- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (96 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (42 opinie)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (311 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (13 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
ZTM tnie kursy linii 148, by... poprawić jej punktualność
W piątek 1 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wprowadzi zmiany na sześciu liniach autobusowych. Cięcia rozkładów na jednej z nich (148) tłumaczy nietypowo: chce w ten sposób poprawić jej punktualność. - To absurd - komentują radni dzielnicy. - Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność? Naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery.
Najważniejsze z nich dotyczą linii 289, kursującej między centrum Gdańska a osiedlem Maćkowy. Pojawią się na niej po trzy nowe kursy (dwa w porannym szczycie i jeden w popołudniowym).
Od piątku inaczej niż zwykle będą kursować też autobusy linii 258. Aby zapewnić dojazd do nowego zakładu pracy przy ul. Andruszkiewicza, nastąpi zmiana trasy w kierunku Stogów.
Rozkłady jazdy na żywo
Mniej kursów a punktualność
Jednak największe emocje budzi korekta rozkładu jazdy linii 148 z Nowego Portu na Żabiankę. I choć zmiana wydaje się drobna - z popołudniowego rozkładu wypadnie jeden z pięciu kursów - to na uwagę zasługuje argumentacja ZTM, dotycząca powodów cięć w rozkładzie jazdy.
- Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność - naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery - mówi Jarosław Sobolewski, radny dzielnicy Nowy Port. - Władze Gdańska tak mocno zachęcają do korzystania z komunikacji, prezydent Borawski regularnie wstawia zdjęcia z nowych pojazdów, tymczasem mieszkańcom Nowego Portu sukcesywnie utrudnia się i zniechęca do korzystania z komunikacji. Kilka lat temu zlikwidowana została linia 188, następnie ucięto liczne kursy linii tramwajowej nr 5, teraz sięgnięto po obleganą linię 148. Władze tak głośno mówią o mieście 15-minutowym, jednak myślę, że nie o to chodzi w tym projekcie, aby 15 minut czekać na autobus - dodaje.
ZTM tłumaczy: efekt kuli śniegowej
ZTM pytany o zależność opóźnień do liczby kursów wyjaśnia, że dłuższe postoje na końcowych przystankach zwiększają szanse na zminimalizowanie opóźnień.
- Linię 148 w dni powszednie obsługuje obecnie siedem autobusów. Po zmianach liczba ta nie zmieni się. Wydłużając postoje na pętlach przy nieznacznie zmniejszonej częstotliwości, z 12 na 15 minut zwiększamy punktualność, autobusy będą miały szansę odjechać zgodnie z rozkładem jazdy. Bo obecnie jeżeli opóźnienie jest większe niż postój na pętli, to przenosi się ono na kolejne kursy i kolejne. Następuje efekt kuli śnieżnej, a to chcemy zlikwidować - wyjaśnia powody cięć Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
Aby wyjaśnić na czym to polega w praktyce, ZTM posługuje się przykładem.
- Obecnie autobus linii 148 odjeżdża z Nowego Portu o godzinie 14:44, a następny kurs tego pojazdu z Nowego Portu jest zaplanowany na godzinę 16:08. W tym czasie autobus wykonywał dwa kursy (łącznie 70 minut jazdy) i miał dwa postoje na przystankach końcowych (w sumie 14 minut.). Po zmianach ten sam autobus odjedzie z Nowego Portu o godz. 14:41, a następny kurs z Nowego Portu rozpocznie się dopiero o godzinie 16:26. To nadal 70 minut jazdy, ale już 35 minut postojów - dodaje Szajda.
Autobusy nie jeżdżą wypełnione
Jak wynika z danych ZTM, linia 148 nie jest mocno obłożona. Średnio z jednego autobusu korzysta 70 pasażerów, tymczasem na trasę wypuszczane są pojazdy przegubowe mogące pomieścić 150 osób.
- W popołudniowym szczycie przewozowym a więc między 14:00 a 18:00 pomiary wykazały, że średnie napełnienie wynosi 33 osoby. To oznacza, że w autobusie przegubowym wszyscy mieli miejsca siedzące i jeszcze kilka było wolnych - tłumaczy Szajda. - Największe wypełnienie badania wykazały na przystankach: "Krasickiego", "al. Płażyńskiego", "Przymorze Wielkie". Wyniosło ono 71 osób.
Szczegółowe zmiany w rozkładach jazdy od 1 grudnia:
Linia 148
W celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień zmieniona zostanie częstotliwość kursowania w popołudniowym szczycie komunikacyjnym z co 12 na co 15 minut.
Linia 158
Kursy z pętli "Stogi":
- o godz. 05:48 zostanie przesunięty na godz. 05:52;
- o godz. 19:44 do al. Płażyńskiego będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 20:04 do Wrzeszcza PKP;
- o godz. 20:14 zostanie przesunięty na godz. 20:24 i skrócony do przystanku "al. Płażyńskiego" 03.
Kurs z pętli "Wrzeszcz PKP" o godz. 11:35 będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 11:20.
Linia 166
Kursy ze Sztutowskiej:
- o godz. 14:15 (do Muzeum II Wojny Światowej) zostanie skrócony do Wałów Piastowskich;
- o godz. 15:45 (do Dworca Głównego) będzie wydłużony do Wałów Piastowskich.
Kurs z przystanku "Muzeum II Wojny Światowej" o godz. 15:15 będzie wykonywany od Dworca Głównego o godz. 15:23.
Linia 189
Kurs z Dworca Głównego o godz. 16:33 zostanie przyspieszony o minutę, na godz. 16:32. Kurs z przystanku "Maćkowy" 02 o godz. 17:00 zostanie opóźniony o dwie minuty i będzie o godz. 17:02.
Linia 258
Zmiana trasy w kierunku Stogów. Od przystanku "Terminal DCT" 01 autobusy pojadą ulicami: Kontenerową - Grabarczyka - Andruszkiewicza - Sucharskiego - Kontenerową - Sucharskiego - Wosia Budzysza - Stryjewskiego - Nowotną - Stogi. Na nowej trasie zatrzymają się na przystanku "Andruszkiewicza" 03 przy ul. Andruszkiewicza (w pobliżu biurowca "Koga").
Godziny odjazdów z Wrzeszcza PKP pozostaną bez zmian. Przyjazdy na Stogi będą 5 minut później w porównaniu do obecnego rozkładu jazdy.
Uruchomione zostaną dwa nowe kursy:
- z pętli "Wrzeszcz PKP" 05 o godz. 11:20;
- z pętli "Stogi" o godz. 20:04.
Linia 289
Dodatkowe kursy w dni nauki szkolnej.
Z Dworca Głównego:
- o godz. 05:57 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 06:20);
- o godz. 06:56 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 07:22;
- o godz. 16:20 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 16:46), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.
Z przystanku "Maćkowy" 02:
- o godz. 06:22 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 06:47);
- o godz. 07:24 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 07:49);
- o godz. 16:47 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 17:08), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.
W kierunku Maćków uruchomiony zostanie nowy przystanek "Zbiornik Wodny Orunia" 02 "na żądanie" przy ul. Kampinoskiej. Znajduje się przy bramie wjazdowej do obiektu o tej samej nazwie, między przystankami "Nowiny" (n/ż) 04 a "Kampinoska" 02.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-11-30 08:42
To może dorzucić 8 autobus i wtedy też postoj wyrównawczy będzie dłuższy (17)
A tak to tylko dobra wymówka, aby zmniejszyć częstotliwość kosztem pasażerów. Takimi sposobami to można byłoby "uzdrowić" punktualność wielu linii ;/
- 136 7
-
2023-11-30 16:14
(1)
Na Jagiellońskiej jest ruch jednokierunkowy bo trwa budowa betonowy grzmota z dobówkami. Cały ruch przeniósł się na Obrońców Wybrzeża i korki (a w konsekwencji opóźnienia autobusów) wzrosły. Miasto mógło dorzucić do dodatkowy autobus lub wyciąć kursy z rozkładu jazdy. Co wybrano to widać, ja tylko się dziwię że mieszkańcy tolerują takie zachowanie władz miasta.
- 4 2
-
2023-11-30 17:58
nie będą tolerować, zrzucą sie i dokupią autobus i zatrudnią kierowców i udowodnią że można. Na pewno tak
- 0 3
-
2023-11-30 09:24
to dorzuć za swoje pieniądze albo uzasadnij dlaczego 12 jest tak ważne a nie może być 15 (14)
linia 148 nawet jeżdżąca co 15 minut to jak na gdańskie standardy luksus, to jeden z częściej kursujących autobusów, poza tym akurat na tej linii przepełnienie nie jest zbyt częste, a co najlepsze, jeżdżące co 15 minut 148 będzie w końcu jakoś dopasowane do SKM bo obecne 12 to nijak nie pasuje gdy SKM jest co 7,5, dłuższe postoje poprawią punktualność i o to chodzi, wolę mieć bus co 15 ale względnie przewidywalny niż co 12 ale nie wiedzieć kiedy
- 10 25
-
2023-11-30 17:56
złotówki nie dołoży bo mu "się należy" a tak to może pomarudzić i od żony po łbie nie dostanie
- 0 1
-
2023-11-30 11:23
(1)
za swoje czubie? Mniej rydwanow i parad rownosci wyjazdow na marsze miliona i kasa sie znajdzie
- 8 1
-
2023-11-30 13:08
na szczęście już czubki mają coraz mniej do powiedzenia,jeszcze 2 tygodnie?
- 1 4
-
2023-11-30 11:22
W Warszawie mam autobus spod osiedla do samego centrum (planowo 27 minut jazdy) rano co 5 minut, potem co 6 (5)
W dzień co 7-8. A co 15 minut to tylko w weekendy. I nie jest to jedyny autobus do centrum, tylko drugi od pewnego miejsca jedzie inną trasą. Tak, oba przejeżdżają koło dość znanych uczelni.
- 5 2
-
2023-11-30 12:49
Dorośli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym dalej bez zniżki w Gdańsku!!! (4)
Dodam,że w stolicy mamy 50% zniżki komunikacyjnej.
- 2 4
-
2023-11-30 15:25
Nie jest to znizka ustawowa więc kazde miasto ustala według siebie . (3)
Wystąpić do Zus o rente i bedzie zniżka w całej Polsce a nie tylko w warszafce.
- 4 2
-
2023-11-30 21:44
W stolicy nie muszą iść do MOPS-u czy ZUS-u, tylko w Gdańsku? Tam mają empatię dla chorych lecz pracujących?
- 0 1
-
2023-11-30 16:16
(1)
Właśnie,w mieście wolności i solidarności nie dać niepełnosprawnym ulg przez PO to podłość.Nie kazdy potrzebuje żebrać w ZUS-ie.
- 2 3
-
2023-11-30 17:56
Boże, jakiś ty szlachetny, wzruszyłeś się na pewno
- 0 3
-
2023-11-30 10:45
Niepasujący to ty jesteś do stanowiska jeżeli nie daj Boże jakieś sprawujesz. Oderwanie od rzeczywistości na miarę miejskiego urzędnika
- 5 2
-
2023-11-30 10:04
Nieśmiało przypominam, że od płacenia za kursowanie autobusów jest miasto.
- 7 1
-
2023-11-30 09:50
Bo jak bilety są coraz droższe to jakość komunikacji miejskiej powinna być coraz lepsza a nie coraz gorsza
- 17 2
-
2023-11-30 09:56
(1)
Proponuję wrócić do realnego świata i zobaczyć ile osób korzysta z linii 148 w godzinach szczytu. Opowieści ZTM-u o niskiej frekwencji można włożyć między bajki. Przegubowe autobusy jeżdżą na tej linii nie bez przyczyny.
- 22 2
-
2023-11-30 12:20
No i dalej będą jeździć przegubowe
Nie ma co robić afery o 3 minuty.
- 1 9
-
2023-11-30 11:57
Brawo (5)
Autobus stojacy jest bardziej wydajny.
- 45 4
-
2023-11-30 13:40
Jak to powiedział Towarzysz Winnicki:
Jeżeli my nasze trudności przedstawimy jako przemyślane działanie, to w nikim to nie wzbudzi podejrzeń.
- 6 0
-
2023-11-30 12:36
W tej logice najbardziej wydajny bedzie brak autobusów (1)
Nie będzie spóźnień, kierowców chcących podwyżek, problemów i wgl niczego xd
- 6 1
-
2023-12-01 20:24
Nie będzie niczego
Tak jeden kiedyś mawiał, co chciał prezydentem zostać.
- 0 0
-
2023-11-30 12:02
więcej elektryków trzeba kupić (1)
to więcej normalnych autobusów zużyjemy na zastępstwa jak bateryjka padnie
- 4 1
-
2023-11-30 16:17
Powinny jeździć parami,tak jak elektryczne rowery.
- 2 0
-
2023-11-30 09:21
(4)
Pracowałem wiele lat jako kierowca autobusu. ZTM ma wyrąbane na pasażerów , kierowców i motorniczych. Najważniejsze aby na papierze się zgadzało . Miasto nigdy nie miało ani kasy ani pomysłu na komunikację. Bez pieniędzy to pudrowanie trupa.
- 149 5
-
2023-11-30 11:10
pelna zgoda, dodam ze to jest w pelnym zakresie - nie tylko ZTM, tak samo - ulice, deogi rowerowe, chodniki, wszystko. Komunikacja to jest cos na co Miasto Gdansk ma wyrabane i tyle!
- 3 1
-
2023-11-30 10:59
Musze powiedzieć, że po przeczytaniu artykułu
odniosłam takie samo wrażenie - wszechobecna teoria, która z praktyką nie ma nic wspólnego. A gdzie tu funkcjonalność dla pasażerów? Za małe obłożenie autobusów?, to je skrócić, a dać więcej (takie krótsze autobusy są tańsze, łatwiej się je prowadzi, szczególnie po dość wąskich ulicach i nieprzystosowanych rondach oraz skrzyżowaniach). Poza tym
odniosłam takie samo wrażenie - wszechobecna teoria, która z praktyką nie ma nic wspólnego. A gdzie tu funkcjonalność dla pasażerów? Za małe obłożenie autobusów?, to je skrócić, a dać więcej (takie krótsze autobusy są tańsze, łatwiej się je prowadzi, szczególnie po dość wąskich ulicach i nieprzystosowanych rondach oraz skrzyżowaniach). Poza tym sztywny rozkład jazdy dla autobusów, które utykają w korkach w godzinach szczytu absolutnie nie ma sensu - częstotliwość odjazdów podyktowana liczbą kursów, a nie stanem posiadania autobusów, to jest klucz do dobrze funkcjonującej komunikacji miejskiej. A jeśli komunikacja będzie sprawnie funkcjonować to zwiększy się liczba pasażerów, tylko to jest długotrwały proces.
- 7 2
-
2023-11-30 09:31
Zmiana wprowadzona ewidentnie dla kierowców (1)
kosztem pasażerów, więc chyba kierowcy zadowoleni?
- 12 16
-
2023-11-30 09:34
Dlaczego zmiana pod kierowców ? Jeśli czasy kursu wydłużymy to pasażer będzie o czasie a kierowca będzie miał przrwę. Korzyść obopólna.
- 13 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.