• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych. W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych.

Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.



Jak wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zmieniło twoje dotychczasowe przyzwyczajenia transportowe?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od 29 czerwca. Nowy obszar, w którym obowiązują wyższe ceny za parkowanie, ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia.

Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.

Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy



W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu



Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.

Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).

Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.

Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca.

Potencjał na 38 mln zł rocznie?



W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.

Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.

Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku. Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku.

E-kontrola także w Gdańsku



Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.

Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.

Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.

- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.

Opinie (602) ponad 20 zablokowanych

  • Drzewa

    Jak narazie to drzewa sa wycinane pod nowe bloki przyklad niepołomnicka nowe bloki drzewa teraz nie maja znaczenia tylko kasa sie liczy dla tych co rzadza Gdanskiem

    • 15 1

  • Hipokryzja. (5)

    Rozumiem, że dlatego służby ignorowały auta bez uprawnień do wjazdu na SOD, które łamały zakaz skrętu w prawo (w ulicę Kotwiczników) i zakaz ruchu. Parkingi do dziś są pełne aut turystów i podjeżdżaczy pod drzwi. Osobną sprawą są pracownicy i klienci hotelu IBB, którzy rozjeżdżają okoliczne podwórka i trawniki. Po co w takim razie ustanowiono strefę ograniczonej dostępności? Dlaczego na parkometrach nie ma wyraźnej informacji o braku możliwości parkowania aut bez uprawnień w tej strefie?

    • 43 4

    • są znaki drogowe które o tym informują (4)

      ale nadal są notorycznie ignorowane

      • 6 0

      • Nie bronię kierowców, ale znak zakazu jest wielkości lizaka, (3)

        a znak informacyjny o parkingu wielkości kobyły...

        • 2 2

        • (2)

          Uwierz mi nie jest i w tym miejscu jest idealnie na wysokości wzroku!
          I tłumaczenie jest prawie zawsze, że nawigacja ich tu przyprowadziła :)

          • 4 0

          • Od ul. Zbytki znak zakazu i informacje o wyjątkach są malutkie

            Znak P jest kobylasty. Zresztą przyjezdnym i tak nic nie grozi, SM jest nader pobłażliwa...

            • 5 0

          • Korci mnie zeby kiedys stanac pod takim znakiem z wielka tablica informacyjna i zaczac czytac. Powiedzmy przez 5 min. A pozniej narobic bydla i cofac zeby nie zlamac przepisow. Swoja droga to dobry pomysl na legalny protest kierowcow :)

            • 5 2

  • Ostatnio 15 minut szukałem miejsca na Szerokiej i w okolicy

    Dalej jest za tanio

    • 6 5

  • Reklamacje (3)

    ZDiZ niech najpierw zajmie się systemem reklamacji. Jakieś dwa miesiące temu zostałem ukarany opłatą dodatkową za brak opłaty za postój. Za parkowanie miałem zapłacone poprzez aplikację i za szybą była kartka MobiParking. Na blankiecie zauważyłem, że kontroler wpisał mój numer rejestracyjny bez ostatniej litery. Złożyłem zgodnie z instrukcją odwołanie poprzez stronę internetową. Była ona aktywna przez 2 tygodnie i przez ten czas mój wniosek był "w trakcie rozpatrywania". Po tym czasie, zgodnie z regulaminem ZDiZ, strona wygasła a ja zostałem bez informacji co z moją sprawą ...

    • 23 2

    • To jest robione z premedytacja. Wiedza, ze jedynie znikomy odsetek ludzi bedzie sie dobijac bo nikt nie ma tyle czasu i pieniedzy zeby walczyc o kilkadziesiat zl. Gdyby kary dla nich zaczynaly sie od miliona zl to zaraz zabraliby sie do pracy.

      • 5 1

    • z abonamentami też ściemniają czekam od 15 dni na wydanie i co w d... mają. Coś co załatwic można było na miejscu od ręki trwa teraz wieki. Zdiz to skostaniała instytucja w której myślą, że wiedzą lepiej.

      • 4 1

    • nie zostawiaj sprawy nierozwiązanej, tylk uderzaj ze skargą i opisem sytuacji do instytucji, która tym bajzlem zarządza.

      • 8 1

  • Przychody przychodami, ale jakie koszty?

    Z całą pewnością strefa parkowania w wielu miastach przynosi straty na skutek inwestycji w wymyślne parkometry i ich utrzymanie. Ale o tym nikt nigdy nie powie. Bareizm

    • 14 1

  • Nie zauważyłem informacji (1)

    ile będą kosztować te eko pojazdy do kontroli oraz ich obsługa.
    Pewnie zabraknie na "nasadzenia"...

    • 18 0

    • Na to nie zabraknie

      Mamy duzo przyjaciol do nasadzen na stolki

      • 3 0

  • Też kocham wladzę, ktora się cieszy, ze mnie okrada

    Będę o tym pamiętał przy urnie wyborczej

    • 19 1

  • Wiadomo. (1)

    Wszystko drożeje. Tylko nasi biedni rządzący nadal w biedzie...

    • 26 5

    • S,czególnie włodarze Trójmiasta.

      • 0 0

  • TKI-Totalna Kontrola Informacji

    Skonczyla sie pewna era.Boty w natarciu,.

    • 9 0

  • Ooooo

    Lechia już się cieszy !

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane