• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To już koniec Stoczni Marynarki Wojennej?

Wioletta Kakowska-Mehring, Robert Kiewlicz
7 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kwota zadłużenia stoczni nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli. Kwota zadłużenia stoczni nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli.

Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Ponad tysiąc osób może stracić pracę.



Czy uważasz, że jest jeszcze szansa na odbudowę przemysłu stoczniowego w Polsce?

Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji, który obejmował sprzedaż zbędnego majątku, zwiększone kontraktowanie zamówień oraz zwolnienia pracowników. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł się. Oznacza to, że rozpoczęła się procedura likwidacji firmy.

- Sąd nie miał wyboru, tak wynika z prawa. Firma nie miała pieniędzy na funkcjonowanie. Sąd musiał podjąć taką decyzję, gdyż w innym wypadku działałby na niekorzyść wierzycieli stoczni. Pani syndyk zadeklarowała, że nie będzie sprzedawać stoczni w kawałkach, bo ma obowiązek sprzedać ja w całości. Nie będzie też wygaszać produkcji - mówił w sądzie Roman Kraiński, prezes SMW.

Czy to już koniec zakładu? Czy możliwy jest powrót do negocjacji z wierzycielami? - Decyzja sądu oznacza koniec zakładu, nie sądzę, aby powrót do negocjacji z wierzycielami był możliwy - twierdzi Andrzej Jaworski, poseł PiS. - Sprawa jest dziwna. Interesowałem się sytuacją w SMW i uzyskiwaliśmy informacje, że są podpisywane porozumienia i kolejne kontrakty. Oznacza to, że było to fikcją, która miała uspokoić nastroje załogi.

Faktycznie, jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że stocznię da się uratować. Sprawa zakładu w związku z konfliktem z załogą trafiła bowiem na ministerialne szczeble. Odbyło się spotkanie w resorcie skarbu. W rozmowach wzięli udział związkowcy i zarząd spółki, a także wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik, przedstawiciel ministerstwa obrony narodowej i Agencji Rozwoju Przemysłu. Padło wiele obietnic. Mówiono o kontraktach i nowych szansach dla zakładu.

A ten ostatnio miał problemy nawet z wypłatami wynagrodzeń. Zdarzało się, że załoga otrzymywała pensje w ratach. W tym miesiącu wynagrodzenia zostaną wypłacone z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Ile wynoszą długi stoczni? Nie wiadomo. Kwota zadłużenia nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli.

Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalność firmy.

- To wyjątkowo zła informacja. Oczekujemy, że ze strony właściciela zostaną podjęte decyzje, które pozwolą chociaż na części majątku kontynuować produkcję - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Potrzebne są jednak zdecydowane działania i głęboka restrukturyzacja. Stocznia Marynarki Wojennej ma potencjał.

2006 r. - Stocznia Marynarki Wojennej dwukrotnie traciła płynność finansową. ARP tłumaczyła, że powodem kłopotów był przerost zatrudnienia oraz nierentowne kontrakty.
2007 r. - Sytuacja poprawiła się pod koniec 2007 r., kiedy zredukowano zatrudnienie. Po komercjalizacji przedsiębiorstwa stocznia mogła zacząć realizować zlecenia nie tylko dla wojska, ale też dla kontrahentów cywilnych.
2009 r. - Pojawiły się problemy z płynnością i problemy z wypłatami.
2009 r. - Od grudnia spółka znajdowała się w procesie upadłości układowej.
2011 r., luty - Znów zakład ma problemy z płynnością finansową i wynagrodzeniem dla załogi.
2011 r., marzec - SMW podpisuje porozumienie o współpracy przemysłowej i handlowej z francuskim koncernem DCNS (Direction des Construction Navales Services).

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • podziękujcie gdańskim stoczniowcą (4)

    to przez nich padła stocznia w Gdyni.
    10 lat temu zamiast inwestować w siebie trzeba przecież było ratować kolebkę i uciszyć palących opony styropianowców. zarżnęli dobrze prosperujący zakład.
    dziękujemy miastu gdańsk i jego mieszkańcom. a teraz nie ma kasy nawet na OPAT

    • 7 14

    • Sam jesteś stoczniową owcą i do tego czarną.

