pomorzem nie kieruje PiS od wielu lat.. Chyba że ja czegoś nie wiem i Szczurek, Karnowski i Dulkiewicz zmienili barwy?

        • 2 1

    • Ostatni wypadek w Gdyni pokazał co jest wart ten muzealny tabor. Dobrze że tam nie było pasażerów bo była by miazga!!!

      To wszystko trzyma się już tylko na farbie i dykcie...

      • 2 1

  • Takie pociągi powinny jeździć w SKM trojmiasto (25)

    Nowoczesne, szybkie, ekonomi cze, bezpieczne. Śmietniki z lat 1970-1980 powinny być zezłomowanie albo przekazane na małe gminy.

    Zobaczcie jaki tabor jest w SKM warszawa...

    • 65 16

    • (2)

      w latach 70ych jezdzily sklady z metra w Berlinie(od ZSRR w ramach reparacji wojennych przekazanych)zwane Modrakami,zamienione na trzytysiaczki!,to juz byla wyzsza klasa!.

      • 4 3

      • To nie były pociągi metra - tyko S-Bahn, czyli po prostu berlińskiej szybkiej kolei miejskiej.

        • 0 0

      • Te modraki byly najlepsze, bo mialy duzo liczbe wejsc. I dlatego ludzie szybko wchodzili, wychodzili.

        • 1 1

    • Po pierwsze : Sama W-wa ma większy budżet niż nasze całe województwo. A po drugie to sama W-wa ma większy budżet niż Trómiasto i gminy przy torach. Poza tym 100% taboru należy do samorządu a w SKMT coś ok. 30% udziału należy do betonu PKP , który chciałby doić i nie dawać nic w zamian. Dlatego samorząd zwalił SKMkę z dawnej trasy od Słupska do Tczewa ,ale i też z PKM ,gdzie na zmianę z Regio się bujała. Ostatnio trochę odpiścił, ale myślę ,że to tylko dlatego ,że siatka połączeń i nowych tras będzie rosła, jak choćby PKMka. Pod drutem będzie linia 202 z Gdynii do Kościerzyny.Plan jest z drutem od Tczewa do Chojnic oraz do Kartuz. Więc elektryki nie powinne stać w pokrzywach. Dwutrakcja jest planowana z Gdynii na Hel (ponoć tylko poza sezonem letnim), do Sierakowic w przyszłości. Słyszałem też o pomyśle Gdynia - Kościerzyna - Chojnice. Być może Gdynia - Lakowice- Grudziąc. Szkoda , że tory zaorali do Skarszew ,Sztumu i wielu innych większych środowisk. Gdyby nie zmiana przy korycie 8 lat temu to byłby już drut z Lęborka do Łeby, a Wejherowo - Słupsk z drugim torem na ukończeniu. Niestety to co było robione musieli dokończyć, a to co zaplanowane lub plany gotowe do startu to poszło do szuflady. Po kilku latach wyciągają gotówce , odkurzają i puszczają jako swoje. Nawet się przyklejają do oddanych inwestycji ,gdzie ani Zeta nie dali ,a nawet próbowali oskubać np. tunel Świnoujście i obcinają wstęgi do kamery.

      • 2 1

    • To sa pojazdy na skm (1)

      To są pojazdy do obsługi trasy gdansk - Wejherowo. Do 2026r na tej trasie będzie kursować co najmniej 28 nowych pojazdów. Teraz czas na Trójmiasto.

      • 5 2

      • Bzdura! To są skłądy na PKM i Regio. Tylko tymczasowo dla skm, bo dotacja mija w tym roku. Docelowo dotrą inne pociągi.

        • 4 1

    • a coto?! Mała gmina gorsza? (4)

      A to dlaczego w Trójmieście maja jakieś wypasy jeździć?
      Czymżesz sobie Trójmiasto na to zarobiło?

      • 7 5

      • (2)

        mala ,,gmina"jak wezmie udzial w referendum to od Sasina taki sklad dostanie.w nagrode za poddanstwo.

        • 6 4

        • nie napisałem zasłużyło (1)

          napisałem zarobiło.

          Chcesz wszystko z PIT finansować?
          I żeby każden jeden kacyk strzygł "trzódkę" po uważaniu?

          A w kołchozie, jakim jest obecny świat, trzeba umieć się zachować i funkcjonować.
          Taki Elbląg może głupio, nie wnikam, ale skutecznie dał radę.
          "zakopiankę" wszystkie rządy potulnie budują.

          Jakimś trafem w pomorskiej "oblężonej twierdzy przedmurza demokracji" buduje się OMT i Kaszubska...
          Nawet na linię 202 znalazło się 60 milionów... Euro.

          • 1 3

          • a ile z 202 zniknęło? 1,2 mld pln?

            • 1 0

      • Nie znam gminy z własnym taborem normalnotorowym. Podpowiedz która?

        • 2 0

    • to nie są pociągi przystosowane do trasy SKM (9)

      • 18 5

      • A możesz wytłumaczyć jak nie są przystosowane? (8)

        • 4 10

        • Bo to są pociągi na trasy regionalne (1)

          Sam zobaczysz jak przyjadą i będziesz wsiadał. SKM zawaliła swoje dofinansowanie i teraz trzeba robić kombinacje.

          • 4 1

          • Nie zawaliła, a uratowała najlepiej, jak mogła w sytuacji zlewki przez pis.

            • 2 2

        • (1)

          Mniej drzwi, inna wysokość peronów, słabsze przyspieszenie

          • 8 0

          • Od kibla? Serio? Raczej problem z ustawieniami rozruchu, bo się ślizga na mokrym.

            • 1 1

        • przyspieszenie i wyposażenie wnętrza (2)

          Niektórzy jeszcze czepiają się ilości drzwi.

          • 9 2

          • Tam jeżdżą składy m.in. 14WE i zdają egazmin (1)

            W SKM-T jeździ na razie jeden skład a mogłoby więcej

            • 3 1

            • Nie porównuj 14We do kibli czy impusów wersji podstawowej.

              • 1 0

        • Za mało wejść, za krótkie, za nisko podłoga. Chcesz więcej? Źle rozmieszczone fotele, niepotrzebny na 3 city kibel w wersji

          dla osób niepełnosprawnych. I tak niepełnosprawni mogą się dostać tylko z peronów Gdańsk Śródmieście- Rumia Janowo, z wyjątkami obu stoczni.

          • 2 0

    • Nie porównuj do Warszawy

      • 0 1

    • i będą

      zamówienie marszałka obejmuje również składy dla SKM

      • 4 1

    • Warszawska SKM nie nalezy w zadnym stopniu do PKP. (1)

      • 8 5

      • zależy w stopniu bardzo podstawowym

        Jeździ po torach PKP.

        • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane