• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uwolnią kurort

Mariusz Kurzyk
6 lipca 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
To będzie koniec korków w Sopocie. Powstały plany budowy drogi pod miastem. Inwestycja kosztować będzie około 800 milionów złotych.

- Ruch po alei Niepodległości jest bardzo wzmożony - przyznaje Mariusz Mulica, kierownik referatu ruchu drogowego sopockiej policji. - Powodem jest to, że kierowcy nie mają żadnej alternatywnej drogi. Oczywiście oprócz obwodnicy, z którą Sopot nie ma bezpośredniego połączenia.

Problemy na Alei

- Kierowcy wjeżdżają nam od strony Gdańska i Gdyni, więc siłą rzeczy te skrzyżowania są zakorkowane - dodaje Mariusz Mulica. - Będzie jeszcze gorzej, bo samochodów wcale nie ubywa, tylko przybywa. Mamy sporo kolizji, ale są to np. stłuczki związane ze zmianą pasa ruchu lub gwałtownym hamowaniem na światłach.

Jednak trudności na drogach to tylko część kłopotu. Każdego roku Sopot staje przed problemem hałasu i emisji spalin - często na granicy dopuszczalnej normy lub nawet ich przekroczenia. Miasto postanowiło znaleźć rozwiązanie.

Najlepszy pomysł

- Rozważaliśmy różne możliwości - przyznaje Andrzej Chrzanowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. - Odrzuciliśmy możliwość poszerzenia Alei Niepodległości, ponieważ wiązałoby się to z wyburzeniem stojących przy niej kamienic. Budowa estakady nad kolejką SKM także nie rozwiązałaby problemu - zwłaszcza hałasu i spalin. Pozostał, zresztą nie nowy, pomysł budowy tunelu. Nie ma innego rozwiązania.

Tunel wytłumi hałas, a zastosowanie nowoczesnych filtrów wyeliminuje spaliny.

50 m pod ziemią

Trasa Średnicowa, bo tak nazwano całą inwestycję, ma mieć ok. 4,3 km długości. Pod ziemią znajdzie się jej większa część - 2,6 km. Tunel zostanie poprowadzony przez centrum miasta - pomiędzy Kamiennym Potokiem na wysokości ul. Wejherowskiej, a Wyścigami przy ul. 3-go Maja. Będzie miał po dwa pasy w obu kierunkach jazdy.

- Sopot znajduje się na ciągach wodnych i tunel trzeba będzie poprowadzić pod nimi - dodaje Chrzanowski. - Niewykluczone, że nawet 50 metrów pod ziemią. To pokaże jednak opracowanie, które uwzględni wszelkie warunki geologicznne.
Sopot w liczbach

107.000 samochodów przejeżdża codziennie drogami Sopotu
40.000 samochodów pokonuje każdego dnia trasę Gdańsk-Gdynia (przez Sopot)
16 wypadków miało miejsce na terenie Sopotu w I połowie br. (w analogicznym okresie 2005 r. było ich 14)
131 to liczba kolizji, jakie zgłoszono funkcjonariuszom sopockiej drogówki do 27 czerwca br. (do końca czerwca 2005 r. - 118)
44 proc. - o tyle przekroczony jest dopuszczalny poziom hałasu w strefie uzdrowiskowej
70 proc. to według prognoz wzrost natężenia ruchu w Sopocie do 2015 r.
4,3 km wyniesie całkowita długość tzw. Trasy Średnicowej w Sopocie
2,6 km to odcinek tunelu, jaki biec będzie przez centrum miasta pod Al. Niepodległości
800 mln zł - tyle wynosi szacowany koszt budowy tunelu
150 mln euro to kwota dofinansowania o jaką ubiega się Urząd Miasta w Sopocie

Opinie (27)

  • Bzdurne pomysły

    Totalna głupota z tymi tunelami, najlepiej niech osuszą zatokę i wtedy nie bedzie trzeba budować tuneli, na hel bedzie można na pieszo dojść po skrucie, te wszystkie pomysły to w jakiejś chorej głowie się rodzą i mnożą,

    • 0 0

  • Czarno to widze, tu trzeba duuuuuuzej kasy.

    Czarno to widze, tu trzeba duuuuuuzej kasy. Nie sadze, zeby sie znalazla, patrzac chocby na sprawe budowy metra w Warszawie, gdzie warunki geologiczne sa wielokrotnie lepsze niz w Sopocie czy Gdansku, a i tak trzeba niewyobrazalnej kasy na realizacje. Czuje dylemat ale mysle, ze bez koszmarnie duzej kasy nic, nikt tu nie wskura.
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Zakup TBM dla Sopotu

    współfinansował Gallux. Chwała mu!
    teraz w nagrodę zostanie jej operatorem.
    Po 3-kroć niech żyje, niech żyje, niech wyje...

    • 0 0

  • Teń łeb wojewoda znow się nie zgodzi -typ wybitnie odporny na nowe rozwiązania i możliwości!!

    • 0 0

  • rowery

    myślę,że najtaniej będzie zrobić ścieżkę rowerową -porządną ,przez całe Trójmiasto,na pewno wiele osób będzie korzystac, zmniejsżą się korki i poziom spalin, w koncu Sopot to niby kurort, pomysłodawca tunelu chyba nie chodził na geografię , z ekonomią też jest na bakier...miejmy nadzieje,że zdrowy rozsądek zwycięży..problem korków rozwiązałyby kładki dla pieszych nad ulicą bo w Sopocie są źle ustawione światła, albo przejścia podziemne dla pieszych

    • 0 0

  • Pomysl dobry

    Mysle ze ja sie dobrze przeplucze piasek wydobyty pod budowe
    tunelu, to Bursztynu starczy na rekonstucje Bursztynowej Komnaty,
    a po jej odsprzedazy starczy na kolejny tunel pod Monte Casino!
    Grund dobry (piasek beda wiercic jak w margarynie).
    Tylko czy starczy straznikow miejskich zeby dopilnowali zeby zywica nie ginela

    • 0 0

  • dziadyga nie prezydent

    karnowski to najgorszy prezydent od czesow kozlowskiego

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane