- 1 Wyrzucił 10 tys. zł w krzaki (52 opinie)
- 2 Rozbiórkę Srebrnego Młyna planowano od 2 lat (73 opinie)
- 3 Nietypowy manewr autobusu na Spacerowej (166 opinii)
- 4 Marynarka Wojenna płynie z Gdyni na Litwę (101 opinii)
- 5 Nowy miejski radny ma 50 cm i jest... lwem (27 opinii)
- 6 Co dalej z Obwodnicą Witomina? (95 opinii)
Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?
Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście . Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.
Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.
- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.
- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu
Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?
- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.
Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.
A może mniejszy prom?
Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.
Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.
Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?
Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.
- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.
Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.
W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.
Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.
Miejsca
Opinie (188) 2 zablokowane
-
2015-05-25 18:02
Nasz gdański tramwaj wodny. (1)
Nasz tramwaj jest statkiem wycieczkowym, a do tego drogim.
Prawdziwy tramwaj wodny dawniej pływał, a może pływa i dziś w Budapeszcie na Dunaju. Kursował co 30 minut, a kosztował tyle co metro, tramwaj lub autobus.
Pływał przez prawie całe 3 milionowe miasto.
Był ktoś ostatnio w Budapeszcie, czy dalej tak to funkcjonuje?- 1 0
-
2016-04-06 13:45
nie wiem czy płyta ale faktycznie pływał za rozsądne pieniądze i było tłoczno . Tak samo jest w Bangkoku też pływa za rozsądne pieniądze, normalna komunikacja miejska . Jednak do takich rozwiązań trzeba mieć pomysł i jaja. Włodarzom nasego miasta brak . Czegokolwiek patrzą jak na tym skorzystać
- 0 0
-
2015-05-25 22:39
A ta pani radna z PO ma czas na takie sprawy? Przecież powinna się pakować i kredki chować do piurnika ....
- 1 0
-
2015-05-26 07:10
a skuterkiem będę mogła przejechać pod tunelem??
jakoś nigdzie nie ma informacji czy zakaz jazdy tunelem dotyczy również skuterów i motorów.
- 2 0
-
2015-05-28 03:10
typowe polaki cebulaczki
Nie ważne, że wybiorą najgorszy pomysł, ważne, że najmniej zapłacą...
- 0 3
-
2015-05-28 22:04
Kim jest człowiek nazywający innych cebulakami?
Co oznacza słowo cebulak? Jak nazywa siebie tzw. nie cebulak?- 2 1
-
2016-04-06 13:39
bzdura !!!prom zarówno dla pieszych, rowerzystów i samochodów jest płatny więc sprawiedliwie a wprowadzenie opłaty tylko dla pieszych i rowerzystów to dyskryminacja i ograniczenie. Czemu nie przewidziano możliwości przejazdu dla pieszych zawsze wszystko od d... strony wszystko na hura bez pomysłu. Dla mnie prom powinien zostać i tyle zrobili ułatwienie dla wybranych a właśnie ja bardziej potrzebuję tego przejazdu na rowerze . Jazda na Westerplatte czy na stogi rowerem przez centrum w spalinach na około to masakra a tak pół drogi zaoszczędzone zawsze było. Chcecie aby ludzie korzystali z komunikacji i rowerów to nie utrudniajcie im. Koszt tramwaju wodnego to patologia jak chcę się z rowerem dostać z Nowego Portu na Westerplatte dwa przystanki 15 zł w jedną stronę to już jest złodziejstwo. 5 rowerów i zastanawiasz się czy Cię weźmie może nawet nie podpłynie . raz na 30 min może na któryś się załapię i dotrę z dwu godzinnym opóźnieniem. Podróż w dwie strony koszt 30 zł to wolę odpalić samochód zabrać rower taniej mnie to wyjdzie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.