• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tematy wybraliśmy dobrze

TN
12 maja 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
Z Jerzym Kortasem pomorskim kuratorem oświaty rozmawia Tomasz Nalikowski

- Pierwszy dzień matur minął bez nieprzyjemnych incydentów?

- Na razie tak. Nie było żadnych skarg, scysji czy niedomówień. Odpukać.

- Jak pan ocenia trudność tegorocznych tematów?

- To właściwie pytanie nie do mnie, a do polonistów czy uczniów, którzy podeszli do egzaminu. Moim zdaniem tematy wybraliśmy dosyć dobrze.

- Na kolejny rocznik uczniów czeka już jednak nowa matura. Na jakim etapie przygotowań jesteśmy?

- Wszystko jest gotowe. Jeśli są jeszcze jakieś niedomówienia, to wynikają one raczej z nieznajomości przepisów przez dyrektorów szkół i nauczycieli, którzy dalej przekazują wiedzę na ten temat uczniom. Komplet przepisów dotyczących nowej matury już istnieje.

- Uda się wprowadzić ją bezboleśnie?

- Sądzę, że tak. W dalszym ciągu będziemy odpowiedzialni za przeprowadzenie egzaminu dojrzałości, ale w znacznie mniejszym stopniu niż do tej pory. W porozumieniu z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Gdańsku opracowujemy odpowiednie procedury. Do nas należała będzie strona organizacyjna w szkołach.

- Przepisy to jednak nie wszystko. Czy do nowej formuły przygotowane są szkoły?

- Mam zaufanie do naszych dyrektorów, którzy przeszli już niejedną maturę. Moim zdaniem z nową poradzą sobie lepiej, niż sądzą obserwatorzy z zewnątrz. Stale organizowane są spotkania i szkolenia, w których biorą też udział nasi wizytatorzy. Przed maturami będziemy jeszcze wszystko dokładnie sprawdzać, większe przygotowania nie będą jednak raczej potrzebne. Dyrektorzy mają konieczne doświadczenie, niespodzianek być nie powinno.

- A uczniowie, przechodzący już przez nowy system edukacyjny, do takiej formy egzaminu będą dostatecznie przygotowani?

- Wydaje mi się, że tak. Ci uczniowie mają już za sobą testy kompetencyjne i egzaminy w gimnazjach. Wiedzą, na czym to polega.

- Nowy egzamin będzie bardziej obiektywny?

- Niby tak, choć z tą obiektywnością różnie bywa. Wiadomo, że jeśli nowa matura będzie sprawdzana przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną, to gros pytań musi być w formie testowej. Pytania otwarte też będą, ale w mniejszym zakresie.

- Będziemy mieli nową maturę. Czy uczelnie wyższe zmieniają swoje systemy rekrutacyjne pod tym kątem?

- Senaty uczeni opracowują zasady rekrutacji, niektóre mają je już przygotowane nie tylko na ten rok, ale i na przyszły, gdy obowiązywać będzie nowa matura. Wiem, że nowy system egzaminu dojrzałości będzie brany pod uwagę. Oczywiście nie mówimy tu o szkołach specyficznych, gdzie są szczególne wymagania, jak choćby w uczelniach artystycznych. Niemniej coraz więcej uczelni przechodzi na system konkursu świadectw, obawy przed takimi rozwiązaniami maleją.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Oby nie zjadły nerwy...

Ponad cztery tysiące osób przystąpiło w Gdyni do egzaminu dojrzałości. Władze miasta spodziewają się bardzo dobrych wyników.

- Z roku na rok liczba maturzystów w Gdyni rośnie - mówi Ewa Łowkiel, wiceprezydent Gdyni. - Coraz mniej osób korzysta ze szkolnictwa zasadniczego, zdecydowanie chętniej wybierane są licea i technika. Kilka najbliższych roczników będzie jeszcze bardzo licznych, a dodatkowo trzydzieści procent uczniów szkół ponadgimnazjalnych pochodzi spoza Gdyni.

Do matury rano przystąpiło 3623 uczniów liceów i techników, w tym dwustu ze szkół niepublicznych. Po południu maturę zdawali natomiast słuchacze ze szkół dla dorosłych - łącznie czterysta osób. Łącznie około dziesięć procent wszystkich maturzystów, którzy podeszli do egzaminu dojrzałości w województwie pomorskim.

Niemniej w teście szóstoklasistów i w teście kompetencyjnym w gimnazjum gdyńscy uczniowie znaleźli się na czołowych miejscach w województwie pomorskim i kujawsko-pomorskim (obszar nadzorowany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną), więc prawdopodobnie o maturzystów również nie trzeba się obawiać - jak wskazują wyniki z lat ubiegłych procent osób, które matury nie zdają, jest w Gdyni minimalny.
- Jestem przekonana, że egzamin wypadnie u nas nieźle - mówi Ewa Łowkiel. - Byle tylko nie zjadły maturzystów nerwy, bo nie wszyscy są odporni na stres.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Tematy maturalne z języka polskiego w Pomorskiem

Temat 1. "Stara, szanowana, pyłem siwa księga(...) najmniejszy jej szczątek Wart miejsca w świętej skarbnicy pamiątek". W. Gomulicki

Utwory literackie, które moim zdaniem należy ocalić od zapomnienia.

Temat 2. Obrazy polskiej społeczności wielonarodowej i wielowyznaniowej w wybranych utworach literackich.

Temat 3. "Mądrzeję razem z moimi bohaterami - uczę się życia, czytając".

Temat 4. Zanalizuj i zinterpretuj: albo wiersz Władysława Broniewskiego "Łódź", albo fragment powieści Władysława Reymonta "Ziemia obiecana".
Głos WybrzeżaTN

Opinie (26) 2 zablokowane

  • W ludowych strojach ukraińskich podeszli do matury z języka ukraińskiego abiturienci Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół z Ukraińskim Językiem Nauczania w Górowie Iławieckim (woj. warmińsko-mazurskie). Maturę z tego języka zorganizowano w Górowie po raz 32.

    Jak to dobrze że w takiej zapyziałej ,nietolerancyjnej Polsce - bo gdyby tak w ..... emanującej europejską tolerancją Francji .......

    • 0 0

  • tematy były super!

    w tym roku faktycznie dobrze wybraliście tematy. Ja pisałam na 3 :D i serdecznie za niego dziękuje.Mam tylko nadzieje że dostane dobrą ocenę!

    • 0 0

  • Ja jestem maturzystką i muszę powiedzieć, że tematy z polskiego nie były tródne, ale bardzo łatwe też nie! Bywały łatwiejsze... no a matma... poprostu zadanie nr 4 było smieszne. Jak ktoś nie zda matmy to nie wiem jakie zadanie musiałoby być żeby zdał :P Ja jestem zadowolona! Pozdrawiam

    • 0 0

  • zbulwersowana:)

    ja nie wiem jak z ta geometria Ci sie widzi ale przyjmijmy taki zalozenie:

    1.ciagi to nie eometria; ) jw.

    2.analityczna niech zostanie w takiej formie jak jest

    3.optymalizacyjne zadanie - zeby nie bylo ze to geometria to niech bedzie w formie.
    Wlasnie wrociles ze sklepu typu Obi; ) zaopatrzyles sie w 4m siatka; ) chcesz ogrodzic swoj ogrodek aby Twoj kochany pies nie sikal na swiezo posadzona marchewke. Pytanie: jakie powinien miec boki Twoj maly ogrodek abys mial jak najwiecej marchewki?

    4.Tu troszke modyfikacji; ) Wyobraz sobie ze jestes architektem w starozytnym egipcie. Projektujac piramide Heopsa staneles przed problemem czy alfa + beta = pi/4 ? To Ozyrys Ci go zeslal, co wiecej kazal Ci jeszcze udowodnic ze tg(beta) = cos tam; ) Jesli nie uporasz sie z problemem do 15,Ozyrys nie bedzie przychylal sie do prosb kaplanow o deszcz i pola trzcinowe wyschna - pospiesz sie !

    5.ostatnie to rachunek wiec chyba Ci to nie przeszkadza; )

    Serdecznei pozdrawiam
    ps. nie masz wrazenia, ze gdyby tak tofmulowac zadania to nikt by ch nie rozwiazal; ))))))
    hehe dla mnie to byloby ciekawe podejscie do matematyki, ale niestety 90% z tych 41% wybierajacych matematyke by przez 5h skrycie (lub troche mniej) chlipalo; )

    • 0 0

  • Do zbulwersowanej nauczycielki!

    Zadania nie były szczególnie trudne, ale wymagały znajomości programu całej szkoły średniej.
    Klasy ogólne:
    1.Ciąg-proste
    2.Geometria analityczna -pracochłonne.
    3.Optymalizacyjne -banalne
    4.Stereometria z trygonometrią - ciekawe
    5.Rachunek prawdopodobieństwa-dla nie zrażonych banalne.
    Klasy matematyczne:
    1.Funkcja kwadratowa z parametrem ograniczona własnością logarytmu - ciekawe
    2.Badanie funkcji +przekształcenie- banalne.
    3.Rachunek prawdopodobieństwa -dla niezrażonych.
    4.Geometria -proste
    5.Stereometria z trygonometrią-dla matematycznej klasy banalne.

    • 0 0

  • Jagger, jageer, czy jak Ci tam...

    to ty chyba nigdy zes matury nie pisal, albo w jakiejs smierdzacej zawodowce wypracowanie na temat technik zakrecania sloikow miales, bo ja no mojej to nie widzialem mozliwosci sciagania, tak jak zreszta reszta kolegow ze szkoly, bo to fizycznie nie mozliwe na polskim... potem jest po takim zabiegu dopiska w komentarzu: praca nie na temat, bo ze sciaga tak nie trafisz, aby caly temat sie ulezal, wiec glupoty gadasz.

    • 0 0

  • antineutrino pomyleńcu....g:)

    przeciez 2+2=4 2=-2 i 2=43 wtedy tylko mozna uzaleznic te dwa poglądy od nastepnych psynioli ktorzy juz nigdy nie spojrzą w góre gdyz są swiniami a w przeciwnym przypadku wypadek napisac wypada załorzenie brzmiące i pachnące nabrzmiałymi sutkami które brzmi: jesli 2 jest rowne 2 i drugie 2 jest rowne dwa to nie otrzymamy czworki gdyz liczbe otrzymana nalezy podzielic przez ilosc liczb dodawanych tak wiec suma sumarum psychole liza sie po pietach kiedy maja 5 i nie maja kubkow smakowych

    • 0 0

  • Matura

    choliwka a mnie na pisemnej z j.polskiego przyszlo siedziec 50 cm od ,,uroczej komisji.Pierwsza lawka.I jak ktos mi powie ze mozna bylo sciagac to szlag mnie trafi.W czoraj bylo lepiej matme pisalam w 6 lawce na 70 lawek fajnie nie?

    • 0 0

  • a drugi dzień matur?

    Zastanawiam się, kto układa tematy z matematyki dla klasy ogólnej i kto bierze pieniądze za taki bubel ? Już drugi z kolei rok na 5 zadań trzy są z geometrii. To jest ponad
    50 % , a geometria stanowi mniejszość w obowiązującym programie nauczania ( średnio 1 dział w każdej klasie dotyczy geometrii )Wg wszelkich wytycznych z którymi się spotkałam pracując jako nauczyciel zadania na wszelkiego rodzaju egzaminy ( poprawkowe, klasyfikacyjne, maturalne ustne) powinny być dobrane (tematycznie)proporcjonalnie do liczby godzin przeznaczonych na zrealizowanie materiału.Autorzy zadań na pisemną zachowują się tak, jakby w ogólniaku nie było klasy trzeciej i nic by się w tej klasie nie robiło, a w czwartej były tylko bryły.Na dodatek nawet nie poinnformują szkół jaki jest zakres wymagań, a nauczyciele muszą podawać wymagania na każdym kroku ( z czego będą pytać, z czego sprawdzian, co obowiązuje na egzamin poprawkowy itp )A jak mamy podać wymagania na maturę skoro sami nie wiemy jaki zakres obowiązuje. Jest to lekcewazenie nas ( nauczycieli matematyki) , a przede wszystkim krzywdzenie uczniów. Zamiast powtarzać logarytmy, wykładnicze, trygonometrię itp. moglibyśmy się właściwie zatrzymać na klasie II LO.

    • 0 0

  • Antineutrino

    Kawał stary jak świat:

    Nauczyciel w klasie blondynek bierze jedną do odpowiedzi
    -Ile to 2+2?
    -5
    Klasa krzyczy: Daj jej szansę! Daj jej szansę!
    -Ok, jeszcze raz, ile to 2+2?
    -3
    Klasa: Daj jej szansę! Daj jej szansę!
    -No dobrze, jeszcze raz, 2+2=?
    -4
    Klasa: Daj jej szansę! Daj jej szansę! ;))))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane