• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Łostowice w połowie maja. My jechaliśmy już dziś

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Poznaj nową trasę tramwajową na Łostowice

Przejazd spod Dworca PKP w Gdańsku do pętli na Łostowicach zajmie 19-20 minut. Mieszkańcy pojadą tą trasą w połowie maja.



Za trzy tygodnie, czyli w połowie maja, pasażerowie pojadą nową trasą tramwajową wzdłuż al. Havla do pętli Łostowice Świętokrzyska. Do tego miejsca skrócona zostanie także większość linii autobusowych z tzw. dzielnic południowych.



Tramwaje na nowej, prawie trzykilometrowej linii, pojadą wzdłuż ul. Witosa, a następnie al. Havla. Zatrzymają się na przystankach: Cieszyńskiego, Cebertowicza, Wilanowska, Przemyska, Płocka i na pętli. Dodatkowo tramwaje zatrzymają się w ciągu al. Sikorskiego przed pętlą Chełm Witosa (przez samą pętlę przejadą bez zatrzymania).

- Dziś ruch aut na przecięciu z torami tramwajowymi sterowany jest przez sygnalizację świetlną o stałym cyklu, ale w momencie oddania trasy tramwajowej, pojazd szynowy miał priorytet, dzięki tzw. pętli indukcyjnej - mówi Romuald Nietupski, wiceprezes zarządu Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Pętla przy ul. Świętokrzyskiej będzie funkcjonować podobnie do tej na Chełmie, czyli przesiadki między tramwajem oraz autobusem będą odbywały się "drzwi w drzwi".

- Na nowej pętli bieg kończyć będą linie tramwajowe 2, 6 oraz 7. Łączna częstotliwość kursowania w godzinach szczytu wyniesie co 3 minuty i 20 sekund. Do pętli skrócona zostanie większość linii autobusowych. Będą one mieć wprawdzie krótsze trasy, ale za to będą kursować częściej. Na Chełmie zawracać będą natomiast tramwaje linii 11 oraz autobusy linii 156 - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czas przejazdu między nową pętlą Łostowice Świętokrzyska a dworcem głównym w godzinach szczytu wyniesie ok. 19 - 20 minut.

Na pętli pojawi się także publiczna toaleta oraz punkt obsługi klienta, gdzie będzie można kupić bilet lub przedłużyć ważność karty miejskiej. Na razie nie planuje się montażu biletomatów. - Za montaż automatów odpowiada prywatna firma i to ona decyduje po uwzględnieniu popytu na tego typu usługi, gdzie pojawią się urządzenia do sprzedaży biletów. W ramach nowej trasy pojawi się na pewno jeden automat, w ciągu ul. Witosa - mówi Zomkowski.

Co jest w stanie zachęcić cię do przesiadki z auta na komunikację miejską?

Dla kierowców i rowerzystów, którzy chcieliby tu zostawić swój pojazd, przygotowano odpowiednio 150 oraz 200 miejsc na parkingu. Wciąż nie wiadomo jednak, czy będzie on w pełni bezpłatny. Na razie urzędnicy zapowiadają obserwacje ruchu w tym rejonie i wykorzystania nowych miejsc postojowych. Bezpieczeństwo postoju ma zapewnić docelowo zainstalowany monitoring miejski.

Niestety, pętla posiada też kilka wad. Najważniejsza z nich, wynikająca z własności gruntów, to okrężna droga z bloków na Oruni Górnej (oficjalne dojście) lub spacer wąskim przesmykiem za ekranem akustycznym (nieoficjalne przejście). Na pętli pojawiły się także ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej, lecz w formie monitorów LCD, na których trudno cokolwiek odczytać w słoneczny dzień. Brakuje także chodnika w linii prostej pomiędzy bocznym parkingiem samochodowym a pętlą.

Pętla Łostowice Świętokrzyska będzie przypuszczalnie ostatnią inwestycją w tworzeniu układu szyn dla typowego zawracania pojazdów. Tramwaje na Morenę będą zmieniać kierunek z użyciem tzw. trójkąta torowego lub przy wykorzystaniu tramwajów dwukierunkowych. Być może jeszcze przed jej uruchomieniem, planowanym na 2014 rok, pojawi się w Gdańsku nowy tabor.

