Fakty i opinie

stat

XVIII-wieczny wrak podniesiony z Martwej Wisły

artykuł historyczny


Wrak statku rzecznego z XVIII wieku wydobyto w ostatni czwartek z dna Martwej Wisły na wysokości Stogów zobacz na mapie Gdańska. Prace nurków trwały miesiąc. To już trzecie podobne znalezisko w tym rejonie w ciągu ostatnich dwóch lat.



Która dziedzina archeologii jest twoim zdaniem najciekawsza?

archeologia podwodna 24%
badania dotyczące najstarszych śladów osadnictwa na terenie obecnej Polski 36%
archeologia śródziemnomorska, badanie źródeł naszej cywilizacji 18%
archeologia prekolumbijska, czyli badanie cywilizacji Ameryki Południowej 11%
jeszcze inna 11%
zakończona Łącznie głosów: 294
Obiekt został odkryty jesienią 2011 r. przez załogę kutra "Hydrograf 10", która wykonywała tu pomiary hydrograficzne na zlecenie Urzędu Morskiego. Ponieważ na wrak natrafiono w ramach prac przygotowawczych do przebudowy, w tym pogłębienia szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie, konieczne okazało się przeprowadzenie archeologicznych badań ratowniczych.

Nurkowie-archeolodzy przystąpili do pracy. Po oczyszczeniu konstrukcji z piasku, ich oczom ukazała się dziobowa część łodzi, długa na 13 metrów i szeroka w najszerszym miejscu na ok. 5 metrów. Zakończona była ona dębową dziobnicą (to belka będąca przedłużeniem stępki, łącząca obie burty statku i tworząca zakończenie jego dzioba), ozdobioną dodatkowo piękną rozetą.

Odsłonięty fragment stanowi ok. 30 procent długości kadłuba, który prawdopodobnie mógł liczyć nieco ponad 30 metrów. Wydobyte elementy są bardzo podobne do tych, jakie widnieją na XVIII-wiecznych rycinach i obrazach gdańskich, przedstawiających statki wiślane.

Dotychczas wykonane prace wskazują, że odnaleziona łódź reprezentowała któryś z dwóch typów największych statków wiślanych używanych w żegludze spławowej w XVI-XVII wieku: dubas lub szkutę. Detale konstrukcyjne nie pozwalają jednak określić wieku statku dokładniej niż w przedziale od XVIII po początki XIX wieku.

To dopiero drugi wraki tak dużej jednostki spławowej używanej na Wiśle od XVI po XIX wiek, odkryty do tej pory w Polsce. Stanowi więc on niezwykle cenne źródło wiedzy na temat konstrukcji jednostek rzecznych epoki spławowej wykorzystywanych na Wiśle.

Po sporządzeniu szczegółowej dokumentacji elementy kadłuba zostaną przetransportowane do Pracowni Konserwacji Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Prace kierowane przez dr hab. Waldemara Ossowskiego wykonywała ekipa nurkowa Działu Badań Podwodnych NMM w składzie: Tomasz Bednarz, Zbigniew Jarocki, Wojciech Joński, Janusz Różycki. Wspomagali ich Aleksander Ostasz, nadzorujący zabezpieczenie techniczne firmy UW Service oraz Mateusz Popek, doktorant archeologii Instytut Archeologii UMK w Toruniu.

Zobacz co o znaleziskach na wraku jeszcze innego statku - "Zbożowca" - opowiadają pracownicy Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.



Zobacz jak wygląda i co skrywa inny wrak - 'Porcelanowca'

Opinie (58)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.