- 1 Skąd pochodzą mieszkańcy Trójmiasta? (149 opinii)
- 2 Nie będzie Drogi Czerwonej, bo nie chcą CPK? (549 opinii)
- 3 Samolot stanie na rondzie przy lotnisku (168 opinii)
- 4 Koncert Podsiadły: praktyczne informacje (153 opinie)
- 5 Błyskawiczna podróż ze stolicy i w góry (305 opinii)
- 6 Koci celebryta Rysiek ma swoją rzeźbę (114 opinii)
Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku
Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.
Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.
Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy
W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu
Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.
Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).
Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.
Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.
Potencjał na 38 mln zł rocznie?
W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.
Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.
E-kontrola także w Gdańsku
Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.
Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.
- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.
Opinie (602) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-15 11:28
To jest złodziejstwo i tyle w temacie
- 11 4
-
2020-09-15 11:27
Jak wybierzecie mnie na prezydenta
To obiecuję że w Gdańsku parkowanie będzie bezpłatne.
- 7 4
-
2020-09-15 11:23
Niema to jak doić każdego z pieniędzy na każdy możliwy sposób.
- 5 3
-
2020-09-15 11:21
nie rozumiem skąd to samozadowolenie skoro tak około połowa samochodów nie płaci za parkowanie. i to parkując w strefie, nie mówiąc o tym, że wystarczy stanąć na chodniku i ani nie dostanie się opłaty za parkowanie a ni mandatu od sm. miasto teoretyczne
- 8 1
-
2020-09-15 07:07
A już niedlugo (4)
Turyści odpłyną I się skończą wpływy i będzie płacz
- 148 14
-
2020-09-15 11:19
Wtedy zrobi się kolejna podwyżkę opłat za parkowanie i po problemie.
- 9 1
-
2020-09-15 08:21
dokładnie a w listopadzie czy październiku po 17 w śródmiesciu będzie hulał wiatr,
- 16 3
-
2020-09-15 07:50
będzie dobrze (1)
trójmiasto już więcej nie zapyta o zyski.
- 16 3
-
2020-09-15 08:00
Dokładnie
I taka kasa wystarczy aż na dwa gruchoty z Bremy...
- 14 2
-
2020-09-15 11:17
żenada!!!!
jakby mało nas okradali w podatkach ....kolejne chore opłaty.....
- 12 2
-
2020-09-15 10:27
(2)
To gdzie parkować teraz, byłem turystycznie w gdańsku i tragerdia z tymi cenami. A nie mam innej mozliwości niż przyjechać autem. Może by tak zrobić parkingi i autobusy do centrum z tych parkingów. W Amsterdami jak sie kupi bilet na komunikacje to parking jest za darmo, aż sie prosi żeby korzystać i nie pchać auta do cemtrum
- 15 2
-
2020-09-15 10:51
(1)
Polecam parking w Forum Gdańsk. Pierwsza godzina gratis, kolejne po 4. Przy okazji zakupy zrobisz, a parking jest w centrum.
- 2 2
-
2020-09-15 11:11
lub Jana z Kolna
i potem 1 lub 2 przystanki (zależy gdzie chcesz dojechać) tramwajem lub autobusem, jak nie chce ci się chodzić, bo to rzut beretem do centrum
- 2 3
-
2020-09-15 11:01
Dziwne te stawki z artykułu, w parkometrze na Kowalskiej jest drożej
- trzecia godzina 12,50 zł
- 5 5
-
2020-09-15 08:51
Mieszkańcy powinni płacić mniej (2)
- 10 3
-
2020-09-15 10:59
A to z jakiej racji?
Przecież jak sami wnioskują o opłaty to zniżki czy abonamenty są niesprawiedliwe. Niech płacą jak wszyscy.
- 2 0
-
2020-09-15 08:56
przecież mieszkańcy pod domem płacą symboliczną roczną opłatę...
- 1 6
-
2020-09-15 10:49
Chore stawki za parkowanie mimo wszystko. I abonament 500 zł. Masakra...
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.