Fakty i opinie

stat

Wymyśl nazwę biletu metropolitalnego

Jeśli wszystko potoczy się po myśli urzędników, to w połowie 2020 r. papierowe bilety kasowane w tradycyjnych kasownikach przejdą do historii.
Jeśli wszystko potoczy się po myśli urzędników, to w połowie 2020 r. papierowe bilety kasowane w tradycyjnych kasownikach przejdą do historii. fot. Monika Goldszmidt-Czarniak/Trojmiasto.pl
Najnowszy artukuł na ten temat

Bilet metropolitalny kupimy za dwa lata

W połowie przyszłego roku w Trójmieście i na całym Pomorzu ma ruszyć pomorski bilet metropolitalny. Prace nad jego wdrożeniem wchodzą w kolejny etap, bo właśnie zaczął się konkurs na jego nazwę. Propozycje można zgłaszać do 16 stycznia. Zwycięską nazwę poznamy na początku lutego.



Czy twoim zdaniem uda się dotrzymać terminu uruchomienia systemu?

tak, po wielu latach zapowiedzi, wreszcie widać pierwsze konkrety 24%
nie, jest na tyle skomplikowany, że pewnie zdarzą się opóźnienia 76%
zakończona Łącznie głosów: 1029
Po wielu latach zapowiedzi i kolejnych latach przygotowań do uruchomienia na Pomorzu i w samym Trójmieście jednolitego i wspólnego systemu poboru opłat za korzystanie z transportu publicznego, powoli na horyzoncie widać pierwsze efekty tych starań.

Warto przy tym przypomnieć, czym ma być tzw. bilet metropolitalny.

- Pojęcie "bilet" obecnie nie oznacza już papierowej karteczki z nadrukowana ceną. Przez bilet rozumiemy współcześnie prawo do przejazdu autobusem, pociągiem, tramwajem czy trolejbusem. System, który powstaje, będzie się składał z bazy centralnej, zawierające konta pasażerów oraz z identyfikatorów. Identyfikatorem pasażera będzie mógł się stać smartfon, karta czy bilet papierowy z kodem QR - wyjaśnia Katarzyna Wośko, główny specjalista ds. komunikacji społecznej spółki InnoBaltica, odpowiadającej za zaprojektowanie systemu.
W praktyce ma wyglądać to tak: wsiadający do dowolnego pojazdu pasażer będzie musiał się jedynie "odbić" na specjalnym czytniku, a system dokona już całej reszty formalności - rozpozna pasażera, jego ulgi, pojazd i trasę przejazdu, sprawdzi, jakie są ceny biletów u danego przewoźnika, a po zakończonej podróży naliczy najlepszą z możliwych opłat.

Czytaj także: Potrzeba 106 mln zł na wspólny bilet na Pomorzu

Bilet nie będzie obejmował jedynie środków komunikacji zbiorowej w okolicach Trójmiasta. Obejmie on swoim zasięgiem całe Pomorze - także tereny oddalone od Gdańska, Gdyni czy Sopotu ponad 100 km. Pasażer będzie mógł się przesiadać wielokrotnie - z pociągu na autobus, z autobusu na tramwaj, trolejbus czy nawet na rower metropolitalny MEVO, a system sam naliczy należności.

Harmonogram wprowadzenia Pomorskiego Biletu Metropolitalnego.
Harmonogram wprowadzenia Pomorskiego Biletu Metropolitalnego. graf. Trojmiasto.pl
- Na potrzeby dokumentacji technicznej, inżynierowie i informatycy pracujący w naszej spółce, posługują się nazwą Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności. Określenie to jest jednak zbyt skomplikowane, aby sprawnie używać go na co dzień. Dlatego potrzebna jest nowa, przejrzysta nazwa własna dla systemu ujednoliconych płatności za bilety - dodaje Wośko.
Konkurs ruszył na początku stycznia i potrwa do środy 16 stycznia. Swoje propozycje można wysyłać po wypełnieniu specjalnego formularza na stronie: www.biletpomorze.pl

Jaka musi być idealna nazwa?
Powinna być:


  • łatwa do zapamiętania,

  • prosta w wymowie - także dla obcokrajowców,

  • prosta w odmianie,

  • wywoływać pozytywne skojarzenia,

  • oryginalna - nigdy wcześniej nie stosowana, nie powinna także kojarzyć się z występującymi już na rynku markami,

  • nie przekraczać długości trzech wyrazów (preferowana długość 1-2 wyrazów) i 15 znaków

  • pożądane, aby niosła skojarzenia z takimi pojęciami, jak: bilet, transport publiczny, mobilność, nowoczesność, wygoda, płatność, pasażer, podróż, innowacja, województwo pomorskie, może eksponować atuty związane z atrakcyjnością Pomorza.



Nazwa może być opatrzona krótkim uzasadnieniem (do 300 znaków ze spacjami). Każdy uczestnik może zgłosić więcej niż jedną nazwę, jednak każda z nich powinna być zapisana na odrębnym formularzu zgłoszeniowym.

Nagrodą główną w konkursie jest nowoczesny smartfon. Przewidziane są także atrakcyjne niespodzianki dla nazw, które zwrócą uwagę kapituły konkursowej.

Konkurs podzielony jest na dwa etapy:

  • Etap 1 - otwarty nabór pomysłów na nazwę zakończony wyborem 3-5 najlepszych nazw przez kapitułę konkursową (02-16.01.2019 zgłaszanie nazw, 22.01.2019 posiedzenie kapituły).

  • Etap 2 - głosowanie na wybrane przez kapitułę nazwy - na stronie biletpomorze.pl (24 - 30.01.2019).

  • Finał - ogłoszenie nazwy, nagrody dla uczestników 6 lutego 2019.



Jaki będzie system biletu metropolitalnego



Co już udało się zrobić?

Nim przystąpiono do opisu przedmiotu zamówienia, odbył się kilkumiesięczny dialog techniczny. Architekci systemu ze spółki InnoBaltica spotkali się z 23 firmami technologicznymi z całego świata, aby omówić i poznać systemy, które zostały już wdrożone w różnych częściach świata.

W grudniu został ogłoszony przetarg na wdrożenie na obszarze województwa pomorskiego wspólnego systemu oraz systemu jednolitej informacji pasażerskiej. Wkrótce rozstrzygnie się też konkurs o dofinansowanie systemu kwotą 90,7 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Środki mają zostać przeznaczone na utworzenie m.in. kont pasażerów, zawierających informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, rozkładach jazdy.

Dofinansowanie z POIiŚ ma pokryć także koszt 477 urządzeń walidujących (kasowników) na przystankach kolejowych, 4870 urządzeń w pojazdach, wydania 300 tys. specjalnych kart (nośników identyfikacji NFC), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.

Spółka InnoBaltica uzyskała także dofinansowanie z instrumentu ELENA (w kwocie blisko 10 mln zł) na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniu systemu. InnoBaltica uczestniczy także w międzynarodowym projekcie Interconnect, w ramach którego przeprowadzany jest aktualnie pilotaż systemu (kwota dofinansowania to 6,7 mln zł).

Finałem projektu Interconnect ma być (pod koniec 2019 roku) uruchomienie możliwości zakupu wspólnego biletu na przejazdy na wybranej trasie Pomorskie - prom Gdynia - Karlskrona - region Blekinge.

Co trzeba jeszcze zrobić?

Poza przygotowaniem drugiego etapu postępowania przetargowego, zbierane są w jednym miejscu dane dotyczące organizatorów, przewoźników, przystanków, tras, rozkładów jazdy i taryf. Jest to istotne, ponieważ aktualnie na Pomorzu funkcjonuje ponad 90 taryf biletowych i nie ma jednego miejsca, w którym byłyby one wszystkie zebrane. Podobnie jest z rozkładami jazdy czy dokładnymi trasami przejazdów autobusów. Wszystko to musi być osadzone na bardzo szczegółowych mapach.

Trwają też prace zmierzające do zapewnienia infrastruktury informatycznej (chmura) niezbędnej do uruchomienia i funkcjonowania systemu.

Kiedy uruchomienie systemu?

Pilotażowo system będzie uruchomiony na przełomie listopada i grudnia 2019 roku na trasie do Szwecji. Natomiast docelowy system dla Pomorza będzie uruchamiany etapowo - najpierw aplikacja na smartfony - w połowie roku 2020, następnie wersja na kartę - połowa 2021 roku.

Opinie (507) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.