• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy oferty w przetargu na projekt parkingu przy Westerplatte. Już bez apartamentów

Maciej Korolczuk
16 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dwie z trzech ofert w przetargu mieszczą się w przewidzianym budżecie. Dwie z trzech ofert w przetargu mieszczą się w przewidzianym budżecie.

Trzy oferty wpłynęły w przetargu na projekt budowy parkingu wraz z punktem obsługi turystów przy Westerplatte. Pierwotnie inwestor - czyli Muzeum II Wojny Światowej - zakładał też budowę pięciu apartamentów na wynajem. Po tym, jak opisaliśmy plany placówki, na budowę w tym miejscu komercyjnych pokojów na wynajem nie zgodziło się Ministerstwo Kultury.



Rezygnacja z budowy pięciu apartamentów na Westerplatte to:

O planach Muzeum II Wojny Światowej, które na terenie dotychczasowego parkingu przy plaży na Westerplatte chciało zbudować nowy postój na 180 aut i 20 autokarów wraz z budynkiem Punktu Obsługi Ruchu Turystycznego napisaliśmy jako pierwsi na początku lipca.

Częścią inwestycją miało być pięć apartamentów na wynajem, które miały znaleźć się na piętrze planowanego budynku. Jak usłyszeliśmy od jednego z pracowników Muzeum II Wojny Światowej, apartamenty na Westerplatte miały powstać na wzór muzeum, jakie mieści się na miejscu bitwy pod Pearl Harbor, gdzie pokoje na wynajem są częścią ekspozycji i pozwalają placówce "na siebie zarobić".

Po naszej publikacji o sprawie dowiedziało się Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Szef resortu Piotr Glińskiopublikowanym oświadczeniu kategorycznie sprzeciwił się planom dyrekcji MIIWŚ i nakazał zmianę dokumentacji przetargowej. Wykreślono z niej zapis o komercyjnych apartamentach i przedłużono termin składania ofert do piątku 16 lipca (pierwotnie przetarg miał zostać rozstrzygnięty tydzień temu).

Dziś poznaliśmy oferty.

Dwie oferty mieszczą się w budżecie



Na przetarg odpowiedziały trzy firmy. Najtańszą ofertę złożyła Grupa Architektoniczna Domino ze Szczecina (569 tys. zł). Pozostałe dwie oferty wpłynęły od spółki Allplan z Bydgoszczy (724 tys. zł) i spółki Transprojekt Gdański z Gdańska (1 mln zł).

Muzeum na realizację inwestycji zamierzało przeznaczyć 930 tys. zł.

- Komisja przetargowa powołana do przeprowadzenia postępowania przystąpiła do oceny złożonych ofert - wyjaśnia dr hab. Grzegorz Berendt, Z-ca dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Dokumentacja projektowa parkingu wraz z budynkiem do obsługi ruchu turystycznego ma być gotowa w połowie przyszłego roku. Dokumentacja projektowa parkingu wraz z budynkiem do obsługi ruchu turystycznego ma być gotowa w połowie przyszłego roku.

Jak będzie wyglądać parking na Westerplatte?



Jak informuje MIIWŚ, na nowym parkingu znajdzie się 180 miejsc postojowych dla aut osobowych (w tym pięć "kopert" dla osób niepełnosprawnych). Dodatkowo na parkingu pod zadaszeniem będzie mogło zaparkować 20 autokarów.

Parking zostanie też wyposażony w stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych i stojaki rowerowe.

Parking będzie płatny. Staną na nim kasy automatyczne do pobierania opłat za parkowanie wraz z możliwością sprzedaży biletów wstępu do nowego muzeum.

Wysokość opłat nie jest jeszcze znana, ale główne założenia system poboru opłat już tak. Ma on umożliwiać parkowanie stałym klientom (abonenci posługujący się kartami zbliżeniowymi) oraz klientom rotacyjnym wykupującym jednorazowe bilety za postój.

Taryfikator opłat ma uwzględniać zróżnicowane stawki godzinowe za postój: w zależności od dnia roboczego, święta, czasu i długości postoju. System ma też na bieżąco zliczać pojazdy znajdujące się na parkingu i w razie wypełnienia automatycznie uniemożliwić wjazd kolejnym kierowcom. Za parkowanie będzie można płacić zarówno gotówką, jak i kartą płatniczą.

Poza oznakowaniem, kasami automatycznymi i stojakami na rowery na parkingu znajdą się też ławki, kosze na śmieci i oświetlenie. Jeśli okaże się to konieczne, wykonawca projektu musi też uwzględnić ewentualną wycinkę drzew wokół parkingu.

Tuż przy parkingu stanie też budynek o powierzchni użytkowej 1,6 tys. m kw. (powierzchnia zabudowy ok. 800 m kw.), w którym znajdzie się punkt obsługi ruchu turystycznego.

Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, bryła budynku ma mieć prostą formę, architektura powinna być zgodna z duchem czasu. Dobrze widziane rozwiązania materiałowe na elewacji nawiązujące do zastosowanych w siedzibie głównej Muzeum II Wojny Światowej. W parterze zlokalizowano: lobby (ze skromną ekspozycją), kasy biletowe, sklep muzealny będący częścią lobby, zaplecze kuchenne oraz rozładownię. Piętro zawiera salę wielofunkcyjną, salę restauracyjną, biura oraz taras widokowy.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (98)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane