- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (610 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (93 opinie)
- 3 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (37 opinii)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 5 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (366 opinii)
- 6 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
Trójmiasto zjednoczone w walce o kolej metropolitalną
Trójmiasto nie składa broni w walce o kolej metropolitalną i w dalszym ciągu chce, aby do jej budowy dołożyła się Unia Europejska. Ministerstwo infrastruktury dało kolei drugą szansę.
Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu wspólnie z marszałkiem woj. pomorskiego wysłali w czwartek w tej sprawie list do ministra infrastruktury i ministra rozwoju regionalnego. Szansa na powodzenie jest ponoć duża.
Trójmiejskie władze chcą, aby kolej metropolitalna znalazła się na liście projektów transportowych związanych z organizacją Euro 2012, które byłyby finansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. W styczniu tego roku idea ta nie znalazła uznania w oczach ministerialnych urzędników i kolej została pominięta. Lista ciągle jest jednak aktualizowana. Resort infrastruktury zwrócił się więc do marszałka województwa o ponowne uzasadnienie budowy drugiej nitki SKM.
- Merytorycznie projekt broni się sam. Jest ponadregionalny, kompleksowy, załatwia sprawę transportu na mistrzostwa Europy, znacząco odciąża transport drogowy, jest przyjazny środowisku - wylicza marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski. -W większości dużych miast na świecie podstawą komunikacji jest transport szynowy i nie wyobrażam sobie, że u nas byłoby inaczej - dodaje.
O powodzeniu KM ma zdecydować to, że Gdańsk, Sopot, Gdynia i samorząd wojewódzki wspólnie lobbują za jednym projektem, a nie tworzą swoje własne. Ma to przekonać władze centralne, że nowe trasy i pociągi przysłużą się całemu regionowi, a nie poszczególnym miejscowościom.
- Jest duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że decyzja będzie dla nas pozytywna - mówi Jan Kozłowski.
Gdyby optymizm marszałka i pomorskich urzędników znalazł potwierdzenie w faktach, to pieniądze unijne stanowiłyby połowę ze 170 mln euro, które przewidziane są na realizację pierwszego etapu przedsięwzięcia. Reszta pochoziłaby z budżetu województwa pomorskiego.
W pierwszej fazie, która gotowa byłaby jeszcze przed Euro 2012, linia połączyłaby centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu obu miast (m.in. Morena, Osowa, Karwiny). Modernizowane byłyby również kolejowe trasy z Trójmiasta do ważniejszych miejscowości kaszubskich (Kościerzyna, Kartuzy).
W dalszej perspektywie pociągi miałyby kursować m.in do lotniska w Gdyni-Kosakowie. Według prognoz pociągi kursujące nową linią przewoziłyby w 2015 roku ok. 6-7 mln pasażerów.
Decyzja, czy kolej metropolitalna trafi na listę indyktatywną programu Infrastruktura i Środowisko zapadnie w ciągu kilku miesięcy.
Opinie (140) 6 zablokowanych
-
2008-02-28 16:10
Gdzie??? (1)
Lotnisko w Gdymi Kosakowie? To już chyba lekka przesada? Szczurek cokolwiek przesadza z tą "Wielką Gdynią"...
- 0 0
-
2008-02-28 16:52
a pierwsze otwarte połączenie lotnicze z gdyni bedzie do rębiechowa z możliwością przesiadki na lot do warszawy
- 0 0
-
2008-02-28 15:03
(7)
ale czy linia kolei metropolitarnej bedzie sie na morenie przecinała z projektowaną linią tramwajową? może lepiej od razu kopać metro, bo sie nie wyrobimy na światłach, co?
- 0 0
-
2008-02-28 15:57
Glusiu (2)
a niby GDZIE ten tramwaj miałby się krzyżować z SKM? nad tą szeroką czteropasmówką pójdzie wiadukt a tamtędy ma iść tramwaj z Moreny na Wrzeszcz. Tramwaj na lotnisko idzie od Jabłoniowej.
- 0 0
-
2008-02-28 16:34
tobie jakby sie tak lekko wysilić, to wszystko pójdzie, tramwaj, metro, kolej szybka, kolej wąską, brakuje tylko wyciągu (1)
krzesełkowego na niedźwiednik
- 0 0
-
2008-02-28 16:39
ale mu powiedziałeś...łał super
tylko nie bardzo rozumiem o czym ty mówisz
- 0 0
-
2008-02-28 15:28
jest taki wynalazek architektury (3)
nazywa się wiadukt....ale ty przeciez doskonale wiesz o tym misiek
- 0 0
-
2008-02-28 15:37
ale tramwaj pojedzie górą czy dołem, bąbelku?? (2)
- 0 0
-
2008-02-28 15:41
to zależy (1)
nitka w jedną strone bedzie pod, a w drugą strone nad....bedzie takie kilku poziomowe skrzyzowanie cukiereczku:P
- 0 0
-
2008-02-28 15:47
a czy tramwaje wodne popłyną rzeką strzyża, pupciu?? bo jak była powódź 1000-lecia, to widziałem jak płynął po niej tapczan
- 0 0
-
2008-02-28 15:51
(1)
Mieszkam w Wielki Kacku i od kilku lat w wakacje, co 2 tygodnie jeździ pociąg retro na tej trasie. Bilety są wykupywane kilka tygodni wcześniej, ta linia nadal tętni życiem i jest dużą atrakcją dla przyjezdnych. W 3mieście spotkać 100-letni parowóz z zabytkowymi wagonami to jednak atrakcja.
- 0 0
-
2008-02-28 15:55
tez nie wydaje mi sie, zeby polaczenie Gdynia - Koscierzyna nie bylo rentowne. Co rpawda ilosc pociagow nie jest tak znaczna jak kiedys, lecz nie planuja juz jej zmniejszac.
A ten pociag retro to swietna sprawa. jechalem nim jak przyjechala Piekna Helena z Wolsztyna :D- 0 0
-
2008-02-28 15:55
No,zobaczymy...
- 0 0
-
2008-02-28 15:19
ta jasne !!
ta jasne !! teraz klepią się po tyłkach, a zaraz znowu będą dołki pod sobą kopać.
odwieczna prowincjonalna wojna. jak w samych swoich, tudzież w zemście- 0 0
-
2008-02-28 14:53
Świetnie. Dzięki za ten artykuł. Prosiłem o tą informację w wątku o lotnisku BD
Mam nadzieję, że budowa kolei metrop. dojdzie do skutku.
Uważam, ze to bardzo ważna sprawa dla transportu osobowego w trójmieście i zmniejszenia ilości samochodów. Szczególnie lina z okolic Żukowa. Oczywiście ceny biletów grają tutaj rolę, ale kolej powinna być szybsza, szczególnie ta budowana od podstaw, niż jazda samochodem przez "wąskie gardła" dojazdu do Gdyni- 0 0
-
2008-02-28 14:52
"Jest duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że decyzja będzie dla nas pozytywna - mówi Jan Kozłowski." .....wcześniej tez takie było, ale się nieudało.
mysle, ze to naprawde jeden z najważniejszych projektów dla naszego regionu i jego realizacja naprawde zmieni trójmiasto i w przyszłości kaszuby!!!
POPIERAM w 100%- 0 0
-
2008-02-28 14:51
szkoda ze prezydenci trzech miast trójmiasta nie jednocza sie częściej, dla dobra konglomeracji jaka jest trójmiasto. w promocji turystycznej np. kompletny brak współpracy, kazdy sobie rzepke skrobie, wiadomo ze i Herkules du--a kiedy ludzi kupa.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.