- Negocjujemy z jednym z zachodnioeuropejskich miast kupno 16 dwukierunkowych, używanych tramwajów. Będą one, podobnie jak Dortmundy, poddane modernizacji. Jeżeli dojdzie do transakcji, na gdańskich torach pojawią się w 2013-14 roku. Dodatkowo planujemy zakup 4-5 zupełnie nowych tramwajów, także dwukierunkowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Przejazd przebudowanym torowiskiem w Brzeźnie i Nowym Porcie.

Przejazd wyremontowanym torowiskiem na terenie Strzyży i Wrzeszcza.

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • Tragedia!!!! (2)

    niech oni wyremontują te tory ktore juz są i przystanki a pozniej niech sie zajmą i chwalą tym co zrobili.Bo np dojazd tramwajem na Stogi jest traginczy dziura na dziurze , tramwaje stare ktore się psują i jeszcze jak dobrze pojdzie to jezdza co 10min ale to rzadkosc...Tragedia!!

    • 6 9

    • jaka hołota takie tramwaje i torowisko te Stogi powinni zaorać i zasadzić kartofle

      • 2 2

    • kierunek stogi to chyba jedyne niewyremontowane torowisko, nie wspomnę o moście

      Na Stogi dojazd tragedia

      • 3 2

  • A ja najzwyczajniej mam samochód :-)

    i jadę sobie gdzie chcę i kiedy chcę,
    bez opóźnień, bez marznięcia na przystankach

    • 1 3

  • "Czas przejazdu między nową pętlą Łostowice Świętokrzyska a dworcem głównym ... wyniesie ok. 19 - 20 minut" (3)

    Śmiech na sali. Poza godzinami szczytu autobusem w tym samym czasie dojedziemy do Wrzeszcza. Jaki jest sens inwestowania w powolne tramwaje? "Buspas" byłby dużo lepszy i tańszy

    • 5 14

    • Rowerem z pętli na Dworzec Główny ...

      ... 15 MINUT !!!

      i to bez ciśnięcia ... więc ten TRAM to żaden mi tam ekspres

      • 0 1

    • Jak powiedziałeś poza godzinami szczytu.

      A tramwaj w tyle będzie nawet w godziny szczytu. Nie sztuką jest dojechać byle czym po za szczytem. Problem pojawia się w szczycie. Po drugie obecnie robią jaśkową i nawet poza szczytem nie dojedziesz do wrzeszcza w 19-20 minut.

      • 3 2

    • ale tramwaj jest ekofriendly ;)

      • 3 3

  • CHODNIK DO ŁOSTOWIC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    czemu nikt nie pomyśli o pieszym dojściu z Łostowic, to tylko 200m, autobusem mamy dojeżdżać??? Kto będzie w korku 200m stał w autobusie skoro można zrobić sobie spacer. Tylko po czym??? CHODNIK, CHODNIK, CHODNIK!!!
    a poza tym OK!!

    • 12 2

    • Też jestem tym rozczarowany. Koniec chodnika a później tablica"WIEŚ TAŃCZY WIEŚ ŚPIEWA"

      Musimy poczekać na inwestora hipermarketu który ma ten fragment Świętokrzyskiej wraz z chodnikami wybudować. Bo na miasto tu bym nie liczył.

      • 1 1

  • Ten cały SIP to jeden wielki niewypał. (9)

    Nie dość, że rzadko kiedy widać, co jest wyświetlane, to w dodatku nie pojawiają się komunikaty i faktycznych godzinach przyjazdów, a jedynie te same, co na rozkładzie. To na co taka tablica, skoro równie dobrze mogę iść przeczytać rozkład? Warto było?
    Aha, zapomniałbym: często wyświetla się informacja typu: 11 za 3 min, a poniżej 11 - 15.20, co w praktyce oznacza to samo, bo jest właśnie 15.17. A jeszcze częściej zdarza się, że jest napisane, że przyjazd np. za dwie minuty i ta dwojka świeci się przez jakieś 5 minut :)

    • 129 9

    • (3)

      moim zdaniem największy błąd w tych tablicach to niewyświetlanie pojazdów, które już odjechały. jak wchodzę na przystanek interesuje mnie zwykle tylko ostatnie 5 minut i najbliższe 15- informacja, że jakaś linia bedzie jechać za 10 min, za 20, za pół godziny itd. nie jest tak istotna- to można zobaczyć na zwyklym rozkładzie. na tablicach sip masa miejsca się po prostu marnuje. A jak coś odjedzie/nadchodi godzina kiedy powinno w przypadku tych bez gps, informacja o nich po prostu znika.

      • 6 7

      • (2)

        A jaki jest sens wyświetlania kursów, które już odjechały? Żeby pomachać na pożegnanie?

        • 7 10

        • żeby wiedzieć, że nie ma co czekać bo już odjechał

          • 0 0

        • ja lubię

          • 5 0

    • No to korzystaj z normalnych rozkładów jazdy. Tych papierów za plastikową ścianą. Co to kurka takie trudne? (1)

      Od niepamiętnych czasów były i każdy potrafił z nich korzystać. Potem pojawił się SIP: Koszty, zgryzota, w****ienie, wieczne poprawki a pasażerowie stracili umiejętność czytania. Zlikwidować go, to przestaną być analfabetami.

      • 7 6

      • Oj, napisałeś się, tylko adresata pomyliłeś :)

        Tak się składa, że należę do grupy umiejącej czytać, a cały ten LCD traktowałem początkowo jako możliwe ułatwienie. A że wyszło, jak wyszło... cóż.
        A tak przy okazji - to właśnie dziwnym trafem ludzie ze starszych pokoleń mają najwięcej trudności z czytaniem rozkładu.

        • 0 1

    • Napiszę wam jak to jest rozwiązane w Niemczech. (2)

      Tu system bardzo prosty i skuteczny. Przystanki maja antenkę na słupie z informacja o przyjazdach. Tramwaje też mają ów antenkę :) Tramwaj jedzie i wysyła pozycję co jakiś czas i na tej podstawie tablica uaktualnia informację o tym za ile tramwaj dojedzie. Proste i praktyczne. Czy nie stac nas w Trójmiescie na proste rozwiązanie z GSM i programem napisanym np. przez studentów ETI?

      • 16 4

      • u nas tę antenkę po godzinie by zwinęli (1)

        • 1 5

        • przesadzasz:)

          Zaraz bys złomiarzy wysyłal :)

          • 5 0

  • Nienawidze komunikacji miejskiej (13)

    i tych niemieckich prawie 30 letnich szrotów, za które jeszcze mamy być wdzieczni jak nie wiadomo za co. Też mi chwała.
    Na wielbłądzie chyba by było lepiej jeździć, przynajmniej mu się drzwi co 2 dzień nie psują.

    • 34 143

    • z gdyni jesteś? (1)

      jeśli tak - popatrz na swój "kosmiczny" złom

      • 2 1

      • ja jestem z Gdyni

        i nie wiem o co chodzi, jaki kosmiczny złom?

        • 0 1

    • Większość autobusów i tramwajów to polskie albo niemieckie nówki, starych poniemieckich tramwajów nie ma wiele. (6)

      • 22 1

      • (5)

        No no. Dlatego mamy 46 tramwajów z Dortmundu które maja po 30 lat i 35 Pes z Bydgoszczy. Dodajmy wszystkie stare autobusy Mercedesa które ZKM sobie sprowadził i od razu widać ile szrotu jest sciaganego zza granicy ;)
        Wiec wątpie aby dominowały tu nówki ;)

        • 9 23

        • przestań sapać (3)

          jw.

          • 15 3

          • Nie sapie ;)
            Ale jak widze w jaki sposób zkm 'dba' o swoje nówki to wole na to nie patrzeć i przesiasć sie w auto. Przy tych cenach biletów auto jest oplacalne

            • 1 8

          • (1)

            Jeśli chodzi o stare niemieckie Mercedesy to dużą część z nich Gdańsk kupił jako nowe w latach 1994-1999.

            • 19 2

            • Jak juz to kupił jedynie kilka sztuk w 1994r jako nówi ;)
              Bylo ich moze 5 i wszystko z 2 parami drzwi
              Reszta jest z Niemiec i Holandii ;)

              • 0 1

        • tęsknisz za Ikarusem?

          pojedź do innych miast, tam szrotu jest pod dostatkiem

          • 4 0

    • To wyjedź se mądralo do Warszawki i tam kilka dni korzystaj z uroków komunikacji tramwajowej.

      • 8 1

    • Nie narzekaj,

      warszawiacy nam zazdroszczą, o toruniakach nie wspomnę!

      • 13 0

    • TO powiedz skąd wziąć kasę na nowe tramwaje....

      ....skoro za kupienie i modernizację tych 46 Dortmundów kupilibyśmy zaledwie 5-6 nowych Pes?? Ja często jeżdżę Dortmundami i tylko raz mi się zdarzyło, że jedne drzwi nie chciały się zamknąć. No ale może jestem szczęściarzem.....

      • 18 1

    • teraz w wiekszosci jezdzimy nowymi polskimi pesami :P

      • 14 3

  • a kiedy trasa na Kokoszki ?? (3)

    W latach 70-tych za czasów Towarzysza Gierka w planach była budowa linii tramwajowej wzdłuż trasy W-Z (czyli Armii Krajowej) od centrum w stronę Kokoszek. Czy kiedykolwiek zostanie wybudowana linia tramwajowa w tamtym kierunku ?? Z mojej obserwacji wynika, że nie, gdyż na wysokości C. H. Auchan jezdnie trasy W-Z przebiegają bardzo blisko siebie co wyklucza ułożenie torów w tamtym miejscu. I znów ktoś nie pomyślał, nie zapytał, nie zerknął w stare plany zagospodarowania przestrzennego. A mógłby być piękny i szybki dojazd na górny taras i do portu lotniczego włącznie. Widocznie ktoś nie miał tak rozwiniętej wyobraźni przestrzennej jak w latach 70-tych. Lepiej wydać kosmiczne pieniądze na jakąś Kolej Metropolitalną, która będzie jeździła jakimiś pipidówkami.

    • 10 13

    • (1)

      tramwaj i skm ma być na Kokoszki ale z Wrzeszcza. Tory mają iść koło jeziorka koło obwodnicy, tam gdzie były kiedyś stare tory dla pociągów, które zniszczyły Niemiaszki jakoś w czasie wojny chyba...trza trochę się orientować w planowanych inwestycjach a dopiwero potem krytykować...

      • 2 0

      • chyba ruskie

        a nie Niemcy

        • 0 0

    • Kokoszki mialy kiedys fabryki ktorych juz nie ma

      Nikt tam juz nie dociagnie torow bo nie ma po co.

      • 10 0

  • (3)

    Trochę za późno bo osiedla już rozrosły się kilka kilometrów dalej i należałoby pociągnąć tory na Bergiela czy Porębskiego.

    • 6 3

    • (2)

      taaa ciekawe gdzie tory wcisnąć na świętokrzyskiej

      • 3 1

      • ..... gdzie wcisnąc ?? - bardzo prosto : na estakadzie ! ... tak jak w USA

        siema !

        • 0 0

      • zamiast i tak dziurawej drogi..może..?

        • 1 1

  • Niedoróbki (2)

    Wszystko fajnie ale czas ponarzekać :)

    Tramwaje dwustronne wogule nie nadają się na godziny szczytu, nie da się do nich wsiąśc gdy jest dużo ludzi.
    Wyświetlacze są jakoś tak zaprojektowane że nic na nich nie widać.
    Rozkład jazdy jest zupełnie inny niż ten na rozpisie.
    Na przystanku tramwajowym przy dworcu w stronę wrzeszcza/n.portu przy samych schodach zbiera sie setka kretynów przez których nie mozna przejść w głąb przystanku bo oni sobie muszą stać przy schodach, albo na samym przodzie.

    • 4 5

    • Doczytałem tylko do "wogule". Geniusz potrafi pewnie zrobić błąd w "i".

      • 2 2

    • Wracaj do podstawówki

      • 2 2

  • Co tak późno?

    Myślałem, że dzięki krótkiej zimie dadzą radę ruszyć na przełomie kwietnia i maja. Strach pomyśleć, gdyby zima trwała tyle co zwykle. Do końca wakacji może by zdążyli gamonie.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane