- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (111 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (204 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (618 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (89 opinii)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (523 opinie)
- 6 35 mln na remont gmachu Straży Granicznej (45 opinii)
Trolejbusem po Trójmieście?
Opracowano Zintegrowany Program Rozwoju Transportu Publicznego w Gdyni na lata 2004-2013. Władze miasta złożyły wniosek o unijne pieniądze na pierwszy etap jego realizacji. Co zyskają na tym gdynianie? Przedłużona zostanie linia trolejbusowa od pętli przy Euromarkecie ulicami Nowowiczlińską, Rdestową, Chwaszczyńską i Starochwaszczyńską do pętli w Kaczych Bukach. Od tej linii będzie odgałęzienie ul. Wiczlińską i Miętową do pętli Dąbrowa-Miętowa. Trolejbusy będą też dojeżdżać do pętli Witomino-Leśniczówka (trakcję doprowadzono już do węzła Franciszki Cegielskiej - zostało ok. 3 km). W planach jest też nowa zajezdnia "Leszczynki" - wbrew nazwie umiejscowiona tuż przy stacji SKM Gdynia Grabówek. Przeprowadzą się tu trolejbusy z zajezdni Redłowo, które zaczynają rano trasy właśnie w rejonie Chyloni i Cisowej, a na terenie byłej zajezdni będzie mógł powstać Park Technologiczny.
- W związku z wydłużeniem sieci trolejbusowej chcemy też kupić do 10 nowych trolejbusów - wylicza Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - To wszystko ma szansę być sfinansowane ze środków Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego w ramach tzw. zadania I-6 czyli "Transport publiczny w aglomeracjach". To program, który daje możliwość uzyskania 50-proc. wsparcia z funduszy UE czyli kilkanaście milionów zł do pokrycia z naszego budżetu. Drugie tyle spodziewamy się uzyskać pomocy. Ten projekt ma szansę realizacji w latach 2004-2006, ale plany mamy do roku 2013.
- Projekt gdyński jest oceniany jako bardzo dobrze przygotowany, więc sądzę, że są duże szanse na uzyskanie środków unijnych - dodaje Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Drugi etap ma objąć odcinek ul. Chylońskiej pomiędzy ul. Owsianą i Morską w Cisowej (ok. 600 m) oraz dojazd na osiedle Fikakowo. Dalsze plany są również imponujące.
- Jeden z pomysłów to przedłużenie linii trolejbusowej od pętli w Sopocie do pętli tramwajowej w Gdańsku Oliwie - mówi Marek Stępa. - Oczywiście, jeżeli będzie wola i chęć po stronie naszych partnerów sopockich i gdańskich. Drugi kierunek to przedłużenie trakcji od pętli cisowskiej do dworca w Rumi - tu jest pewne zainteresowanie po stronie rumskiej. To by dobrze służyło zintegrowaniu systemów komunikacyjnych Trójmiasta. W samej Gdyni w latach 2007-2013 czyli w kolejnym okresie budżetowym Unii Europejskiej chcielibyśmy jeszcze wymienić na nowsze co najmniej 30 trolejbusów. Siłami samego przedsiębiorstwa nie da się tego dokonać.
Nic dziwnego. Nowy trolejbus niskopodłogowy kosztuje ok. 1 mln 100 tys. zł (dla porównania autobus niskopodłogowy - ok. 650 tys. zł). Na dodatek przy obecnym stanie rozwoju sieci w Gdyni trolejbusy są o ok. 15 proc. droższe w eksploatacji od autobusów. Jaki więc jest sens stawiania na trolejbusy?
- Przy rosnących cenach paliwa i malejących cenach energii elektrycznej (dla przedsiębiorstw) koszt ich eksploatacji spada - wylicza Marcin Gromadzki.
W Gdyni mamy obecnie 65 trolejbusów. Przy 100 - koszty zrównałyby się z autobusami. Przynajmniej 60 proc. pasażerów opowiada się albo za utrzymaniem obecnej liczby linii trolejbusowych albo za ich zwiększeniem. Natomiast z ankiet wynika, że naszym pasażerom przeszkadza hałas w autobusach, czasami spaliny emitowane przez pojazdy - choć gdyńskie autobusy spełniają najbardziej rygorystyczne normy czystości spalin. Trolejbusy są proekologiczne - ciche, nie wytwarzają spalin, no i są szybsze. Lepiej też pokonują wzniesienia. Poza tym kształtują unikatowy wizerunek miasta. W Polsce padły ofiarą likwidacji trakcji elektrycznej w komunikacji miejskiej w latach 70. W tej chwili mamy je w Gdyni (z Sopotem), w Lublinie i w Tychach. Na razie władze Gdyni przymierzają się do wykonania map sytuacyjno-wysokościowych dla nowych linii trolejbusowych, no i... czekają na decyzje w sprawie unijnych pieniędzy.
Opinie (52)
-
2004-07-28 22:21
zeby w calym trojmiescie wprowadzic trolejbusy
to trzeba byloby wydzielic
oddzielny pas dla trolejbusow i autobusow,
aby komunikacja trojmiasta w miare sprawnie dzialala.- 0 0
-
2004-07-28 22:21
Gdanszczanko
u mnie autobusy jezdza na gaz naturalny....nie ma spalin
- 0 0
-
2004-07-28 22:23
Gdanszczanko
www.stcp.pt
pozdro- 0 0
-
2004-07-28 22:28
no to nowinke mi tu podales:)
bo u mnie tylko i wylacznie na diesel autobusy jezdza,
a na gas to autka, ale bardzo malo.
pozdrowka- 0 0
-
2004-07-28 22:32
porciaku:) ale ta strona tylko po portugalsku hihihi
- 0 0
-
2004-07-28 23:18
trajtek
TYLKO TROLEJBUSY I TRAMWAJE ORAZ SKM I METRO - wydzielone pasy ruchu dla trajtkow. Powodzenia
- 1 0
-
2004-07-29 02:29
ten artykuł jest tak naprawdę bezsensowny
bo wszystkie informacje przedstawione w tym artykule oparte są o
http://www.zkmgdynia.pl/transport_gdynia_2004_2013.zip
ten właśnie plik, który od kilku miesięcy dostępny jest na stronach ZKM Gdynia.
Najwyraźniej Pani Jadzia z Głosu szukała sensacji..
Gdyby nie był to Głos Wybrzeża (fuj) to proponowałbym Pani ciekawsze zajęcie.- 0 0
-
2004-07-29 08:51
nareszcie
Dla mnie mogłyby jeździć same trojlebusy, a napewno te najnowsze . Pełen odiazd, cichutko komfortowo i nie zanieczyszcza środowiska. A jaki wizerunek dla miasta. Podejżewam że żadne miasto nie ma tak rozwiniętej sieci trojlebusowej jak Gdynia. Gratulacje!!
- 0 0
-
2004-07-29 10:26
Porciak
Wszystkie silniki spalinowe emitują zanieczyszczenia. Nawet te przyszłościowe na wodór, bo ubocznym procesem jest utlenianie azotu z powietrza - a jak wiesz tlenki azotu razem z wodą to kwasy (azotawy i azotowy). Oznacza to, ze idealny pojazd przyszłości powinien zabierać zarówno paliwo, jak i czysty tlen (a to kosztuje).
Wprowadzenie trolejbusów nie załatwi sprawy zanieczyszczeń powietrza w "morzu" transportu indywidualnego. Dwie krople wody dodane do litra wody praktycznie nic nie znaczą. Ratunkiem może być ograniczenie ruchu indywidualnego na korzyść komunikacji zbiorowej.- 0 0
-
2004-07-29 16:44
Trolejbus
Wedlug mnie to dobry pomysł i go popieram ale tez negocjowal bym aby pozniej dociagnieto to az do wrzeszcza
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.