      Podziękujcie związkom zawodowym, które utrwalały ten PRL w Marwoj na dłuższą metę jak widać nie do utrzymania. I tak zbyt długo podatnicy dopłacali do tego biznesu.

      • 1 1

    • albo jesteś głupi albo jeszcze głupszy

      i co do tego mają mieszkańcy gdańska? czego jątrzysz mały rozumku, to wszystko co się dzieje i w gdańsku i w gdyni i w całej polsce to poważniejszy problem którego jak widać nie ogarniasz

      • 4 0

    • Następny łączy się w bulu. (1)

      • 1 4

      • bulu i rospaczy

        • 1 0

  • tusek ty biznesmenie. zaczełeś niszczyć polskie stocznie i ci się udało. (1)

    wszystko ok ale polskiemu narodowi mogłeś prosto z mostu powiedzieć juz wiele lat temu że z g*wna bata nie ukręcimy.

    • 18 5

    • Zapytaj o to pisiorów .

      • 3 2

  • Polska. Kraj w likwidacji (2)

    • 43 4

    • PIS do likwidacji !!!!!!!!!!!!!!!!

      • 3 7

    • PO do likwidacji

      • 14 2

  • (4)

    Rosja dopięła swego. Polska buforem Niemiec pozbawiona przemysłu ciężkiego.

    • 123 20

    • Historia (1)

      się powtarza , jesteśmy "zerem" w Europie , kraj do rozbiórki , chętni czekają , po co dalej męczyć ten biedny naród !!!

      • 27 4

      • Nie wziąłeś leków ?

        • 0 5

    • To był raczej plan wujka Adolfa (1)

      • 13 3

      • chyba jego córeczki

        • 6 1

  • Tak sie likwiduje Polske

    Jej przemysł, gospodarke, rolnictwo i wszystko to co moze być konkurencja dla liberalnego zachodu i "przyjacielskiego" wschodu. Tylko liberał przy władzy potrafi spieprzyc wszystko. Interesy obcych mocarstw sa wazniejsze niz interesy ojczyzny. Tylko ze ojczyzna dla co niektórych jest tam gdzie ich konta bankowe.

    • 9 1

  • tuska cuda macie

    wszystkie stocznie rozwalone ,,,, tusk wam załatwił,,,, katar,

    • 11 4

  • solidarność wszystkie stocznie szlak trafił
    a tu się wszystko zaczęło
    winni do piachu do piachu i basta

    • 2 1

  • I to już koniec,nie ma już nic.

    Zabrakło tej stoczni,trzeba stąd iść...

    • 7 0

  • Brawo (5)

    To oznacza koniec Polskiej Marynarki Wojennej. Bo co po okrętach bez mozliwości ich remontu! Trzeba przyznać, że to ze strony PO prawdziwy majstersztyk. Brawo

    • 31 2

    • (1)

      Czego inni nie napraili to SMW psuło. Żenada nie stocznia

      • 3 4

      • Taa,widać jak dobrze wy to robicie po drugiej stronie kanału.

        Który to już z kolei macie poślizg terminowy? A co do psucia to nawet nie powinieneś się wypowiadać...już nie raz po was w SMW naprawiano roboty,które wy spartoliliście...

        • 5 0

    • A na czym ?? (1)

      ta MW ma pływać ?? , na złomach , rozwiązać ją , zostawić tylko wszystkich admirałów , przydadzą się w Rosyjskiej flocie !!!

      • 6 2

      • D E B I L to mało powiedziane albo nur zwiąkowy

        • 1 4

    • Min.

      Grabarz to szpec od rozwalania wszystkiego , pewnie kiedyś pracował na budowach do rozbiórki .

      • 0 0

  • Szkoda ludzi. Niechciałbym być w ich sytuacji...

    z drugiej jednal strony, skończą się te koszmarne korki na Śmidowicza/Bosmańska.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane