• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce ruszy budowa Airport City przy lotnisku

Maciej Korolczuk
9 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku przygotowuje się do rozpoczęcia budowy Airport City, kompleksu siedmiu budynków - głównie biurowców z funkcją usługową, gastronomiczną i hotelową. W piątek po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację planowanej inwestycji. Wkrótce ruszy też budowa pirsu, który pozwoli na sprawniejszą obsługę rosnącej liczby pasażerów.



Jak na tle lotnisk w Europie oceniasz gdański port lotniczy?

Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku mówi, że to trzeci kamień milowy w rozwoju lotniska. Pierwszym było otwarcie w 1997 r. pierwszego terminalu, o którym wówczas wiele osób mówiło, że jest za duży jak na gdańskie potrzeby. Dziś budynek nie przystaje do wysokich standardów obsługi pasażerskiej i planowane jest jego wyburzenie.

Drugim kamieniem było otwarcie w 2012 r. nowego terminalu T2. Wówczas także rozpoczęły się prace koncepcyjne nad projektem Airport City. To trzeci kamień, tym większy i tym poważniejszy, że jego realizacja ma potrwać kilkanaście lat i pochłonąć nawet 1 mld zł.

- To projekt komercyjny, biznesowy, aby go zrealizować, musimy pożyczyć pieniądze i sprzedać powierzchnie naszym partnerom. Nie ma na razie mowy o otwieraniu szampanów. Korki wystrzelą dopiero, gdy zrealizujemy pierwszy etap - podkreśla Kloskowski.
Widok z lotu ptaka na Airport City. Tak ma wyglądać gdańskie lotnisko za kilkanaście lat. Biały budek wzdłuż płyty postojowej to planowane przedłużenie pirsu, którego budowa rozpocznie się w ciągu kilku miesięcy. Widok z lotu ptaka na Airport City. Tak ma wyglądać gdańskie lotnisko za kilkanaście lat. Biały budek wzdłuż płyty postojowej to planowane przedłużenie pirsu, którego budowa rozpocznie się w ciągu kilku miesięcy.
To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w kraju. Dotychczas o planach budowy podobnego kompleksu biurowców, hoteli, kubaturowych parkingów i powierzchni usługowych mówili tylko przedstawiciele Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ale na planach się skończyło. Podobne "lotniskowe dzielnice" udało się zrealizować tylko w Europie Zachodniej. Punktem odniesienia dla Gdańska są obiekty przy lotniskach w Dusseldorfie, Monachium, Frankfurcie, Paryżu czy Manchesterze. Jedyna różnica polega na tym, że wszystkie wymienione porty są od gdańskiego lotniska kilkukrotnie większe i obsługują rocznie od 20 do 50 mln pasażerów. W Gdańsku w tym roku zostanie obsłużonych 5 mln pasażerów.

- Zawsze musi być ktoś, kto przetrze szlak. My w Gdańsku coś o tym wiemy. Wierzymy, że projekt, nad którym spędziliśmy kilka intensywnych lat okaże się sukcesem - dodaje Kloskowski.
  • Wizualizacja drugiego z biurowców, który ma powstać w ramach Airport City.
  • Kompleks ma się wyróżniać zielenią, nasadzeniami i ogrodami na dachach, gdzie zlokalizowane zostaną także tarasy widokowe.

Najpierw dwa budynki, potem kolejne



Nazwy biurowców, jakie w najbliższych kilku latach powstaną w pobliżu terminalu mają nawiązywać do alfabetu lotniczego: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel. Airport City zaoferuje około 120 tys. m kw. powierzchni użytkowej i około 100 tys. m kw. powierzchni najmu.

W ramach inwestycji jako pierwszy zrealizowany zostanie budynek Alpha. Będzie miał sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne z parkingiem o pojemności prawie 200 aut. Powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 8,5 tys. m kw. Przetarg na budynek Alpha zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu, a budowa ma się rozpocząć jesienią. Obiekt ma być gotowy na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku.

W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy obiekt Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw.381 miejscami parkingowymi). Harmonogram budowy Bravo i termin oddania do użytkowania będzie uzależniony od powodzenia rynkowego obiektu Alpha.

  • Wnętrze biurowca, jaki ma powstać przy gdańskim lotnisku.
  • Wizualizacja Airport City.

Inwestorem Airport City Gdańsk jest spółka Port Lotniczy w Gdańsku.

Inwestycja ma umożliwić spółce dywersyfikację przychodów, by za kilkanaście lat stanowiły one istotną część aktywności i były uzupełnieniem przychodów z działalności lotniskowej i pozalotniskowej. W ten sposób powiększyć się ma także majątek spółki. Budowa Airport City Gdańsk ma być finansowana z emisji obligacji bankowych i ze środków własnych portu.

Jednym z głównych atutów nowoczesnych biurowców, hoteli i restauracji, jakie powstaną przy gdańskim lotnisku, ma być przeciwwaga dla biurowców położonych w Oliwie i Wrzeszczu, ale też dostęp do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, bliskość obwodnicy czy duża liczba miejsc postojowych. Kompleks ma być przyjazny rowerzystom, osobom niepełnosprawnym, ma się też wyróżniać licznymi nasadzeniami i bujną zielenią na dachach budynków, gdzie znajdą się m.in. tarasy widokowe, których brakuje w samym terminalu lotniska.

Za koncepcję Airport City Gdańsk wraz z dokumentacją projektową odpowiada warszawskie biuro PIG Architekci, w portfolio którego znajduje się m.in. projekt rozbudowy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku i lotniska w Krakowie.

Rozstrzygnięty przetarg na budowę pirsu

W powtórzonym przetargu na budowę pirsu wpłynęły trzy oferty: od ok. 255 mln do ok. 263 mln zł.

  • Doraco - 255,2 mln zł
  • Hochtief - 262,9 mln zł
  • Budimex - 263 mln zł


Choć wszystkie oferty przewyższają założony budżet, zarząd lotniska zdecydował o budowie pirsu. By sfinansować budowę, władze lotniska zamierzają spowolnić inne, mniejsze inwestycje.

- Budowa pirsu jest dla nas priorytetem ze względu na możliwości zapewnienia komfortu pasażerom i przewoźnikom podróżującym do/z Non-Schengen oraz zwiększenia przepustowości kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów. Dlatego, mimo wyższych kosztów, zdecydowaliśmy o jej realizacji - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Zapewniam, że bez kilku innych, mniejszych inwestycji lotnisko dalej będzie bezpiecznie i dobrze funkcjonowało, a dodatkowo mamy nadzieję pozyskać na nie środki unijne.
  • Pirs ma umożliwić wygodniejszą i szybszą obsługę pasażerów i zwiększyć przepustowość lotniska.
  • Wizualizacja pirsu, którego budowa rozpocznie się za kilka miesięcy.


Podstawowe zmiany parametrów po zakończeniu budowy nowego pirsu:

  • powierzchnia terminalu T2 - zwiększenie z 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw.
  • centralny punkt kontroli bezpieczeństwa - zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
  • punkty odprawy paszportowej, odloty - zwiększenie z sześciu do 10 przejść
  • gate'y odlotowe - zwiększenie liczby gate'ów z 20 do 30
  • punkty odprawy paszportowej, przyloty - zwiększenie z ośmiu do 12 przejść
  • odbiór bagażu - umożliwienie zwiększenie liczby karuzel z pięciu do dziewięciu karuzel

Opinie (375) ponad 20 zablokowanych

  • Dobry plan, prosze jeszxze pana Kloskowskiego o bezwzgledne

    szkolenie pracownikow w,, akwariach " celnych o stosowne zachowanie wobec przyjezdnych. To rowniez sa standardy zachodnie, zeby nie improwizowac PRL, tylko usmiech i przywitanie. Jakos udaje sie to wdrazac na lotniskach, gdzie przewija sie trzy razy wiecej.pasazerow. To rowniez podlega ocenie jako lotnisko. Mlode pokolenie a z twarzy bije zbytnia niepotrzebna powaga. Uczyc ich panie Kloskowski witania sie z pasazerami.

    • 17 6

  • Mało lotow (2)

    Niby tak się rozwija a wciąż na tle Warszawy czy Krakowa i Katowic wypada słabo z połączeniami. Same kierunki "pracownicze" a jak by się chciało polecieć turystycznie gdzieś na południe Europy to totalnie nie ma w czy wybierać

    • 26 4

    • niestety ale to zależy juz tylko od managerów linii lotniczych

      trochę od miasta, które może próbować przekonywać

      • 4 1

    • Ale to nie zależy od lotniska.

      Pretensje trzeba mieć do organizatorów wyjazdów turystycznych i lini lotniczych.

      • 0 0

  • może jakimś cudem to zmusi operatora PKM do zorganizowania sensownych połączeń na linii Gdynia-Gdańsk

    • 27 0

  • Fajnie!

    • 6 3

  • lotnisko (1)

    zmiencie nazwe lotniska z bolka na profesora lecha kaczynskiego

    • 19 31

    • a może lepiej na im. Marszałka Kuchcińskiego

      on najbardziej się kojarzy z lotnictwem... rodzinnym

      • 7 0

  • A samoloty

    Nie będą zahaczać o te wieżowce na lotnisku?

    • 11 8

  • samymi biurowcami niczego sie nie zbuduje

    • 12 2

  • Szok. A u nas w Gdyni marazm. Przeprowadzam sie do Gdanska. (1)

    • 9 8

    • Polecam

      sam zrobiłem to 2 lata temu, jest bez porównania lepiej

      • 3 1

  • Zmiencie nazwe Gdanszczanie

    • 14 20

  • a pani Spychała Gruszeczka gdzie się podziała ? (1)

    Były deklaracje i zapewnienia uruchomienia lotniska. Mija kolejne 5 lat i koszty koszty koszty oraz wstyd dla Gdyni.

    • 6 3

    • Wstyd dla unii, jej urzędników i donosicieli z Rębiechowa.

      Mam nadzieję, że zapłacą za wszystkie straty Gdyni.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane