• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel wraca jak bumerang. Znowu odwołanie

Michał Stąporek
18 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Przetarg na budowę tunelu pod Martwą Wisłą jest nierozstrzygnięty od końca kwietnia. Przetarg na budowę tunelu pod Martwą Wisłą jest nierozstrzygnięty od końca kwietnia.

Konsorcjum firm FCC Construction po raz drugi odwołało się od wyników przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Czy prawo o zamówieniach publicznych dobrze reguluje spory między zamawiającymi a oferentami?

Przypomnijmy: to konsorcjum już raz odwołało się od werdyktu komisji, która za zwycięzcę przetargu uznała firmy Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Wtedy Krajowa Izba Odwoławcza nakazała inwestorowi, czyli miejskiej spółce GIK, jeszcze raz ocenić wszystkie oferty złożone w tym przetargu. GIK to zrobił i ponownie wybrał ofertę wartą 885,6 mln zł, a nie tę złożoną przez FCC Construction i wartą 1,180 mld zł, czyli prawie 300 mln zł więcej.

Problem w tym, że taka przepychanka między firmami - co ciekawe, w obu z nich liderami są firmy z Hiszpanii - może trwać bez końca. Najnowsze odwołanie ponownie trafi bowiem do KIO, które znowu może nakazać ponowne przeanalizowanie wszystkich ofert złożonych w kwietniowym przetargu.

By się przed tym uchronić, już po pierwszej decyzji KIO Gdańskie Inwestycje Komunalne odwołały się od niej do sądu.

- 8 sierpnia wysłaliśmy skargę na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. 16 sierpnia została ona przekazana do Sądu Okręgowego w Gdańsku. Czekamy teraz na termin wyznaczenia rozprawy - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki GIK.

Jak ta sprawa wpłynie na budowę tunelu, który jest jednym z elementów powstającej Trasy Słowackiego? Spór może utknąć w sądzie na wiele tygodni, a nawet miesięcy. Im bardziej się on przeciąga tym więcej słychać też głosów, że decyzja o budowie tunelu metodą drążenia była błędna, bo skazała nas na korzystanie z usług firm zagranicznych, które jako jedyne mają doświadczenie w prowadzeniu takich prac. Jednak zdaniem wszystkich zaangażowanych w przygotowanie tej inwestycji jest już zdecydowanie za późno na zmianę metody budowy, nawet na tańszą i prostszą metodę polegającą np. na zatapianiu gotowych elementów tunelu.

Zobacz przyszły przebieg Trasy Słowackiego od lotniska w Rębiechowie do gdańskiego portu.

Opinie (89) 2 zablokowane

  • Szkoda, że POLSKIE firmy nie budują POLSKI :( w innych krajach płaci się swoim a nie zagranicznym firmom, tylko u nas takie (14)

    głupoty, żeby wywalać kasę dla firm zagranicznych :(

    • 60 71

    • (4)

      no jasne - Polska dla Polaków, Ziemia dla Ziemniaków...Obudź się człowieku :)

      • 34 22

      • (3)

        to może ty się obudź, na zachodzie panuje mocny nacjonalizm - jakimi autami jeździ niemiecki rząd, jakimi samolotami latają niemieccy piloci i analogicznie francuzi, wszyscy wspierają rodzimy przemysł i rodzimy kapitał tylko u nas jest odwrotnie wspieramy zachodnie technologie nie zwracając na to że u nas też są bardzo dobrzy inżynierowie i też potrafią coś stworzyćinnowacyjna gospodarka sama z siebie nie powstanie, zwłaszcza jak władza sama z niej rezygnuje

        • 30 20

        • Oops. (1)

          Co za pech, że nie ma polskich producentów samochodów, ani polskich producentów samolotów :) A innowacyjną gospodarkę tworzą PRZEDSIĘBIORCY, nie rząd. Jak taki jesteś mądry - leć, zakładaj fabryki rakiet! Albo chociaż tych samochodów, na początek. Rząd nie jest od tego.

          • 15 15

          • Jeśli rząd nie wspiera przedsiębiorców tylko

            im przeszkadza to o czym mowa

            • 18 2

        • Hmm. Niemiecka Bundesluftwaffe właśnie przesiada się z amerykańskich Phantonów na wielonarodowe Eurofightery.

          • 1 0

    • co za różnica, ważne żeby zrobili solidnie

      • 11 7

    • sami tak sformułowali warunki przetargu (3)

      Jeżeli napisali, że wykonawca ma mieć doświadczenie udokumentowane budową tunelu taką metodą... sami są sobie winni.A wystorczyło w wymaganiach dać doświadczenie pokrewne np. podziemne prace górnicze.

