• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje Nowa Myśliwska i węzeł przesiadkowy przy PKM Jasień

Maciej Naskręt
28 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Sprawdziliśmy postęp prac przy budowie ul. Nowej Myśliwskiej i węzła przesiadkowego, które umożliwią dojazd do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Jasień. Według szacunków projektantów, z nowej ulicy każdego dnia może korzystać kilkanaście tysięcy mieszkańców.



30 kwietnia oficjalnie zakończy się budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. To inwestycja realizowana przez samorząd województwa pomorskiego. Na 18-kilometrowej linii prawie gotowych jest już osiem przystanków. Sęk w tym, że część z nich nie była odpowiednio "wpięta", w otaczającą je infrastrukturę. Mowa tu o Kiełpinku zobacz na mapie Gdańska, Jasieniu zobacz na mapie Gdańska, a także Brętowie zobacz na mapie Gdańska. Dlatego trzeba było zbudować nowe chodniki, drogi, parkingi, pętle autobusowe, tak aby mieszkańcy mogli wygodnie skorzystać z nowej linii kolejowej.

Zadanie rozbudowy infrastruktury towarzyszącej PKM na swoje barki wzięło miasto. Kontrakt, którego wartość opiewa na ponad 29,5 mln zł netto, jest nadzorowany przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą prac budowlanych jest Skanska. Inwestycja stanowi część Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap IIIC współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.

Panorama odnogi od ul. Nowej Myśliwskiej w kierunku przystanku PKM. Panorama odnogi od ul. Nowej Myśliwskiej w kierunku przystanku PKM.
Inwestor zapewnia, że infrastruktura zostanie udostępniona mieszkańcom wraz z rozruchem linii PKM, czyli pod koniec lata.

- 1 września mieszkańcy będą mogli bez problemu dotrzeć nie tylko na przystanek PKM Jasień, ale także na PKM Brętowo i PKM Kiełpinek. Kontrakt z wykonawcą kończy się 30 września, ale w ciągu tego ostatniego miesiąca będą prowadzone prace kosmetyczne, np. związane z pielęgnacją zieleni - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda budowa dojazdów do przystanku PKM Jasień. To tutaj prowadzony jest największy zakres robót, poza tym prace mają kluczowe znaczenie dla tych terenów, bowiem umożliwią rozbudowę dzielnicy o kolejne osiedla mieszkaniowe.

Dojazd do przystanku PKM od strony Trasy W-Z. Dojazd do przystanku PKM od strony Trasy W-Z.
Nowa Myśliwska i Nowa Gronostajowa

Droga do przystanku PKM Jasień zaczyna się wraz z ulicą roboczo nazwaną Nową Gronostajową, która wychodzi z ronda ul. Kartuskiej przy Trasie W-Z. Droga biegnie z tego miejsca na północ i łączy się z tzw. ul. Nową Myśliwską. Ta z kolei dociera do istniejącej ul. Myśliwskiej przy zbiorniku Wróbla Staw. Stamtąd pobiegnie okalająca od północy Wróbla Staw odnoga, która dotrze do przystanku PKM.

Skrzyżowania wszystkich powstających ulic będą w kształcie ronda. W sumie powstanie ok. 2 km drogi o przekroju jednej jezdni, po jednym pasie w każdą stronę. Przy drodze powstaną chodniki, ścieżki rowerowe i oświetlenie. Przewidziane są też liczne przystanki autobusowe.

- Zaawansowanie robót budowlanych szacujemy na około 70 proc. Powstał już wiadukt drogowy nad dojazdem do rodzinnych ogródków działkowych, mur oporowy w ciągu ulicy Myśliwskiej i Gronostajowej. W znaczącej większość przeprowadziliśmy także działania związane m.in. z budową kanalizacji deszczowej, sanitarnej, teletechnicznej, oświetlenia i usunięcia kolizji energetycznej średniego napięcia. Przez cały czas prowadzimy prace związane z wykonaniem dróg, zjazdów i chodników - wylicza Łukasz Kaźmierczak, kierownik budowy z firmy Skanska.

Gotowa linia PKM po lewej i budowany parking dla samochodów po prawej. Gotowa linia PKM po lewej i budowany parking dla samochodów po prawej.
Węzeł przesiadkowy przy PKM Jasień

W ramach tej samej inwestycji na południe od przystanku PKM Jasień powstaje też węzeł przesiadkowy, który obejmuje budowę dróg wewnętrznych, pętli autobusowej, parkingu na 82 miejsca postojowe dla samochodów i zadaszonego parkingu dla rowerów na 32 miejsca.

Na razie wyrównano tu teren i wysypano podbudowę nowego parkingu. Natomiast drogi węzła przesiadkowego czekają na wylanie asfaltów - gotowe już są krawężniki i podbudowa drogi. Trwa też układanie chodników.

Na węźle powstanie toaleta publiczna i budynek socjalny dla kierowców

Przystanek PKM Jasień - widok z peronu, przy którym zatrzymywać będą się pociągi w kierunku lotniska. Przystanek PKM Jasień - widok z peronu, przy którym zatrzymywać będą się pociągi w kierunku lotniska.
Przystanek PKM Jasień gotowy

Kosmetyczne prace trwają już na przystanku PKM Jasień. Do dyspozycji pasażerów będą dwa jednokrawędziowe perony. Zamontowane są już ozdobne, czerwone wiaty przystankowe. Stoją także szklane wiaty chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem.

Ukończony jest też wiadukt drogowy nad linią kolejową i przystankiem. Zapewni on dojazd do m.in. zbiornika retencyjnego Jasień, który znajduje się na północ od linii PKM.

Wizualizacja przystanku PKM Jasień. Wizualizacja przystanku PKM Jasień.

Miejsca

Opinie (125) 5 zablokowanych

  • najbardziej jest urokliwy przystanek Banino -Żyto!!!

    .. żyto skosza to pozostanie rdza!!!

    • 0 0

  • przerost formy nad trescia...

    ... nestety, czyli zastaw sie a postaw sie, jak mowi staropolskie przyslowie

    • 0 0

  • Jak to u nas zwykle z terminami

    Dziś jest 23 maja, a nadal ta kolej nie jest gotowa, wystarczy spojrzeć z wiaduktu przy. ul. Lewoniewskich. Od Wrzeszcza do Zaspy roboty strasznie się ślimaczą.

    • 0 0

  • Rębiechowo a co z przystankiem w polu

    Jak pięknie idą prace nad przystankami bliżej centrum. Tylko z niewiadomych przyczyn przystanek Rębiechowo dalej w szczerym polu. Parking? A co to takiego jest? Droga dojazdowa? Same luksusy na które w tym miejscu trzeba będzie poczekać albo jak zwykle awanturą i protestami wywalczyć.

    • 0 0

  • a co z przystankiem Rebiechowo ?

    Nie ma tam dojazdu, żadnego parkingu a miało być tak pięknie i właśnie ten przystanek miał odciążyć zakorkowane dojazdy do miasta od strony Kartuz. Po ci ten peron skoro nie ma gdzie zarkowaczaparkować, a nawę zawrócić. Dojazd jest drogą gruntowa !!!

    • 1 1

  • NA 100% nie ruszy PKM 1 września (10)

    Nie mogą się dogadać ale to było do przewidzenia.

    • 21 32

    • Na pewno się nie uda

      To niemożliwe

      • 0 0

    • zibi

      We wrześniu na pewno nie ruszy ale już w październiku tak tuż przed wyborami zacznie śmigać.
      Tak żeby LEMINGI wiedziały komu zawdzięczają PKM ;)

      • 0 2

    • dogadają się dogadają (1)

      nie nadaremno szczwany Lis/iscki/ posłany został na wrazliwy odcinek.
      przeca przetarg na operatora skonstruowany jest pod ZKM gdańsk

      • 5 3

      • he, he

        Dobre...
        i ZKM autobusami po torach będzie pasażerów wozić. A jak autobus nie da rady to Jazz Duo się pośle.
        No ale masz i rację bo skoro już wiadomo że ZKM Gdańsk ma to w kieszeni tzn problemu z dodatkowym biletem nie będzie.
        Brawo za przenikliwość.

        • 0 0

    • Cieszysz się kolego? fajnie jak coś sie nie udaje, prawda? (2)

      • 6 4

      • dzieki temu jego niepowodzenia nie sa jego wina (1)

        "bo przeciez, w tym kraju nic sie nie udaje"...

        Slabe to. Byle narzekac. Nawet jak ruszy w listopadzie - za 30 lat kto bedzie o tym pamietal. Czy jak wsiadasz do tramwaju, czy SKM przeszkadza Ci, ze oddanie jakiegos odcinka 10 lat temu opoznilo sie o miesiac?

        • 7 2

        • Oczywiście, że pamięta. Zrzędzi też, że perony za wietrzne, pociągi za niebieskie, no i że ktoś na pewno za to bierze w lape, a w ogóle marudzi, że na zachodzie komunikacja o wiele lepsza, sam nie widział, ale cioteczny syn szwagra stryja jątrwi mu mówił

          • 1 1

    • stawiasz swoje jajka na to że nie ruszy?

      • 0 0

    • korzystasz z kuli czy z fusów? (1)

      • 11 5

      • pewnie ze swoich plat_fusów ;)

        • 10 3

  • poligon (9)

    jako dzieciak przyjeżdzałem z kolegami na rowerkach.
    gdy nie było ćwiczeń, bawiliśmy się w wojnę w starych szkieletach wozów bojowych i zbieraliśmy łuski w okopach.
    do tego mijalićmy metalowe tarcze żołnierzy z napisem na hełmie: NATO.
    I do tego bajoro - teraz Wróbla Staw. Często żołnierze ze słowackiego przyjeżdżali się w nim kąpać, wśród porozrzucanych śmieci i przybrzebrżnych opon.

    tyle historii - dobrze że poligon nie jest już potrzebny a kilka cichych uliczek przy okazji powstanie. fajne otoczenie wyłaczając pas podejścia do lotniska.

    • 73 8

    • (6)

      Jest szansa, że bawilismy się tam razem. Był pomost i amfibia przy wodzie. Fajne czasy :-)

      • 18 1

      • Obywatel

        Ja też tam bywałem, skrót na jeziorko Otominskie, ciężko się jechało przez piachy.

        • 0 0

      • (4)

        i chyba dwie armatki przy pomoście

        • 8 1

        • Było więcej takich atrakcji (3)

          Najfajniejsza była makieta poruszająca się na szynach po terenie strzelnicy. Tam też zbierało się najwięcej łusek a czasem i pełnych naboi do późniejszego demontażu w piwnicy celem odzyskania prochu przydatnego do innych zabaw ;-)

          Zabawy w berka i chowanego z żołnierzami też dawały sporo adrenaliny. Nie zawsze wygrywaliśmy i wtedy mieli wyrękę w sprzątaniu tych budynków, których ruiny stoją obok obecnego przystanku PKM ;-)

          • 9 1

          • Mnie i kumpli raz złapali i myliśmy gary po śledziach ;). Adrenalina była jak transporter jechał a my w krzaki i budka ze strażnikiem hehe...Piękne czasy to były i miejsce fantastyczne ..

            • 2 0

          • Ruin już nie ma

            Jakiś czas temu ruiny znikneły

            • 4 0

          • Budynków strażnicy i ich pokojów z kojami ;)

            Makieta i też fajne były makiety rakiet z ówczesną "elektroniką" ;))
            i po drodze na poligon....nieodżałowany już niestety Dwór w Gdańsku Migowie który rozebrał pod czujnym okiem gdańskiego konserwatora zabytków biznesman.

            • 16 0

    • Te strzały z KBKAK i z luf czołgów, możdzieży i armat ;) 80te lata... niby złe.. a wspomnienia super ;)

      Cała Morena drżała w posadach kiedy były ćwiczenia ;)
      Za paczkę fajek Szweje podnosiły nam szlaban i piaskową drogą od Myśliwskiej (wąwozem prawie) wchodziliśmy zbierać łuski.. i kąpać się w technicznym jeziorku do mycia czołgów. Niejednokrotnie wpakowało się w mazut ;) Piękny drewniany pomost był i wieżyczka do skakania do wody. Szkoda, ze dzisiaj nie ma tego pomostu... można było odbudować. Dookoła starego Stawu... lipa pełna.. chyba chcą go już zasypać... Jest co wspominać przynajmniej. Wtedy mieliśmy jakieś więzi "pod trzepakiem" ;) Teraz... nasze dzieci znają się z FB i netu. Szkoda... :(

      • 15 0

    • Ta, bardzo ciche uliczki, kameralne normalnie

      Nad głową samoloty, za płotem pociągi. Jak testowali linię, to sygnał lokomotywy na całej Morenie było słychać a maszynista to chyba uwiesił się na klaksonie, żeby mu spacerowicze na tory nie włazili.

      • 11 28

  • Mieszkam przy ulicy Myśliwskiej

    Mieszkam w części gdzie co roku miasto wymienia dziurawe płyty na nowe płyty. Czyli mamy ulicę "Nowe Płyty". Co roku jakieś 100-150 metrów luksusu przybywa. Jak wiadomo nasza ulica jest traktowana- oczywiście nie dziwię się- jak skrót. Korkuje się jak Grunwaldzka lub Kartuska. Nawet gdy będzie Nowa Myśliwska to i tak dalej nasza ulica będzie skrótem......... tylko te dziurawe płyty może odstrasza trochę kierowców

    • 0 0

  • przesiadki to największy koszmar w komunikacji miejskiej (12)

    tworzenie węzłów przesiadkowych źle wróży bo przesiadki i mała częstotliwość to dwa największe mankamenty komunikacji miejskiej. Tylko przy bezpośrednim połączeniu i oczekiwaniu max 5 minut rozważałbym rezygnacje z samochodu

    • 137 52

    • PKM Jasień nie znam, nigdy tam nie byłem (3)

      ale wygląda trochę jak przystanek w lesie. Tam jest jakaś cywilizacja poza tymi torami i drogą do lasu?

      • 15 11

      • Pojedź, obejrzyj

        ... a nie będziesz chciał wracać.
        Każdy widzi co chce zobaczyć.

        • 1 0

      • teren na południe od PKM jest uzbrojony pod zabudowę

        • 7 1

      • wygwizdowo zupelne

        Jesienia i zima, gdy jest ciemno, kobiety moga sie bac wracac do domu w Jasieniu z tego przystanku PKM.....

        • 6 6

    • Polecam wybrać się choć raz (6)

      do jakiegokolwiek miasta stołecznego pokroju Pragi, Berlina czy Paryża (choć Warszawa też idzie w tym kierunku). Podstawową filozofią komunikacji w takich miastach jest bardzo często kursująca kolej miejska lub metro. I taka miejska kolejka nie jedzie spod drzwi Twojego domu pod drzwi Twojej szkoły* tylko w zdecydowanej większości przypadków musisz się _przesiąść_. Tak robią tysiące mieszkańców tych miast i nie myślą nawet o jeździe samochodem. Przepustowość dróg i miejsca parkingowe dawno się skończyły. Przebrała się miarka także w kwestii zanieczyszczenia powietrza, więc w Berlinie czy Londynie wprowadzono radykalne ograniczenia w ruchu (u nas nie do pomyślenia - jeszcze).

      *) piszę 'szkoły' ponieważ ze względu na niską świadomość nie spodziewam się szczególnej dojrzałości "na drugim końcu kabla", sorki.

      • 53 12

      • dlaczego piszesz "u nas nie do pomyślenia - jeszcze"

        jeśli sam już o tym pomyślałeś - szukaj sojuszników, a nie problemów.

        • 6 1

      • Dobrze napisałeś (3)

        "Bardzo często kursująca". Jeśli u nas komunikacja będzie bardzo często kursować (nie tylko pociągi, ale i autobusy i tramwaje) to będzie to mialo ręce i nogi.

        • 29 2

        • SKM kursuje co 7 minut w godzinach dojazdów i powrotów z pracy. (2)

          Fakt, fajniej byłoby częściej, ale i tak jest to czas, w którym za dużo się nie czeka. Tramwaje w głównym ciągu wzdłuż Grunwaldzkiej, Zwycięstwa itd. jeszcze częściej. Jedyne gdzie jest problem to przedmieścia, ale to akurat jest powszechne również na zachodzie. Bo wtedy komunikacja woziłaby tam powietrze.

          • 12 3

          • ale można też zamiast dużego jednego "składu" co np. 20 minut, to dać po jednym wagonie co 5-7' (1)

            Autobusy też mogą być różnych rozmiarów i z różną częstotliwością kursować.

            • 5 3

            • Tyle, że kurs małego autobusu kosztuje minimalniej mniej niż dużego.

              Różnice w spalaniu są, ale nie wynoszące 50%, kierowca kasy weźmie tyle samo, amortyzacja pojazdu też pewniej mniejsza jest o kilkanaście a nie kilkadziesiąt procent. Tu jest problem niestety.

              • 12 0

      • Zwróć uwagę jednak, że podstawym transportem w Berlinie

        jest transport szynowy: s-bahn i u-bahn. Przesiadka na spóźniony, bo stojący w korku autobus to dla wielu żadne rozwiązanie.

        • 24 2

    • to będziesz stał w korku

      • 6 0

  • Rozwijajmy PKM. (3)

    Czy plany rozwoju PKM przewiduja polaczenie, przez Luzino do Zukowa a nastepnie do Kartuz i Koscierzyny oraz polaczenie z Pruszczem Gdanskim przez
    Kolbudy.Takie rozwiazanie naprawda poprawiloby komunikacje zbiorowa.
    Oczekiwalbym jakiejs informacji w tej sprawie ze strony redakcji.
    Dzekuje.

    • 3 5

    • Masz chłopie rację,

      tereny pod zabudowę t.zw.Gdańsk Południe szybko się skończą. Miasto rozleje się za Obwodnicę w stronę Straszyna i Kolbud. Już teraz budownictwo na tym terenie wyrażnie się zaczęło. A tam wprost czeka na uruchomienie stara linia kolejowa z Pruszcza przez Straszyn,Kolbudy,Łapino, w stronę lotniska. Zanim się obejrzymy,a stanie się ona wręcz niezbędna!!! (Jako ciekawostka : linia o której piszę,jest o DWADZIEŚCIA PIĘĆ LAT starsza od budynku Dworca Głównego w Gdańsku-pochodzi z roku 1875 !!! )

      • 0 0

    • Przecież PKM ma wozić tych z wiochy do hipermarketów. Przy stacji Gdańsk-Główny nie ma takiego obiekty,

      więc PKM kończy bieg we Wrzeszczu. KPW!!!

      • 0 2

    • Przez jakie Luzino do Żukowa? Gdzie Rzym a gdzie Krym. A PKM będzie jeździć do Kartuz i Kościerzyny przez Żukowo, była o tym mowa nie raz.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane