- 1 Skąd pochodzą mieszkańcy Trójmiasta? (241 opinii)
- 2 Gdańsk tuż przed wojną. Film w kolorze (80 opinii)
- 3 Nie będzie Drogi Czerwonej, bo nie chcą CPK? (659 opinii)
- 4 Koncert Podsiadły: praktyczne informacje (157 opinii)
- 5 Błyskawiczna podróż ze stolicy i w góry (316 opinii)
- 6 Samolot stanie na rondzie przy lotnisku (177 opinii)
Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku
Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.
Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.
Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy
W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu
Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.
Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).
Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.
Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.
Potencjał na 38 mln zł rocznie?
W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.
Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.
E-kontrola także w Gdańsku
Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.
Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.
- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.
Opinie (602) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-15 10:38
Drzewa
Jak narazie to drzewa sa wycinane pod nowe bloki przyklad niepołomnicka nowe bloki drzewa teraz nie maja znaczenia tylko kasa sie liczy dla tych co rzadza Gdanskiem
- 15 1
-
2020-09-15 07:14
Hipokryzja. (5)
Rozumiem, że dlatego służby ignorowały auta bez uprawnień do wjazdu na SOD, które łamały zakaz skrętu w prawo (w ulicę Kotwiczników) i zakaz ruchu. Parkingi do dziś są pełne aut turystów i podjeżdżaczy pod drzwi. Osobną sprawą są pracownicy i klienci hotelu IBB, którzy rozjeżdżają okoliczne podwórka i trawniki. Po co w takim razie ustanowiono strefę ograniczonej dostępności? Dlaczego na parkometrach nie ma wyraźnej informacji o braku możliwości parkowania aut bez uprawnień w tej strefie?
- 43 4
-
2020-09-15 08:50
są znaki drogowe które o tym informują (4)
ale nadal są notorycznie ignorowane
- 6 0
-
2020-09-15 09:24
Nie bronię kierowców, ale znak zakazu jest wielkości lizaka, (3)
a znak informacyjny o parkingu wielkości kobyły...
- 2 2
-
2020-09-15 09:37
(2)
Uwierz mi nie jest i w tym miejscu jest idealnie na wysokości wzroku!
I tłumaczenie jest prawie zawsze, że nawigacja ich tu przyprowadziła :)- 4 0
-
2020-09-15 10:32
Od ul. Zbytki znak zakazu i informacje o wyjątkach są malutkie
Znak P jest kobylasty. Zresztą przyjezdnym i tak nic nie grozi, SM jest nader pobłażliwa...
- 5 0
-
2020-09-15 09:52
Korci mnie zeby kiedys stanac pod takim znakiem z wielka tablica informacyjna i zaczac czytac. Powiedzmy przez 5 min. A pozniej narobic bydla i cofac zeby nie zlamac przepisow. Swoja droga to dobry pomysl na legalny protest kierowcow :)
- 5 2
-
2020-09-15 10:27
Ostatnio 15 minut szukałem miejsca na Szerokiej i w okolicy
Dalej jest za tanio
- 6 5
-
2020-09-15 08:33
Reklamacje (3)
ZDiZ niech najpierw zajmie się systemem reklamacji. Jakieś dwa miesiące temu zostałem ukarany opłatą dodatkową za brak opłaty za postój. Za parkowanie miałem zapłacone poprzez aplikację i za szybą była kartka MobiParking. Na blankiecie zauważyłem, że kontroler wpisał mój numer rejestracyjny bez ostatniej litery. Złożyłem zgodnie z instrukcją odwołanie poprzez stronę internetową. Była ona aktywna przez 2 tygodnie i przez ten czas mój wniosek był "w trakcie rozpatrywania". Po tym czasie, zgodnie z regulaminem ZDiZ, strona wygasła a ja zostałem bez informacji co z moją sprawą ...
- 23 2
-
2020-09-15 10:15
To jest robione z premedytacja. Wiedza, ze jedynie znikomy odsetek ludzi bedzie sie dobijac bo nikt nie ma tyle czasu i pieniedzy zeby walczyc o kilkadziesiat zl. Gdyby kary dla nich zaczynaly sie od miliona zl to zaraz zabraliby sie do pracy.
- 5 1
-
2020-09-15 09:10
z abonamentami też ściemniają czekam od 15 dni na wydanie i co w d... mają. Coś co załatwic można było na miejscu od ręki trwa teraz wieki. Zdiz to skostaniała instytucja w której myślą, że wiedzą lepiej.
- 4 1
-
2020-09-15 08:43
nie zostawiaj sprawy nierozwiązanej, tylk uderzaj ze skargą i opisem sytuacji do instytucji, która tym bajzlem zarządza.
- 8 1
-
2020-09-15 10:11
Przychody przychodami, ale jakie koszty?
Z całą pewnością strefa parkowania w wielu miastach przynosi straty na skutek inwestycji w wymyślne parkometry i ich utrzymanie. Ale o tym nikt nigdy nie powie. Bareizm
- 14 1
-
2020-09-15 10:06
Nie zauważyłem informacji (1)
ile będą kosztować te eko pojazdy do kontroli oraz ich obsługa.
Pewnie zabraknie na "nasadzenia"...- 18 0
-
2020-09-15 10:08
Na to nie zabraknie
Mamy duzo przyjaciol do nasadzen na stolki
- 3 0
-
2020-09-15 10:07
Też kocham wladzę, ktora się cieszy, ze mnie okrada
Będę o tym pamiętał przy urnie wyborczej
- 19 1
-
2020-09-15 07:08
Wiadomo. (1)
Wszystko drożeje. Tylko nasi biedni rządzący nadal w biedzie...
- 26 5
-
2020-09-15 10:04
S,czególnie włodarze Trójmiasta.
- 0 0
-
2020-09-15 10:01
TKI-Totalna Kontrola Informacji
Skonczyla sie pewna era.Boty w natarciu,.
- 9 0
-
2020-09-15 09:57
Ooooo
Lechia już się cieszy !
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.