      • 10 1

      • A nadziemne prace gornicze też są? (2)

        • 7 8

        • oczywiście - wieże wiertnicze, wieże wind, budynki, konstrukcje oporowe i odciążajace... (1)

          A czy każdy górnik pracuje pod ziemią a każdy "kolejarz" jeździ koleją?

          • 13 0

          • Koleją jeździł pies!!!

            Ale umarł :(

            • 4 2

    • ale w ten sposób hydrobudowa nabędzie takiego doświadczenia..... :]

      • 4 0

    • To Polacy to zrobią

      Tylko wykonawca skasuje podwykonawce obciąży za nieterminowe wykonanie wyśrubowane terminy w umowie a i tak wygrany będzie wykonawca.Zamiast zlecać firmie która od początku do samego końca własnymi siłami bez podwykonawców wtedy było by taniej szybciej jak korzystniej dla Polski.Nawet wygrana firmy zagranicznej przyniosłoby dochód dla pobliskich przedsiębiorców hotel ,wyżywienie,turystyka itp.Mieli przykład z chinczykami to jest lekcja poglądowa

      • 1 1

    • no właśnie, dobre pytanie.

      no właśnie, dobre pytanie. Gdyby polskie przedsiębiorstwa uczciwie podchodziły do przetargów i potem solidnie realizowały zlecone inwestycje, to uwaga byłaby ze wszech miar słuszna. Praktyka jednak pokazuje, że standardem jest megacwaniactwo, kosztorysy na publiczny grosz są nieprzyzwoicie przeszacowane, a odbiory często przy pomocy układów partyjno-koleżeńskich przepchnięte. Widać to po chociażby stanie nowo pooddawanych dróg. Zresztą, jeśli się zna ludzi w to zaangażowanych na stopie prywatnej, to można dużo ciekawostek usłyszeć. To już standard naszej "kultury inwestycyjnej", czyli drapiezno-gangsterskiej, czyli mentalności chłopskiej przeniesionej do kręgu tej nowej, jednopokoleniowej yntelygencyji.

      • 2 0

    • A co dzis ubrałeś na siebie Kawalerze? Jak masz wszystko z Polski i nic z Chin to Szacun!

      I jak jeździsz polskim samochodem / autobusem; masz polski telewizor, komputer; trzymasz kasę w polskim banku i grzejesz polskim gazem.

      • 0 0

  • tam gdzie grube miliony tam wiele chętnych do podziału (1)

    • 50 1

    • Szybko odpowiem na dwie uwagi, Pierwsza MCM kazda firma ktora wygra przetarg na budowe tego tunelu zatrudni podwykonawcow i to nie lezy w kwesti tego kto przetarg organizuje, watpie by istniala firma na siwcie ktora calkowicie samodzielnie bez podwykonawcow zrobila by ta inwestycje, w dzisiejszym budownictwie tak jest ze wygrywa glowny wykonawca i we wlasnym zakresie zatrudnia podwykonawcow, tak jest dosc bezpiecznie, jesli podwykonawca sie spozni z terminem zostaje oblozony kara umowna za jego przekroczenie co po czesci daje badz dochod dla samej glownej formy badz pozwoli troche zrekompenspwac ich umowna kare za opoznienie. Niestety wielkie firmy czesto naduzywaja swojej wladzy nad podwykonawcami i poporstu spoznia sie z wyplacaniem dla nich pieniedzy (kto by nie chcial zeby 1mln zl posiedzial choc miesiac na lokacie) i oczywiscie nie przyjmuja wykonanej roboty i odwlekaja termin jej przyjecia poto by naliczyc kary za przekroczenie terminu- jest to dosc czesta praktyka.Druga sprawa tyczy sie komentarza Niemiec z Bremen. Jesli chodzi o stan drug publicznych w Polsce w chwili obecnej niemal wiekszosc jest wspolfinansowana z UE co oznacza niestety ze nalezy dotrzymac terminu inwestycji za wszelka cene poniewaz UE tak nakazuje. Z jednej strony b.dobrze ale z drugiej zwnou jest to pole do nauzycia. W jaki sposob a taki ze wykonawca tej drogi dobrze wie o tym ze jesli droga nie dostanie odbioru technicznego w terminie danym przez UE to inwestor (gmina, wojewoda itp.) Bedzie musial zwrocic dotacje na ta droge. W zwiazku z tym inspektorzy sa bardzo poblazliwi w tej sprawie. Niestety potwierdza to tylko ze jest to megacfaniactwo.

      • 0 0

  • Czyli przetrg źle przeprowadzony (13)

    A firmy wykorzystują teraz lukę prawną a GIK siedzi cicho i rozkłada ręce ;-)

    • 36 29

    • Przetarg przeprowadzony był dobrze, (1)

      to prawo jest nadgorliwe.

      • 7 2

      • O ile mi wiadomo "ci sami" ludzie zajmujją sie obiema rzeczami...

        • 2 1

    • nie ma żadnej luki prawnej (10)

      PZP jest ok jeżeli chodzi o odwołania.GIK tylko cwaniakuje i odwołuje się do sądu zamiast do KIO bo odwołanie od decyzji KIO kosztuje 5% wartości inwestycji (piierwsze odwołanie to zawsze 20k zł, odwołanie od wydanej decyzji 5%).GIK sam jest sobie winien, jeżeli chce się odwoływać to musi wyłożyć kasę i będzie miał szybko decyzję. Jeżeli odwołuje się do sądu żeby mieć tanio, no to poczeka. Tylko niech nie płacze, że mu źle, skoro partaczy i nie potrafi ustalić dobrych warunków dla przetargu.

      • 2 11

      • płaczku (9)

        jakby się odwołali do KIO to byś marudził że poszli po drogiej ścieżce, zamiast może dłużej, ale darmowonie dogodzisz niektórym

        • 9 0

        • ja nie marudzę (7)

          Cokolwiek by zrobili i tak bym się z nich śmiał. Niekompetentni ludzi bawią się w przetargi. Zadnej odpowiedzialności, nie swoje pieniądze ... jaka z tego wychodzi jakość dokumentów. Szczególnie vs wielkie firmy ze sztabem prawników śmiejącech się z partactwa zamawiającego i znajdujących masą podstaw do odwołania.

          • 2 8

          • (6)

            Przykłady?...

            • 2 1

            • tunel? (5)

              • 2 2

              • (4)

                Konkretniej...: zapisy w dokumentach, choćby na tunel, z których smieja się te sztaby prawników...

                • 3 2

              • (3)

                Nie szukaj pierdół, liczą się efekty, a efekt jak widać marny.

                • 1 4

              • (2)

                Jakie efekty? pieniacka firma, która robi pod górkę? bo o konkretach jakoś nikt tu nie chce mówić choc się na nie powołuje...

                • 2 1

              • odwołuje się, bo jak było napisane w poprzednim art. na ten temat (1)

                hydrobudowa chce użyć używanej tarczy a zamawiający chce nowe urządzenie, nie zgadza się też średnica tarczy. O jakim pieniactwie więc mówisz?

                • 1 1

              • Ok....poczytaj trochę o TBM, maszyna, a przynajmniej jej zasadniczy element, musi być zaprojektowana i wytworzona pod konkretny projekt - warunki geologiczne, wymiary itp...nie można wziąc maszyny np. z Niemiec i polecieć z nią pod Martwa Wisłą, nawet jesli to prawda,w co nie wierzę, że Hydrobudowa chce użyć uzywanej tarczy to tak naprawdę ich problem - najwyżej dopłacą, warunki SIWZ dokładnie określają wymagania co do efektu i raczej nawet średnio czujny nadzór zauważy, że np. tunel jest za 10 cm za wąski...Pieniactwo - tak, FCC twierdzi, że cena jest za rażąco za niska-coklwiek to znaczy, ich może być za to rażąco za wysoka...buduje się w tej chwili Trasa Słowackiego i sucharskiego i zrozum, że tak naprawdę działają oni na niekorzyśc wszystkich wykorzystując luki w naszym idealnym systemie prawnym.

                • 1 1

        • pracownicy GIKu wzięli się za minusowanie :D

          • 4 8

  • Zróbcie jeszcze taniej ten tunel to Wam za 2-3lata zaleje go.

    • 20 10

  • Coś czuję, że tunel stanie sie ważnym punktem na "mapie wstydu" (1)

    tak jak Wyspa Spichrzów czy Dziura przy Nocie ;]

    • 62 13

    • Wbrew pozorom przeciąganie sprawy jest korzystna dla UM Gdańsk

      Wszyscy wiemy, że nasz UM ma problem z kasą na ten tunel, toteż przeciąganie budowy powoduje, że oddalamy wzięcie kredytu na jego budowę na kolejne lata.Dla mieszkańców starej dzielnicy Gdańsk Południe usłyszałem wczoraj dobrą nowinę, że jest już projekt dwu pasmowej Świętokrzystkiej, problem w tym, że Gmina Kolbudy nie chce się dołożyć i przez to ma powstać okrojona droga tylko do granicy z gminą Kolbudy. Czyli ostatnie metry do obwodnicy będzie tylko 2x1 :(. Ale na powstanie tej drogi pewnie poczekamy do 2014 więc może do tego czasu Gmina kolbudy zmądrzeje.

      • 7 3

  • Ustawa Prawo Zamówień Publicznych, (3)

    to kula u nogi dla publicznych inwestycji. Tak bardzo boimy się korupcji, że mamy prawo paraliżujace rozwój.

    • 59 3

    • A korupcja i tak jest.

      .

      • 9 0

    • Pewien gość mówi, że gdyby w '45 obowiązywała ustawa o zamówieniach publicznych, to Warszawa do dziś nie byłaby odbudowana.

      • 4 1

    • Dobrze gada

      Chleba mu dać

      • 1 0

  • "jest jednym z elementów powstającej Trasy Słowackiego?" (5)

    - no ale z ziemskim elementem Zarząd Miasta Gdańska nie może sobie poradzić i tak w TVGda. ostatnio v-ce prezyd. użalał się, że od ETC/Rzeczpospolitej praktycznie ruch będzie skierowany w dzielnice sypialnie Zaspę lub Legionów, bo nie ma łącznika między Hynka a Hallera.Normalna ŻENADA, że na coś takiego jeszcze godzi się UNIA. Zaspa już w tej spr. petycje pisze do Brukseli.

    • 18 8

    • Droga (4)

      Jakie dzielnice sypialne? Dokładnie tak powinno być, Trasa Słowackiego powinna dochodzić wzdłuż torów i do Węzła Rzeczypospolitej, który już jest dwupoziomowy i wystarczy jego modernizacja. Następnie w wielopasmowe Aleja Jana Pawła II. A dojazd w kierunku Alei Legionów ulicą Franciszka Hynka (prawoskręt z Trasy Słowackiego) tylko opcjonalnie, jako "skrót". Tymczasem teraz ruch dojedzie do ronda przy ETC, zakorkuje je (lewoskręt na światłach), a potem i tak pojedzie przez Zaspę! Porażka! I wilk głodny, i owca pokancerowana...

      • 5 0

      • (3)

        Ta i jeż na Moskwę przez Berlin. Skad się biarą takcy ludzie?...

        • 2 0

        • Stąd, że główny ruch i tak idzie z i do sypialni (2)

          Wystarczy zerknąć na WZ i zapytać się mieszkańców Chełma czy im jest ona potrzebna. Bo obecnie mieszkańcy Chełma sobie bez niej życia nie wyobrażają. Teraz tylko czekać na obwodnicę południową i odpadnięcie ruchu tranzytowego.Oczywiście zaraz usłyszę, że słowackiego stanie się drogą tranzytową, co jest nie prawdą bo stanie się drogą dla mieszkańców i pracowników firm tam zlokalizowanych. Tiry przez miasto się pchać nie będą, bo za dużo czasu stracą w korkach, bo mimo wszystko i tak one będą.

          • 1 2

          • Widać Ty jesteś jeszcze lepszy od wiceprezydenta B. (1)

            on twierdził, że na czas nie POzałatwiali spraw własnościowych i dokumentacyjnych i jest to zwykła OBSUWA urzędu - tylko dlaczego na takie BRAKI Unia daje kasę? Ty się nie martw bo dzielnica ma którędy wjeżdżać i wyjeżdżać, za Gdirka to sie wszystko przewidywała a urzędnicy myśleli i pracowali.

            • 1 3

            • skandal,

              że unia daje na takie brakoróbstwo prawne i logistyczne pieniądze

              • 0 2

  • w naszym kraju, prawo sprzyja przestępcom i pieniaczom,

    a nie uczciwym obywatelom

    • 27 5

  • kiedyś takie sprawy załatwiano przy flaszce, kto nie dotrwał ten przegrywał. Honorowo. (2)

    • 35 1

    • tak, między sekretarzami pzpr

      • 3 0

    • gdzieniegdzie jeszcze tak jest - np PZPN

      możemy być dumni z takiego typowo "naszego" systemu

      • 4 0

  • Danziger Bridge (2)

    Zobacz Most Gdański w Nowym Orleanie (Danziger Bridge in New Orleans). Dlaczego nie można wybudować podobnego mostu za połowę ceny do tego odkupić projekt od Amerykanów w ramach przyjaźni Gdańsko - Nowo Orleańskiej i wybudować most zwodzony na Mistrzostwa Europy w 2012 r. W czym jest problem ? Kto ma wziąć więcej kasy ? Czy ważne są układy i znajomi króliczka?

    • 25 19

    • Ja wolę pełny środek, który nie koliduje z ruchem statków i pozwala na dobrą przepustowość - czyli tunel

      niż jakiś zwodzony mostek który będzie wkurzał mieszkańców, kierowców TIRów, ciężarówek itd....Poza tym ruch do portu i stoczni jest za duży żeby powstał mostek -.-"

      • 15 2

    • Bo na zakup i budowę tej kładki

      też potrzebny jest przetarg

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane