• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uwolnią kurort

Mariusz Kurzyk
6 lipca 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
To będzie koniec korków w Sopocie. Powstały plany budowy drogi pod miastem. Inwestycja kosztować będzie około 800 milionów złotych.

- Ruch po alei Niepodległości jest bardzo wzmożony - przyznaje Mariusz Mulica, kierownik referatu ruchu drogowego sopockiej policji. - Powodem jest to, że kierowcy nie mają żadnej alternatywnej drogi. Oczywiście oprócz obwodnicy, z którą Sopot nie ma bezpośredniego połączenia.

Problemy na Alei

- Kierowcy wjeżdżają nam od strony Gdańska i Gdyni, więc siłą rzeczy te skrzyżowania są zakorkowane - dodaje Mariusz Mulica. - Będzie jeszcze gorzej, bo samochodów wcale nie ubywa, tylko przybywa. Mamy sporo kolizji, ale są to np. stłuczki związane ze zmianą pasa ruchu lub gwałtownym hamowaniem na światłach.

Jednak trudności na drogach to tylko część kłopotu. Każdego roku Sopot staje przed problemem hałasu i emisji spalin - często na granicy dopuszczalnej normy lub nawet ich przekroczenia. Miasto postanowiło znaleźć rozwiązanie.

Najlepszy pomysł

- Rozważaliśmy różne możliwości - przyznaje Andrzej Chrzanowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. - Odrzuciliśmy możliwość poszerzenia Alei Niepodległości, ponieważ wiązałoby się to z wyburzeniem stojących przy niej kamienic. Budowa estakady nad kolejką SKM także nie rozwiązałaby problemu - zwłaszcza hałasu i spalin. Pozostał, zresztą nie nowy, pomysł budowy tunelu. Nie ma innego rozwiązania.

Tunel wytłumi hałas, a zastosowanie nowoczesnych filtrów wyeliminuje spaliny.

50 m pod ziemią

Trasa Średnicowa, bo tak nazwano całą inwestycję, ma mieć ok. 4,3 km długości. Pod ziemią znajdzie się jej większa część - 2,6 km. Tunel zostanie poprowadzony przez centrum miasta - pomiędzy Kamiennym Potokiem na wysokości ul. Wejherowskiej, a Wyścigami przy ul. 3-go Maja. Będzie miał po dwa pasy w obu kierunkach jazdy.

- Sopot znajduje się na ciągach wodnych i tunel trzeba będzie poprowadzić pod nimi - dodaje Chrzanowski. - Niewykluczone, że nawet 50 metrów pod ziemią. To pokaże jednak opracowanie, które uwzględni wszelkie warunki geologicznne.
Sopot w liczbach

107.000 samochodów przejeżdża codziennie drogami Sopotu
40.000 samochodów pokonuje każdego dnia trasę Gdańsk-Gdynia (przez Sopot)
16 wypadków miało miejsce na terenie Sopotu w I połowie br. (w analogicznym okresie 2005 r. było ich 14)
131 to liczba kolizji, jakie zgłoszono funkcjonariuszom sopockiej drogówki do 27 czerwca br. (do końca czerwca 2005 r. - 118)
44 proc. - o tyle przekroczony jest dopuszczalny poziom hałasu w strefie uzdrowiskowej
70 proc. to według prognoz wzrost natężenia ruchu w Sopocie do 2015 r.
4,3 km wyniesie całkowita długość tzw. Trasy Średnicowej w Sopocie
2,6 km to odcinek tunelu, jaki biec będzie przez centrum miasta pod Al. Niepodległości
800 mln zł - tyle wynosi szacowany koszt budowy tunelu
150 mln euro to kwota dofinansowania o jaką ubiega się Urząd Miasta w Sopocie

Opinie (27)

  • No tak Sopociaki do podziemia schodzą można to było przewidzieć

    • 1 0

  • Prawdziwy UNDERGROUND!

    - KTOŚ TU CHYBA CHCE LUDZI WPUŚCIĆ W TUNEL!

    Tunel powinien iść od Gdańska do Gdyni pod SKM. Umiejscowienie pod SKM uprościloby budowę zjazdu do tunelu z Al. Niepoległości, przynajmniej w jednym kierunku.

    Jak już sprowadzą wielką wiertarę do Nowego Portu, to się zacznie! Całe 3-miasto stunelizowane. Tyle bursztynu będzie, że szok.

    • 1 0

  • przetarg międzynarodowy

    Jeśli istotnie władze poważnie o tym tunelu myślą, a nie jest to kolejna przewyborcza ściema, to radzę od razu przewidzieć ogłoszenie międzynarodowego przetagu na te roboty. Tacy Francuzi czy Skandynawowie mają doświadczenie w tej materii, co zapewni sprawną i profesjonalną realizację. Pod warunkiem, że podstawowa ekipa wykonawcza będzie też zagraniczna a nie jak do tej pory bywało, tylko dyrekcja z importu i polska zbieranina podwykonawców.
    Jeśli remont takiego Błędnika trwa 1,5 roku to wyobrazcie sobie ile lat będzie trwała budowe takiego tunelu.

    • 0 0

  • Tia, nawet bez kalendarza widac ze wybory blisko....

    • 0 0

  • zawsze jestem za rozwojem i przeciw malkontentom, ale...

    takich fantasmagorii dawno nie słyszałem. To nie nie utopia to uziemia ! Szkoda kasy nawet na projekt przedwstępny...

    • 0 0

  • ale jak będzie tunel to te spaliny też gdzieś będą uchodzić Odpada najwyżej problem hałasu.

    • 0 0

  • Tylko kiedy!

    Plan pietnastoletni pewnie zakłada ukończenie prac ziemnych. Potem tylko asfalt wylać.

    • 0 0

  • KARNOWSKI DYMISJA

    KARNOWSKI DYMISJA

    • 0 0

  • Nowe projekty

    Rozważane są też dodatkowe projekty tuneli:
    1. Sopot-Rębiechowo (125 m pod ziemią);
    2. Sopot-Hel (częściowo estakada nad wodą przy porcie Helskim ze względu na warunki geologiczne);
    3. Sopot-Kolbudy Górne-Egiertowo (8 pasów ruchu) ;
    Trwają rozmowy na szczeblu dyplomatycznym w związku z planowanym tunelem Sopot-Kaliningrad. Władze Elbląga przeciwstawiają się temu projektowi, ze względu na to, że po raz kolejny ważna inwestycja ominie ich miasto. Jednak wszystko jest na najlepszej drodze i wszystkie te projektu powinny zostać zrealizowane przed oddaniem pierwszego odcinka autostrady A1, czyli mniej więcej ok. 2045 roku.

    • 0 0

  • przedwyborcza ŚCIEMA na MAXXA!!! czy oni sądzą, że w Sopocie mieszkają sami kretyni???

    ...chociaż kilku to z pewnością się znajdzie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane