• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Toskania, a prawie jak w Gdańsku

Alessandra Nietopiel
1 kwietnia 2024, godz. 12:00 
Opinie (50)
  • Porta San Pietro - jedna z trzech renesansowych bram we włoskim mieście Lucca. Jest częścią bardzo dobrze zachowanych nowożytnych fortyfikacji otaczających miasto.
  • Porta San Pietro - jedna z trzech renesansowych bram we włoskim mieście Lucca. Jest częścią bardzo dobrze zachowanych nowożytnych fortyfikacji otaczających miasto.

Przechadzając się uliczkami włoskiego miasta Lucca w Toskanii nagle można ulec złudzeniu, że chyba znamy okolicę. Chodzi konkretnie o jej fragment znajdujący się na wysokości imponujących, świetnie zachowanych obwarowań miejskich. Mowa o bramie prowadzącej poza mury miasta - przypomina trochę naszą gdańską Bramę Nizinną.



Czy zdarza ci się szukać podobieństw w miejscach, w których jesteś pierwszy raz?

Kilka dni temu o Bramie Nizinnej pisaliśmy w kontekście wciąż niedomkniętej historii z jej zabytkowymi wrotami. Nadal nie wiadomo kiedy potężne drzwi bramne wrócą na miejsce.

Niemniej brama sama w sobie wciąż jest obiektem oryginalnym i budzącym ciekawość miłośników historii miasta czy architektury militarnej.

Budzi też skojarzenia z podobnymi budowlami, jak na przykład bramą we włoskim mieście Lucca.


W objęciu murów i renesansowych bram



Urokliwa, nieduża Lucca to jedna z perełek Toskanii. Jej wizytówką są m.in. wieże, setka kościołów (jeśli ufać przewodnikom turystycznym) i pierścień murów obronnych zachowanych w bardzo dobrym stanie. Renesansowe obwarowania powstawały w latach 1504-1648, zastępując wcześniejsze, średniowieczne fortyfikacje.

Wśród bram renesansowych wchodzących w skład obwarowań możemy wymienić trzy: Porta San Pietro (1565-1566), Porta Santa Maria (między 1549 a 1592), Porta San Donato (1629-1639). Odbywa się przez nie ruch samochodowy i pieszy. Pierwsza brama - Porta San Pietro może przywodzić na myśl gdańską Bramę Nizinną.

  • Przez bramę odbywa się ruch samochodowy, pieszy i rowerowy.
  • Przez bramę odbywa się ruch samochodowy, pieszy i rowerowy.
  • Mura di Lucca. Robią wrażenie i służą dziś turystyce pieszej, rowerowej i historycznej.
  • Mura di Lucca. Robią wrażenie i służą dziś turystyce pieszej, rowerowej i historycznej.
  • Mura di Lucca. Robią wrażenie i służą dziś turystyce pieszej, rowerowej i historycznej.

Brama została wzniesiona według projektu architekta Alessandro Resty.

Porta San Pietro otwiera się trojgiem drzwi, które zwieńcza tarcza z herbem San Pietro i napisem "libertas". Po bokach widać dwa lwy umieszczone w niszach starożytnych otworów, przez które przewieszane były łańcuchy do mostu zwodzonego. Dziś drzwi boczne służą do przemieszczania się pieszych, natomiast brama centralna jest jezdnią dla ruchu samochodowego. Na zdjęciach widać też potężne bramne drzwi.

Lubisz włoską kuchnię? Sprawdź, gdzie dobrze zjesz

Nasza Brama Nizinna jest młodsza



Brama Nizinna jest budowlą o kilkadziesiąt lat młodszą od Porta San Pietro. Została zbudowana w 1626 r. przez fortyfikatora wykształconego w Holandii Jana Strykowskiego. Dziś jest jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch pieszy i drogowy. (Może właśnie ten ostatni aspekt nasunął podobieństwo z bramą włoską?)

  • Brama Nizinna jest budowlą młodszą od Porta San Pietro, ale ma też cechy bramy włoskiej.
  • Brama Nizinna jest jedyną bramą historyczną Gdańska, przez którą odbywa się ruch samochodowy.
  • Brama Nizinna jest jedyną bramą historyczną Gdańska, przez którą odbywa się ruch samochodowy.

Brama Nizinna broniła wjazdu do Gdańska od strony nizin rozciągających się po południowej stronie miasta.

Jak podaje Gedanopedia (skojarzenia z Włochami prawdopodobnie nie są bezzasadne): Od strony południowej ceglana elewacja nawiązywała do architektury holenderskiej, jedynie z zewnątrz obłożona ozdobnymi kamiennymi blokami, sięgającymi do lustra wody w fosie na wzór renesansowych bram włoskich z czterema pilastrami toskańskimi z dekoracyjną rustyką.


Oprócz szerokiego, sklepionego przejazdu centralnego Brama Nizinna ma dwa boczne przejścia dla pieszych - od strony wewnętrznej posiadające bogatą kamienną oprawę. Centralne przejście zamykane było dwiema parami (zachowanych, ale zdemontowanych w 2012 r.) ciężkich, drewnianych wrót z nabitymi żelaznymi guzami, przejścia boczne zamykano podobnymi, mniejszymi wrotami.
Alessandra Nietopiel

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (50)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane