Fakty i opinie

Wymyśl nazwę biletu metropolitalnego

Jeśli wszystko potoczy się po myśli urzędników, to w połowie 2020 r. papierowe bilety kasowane w tradycyjnych kasownikach przejdą do historii.
Jeśli wszystko potoczy się po myśli urzędników, to w połowie 2020 r. papierowe bilety kasowane w tradycyjnych kasownikach przejdą do historii. fot. Monika Goldszmidt-Czarniak/Trojmiasto.pl

W połowie przyszłego roku w Trójmieście i na całym Pomorzu ma ruszyć pomorski bilet metropolitalny. Prace nad jego wdrożeniem wchodzą w kolejny etap, bo właśnie zaczął się konkurs na jego nazwę. Propozycje można zgłaszać do 16 stycznia. Zwycięską nazwę poznamy na początku lutego.



Czy twoim zdaniem uda się dotrzymać terminu uruchomienia systemu?

tak, po wielu latach zapowiedzi, wreszcie widać pierwsze konkrety 24%
nie, jest na tyle skomplikowany, że pewnie zdarzą się opóźnienia 76%
zakończona Łącznie głosów: 1029
Po wielu latach zapowiedzi i kolejnych latach przygotowań do uruchomienia na Pomorzu i w samym Trójmieście jednolitego i wspólnego systemu poboru opłat za korzystanie z transportu publicznego, powoli na horyzoncie widać pierwsze efekty tych starań.

Warto przy tym przypomnieć, czym ma być tzw. bilet metropolitalny.

- Pojęcie "bilet" obecnie nie oznacza już papierowej karteczki z nadrukowana ceną. Przez bilet rozumiemy współcześnie prawo do przejazdu autobusem, pociągiem, tramwajem czy trolejbusem. System, który powstaje, będzie się składał z bazy centralnej, zawierające konta pasażerów oraz z identyfikatorów. Identyfikatorem pasażera będzie mógł się stać smartfon, karta czy bilet papierowy z kodem QR - wyjaśnia Katarzyna Wośko, główny specjalista ds. komunikacji społecznej spółki InnoBaltica, odpowiadającej za zaprojektowanie systemu.
W praktyce ma wyglądać to tak: wsiadający do dowolnego pojazdu pasażer będzie musiał się jedynie "odbić" na specjalnym czytniku, a system dokona już całej reszty formalności - rozpozna pasażera, jego ulgi, pojazd i trasę przejazdu, sprawdzi, jakie są ceny biletów u danego przewoźnika, a po zakończonej podróży naliczy najlepszą z możliwych opłat.

Czytaj także: Potrzeba 106 mln zł na wspólny bilet na Pomorzu

Bilet nie będzie obejmował jedynie środków komunikacji zbiorowej w okolicach Trójmiasta. Obejmie on swoim zasięgiem całe Pomorze - także tereny oddalone od Gdańska, Gdyni czy Sopotu ponad 100 km. Pasażer będzie mógł się przesiadać wielokrotnie - z pociągu na autobus, z autobusu na tramwaj, trolejbus czy nawet na rower metropolitalny MEVO, a system sam naliczy należności.

Harmonogram wprowadzenia Pomorskiego Biletu Metropolitalnego.
Harmonogram wprowadzenia Pomorskiego Biletu Metropolitalnego. graf. Trojmiasto.pl
- Na potrzeby dokumentacji technicznej, inżynierowie i informatycy pracujący w naszej spółce, posługują się nazwą Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności. Określenie to jest jednak zbyt skomplikowane, aby sprawnie używać go na co dzień. Dlatego potrzebna jest nowa, przejrzysta nazwa własna dla systemu ujednoliconych płatności za bilety - dodaje Wośko.
Konkurs ruszył na początku stycznia i potrwa do środy 16 stycznia. Swoje propozycje można wysyłać po wypełnieniu specjalnego formularza na stronie: www.biletpomorze.pl

Jaka musi być idealna nazwa?
Powinna być:

  • łatwa do zapamiętania,
  • prosta w wymowie - także dla obcokrajowców,
  • prosta w odmianie,
  • wywoływać pozytywne skojarzenia,
  • oryginalna - nigdy wcześniej nie stosowana, nie powinna także kojarzyć się z występującymi już na rynku markami,
  • nie przekraczać długości trzech wyrazów (preferowana długość 1-2 wyrazów) i 15 znaków
  • pożądane, aby niosła skojarzenia z takimi pojęciami, jak: bilet, transport publiczny, mobilność, nowoczesność, wygoda, płatność, pasażer, podróż, innowacja, województwo pomorskie, może eksponować atuty związane z atrakcyjnością Pomorza.


Nazwa może być opatrzona krótkim uzasadnieniem (do 300 znaków ze spacjami). Każdy uczestnik może zgłosić więcej niż jedną nazwę, jednak każda z nich powinna być zapisana na odrębnym formularzu zgłoszeniowym.

Nagrodą główną w konkursie jest nowoczesny smartfon. Przewidziane są także atrakcyjne niespodzianki dla nazw, które zwrócą uwagę kapituły konkursowej.

Konkurs podzielony jest na dwa etapy:
  • Etap 1 - otwarty nabór pomysłów na nazwę zakończony wyborem 3-5 najlepszych nazw przez kapitułę konkursową (02-16.01.2019 zgłaszanie nazw, 22.01.2019 posiedzenie kapituły).
  • Etap 2 - głosowanie na wybrane przez kapitułę nazwy - na stronie biletpomorze.pl (24 - 30.01.2019).
  • Finał - ogłoszenie nazwy, nagrody dla uczestników 6 lutego 2019.


Jaki będzie system biletu metropolitalnego



Co już udało się zrobić?

Nim przystąpiono do opisu przedmiotu zamówienia, odbył się kilkumiesięczny dialog techniczny. Architekci systemu ze spółki InnoBaltica spotkali się z 23 firmami technologicznymi z całego świata, aby omówić i poznać systemy, które zostały już wdrożone w różnych częściach świata.

W grudniu został ogłoszony przetarg na wdrożenie na obszarze województwa pomorskiego wspólnego systemu oraz systemu jednolitej informacji pasażerskiej. Wkrótce rozstrzygnie się też konkurs o dofinansowanie systemu kwotą 90,7 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Środki mają zostać przeznaczone na utworzenie m.in. kont pasażerów, zawierających informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, rozkładach jazdy.

Dofinansowanie z POIiŚ ma pokryć także koszt 477 urządzeń walidujących (kasowników) na przystankach kolejowych, 4870 urządzeń w pojazdach, wydania 300 tys. specjalnych kart (nośników identyfikacji NFC), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.

Spółka InnoBaltica uzyskała także dofinansowanie z instrumentu ELENA (w kwocie blisko 10 mln zł) na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniu systemu. InnoBaltica uczestniczy także w międzynarodowym projekcie Interconnect, w ramach którego przeprowadzany jest aktualnie pilotaż systemu (kwota dofinansowania to 6,7 mln zł).

Finałem projektu Interconnect ma być (pod koniec 2019 roku) uruchomienie możliwości zakupu wspólnego biletu na przejazdy na wybranej trasie Pomorskie - prom Gdynia - Karlskrona - region Blekinge.

Co trzeba jeszcze zrobić?

Poza przygotowaniem drugiego etapu postępowania przetargowego, zbierane są w jednym miejscu dane dotyczące organizatorów, przewoźników, przystanków, tras, rozkładów jazdy i taryf. Jest to istotne, ponieważ aktualnie na Pomorzu funkcjonuje ponad 90 taryf biletowych i nie ma jednego miejsca, w którym byłyby one wszystkie zebrane. Podobnie jest z rozkładami jazdy czy dokładnymi trasami przejazdów autobusów. Wszystko to musi być osadzone na bardzo szczegółowych mapach.

Trwają też prace zmierzające do zapewnienia infrastruktury informatycznej (chmura) niezbędnej do uruchomienia i funkcjonowania systemu.

Kiedy uruchomienie systemu?

Pilotażowo system będzie uruchomiony na przełomie listopada i grudnia 2019 roku na trasie do Szwecji. Natomiast docelowy system dla Pomorza będzie uruchamiany etapowo - najpierw aplikacja na smartfony - w połowie roku 2020, następnie wersja na kartę - połowa 2021 roku.

Opinie (507) ponad 10 zablokowanych

  • 3lecik (31)

    j/w

    • 16 48

    • qpon (8)

      nawiazujacy do jakosci transportu publicznego ;)

      • 41 2

      • (6)

        patoticket,
        bolkobilet

        • 11 5

        • Łan łej tiket , łan łej tiket... (1)

          • 11 2

          • tuzymuuun

            • 3 0

        • Grudzień 2021 wiadomości:

          Bilet nie POwstanie ponieważ ankieta z 2019 roku nie dała jednoznacznej odpowiedzi czego chcą mieszkańcy Trójmiasta . Adam Mowitz hetman POmorski

          • 10 9

        • (2)

          moze bibolek?

          • 6 3

          • Lechbol

            • 3 4

          • OTUA tiket!

            • 3 0

      • Awarion

        • 6 0

    • patola (3)

      Przewozy Autobusowo Tramwajowe Oraz Laweciarsko Autobusowe

      • 29 0

      • OTUA bill

        • 7 6

      • BiMet (1)

        Ee już chyba było

        • 2 0

        • To chyba trimet

          Może Trilet...

          • 0 0

    • (1)

      Nie będzie żadnego wspólnego biletu.

      Będzie tylko wspólny pobór opłat dublujący kartę płatniczą. Ale firemka zarobi.

      • 27 1

      • a agenda UE z ktorej ta firemka dokonuje udoju kasy
        nie widzi problemu

        korespondowałem z nimi ntt. Polacy. też przekrętały.

        • 3 1

    • NieGapek!

      • 9 1

    • E-szczur

      • 9 2

    • (2)

      Arka Gdańsk

      • 16 5

      • (1)

        Lechia Gdynia

        • 16 5

        • maks bałtyk gdańsk

          • 0 0

    • Ście.vo

      Idealnie pasuje do jakości usług

      • 17 1

    • Pokodziarski tiket

      • 9 12

    • "Dużogadamymałorobimybilet"

      to nie konkurs plastyczny do ch... to jest bilet, po prostu bilet.

      • 24 1

    • d**ilet

      • 9 1

    • Pan Spóźnialski :)

      i grzeczna forma osobowa i oddaje charakter powstawania biletu i specyfikę codzienności podróży komunikacją miejską

      • 6 0

    • Bilet "Ufam"
      Bilet bylejaki

      • 3 0

    • ch..jtyket

      co za popi,e,,d,olony świat, na każdym kroku idiotyzmy i przekręty, zarabianie na bzdurach,
      czy nie może być normalnie: "bilet trójmiejski" czy tam "metropolitalny" ?

      • 5 1

    • Szok

      Jak wyciągnąć kasę przy okazji bzdurnego nadania nazwy ... szok .... Niewiarygodne rzeczy się dzieją

      • 4 0

    • Titricked

      • 0 0

    • mzks bałtyk gdańsk

      • 1 0

    • NiedasieTcket
      100latPlanowaniaBilet
      CzyDojadeBilet
      CzyToTicket

      • 0 0

  • Geniusz (20)

    "bilet metropolitarny" - nie ma za co, teraz mozecie zająć sie robotą a nie pierdołami

    • 399 9

    • (1)

      No co ty. Teraz jest moda na jakieś powalone nazwy z "V" w środku. Np MEVO,czy hotel sadova

      • 57 0

      • Mevopolityczny! Genialne, aż sam siebie nieraz zaskakuje!

        • 17 0

    • a nawet metropolitaLny (2)

      No chyba, ze to kraina porów.

      • 21 1

      • selerów

        • 2 0

      • Metroporia - piękne!

        • 1 0

    • (1)

      Pewnie sami nie potrafią tego wymówić.
      Do tego trzeba dać zarobić firmie projektującej logo, itp. i powstanie koszmarek typu !Pomorskie za koszmarne pieniądze.

      • 28 0

      • racja, jak wybiorą nazwę to z logo też damy radę

        ,

        • 2 0

    • Metropolitański (2)

      • 5 0

      • Metropolitańczykowianeczka (1)

        • 9 0

        • W skrócie Neoplan, albo lepiej, Neapol ;)

          • 1 0

    • (1)

      Trochę jestem zadżumiony - o co chodzi z "trasą do Szwecji"?

      • 12 0

      • Będzie wspólny bilet Gdańsk, Sopot, Gdynia, Sztokholm

        ale to potrwa jeszcze dłużej. Jakoś tak do XXVII wieku.

        • 12 0

    • Naucz się słów kmiocie

      • 0 15

    • Pavel Szczurek z Domu Karnowski (1)

      • 7 0

      • a może

        Adamowiczurek

        • 6 0

    • Hheheh o tym samym pomyślałem

      • 1 0

    • Nie zes*aj się

      Kolejny organizator pracy innych

      • 0 3

    • Matko błagam ...

      Jak wyciągnąć kasę przy okazji bzdurnego nadania nazwy ... szok .... tak się robi forsę w mieście

      • 3 0

    • Jest dotacja, jest konkurs. Ja proponuję:

      Konkubinat, dla anglojęzycznych Treesom.

      • 2 0

    • w Danii

      od 20-stu lat

      • 1 0

  • No świetnie (8)

    A co ma zrobić pasażer bez założonego w systemie konta, np. turysta?

    • 106 5

    • Nadal będzie mógł kupić papierowy (3)

      To proste

      • 5 20

      • echh "mondrala" (2)

        "Jeśli wszystko potoczy się po myśli urzędników, to w połowie 2020 r. papierowe bilety kasowane w tradycyjnych kasownikach przejdą do historii"

        • 22 4

        • bilet papierowy z kodem QR zamiast biletu kasowanego w kasowniku

          • 9 4

        • Kup za 9 zł wizza do Londynu i zobacz, jak to działa...

          • 8 8

    • niech pojedzie na taras widokowy do Wrocławia

      • 28 0

    • To samo co robią turyści w np. Londynie - kupić doładowaną kartę.

      • 5 2

    • Biegać za autobusem

      • 6 1

    • Ja do Katowic przyjechałem na jeden dzień

      I żeby kupić bilet całodobowy, musiałem kupić najpierw kartę miejską (na szczęście można to zrobić w biletomacie) a dopiero zakodować na niej bilet całodobowy

      • 5 0

  • Bilet Zadługo Wyczekiwany (6)

    taka nazwa o

    • 189 2

    • BZZ

      • 3 0

    • (1)

      Ale nie ma żadnego biletu.
      To tylko ściema aby firemka zarobiła.
      Będzie dalej 1500 taryf i wspólna portmonetka (jakby karta czy gotówka nie była wspólna).

      • 30 0

      • nielegalne

        a nie narusza to prawa?!
        na polskich banknotach jest napis że bilety narodowego banku polskiego są jedynym legalnym środkiem platniczym w Polsce,

        a tu mamy posrednika, zaplac za to g a dopiero tym g zaplacisz za bilet

        • 6 0

    • "Ściema" to moja propozycja.

      • 8 0

    • "Trzeciego dnia zmartwychwstał"

      • 3 1

    • "Bilet niedasik"

      Bo w tej kwestii wiele rzeczy w Trójmieście generalnie nie-da-się zrobić.

      • 3 1

  • ausvise (7)

    nie wiem czy do brze napisałem ale kojarzy się z historią Gdańska

    • 50 43

    • Sven ticket

      Czy ty kiedyś coś dobrze napisałeś?

      • 13 0

    • wieś-pass

      nie wiem czy ok, ale kojarzy mi się z historią Gdyni

      • 11 3

    • квиток

      a to kojarzy się z powojenną historią Gdańska -także Twoją.

      • 4 2

    • (1)

      szajspass

      • 5 0

      • Albo Kackenkarte

        • 4 0

    • Ale beka

      • 2 0

    • to se sprawdż

      "nie wiem czy do brze napisałem"

      • 0 1

  • Czytanka (3)

    żeby kupic w automacie bilet trzeba puścic przed nim korzenie i czytac a to a tamto a tam i tam a to a tamto,,,eh Czy nie może byc prosto bilet normalny ulgowy powrotny i kropka?!!! litości !!!

    • 97 5

    • W takim Krakowie...

      Tam już dawno pomontowano automaty biletowe z jedną taryfa za przejazd i wersją z ulgą czyli dwa typy biletów - normalne i ulgowe za przejazd.
      Proste? A u nas w grajdole?
      Już bardziej tego budyniowe urzedniki bardziej nie mogły tego skomplikowac.
      Gdyby nie PiS to proponowałbym przerobić te istniejące na sprzedaż prezerwatyw i zastosował rozwiązanie z Krakowa czyli jeden prosty automat w każdym pojeździe. Po kilku latach antykoncepcji Renomiarze stają się niepotrzebni a balony spowodują że będzie ich czyli Renomiarzy mniej.

      • 6 1

    • kiedyś -za komuny były takie proste automaty

      Ale dzisiaj za dużo firm musi zarobić

      • 14 0

    • Czyli

      Jak wyciągnąć kasę przy okazji bzdurnego nadania nazwy ... szok ....

      • 6 0

  • Może"mevo" (7)

    Przyjezdni na 100% się domyśla

    • 54 14

    • A może MeBil (1)

      Me od Metropolii, Bil od Biletu, a całość ładnie kojarzy się z "d**il" ;)

      • 32 0

      • metrobil

        • 6 0

    • mevo to rower, ale idziesz dobrym tropem (1)

      proponuję "vomit"

      • 7 1

      • Mevo to nie rower

        To sposób przewalenia przez fajnych pozytywnych krejzoli milionów z publicznej kasy na system, którego nie ma i nie wiadomo kiedy będzie.

        • 12 3

    • Żeby warmiacy uznali go za atrakcyjny to trzeba nazwać go: (2)

      'bilet ultra business Multisport craftowo crossfitowy fejsbuku"

      • 9 2

      • Biuro ale Boże broń nie hydbrydowy!

        • 0 0

      • Biturbo, a nie biuro, s*ajfonku!

        • 1 0

  • (9)

    Czyli ceny pozostaną bez zmian,jedyna różnica będzie taka,że trzeba będzie odbijać się kartą?
    Przecież to tylko w małym stopniu ułatwi nabywanie biletu,nic więcej

    • 67 9

    • Odbijanie kart to dramat (2)

      Działa podobny system na Śląsku i naprawdę odbijanie jest bardzo uprzykrzające życie, pomijając fakt ze w godzinach szczytu znacznie trudniejsze niż podanie papierowego biletu do skasowania. Te systemy wymyślają ludzie ktorzy na co dzien w ogóle komunikacja nie jeżdżą :/

      • 34 1

      • (1)

        W Londynie kilka milionów mieszkańców odbija karty i jakoś dramatu nie ma.

        • 4 8

        • Bo tak komunikacja jest za droga i nikt nią nie jeździ. Dlatego mają czas na odbijanie ;)

          • 4 4

    • Nic nie ułatwi, chodzi o zarobienie przez firmę, a nie o ułatwienie mieszkańcom.

      Wspólna taryfa powinna być i wtedy bilet jest prosty i tani.

      • 25 2

    • (3)

      W małej Warszawie bilet metropolitarny dwa razy tańszy niż w dużym Trojmieście.To dopiero jest absurd.Zdzierają z nas najwięcej w Polsce

      • 27 0

      • I czego znowu trollujesz? (2)

        Podaj mi porównanie dochodów z CIT Warszawy i Trójmiasta. Dziękuję,do widzenia,koniec tematu.

        • 0 20

        • Głupi jestes

          • 7 0

        • to może przenieść trochę firm z warszawy do Trójmiasta? A nie wszystkie firmy skupiają się w Warszawie. Dziękuję.

          • 2 3

    • No i cenę poznam dopiero na koniec, po zakończonej jeździe. Cudeńko. Trzeba również wziąć pod uwagę ciągłe awarie tych czytników... Ja podziękuję, zostanę przy aucie.

      • 6 0

  • po co kilkadziesiąt biletów o różnych nazwach i ileś taryf?? (13)

    czy w trójmieście nie może być jedej spójnej komunikacji???

    • 175 7

    • ? (5)

      A dlaczego w całej Europie nie ma wspólnej waluty? Przecież byłoby tak wygodnie!

      • 6 39

      • W większości krajów jest, z tym że używają jej też kraje-patole jak grecja i włochy.

        • 19 4

      • Ciekawe jak by taką walutę nazwać... (2)

        żeby tak się kojarzyła z europą... hmmmmmmm.....

        • 7 0

        • rozpiszmy konkurs! (1)

          • 9 0

          • niedawno był atak terrorystyczny w Strassburgu
            okazało sie ze tam jest tramwaj transgraniczny
            bo pierwszy raz zrobili kontrole ID w tym tramwaju

            ale po niemieckiej i francuskiej stronie są te same bilety

            u nas inne w Gda inne w Gdy, bo to za granica gminy jest
            a do tego inne w skm inne w regio, itd

            ej to "taka gmina, ni nizina ni wżyna, spotkasz chłopa morda sina, oj nie wraca ci on z kina"

            • 14 1

      • Bilet nie waluta

        Np. w takich Niemczech duże związki komunikacyjne obsługują nieraz teren większy od woj. pomorskiego. Wszystko na jednym i tym samym bilecie, tylko z wyłączeniem pociągów ICE. Można?

        • 15 0

    • (4)

      Bo z jedną taryfą nie można dać zarobić milionów firemce.

      • 31 1

      • i to chyba jedyny argument (3)

        • 20 0

        • Nie jedyny; każde z miast musiałoby corocznie wyskoczyć z kilku/ kilkunastu baniek na ten cel. (2)

          I TO jest powód.

          • 0 8

          • czyli że co?

            że jeden organ zarządzający i jeden bilet wyjdzie drożej niż ... kilka/kilkanaście ?

            • 12 0

          • a dzisiaj każde utrzymuje zkm , ztm

            a i w każdym UM jest "sztab" od "tych rzeczy"...

            • 7 0

    • nie

      • 0 1

    • jak widac nie może bo każde miasto ma swóje transport i jakoś sie musza rozliczac taki ogóny system

      nawet z różnymi taryfami może to zrobić

      • 0 7

  • Metropolia bilet (2)

    • 3 33

    • Metrobil

      • 2 0

    • pozdrawliaju

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.