• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZKM w Gdyni obchodzi 25 lat istnienia

29 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
25 lat ZKM Gdynia to okazja do podsumowań i zaprezentowania osiągnięć. 25 lat ZKM Gdynia to okazja do podsumowań i zaprezentowania osiągnięć.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni obchodzi 25 lat istnienia. Jednostka została powołana 1 października 1992 roku, by organizować obsługę komunikacyjną Gdyni i sąsiednich gmin. Stała się wzorem dla innych polskich miast w zakresie organizacji transportu zbiorowego.



Obecnie ZKM Gdynia organizuje komunikację miejską na obszarze Gdyni, Rumi, Sopotu oraz gmin Kosakowo, Szemud, Wejherowo i Żukowo. Linie docierają także do Gdańska, Redy i Wejherowa.

Nowe linie, więcej autobusów w godzinach szczytu


W 1992 roku sieć obejmowała 55 linii - 48 autobusowych i 7 trolejbusowych. Przez 25 lat utworzono aż 37 nowych linii - całorocznych, jak i sezonowych. Wiele tras wydłużono lub zmodyfikowano. Utworzono linie pospieszne, midibusowe i specjalne. W 1992 roku na trasy wyjeżdżało jednocześnie 197 pojazdów w godzinach szczytu przewozowego. Teraz po ulicach, podczas największych korków, jeździ blisko 290 pojazdów.

Od czasu utworzenia ZKM powstało 26 nowych dziennych linii. Zmodyfikowano też kursowanie linii nocnych, dla których został utworzony węzeł przesiadkowy przy dworcu Gdynia Główna. Przewozy w ramach sieci ZKM realizują trzy przedsiębiorstwa stanowiące własność Gdyni, ale również konkurujący ze sobą od 1993 roku przewoźnicy prywatni. Mają obecnie 27 proc. udziału w sieci autobusowej i midibusowej.

Dojazd do mniejszych dzielnic i pomoc niepełnosprawnym

Od 10 lat wszystkie autobusy gdyńskiej komunikacji miejskiej są niskopodłogowe. Przedsiębiorstwa posiadają 241 autobusów, w tym 111 przegubowych pojazdów. Tam, gdzie dotarcie klasycznym pojazdem jest utrudnione, ZKM zapewnia przejazd mniejszymi pojazdami - 22 midibusami. Pierwsze takie pojazdy wyjechały w 1993 roku na ulice Sopotu, cztery lata później jeździły już po Gdyni. Obecnie funkcjonuje 11 takich połączeń.

Niepełnosprawni mogą korzystać, na zamówienie, z komunikacji mikrobusowej. Pomaga przede wszystkim uczniom szkół. W dyspozycji ZKM jest pięć takich, należących do Przedsiębiorstwa Autobusowego Gryf, pojazdów.

Trolejbusy wizytówką ZKM Gdynia

Zarząd Komunikacji Miejskiej to jeden z trzech organizatorów komunikacji w Polsce, który eksploatuje trolejbusy. Przez 25 lat istnienia uruchomiono 8 nowych linii, w tym dwie sezonowe. W 1996 roku zaczęły dojeżdżać na Pustki Cisowskie, w 2005 roku na Dąbrowę, rok później na Kacze Buki, w 2015 na Przystań Żeglugi, a w 2016 roku na osiedle Fikakowo w Wielkim Kacku.

Chlubą ZKM są trolejbusy mogące jeździć bez trakcji, które przy okazji są także doskonałą wizytówką miasta. Chlubą ZKM są trolejbusy mogące jeździć bez trakcji, które przy okazji są także doskonałą wizytówką miasta.
Pierwszy niskopodłogowy trolejbus wyjechał na ulice Gdyni w 1999 roku. Od 2012 roku wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, ale nie tylko to wyróżnia gdyńskie trolejbusy. Od 2009 roku pojazdy są sukcesywnie wyposażane w zasobnik energii. Dzięki niemu potrafią dotrzeć w miejsca, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Przydają się zwłaszcza podczas okresowych zamknięć ul. Świętojańskiej.

Nowoczesnych trolejbusów będzie przybywać

W 2015 roku na linii 21 testowo wprowadzono trolejbusy z bateriami litowo-jonowymi. Pojazdy zostały skierowane na skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II. Kolejnym krokiem było skierowanie takich pojazdów na linię 29, która od 2016 roku obsługuje położone na wzgórzu, w dzielnicy Wielki Kack, osiedle Fikakowo. Dzięki temu mieszkańcy zyskali bezpośrednie połączenie z centrum Gdyni.

Pojazdy, które dotrą w najbliższym czasie do Gdyni będą wyposażone w najnowsze nowinki techniczne, takie jak gniazda USB, które już teraz są zamontowane w części pojazdów. Pojazdy, które dotrą w najbliższym czasie do Gdyni będą wyposażone w najnowsze nowinki techniczne, takie jak gniazda USB, które już teraz są zamontowane w części pojazdów.
W najbliższych miesiącach do Gdyni trafi 30 nowych pojazdów wyposażonych w baterie trakcyjne, co pozwoli na uruchomienie i modyfikację funkcjonujących linii. Połowa z nich będzie pojazdami przegubowymi.

ZKM w Gdyni dysponuje 93 trolejbusami, z czego 38 posiada zasobnik energii. 6 posiada baterie litowo-jonowe pozwalające na przejechanie bez sieci trakcyjnej około 15 kilometrów. Rolę atrakcji turystycznej pełnią cztery zabytkowe pojazdy, eksploatowane na sezonowej linii 326 z Leszczynek do Orłowa.

- Wszyscy operatorzy eksploatują nowoczesne, proekologiczne pojazdy, wśród których wyróżniają się trolejbusy, autobusy napędzane gazem ziemnym oraz olejem napędowym, ale spełniające najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6 - nie ukrywa dumy prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Regularne badania wśród pasażerów

Siłą Zarządu Komunikacji Miejskiej są prowadzone od 1994 roku, co 2-3 lata, badania preferencji i zachowań pasażerów połączone z jednoczesnym pytaniem o ocenę, prowadzone na reprezentatywnej grupie w gospodarstwach domowych. Badania marketingowe wykonywane są też na przystankach i w pojazdach. W 1994 roku ocena w skali od 2 do 5 wyniosła 3,39, natomiast w 2015 roku było to już 4,24. Okazało się, że najważniejsze dla pasażerów są w kolejności: połączenie bezpośrednie, punktualność i częstotliwość.

W najbliższej przyszłości na ulice wyjedzie 55 nowych autobusów, z których część będzie pojazdami przegubowymi. W najbliższej przyszłości na ulice wyjedzie 55 nowych autobusów, z których część będzie pojazdami przegubowymi.
Analizowane są nie tylko "suche" dane, ale również sygnały, opinie i skargi. Te można składać w dwóch biurach obsługi klienta, gdzie można też nabyć bilety i uzyskać informację o komunikacji miejskiej.

Co w przyszłości?

ZKM pełni istotną rolę w obsłudze wydarzeń okolicznościowych w mieście. Najwięcej pracy wymaga przewóz uczestników festiwalu Open'er. Na trasie pojawia się wówczas 60 dodatkowych pojazdów. Z dodatkowych autobusów chętnie korzystają również mieszkańcy podczas nocy sylwestrowej czy kibice po meczach.

- Wśród stojących przed ZKM Gdynia zadań są integracja biletowo-taryfowa, budowa kolejnych buspasów i wyposażenie pojazdów w urządzenia do pobierania płatności za przejazd. Planowane są też dalsze inwestycje w transport ekologiczny, w tym trolejbusy i autobusy elektryczne - kończy prof. Olgierd Wyszomirski.
W sobotę atrakcje dla miłośników komunikacji

W ramach obchodów 25-lecia działalności Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w sobotę, 30 września 2017 r., uruchomiona zostanie dla pasażerów bezpłatna linia trolejbusowa nr 325. Linię obsługiwać będą dwa trolejbusy: zabytkowy (ZIU-9B - z okresu rozpoczęcia działalności ZKM w Gdyni) i najnowocześniejszy (Solaris Trollino 12M).

Podstawowa trasa linii 325 prowadzić będzie z Dworca Głównego PKP w Gdyni ulicami: Wójta Radtkego, pl. Kaszubski i Świętojańską - do przystanku "Wzgórze św. Maksymiliana SKM" przy ul. Śląskiej. Dalszy odcinek trasy będzie już zróżnicowany w zależności od rodzaju taboru obsługującego dany kurs. Trolejbus zabytkowy zakończy przejazd na pętli na Węźle Franciszki Cegielskiej, natomiast nowoczesny trolejbus pojedzie, korzystając z energii zmagazynowanej w bateriach, ulicami Kazimierza Górskiego (obok C.H. "Riviera") i Łużycką, do pętli Redłowo SKM. Trolejbusy linii 325 kursować będą w godzinach 10-17.

W każdym z trolejbusów rozdawane będą wydawnictwa okolicznościowe i drobne upominki, a obecni w nich pracownicy ZKM porozmawiają z pasażerami na każdy nurtujący ich temat związany z komunikacją miejską.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (53) 2 zablokowane

  • mowi sie trojlebus ciche y

    • 0 2

  • 25 lat (1)

    witam po co komu trajtki na szelkach jaki koszt utrzymania lini cala europa autobusy elektryczne ale gdynia dopiero po odejsciu chorego pana w

    • 15 7

    • Serio?

      Jak wyłożysz paręset milionów na 90 elektrycznych autobusów w zamian za wycofanie konwencjonalnych trolejbusów, do tego zbudujesz infrastrukturę potrzebną do ich obsługi to idę rozkręcać sieć. Dzisiaj może nie opłaca się budować sieci trolejbusowych od zera, ale skoro ta już istnieje i jest świetnie utrzymana, to wielokrotnie taniej i lepiej jest dalej w nią inwestować niż przechodzić na zupełnie nowy i jeszcze niedoskonały system.

      • 6 4

  • Rocznicowy quiz (1)

    Które miasto ma więcej biletomatów?
    A) Gdynia,
    B) Pruszcz Gdański.

    • 17 0

    • wydaje mi się ze Gdynia, bo w Pruszcz masz jeden biletomat

      a w Gdyni prawie na każdym peronie

      • 1 4

  • Wpk

    Kiedyś było WPK z jednym naczelnym, teraz są 3 spółki 3 prezesów i czapa ZKM. Porażka Cegielskiej :(

    • 25 0

  • 25 lat no to premie dla ,,wybrańców,, polecą ja nic haha

    • 15 0

  • Jak to ZKM takie super, to wytłumaczcie, dlaczego kiedyś obsługiwało ponad 50% podróży

    a teraz 38%? Ludzie głosują nogami. W Gdańsku dali radę zatrzymać spadki.

    • 18 0

  • Jarek

    Kiedy będą bilety kwartalne nie chce mi się kupować co miesiąc i tak już 29 lat

    • 7 1

  • Gdzieś mam te 25 lat istnienia ZKM g

    • 7 2

  • Cała polska płaci kartą. Tylko nie w ZKM Gdynia. (2)

    Gdzie biletomaty na przystankach, gdzie biletomaty w autobusach? Kiedy zapłacę za pojedyńczy bilet zbliżeniowo, monopoliści, ka mać

    • 13 3

    • szczególnie w Gdańsku;) (1)

      szczególnie w Gdańsku, gdzie część biletomatów wciąż nie działa, bo nie zadbali by mieć klucze do systemu;)

      • 1 2

      • W Gdańsku naprawią to w tydzień

        I będą mieli 80 czynnych biletomatów. A w Gdyni nadal nie będzie.

        • 3 0

  • Przecież to jest art.spnsorowany.

    Stoi jak wół.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane