• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyburzenia na trasie Kolei Metropolitalnej. Budynki odkryły swoje tajemnice

Maciej Naskręt
3 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Rozpoczęły się wyburzenia budynków w świetle budowanej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Ruszyły prace rozbiórkowe budynków stojących na trasie 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Już pierwsze nieruchomości odsłoniły swoje pikantne tajemnice.



Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W czwartek rozpoczęły się prace rozbiórkowe budynków i budowli zlokalizowanych w pasie przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która dwutorową linią połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej pobiegnie do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna.

- Łącznie do wyburzenia są 22 budynki mieszkalne i 40 gospodarczych, położonych w Matarni, Firodze i Rębiechowie. Rozbiórka rozpoczęła się od kompleksu budynków przy ul. Sąsiedzkiej 17 zobacz na mapie Gdańska - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Czy budowa Kolei Metropolitalnej wpłynie na sposób poruszania się mieszkańców?

Roboty rozbiórkowe prowadzi wyłoniona w przetargu firma Poleko z Gdańska. Za wykonane zadanie zainkasuje 439 tys. zł. Teren uprzątnięty ma być do 30 kwietnia.

W trakcie przejmowania kolejnych nieruchomości przez spółkę PKM odsłaniały się ich skrzętnie dotąd skrywane tajemnice. W jednym z garaży zalegały sterty materacy pełnych pluskiew. Nie chodzi jednak o przykre insekty, ale o... profesjonalne podsłuchy.

Skąd się tam wzięły? Okazało się, że materace były na wyposażeniu agencji towarzyskiej, mieszczącej się w budynku przeznaczonym do wyburzenia. Funkcjonowała ona jeszcze w 2012 r. Naszpikowane elektroniką materace miały być zabezpieczeniem przed natarczywymi osobami korzystającymi z usług pań.

Z kolei podczas czwartkowej rozbiórki pierwszego - drewnianego - budynku gospodarczego okazało się, że jego ściany zostały wyściełane wykonanymi ze stali tablicami drogowymi. Między innymi była tam tablica z lat 90., która podpowiadała drogę kierowcom na Węźle w Osowej. Ponadto znajdowała się tam stara tablica oznaczająca wjazd w teren zabudowany miejscowości Bąkowo na trasie Gdańsk - Kolbudy.

W listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podpisano umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłonęły prawie 85 mln zł. Co ważne, nie było poważniejszych incydentów z mieszkańcami podczas przejmowania budynków. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy mieli otrzymać odszkodowania do końca grudnia.

Jednocześnie kończą się przygotowania do rozpoczęcia w pierwszej połowie stycznia wycinki ok. 20 tys. drzew rosnących w pasie kolejowym PKM - zakończenie tych prac przewidywane jest na 28 lutego. Trwa również II etap przetargu na głównego wykonawcę prac budowlanych. Zakwalifikowało się do niego 16 firm, które mają obecnie czas do 14 lutego 2013 r. na złożenie ofert finansowych.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (252) 4 zablokowane

  • lotnisko

    lotnisko nazywa sie rebiechowo nie lecha walesy po pierwsze ten czlowiek nie zasluzyl sobie na takie nazewnictwo po drugie imiona nadawane za zycia to przypadlosci krajow dyktatorsko rezimowych

    • 0 0

  • Hm

    to prawda niedawno rozbierano filary i nasyp w okolicach Niedzwiednika a teraz na nowo budują, rację ma ten kto napisał że należy najpierw sprawdzić czy był dom schadzek jak mi wiadomo czegoś takiego nie zauważyłam a mieszkam oj sporo w tej miejscowości. Nie myślą przy budowie o mieszkańcach którzy tam pozostają - z góry lotnisko, z ziemi kolejka to pozostaje teraz otworzyć kopalnię, jestem ciekawa czy pan redaktor zajmie się stanem dróg dojazdowych do mieszkańców gdy zacznie się budowa, jak dotychczas gdy padał deszcz błota było po kolana i jakoś nikt tym się nie zainteresował

    • 0 0

  • dlaczego PKM nie jest budowana w standardzie SKM-ki (2)

    i nie włącza się płynnie w te trasę ?Czemu nie ma tych samych wysokości peronów ?

    • 6 5

    • Źle postawione pytanie... (1)

      Prawidłowo powinieneś zapytać: Dlaczego SKM nie dostosowuje się do standardów unijnych - tak jak właśnie PKM i modernizowane przez PKP PLK linie kolejowe E65 (z Gdyni na południe Polski) i 201 (Gdynia-Kościerzyna)???
      Standardem na ww. liniach - podobnie jak obecnie w całej UE - są perony na wysokości 76 cm. Tymczasem w przypadku SKM perony mają niestandardową wysokość 96 cm - więc kto do kogo powinien się tu dopasować? :)

      • 7 0

      • Święta racja

        To co napisał "pasażer" to 100procent racji

        • 0 0

  • do przodu!!

    a ja chętnie się dorzucę, mieszkam na Kiełpinku, a pracuję w Gdyni. Już się nie mogę doczekać szybkich dojazdów do pracy :)

    • 1 0

  • Bogactwo (6)

    To wszystko POraża, bunkier ECS za 500 milionów, teraz kolej za 700 mln , a my za to płacimy.

    • 18 20

    • zanim zaczniesz biadolić,przeczytaj ze zrozumieniem

      ~500mln - dofinansowanie unijne do budowy kolei

      • 0 0

    • ecs

      przez ten bunkier przywaliłem kolesia autem, jadę i patrze ... stocznia... statek z betonu... bum... 6 pktów

      • 2 2

    • ECS to brzydki i nieprzydatny bunkier (1)

      ale kosztuje 180 mln a nie 500

      • 9 3

      • Skąd wiesz ile to to będzie kosztować razem z wyposażeniem? Realnie patrząc to przekroczy to to koszt 500 mln.

        • 6 3

    • tak to prawda, ECS za 500 baniek to POrażka, ale alternatywnie miałbyś PISrażkę w postaci pomników Lecha K. i JPII za 500

      baniek i ani metra autostrady. a tak będzie jeszcze do tego kolej na lotnisko. także głowa do góry.

      • 14 9

    • kolej to inwestycja infrastrukturalna

      przyda się

      • 13 0

  • (5)

    w całej polsce kolej upada a na pomorzu budują

    • 77 177

    • Z góry wiadomo ,że w godzinach nocnych będzie przerwa w kursowaniu pociągów bo się nie opłaca.

      Kurs co godzinę bo trzeba maksymalnie wykorzystać pojemność taboru,ceny biletów z "księżyca" bo musi się samofinansować.Unia dokłada kasę to trzeba ją wydać.Reszta się nie liczy.Niedługo wylądujemy obok Grecji z ręką w nocniku.Ale za to mamy tonącą w samouwielbieniu władzę.

      • 1 0

    • w całej Polsce trwa wielka modernizacja kolei (1)

      co prawda idzie jak po grudzie, bo kolejarze się nie znają na budowaniu. Na szczęście u nas to nie PKP buduje PKM ;)

      • 46 1

      • to takie nasze pomorskie metro ;)

        • 12 1

    • Masz jeszcze jakąś genialną myśl?

      • 11 1

    • pomorze rulez

      • 35 1

  • No i Pomorska Koteria Metropolitalna (PKM) dopięła swego. (4)

    20 tysięcy drzew zostanie wyciętych - to przecież zieleń miejska! Co w zamian? Nie znam przykładów równie bezsensownego barbarzyństwa. No cóż, ta agencja towarzyska tłumaczy wszystko: jesteśmy "dymani" przez PKM. Można to skwitować słowami znanej dziennikarki Janiny Paradowskiej:"Problemem nie jest dziurawe i nieegzekwowane prawo. Problemem jest patologiczny system polityczny, a także nadzwyczaj niskie standardy etyczne, które nakazują traktować państwo jak partyjny, a nawet prywatny łup".
    "Pecunia non olet"

    • 6 8

    • Okulary polityczne (1)

      Powiedz, Rudzielec, którędy należy poprowadzić szlak Kolei Metropolitalnej aby nie wyciąć żadnego drzewa, krzewu. Stuknij się w swój ciemny baniak.
      Jak Ci nie pasuje to wyprowadź się do Torunia, do swojego guru.

      • 3 1

      • Masz koleś narąbane w głowie, dlatego nie potrafisz normalnie myśleć. I dlatego można Tobą dowolnie manipulowac, jak dzieckiem

        Znam kulisy tej inwestycji, stad mam większą wiedzę szczegółową i wstyd mi za tych bezmyslnych klakierów. Do tej pory nie przedstawiono np. wyniku badań ekologicznych w pasie technicznym. Dlaczego? Bo byłyby porażające dla odbiorców - co zostanie zniszczone prócz drzewostanów. Ale RDOŚ jest na pasku Budynia i marszałak Struka i wszystko gra.

        • 0 1

    • 20 tys moze brzmi jak duza liczba

      ale jakos nie podawali, ile wycieto przy budowie autostrad, ile IP dziennie w Kwidzynie zuzywa. Z punktu widzenia laika, to moze duzo, ale dlatego ze jestes laikiem w tym temacie

      • 5 0

    • .... kurna ! jakiś problem ???? - posadzić 30 000 nowych drzew(ek) i po sprawie ...

      - a ile radości i zajecia !! - będą miały dzieciaki - a może i dorośli ! - przy sadzeniu...
      MYŚLEĆ POZYTYWNIE !!! - a nie tylko marudzić :( - ... po polacku... siema !

      • 4 2

  • Precz z samochodami! (11)

    Dosyć zatruwania powietrza toksycznymi spalinami, centrum miasta powinno być zamknięte dla ruchu pojazdów - jak ma to miejsce w wielu zachodnich metropoliach. Wygodniccy powinni na nowo nauczyć się chodzić.

    • 128 110

    • w jakich metropoliach? (1)

      wymien!

      • 1 0

      • proszę bardzo:

        Wiedeń, Paryż, Amsterdam, Sewilla, Londyn trochę opóźniony, ale wprowadził opłatę kongestyjną, Kopenhaga, Stockholm, poza Europą: Nowy Jork, Vancouver, Portland....

        • 1 1

    • przykro mi ze nie stać cię na samochód

      • 6 4

    • (4)

      Na przykładzie Gdańska - co proponujesz? Które ulice proponujesz zamknąć z ruchu pojazdów? A mieszkający tam, a sklepy tam - jak? Co ma miejsce "w wielu zachodnich metropoliach"? W jakich?

      • 24 8

      • (3)

        Ze względu na policentryczny charakter Trójmiasta nie można zablokować ruchu tranzytowego północ - południe przez Wrzeszcz i centrum Gdańska, a w takich sytuacjach, w "zachodnich metropoliach" buduje się _tunele_miejskie_ właśnie dla samochodów a nie pieszych. Tego typu obiekt powinien powstać nie tylko pod Sopotem, ale także w Oliwie i pod centrum Gdańska, np. na odcinku Brama Oliwska - Zaroślak. Czy nie przyjemniej byłoby mieć na Podwalu Grodzkim miejski plac swobodnie dostępny dla pieszych bez zgiełku tysięcy samochodów?

        • 30 2

        • co do placu zamiast autostrady pod dworcem zgoda, (1)

          ale skończym z mitem, że "podłużne centrum to konieczność autostrady wzdłuż niego". Przeciwnie. Skoro ruch jest skoncentrowany wzdłuż jednej linii to tym łatwiej go zastąpić transportem zbiorowym.

          • 8 6

          • Zgoda

            Na pewno pomogłaby optymalizacja funkcjonowania SKM wraz z integracją taryfową, ale nie czarujmy się, ruch na głównym ciągu zawsze będzie duży. Także w metropoliach zachodu rzadko udaje się ograniczyć ruch prywatny w centrum do poziomu hmmm "nieuciążliwego" i to mimo świetnie rozwiniętego transportu zbiorowego. Stąd pomysł budowy tuneli miejskich.

            • 5 1

        • No ale u nas nowe forum naprzeciw Lotu, a piesi mają pod ziemią chodzić, bo święty samochód musi mieć gdzie jechać.

          • 18 5

    • (1)

      precz z tobą!!! kup sobie taczkę i jeździj matole ale moją taksówkę zostaw w spokoju ty pseudo-ekologu.

      • 8 10

      • Jeśli taksówki będą lepsze [wg kryteriów pasażerów]

        to nic nie stracisz. Jeśli gorsze, to dlaczego chcesz wstrzymywać rozwój, bo Ty nie nadążasz.

        • 4 1

    • spokojnie, należy znaleźć porozumienie, a nie rzucać nośne hasła

      Jestem zwolennikiem PKM, ale akurat z tego, co wiem będzie spalinowa :/

      Jeśli chodzi o zachodnie metropolie, to co za różnica jak tam jest. Sami dostosowujmy swoje otoczenie do tego, co nam jest potrzebne i wygodne. A na pewno duże miasto potrzebuje dobrej komunikacji zbiorowej. Nie da się rozwiązać tego za pomocą samochodów.

      • 6 2

  • Ludzie (3)

    toż wystarczy się przejść trasą żeby się dowiedzieć że te drzewa to w większości samosiejki wielkości dużego krzaka. Wartościowych drzew jest zaledwie kilka.

    • 8 3

    • Widać tu wpływ propagandy leśników (1)

      Drzewo wyrosłe z natury, bez udziału człowieka, nie ma prawa bytu? To szczyt ludzkiej megalomanii i głupoty. W pasie technicznym PKM rośnie wiele dorodnych okazów rodzimych i egzotycznych. Ale dla frustratów to krzaki, które nalezy wytrzebić!!!

      • 1 5

      • No i co z tego

        skoro będą nasadzenia rekompensujące to co wytną. Trochę lektury przepisów nie zaszkodzi. Gdyby nie było inwestycji to by nie było nasadzeń więc bilans wyjdzie na 0 nawet jeżeli żałujesz tych krzaków.

        • 3 0

    • no i co z tego drzewa to drzewa!! dają tlen!!jak wytniesz samosiejkę na swojej posesji to ci kare dowalą!!

      a tu wycinają ile wlezie. mieszkam blisko inwestycji i wiem, że stare piekne sosny też tu rosną!!

      • 3 4

  • I teraz wkroczą ci z łopatkami, miotełkami w białych rękawiczkach (4)

    i 2 lata albo i więcej z głowy

    • 33 63

    • dzielnica FIORGA to w Gdańsku? (1)

      pioerwsze słysze

      • 1 8

      • Tak

        Firoga to stara wioska kaszubska, to jest osiedle a nie dzielnica. Przy Słowackiego na wysokości przejazdu kolejowego.

        • 1 0

    • jeżeli o czymś nie masz pojęcia to nie pisz (1)

      akurat tak się składa że wszelkie prace archeologiczne zostały zrobione już dawno, a w przypadku prac ratunkowych(w archeologii to nie jest to samo co ratownicze) badania nie mogą trwać 2 lata a co najwyżej 2 miesiące - a to już chyba maksymalnie.

      • 8 2

      • badania archeologiczne

        Gdzie jest powiedziane, że badania ratownicze mogą trwać maks. 2 mce? Jeśli w takcie prac "wyjdzie" jakieś stanowisko to musi zostać przebadane, niezależnie od potrzebnego czasu. Btw. ratownicze to poprawna nazwa, ratunkowe to jest pogotowie.

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane