• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM tnie kursy linii 148, by... poprawić jej punktualność

Maciej Korolczuk
30 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (301)
Linia 148 kursuje między Szańcem Zachodnim w Nowym Porcie a Żabianką SKM. Od 1 grudnia podczas popołudniowego szczytu zamiast pięciu kursów na godzinę - będą cztery. Linia 148 kursuje między Szańcem Zachodnim w Nowym Porcie a Żabianką SKM. Od 1 grudnia podczas popołudniowego szczytu zamiast pięciu kursów na godzinę - będą cztery.

W piątek 1 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wprowadzi zmiany na sześciu liniach autobusowych. Cięcia rozkładów na jednej z nich (148) tłumaczy nietypowo: chce w ten sposób poprawić jej punktualność. - To absurd - komentują radni dzielnicy. - Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność? Naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery.



Decyzja o cięciu kursów, by zwiększyć punktualność linii, jest:

Zmiany na sześciu liniach autobusowych (szczegóły w ramce pod artykułem) zaczną obowiązywać od piątku 1 grudnia. Dotyczą one pasażerów na co dzień korzystających z linii autobusowych: 148, 158, 166, 189, 258 i 289.

Najważniejsze z nich dotyczą linii 289, kursującej między centrum Gdańska a osiedlem Maćkowy. Pojawią się na niej po trzy nowe kursy (dwa w porannym szczycie i jeden w popołudniowym).

Od piątku inaczej niż zwykle będą kursować też autobusy linii 258. Aby zapewnić dojazd do nowego zakładu pracy przy ul. Andruszkiewicza, nastąpi zmiana trasy w kierunku Stogów.

Rozkłady jazdy na żywo



Mniej kursów a punktualność



Jednak największe emocje budzi korekta rozkładu jazdy linii 148 z Nowego Portu na Żabiankę. I choć zmiana wydaje się drobna - z popołudniowego rozkładu wypadnie jeden z pięciu kursów - to na uwagę zasługuje argumentacja ZTM, dotycząca powodów cięć w rozkładzie jazdy.

- Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność - naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery - mówi Jarosław Sobolewski, radny dzielnicy Nowy Port. - Władze Gdańska tak mocno zachęcają do korzystania z komunikacji, prezydent Borawski regularnie wstawia zdjęcia z nowych pojazdów, tymczasem mieszkańcom Nowego Portu sukcesywnie utrudnia się i zniechęca do korzystania z komunikacji. Kilka lat temu zlikwidowana została linia 188, następnie ucięto liczne kursy linii tramwajowej nr 5, teraz sięgnięto po obleganą linię 148. Władze tak głośno mówią o mieście 15-minutowym, jednak myślę, że nie o to chodzi w tym projekcie, aby 15 minut czekać na autobus - dodaje.

ZTM tłumaczy: efekt kuli śniegowej



ZTM pytany o zależność opóźnień do liczby kursów wyjaśnia, że dłuższe postoje na końcowych przystankach zwiększają szanse na zminimalizowanie opóźnień.

- Linię 148 w dni powszednie obsługuje obecnie siedem autobusów. Po zmianach liczba ta nie zmieni się. Wydłużając postoje na pętlach przy nieznacznie zmniejszonej częstotliwości, z 12 na 15 minut zwiększamy punktualność, autobusy będą miały szansę odjechać zgodnie z rozkładem jazdy. Bo obecnie jeżeli opóźnienie jest większe niż postój na pętli, to przenosi się ono na kolejne kursy i kolejne. Następuje efekt kuli śnieżnej, a to chcemy zlikwidować - wyjaśnia powody cięć Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
Aby wyjaśnić na czym to polega w praktyce, ZTM posługuje się przykładem.

- Obecnie autobus linii 148 odjeżdża z Nowego Portu o godzinie 14:44, a następny kurs tego pojazdu z Nowego Portu jest zaplanowany na godzinę 16:08. W tym czasie autobus wykonywał dwa kursy (łącznie 70 minut jazdy) i miał dwa postoje na przystankach końcowych (w sumie 14 minut.). Po zmianach ten sam autobus odjedzie z Nowego Portu o godz. 14:41, a następny kurs z Nowego Portu rozpocznie się dopiero o godzinie 16:26. To nadal 70 minut jazdy, ale już 35 minut postojów - dodaje Szajda.
  • Najwięcej czasu autobusy linii 148 tracą w korkach na Czarnym Dworze.
  • Najwięcej czasu autobusy linii 148 tracą w korkach na Czarnym Dworze.

Autobusy nie jeżdżą wypełnione



Jak wynika z danych ZTM, linia 148 nie jest mocno obłożona. Średnio z jednego autobusu korzysta 70 pasażerów, tymczasem na trasę wypuszczane są pojazdy przegubowe mogące pomieścić 150 osób.

- W popołudniowym szczycie przewozowym a więc między 14:00 a 18:00 pomiary wykazały, że średnie napełnienie wynosi 33 osoby. To oznacza, że w autobusie przegubowym wszyscy mieli miejsca siedzące i jeszcze kilka było wolnych - tłumaczy Szajda. - Największe wypełnienie badania wykazały na przystankach: "Krasickiego", "al. Płażyńskiego", "Przymorze Wielkie". Wyniosło ono 71 osób.

Szczegółowe zmiany w rozkładach jazdy od 1 grudnia:



Linia 148
W celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień zmieniona zostanie częstotliwość kursowania w popołudniowym szczycie komunikacyjnym z co 12 na co 15 minut.

Linia 158
Kursy z pętli "Stogi":
  • o godz. 05:48 zostanie przesunięty na godz. 05:52;
  • o godz. 19:44 do al. Płażyńskiego będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 20:04 do Wrzeszcza PKP;
  • o godz. 20:14 zostanie przesunięty na godz. 20:24 i skrócony do przystanku "al. Płażyńskiego" 03.

Kurs z pętli "Wrzeszcz PKP" o godz. 11:35 będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 11:20.

Linia 166
Kursy ze Sztutowskiej:
  • o godz. 14:15 (do Muzeum II Wojny Światowej) zostanie skrócony do Wałów Piastowskich;
  • o godz. 15:45 (do Dworca Głównego) będzie wydłużony do Wałów Piastowskich.

Kurs z przystanku "Muzeum II Wojny Światowej" o godz. 15:15 będzie wykonywany od Dworca Głównego o godz. 15:23.

Linia 189
Kurs z Dworca Głównego o godz. 16:33 zostanie przyspieszony o minutę, na godz. 16:32. Kurs z przystanku "Maćkowy" 02 o godz. 17:00 zostanie opóźniony o dwie minuty i będzie o godz. 17:02.

Linia 258
Zmiana trasy w kierunku Stogów. Od przystanku "Terminal DCT" 01 autobusy pojadą ulicami: Kontenerową - Grabarczyka - Andruszkiewicza - Sucharskiego - Kontenerową - Sucharskiego - Wosia Budzysza - Stryjewskiego - Nowotną - Stogi. Na nowej trasie zatrzymają się na przystanku "Andruszkiewicza" 03 przy ul. Andruszkiewicza (w pobliżu biurowca "Koga").

Godziny odjazdów z Wrzeszcza PKP pozostaną bez zmian. Przyjazdy na Stogi będą 5 minut później w porównaniu do obecnego rozkładu jazdy.

Uruchomione zostaną dwa nowe kursy:
  • z pętli "Wrzeszcz PKP" 05 o godz. 11:20;
  • z pętli "Stogi" o godz. 20:04.

Linia 289
Dodatkowe kursy w dni nauki szkolnej.

Z Dworca Głównego:

  • o godz. 05:57 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 06:20);
  • o godz. 06:56 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 07:22;
  • o godz. 16:20 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 16:46), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.

Z przystanku "Maćkowy" 02:

  • o godz. 06:22 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 06:47);
  • o godz. 07:24 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 07:49);
  • o godz. 16:47 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 17:08), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.

W kierunku Maćków uruchomiony zostanie nowy przystanek "Zbiornik Wodny Orunia" 02 "na żądanie" przy ul. Kampinoskiej. Znajduje się przy bramie wjazdowej do obiektu o tej samej nazwie, między przystankami "Nowiny" (n/ż) 04 a "Kampinoska" 02.

Miejsca

Opinie (301) ponad 10 zablokowanych

  • Jak wytną kursy do zera bunktualnośc 100% (4)

    Borawski do dymisji, za te zakupy , za stan komunikacji powinien na zawsze zniknąć z życia publicznego

    • 61 3

    • (3)

      Czasem człowiek czytając te niusy ma wrażenie, że żyje w kraju wariatów a ci którzy sprawują 'władzę' są naczelnymi półgłówkami którzy kwalifikują się do leczenia w pierwszej kolejności. Ciekawe, czy pomysłodawca długo będzie piastował jakiekolwiek funkcje w tym przedsiębiorstwie? Jak ci ludzie mają czelność obejmować stanowiska i jeszcze brać za to niemałą kasę? Ogólnie widać, że funkcyjni mają nas w ciemnej dziurze i wiedząc, że nie poniosą konsekwencji robią co chcą. Do zwolnienia cała ta ekipa

      • 11 1

      • To naiwny jestes Synek Donalda ma tam kierownicza funcie dożywotnio i jeszcze dostanie wysoka podwyzke i premie za swoje pomysły (1)

        • 3 7

        • Zazdrosny? trzeba było sie uczyć też byś tam miał kierownicze stanowisko.

          PS. tam jest dużo wolnych stanowisk kierowniczych , możesz sie zgłosić w każdej chwili , dostaniesz fajerę i będziesz kierował.

          • 2 3

      • w sedno trafiłes...

        • 1 0

  • (2)

    Mam taką koncepcję, by linię zlikwidować. To rozwiąże problem spóźnień definitywnie.

    • 59 3

    • Czyli przewidziałes plany władz gdańska bo linia bedzie zlikwidowana zatapiona tramwajem

      • 2 1

    • Nie mów tylko dulkiewicz, bo gotowa jeszcze wdrożyć

      • 0 0

  • Szukają oszczednosci na cięciu kursow? Fale zlikwidujcie! (10)

    Szukajcie oszczednosci gdzie indziej. Wywalili 160 mln na absurdalny projekt kasownikow czyli Fale. Tu rozdali całkowicie niegospodarnie gruba kase. I nikt za to nie odpowie czuje.

    • 74 3

    • Fala kolejne opoźnienie (1)

      Nie ruszy w tym roku

      • 8 0

      • O proszę

        A w autobusach niektóre urządzenia są już włączone.

        • 1 1

    • Wystarczy by zlikwidowano darmowe bilety (6)

      I zrobić obniżki dla poszczególnych grup, już im się sporo zwróci, żeby mieć na podwyżki dla kierowców

      • 9 4

      • (2)

        Ale ta instytucja finansowana jest przez nas, nawet tych niekorzystających to jeszcze mają poszczególne grupy dodatkowo płacić za możliwość przejechania się w słabo działającej firmie?

        • 3 5

        • Nie, mają płacić tak jak inni użytkownicy muszą płacić

          • 7 1

        • albo wszyscy płacą albo nikt, darmowe całkowicie albo dla nikogo

          tylko tak jest uczciwie i logicznie, zniżki mogą sobie być ale nie większe niż 50%, chodzi o to żeby sobie dzieciak mający kilometr wygodnego dojścia do szkoły nie jechał autobusem zajmując miejsce dla ludzi jadących do pracy znacznie dalej albo żeby emeryt nie miał ochotę jechać przez pół Gdańska kupić kilogram marchewki bo gdzieś tam jest taniej o 50gr a on ma czas i jedzie

          • 10 1

      • Dokładnie (2)

        Uczniowie mogą korzystać z biletów ulgowych, taki miesięczny to koszt ok. 60zł - w sumie niewiele na mieszkańca a jak przemnożymy przez ilość uczniów korzystających z Komunikacji to okaże się, że nazbieramy ładną sumę. Może nawet wystarczyłoby na dołożenie autobusów na kilku liniach, bądź modyfikacjach usprawniających korzystanie.

        • 10 0

        • ewentualnie biednym finansować te miesięczne a nie rozdawać za darmo każdemu dzieciakowi (1)

          jeśli dla kogoś powinny być darmowe przejazdy to dla ludzi pracujących w mieście a potem można myśleć o innych grupach, przecież to ci pracujący finansują tą zabawę

          • 5 1

          • Raczej ludziom chorym z niepełnosprawnościami trzeba ulgę przyznać,bo na dzieci to rodzice mają 500 plus.

            • 0 0

    • Fali nie zlikwidujemy gdyz pieniądze już zostały rozdysponowane w odpowiednie ręce.

      • 8 1

  • Przecież zachęcają nas władcy do przesiadek na komunikację! (3)

    Gdańsk i jego władze to mało śmieszny żart.

    • 56 1

    • Mnie nie śmieszy :/

      • 6 0

    • autobus jeżdżący bardziej punktualnie mnie zachęca (1)

      za to autobus jeżdżący często tylko na papierze mnie nie zachęca bo po pierwszej próbie skorzystania mam dość, według mnie zmiana jest na lepsze

      • 1 7

      • ty to powinieneś byc agitatorem partyjnym. Umiesz wykazywać , że białe jest czarne.

        • 3 0

  • Pan Korolczuk nie napisał najważniejszego (5)

    Że kursy które zniknęły z linii 148... nagle od tego samego dnia pojawiają się na linii 289. Jednym się zabiera a innym daje. Co za dno i żenada panie Borawski, podziękujemy na wyborach!!!!

    • 66 3

    • (1)

      A autobus to niby twoim zdaniem będzie nagle że 148 zmieniał się w 289?

      • 2 14

      • Ale przecież Gdańsk kupił ostatnio nowe wyśmienite autobusy elektryczne.

        • 15 0

    • (1)

      I tak go wszyscy wybiorą.

      • 3 1

      • Wszyscy to nie. Ja na pewno nie.

        • 3 0

    • Wiesz co najgorsze, oni wiedzą, że pisanie o dziękowaniu w wyborach im nie zagraża bo ta sitwa okupuje stołki i mają się dobrze. Gdyby poszli do pracy w normalnej firmie to za takie rozwiązania byłaby degradacja. Kończą 'nibystudia' dorywają się do stanowisk i myślą, że są nietykalni... i dobrze myślą.

      • 11 0

  • Teraz co następne? (6)

    Zbudują 20 osiedli, żeby usprawnić komunikację?

    Zrobią strefę 30, żeby przyspieszyć ruch samochodowy?

    Czym zaskoczy nas to Miasto? Co zrobiliśmy włodarzom, że cały czas działają na niekorzyść mieszkańców?

    i te wyliczenia, żeby ludzie jechali jak śledzie w puszce...

    • 79 7

    • Po prostu - od ponad 20 lat głosujecie na tę samą klikę.

      Traktują wszystkich jak bydło, które można doić i dokręcać śrubę do woli, bo i tak na nich zagłosujecie. Baranom z urzędu już się poprzestawiało,. Teraz oni nie są po to, by służyć mieszkańcom, teraz są panami mieszkańców.

      Polacy to jednak naród, który lubi być pod butem - wtedy nie trzeba myśleć, tylko ślepo się podporządkowywać.

      • 20 0

    • My nic nie zrobiliśmy, po prostu jest to w naszej naturze. Po 'odzyskaniu wolności' ludzie myśleli, że się coś zmieni ale to było złudne. Metody sprawowania władzy są te same tylko sposób wybierania się zmienił - kat jest wybierany przez ofiarę.

      • 7 0

    • strefy 30 przyspieszają ruch samochodowy na mniejszych ulicach (2)

      np dzięki wyniesionym skrzyżowaniom czy rondom nie trzeba robić świateł, albo można zrobić skrzyżowani równorzędne gdzie łatwiej jest przejechać z każdego kierunku a nie tylko z jednego, niby jedzie się wolniej ale też mniej się stoi na skrzyżowaniach

      • 4 7

      • To możesz piątkę z ZTMem zbić i dzielnie wyhamowywać Miasto (1)

        Teoria swoje, praktyka swoje, co można zobaczyć na wielu zapchanych dzielnicach w Gdańsku.

        • 7 2

        • To etatowy aktywista rowerowy wciskający ludziom banialuki, że ilość korków redukują: strefy 30, "uspokajanie ruchu", przejścia naziemne, TriStar, ograniczanie prędkości np na Al. Zwycięstwa lub zabieranie pasa ruchu na Marynarki Polskiej.
          Nie dość, że są odklejeni od rzeczywistości to jeszcze "ktoś" (tym kimś jest Urząd Miejski) im za to płaci.

          • 4 4

    • Interes partyjny Powców jest sprzeczny z interesem mieszkanców

      • 3 1

  • Gdańsk uczy się od Gdyni ? (1)

    W Gdyni od wielu lat ZKM Gdynia po cichu sukcesywnie zmniejsza częstotliwość kursowania linii autobusowych i trolejbusowych i do tego likwiduje linie.

    • 28 1

    • To wina UM

      Na przyszły rok tez planuje się cięcia bo miasto zapłaci za 14.9 mln wozokm (w tym roku jest to 16.4).

      • 2 0

  • Nie śplijcie bo was przegłosują (1)

    Przed szkodą i po szkodzie...

    • 50 1

    • Ale juz to zrobili na wyborach do sejmu wiec do samorzadu bedzie identycznie

      • 4 1

  • Tytuł trafny! Ograniczanie kursów, by poprawić punktualnośc jest (12)

    tak samo mądre, jak obniżanie prędkości na głównej przelotowej Gdańska, by zmniejszyć wypadki. Teraz jest limit 50, podpowiadam, że żeby zmniejszyć je do zera, wystarczy wprowadzić prędkość zero! No... może nie tak ostro... wróćmy do tego, co było 150 lat temu, gdy pojawiły się pierwsze auta, a przed każdym szedł człowiek z chorągiewką ostrzegawczą... do tego dążymy w Gdańsku, prawda?

    • 49 10

    • Facet z chorągiewka to szedł przed lokomotywa parowa z wagonami....nie zmyślaj. (1)

      • 1 17

      • red flag act

        ...się uprzednio nieuku dokształć ;)

        • 1 0

    • Ostatni wypadek na głównej przelotowej to chłopak potrącony przez tramwaj (7)

      na nowym przejście naziemnym obok istniejącego tunelu. Czy w związku z tym GZDiZ spowolni tramwaje i zlikwiduje przejścia naziemne? Przecież chodzi o bezpieczeństwo.

      • 17 4

      • Średnia prowokacja (4)

        Na pewno sobie tego nie życzysz by wszyscy ludzie z tramwajów przesiedli się do autek, bo wtedy będziesz sobie życzył wyburzeń po 10 pasmową drogę we Wrzeszczu tak, bo w takich korkach będziesz stał.

        • 5 11

        • Na pewno sobie nie życzysz, by wszyscy z samochodów przesiedli się do zbiorkomu... (3)

          ...bo nawet byś nie wsiadł na swoim przystanku.

          • 9 4

          • kiedyś na Spacerowej policzyłem ile aut stoi między dwoma autobusami w korku i ich pasażerów (2)

            wyszło mi jakieś 70-80 osób, potem spojrzałem na prawie pusty autobus przegubowy za tym ciągiem samochodów i wyobraź sobie że ci wszyscy ludzie by do niego weszli, no byłoby trochę ciasno ale by się zmieścili, jeśli dodamy fakt że ten sam autobus by wykonywał bez korków więcej kursów to się okazuje że tak, przy niewielkich inwestycjach wszyscy mogą się przesiąść na komunikację miejską

            • 2 12

            • I co z tego. Ich wybór, że wolą stać w korku, w wygodnym samochodzie z własną muzyką aniżeli jechać opóźnionym autobusem, wypełnionym po brzegi, bez klimatyzacji, pachnący kloszardem i słuchając opowieści życiowych Kseni z Zaporoża bądź "muzyki" z przenośnego głośnika jakiegoś Brajanka. A jak im się uda usiąść to zakrawa to na większy cud niż Jezusowa przemiana wody na wino.
              Poza tym, być może preferują dotrzeć do celu w 30 minut a nie 90.

              • 9 2

            • Tak, bo wszyscy jadący Spacerową startują na Osowej i jadą tylko do Oliwy

              To wcale nie jest dojazdówka łącząca północ Gdańska i Sopot z obwodnicą i resztą Polski i Europy. Czemu ktoś jadący z Łodzi do Sopotu nie skorzystał z tego pustego autobusu?

              • 6 2

      • (1)

        Gdańskich tramwajów nie da się już bardziej spowolnić.

        • 4 0

        • Dlatego lkwidują

          • 1 0

    • Tobie chyba wszystko kojarzy się z ogrniczeaniami prędkości (1)

      skoro znalazłeś analogię pomiędzy tym artykułem a 50-tką na Grunwaldzkiej. Przy dużym ruchu, jeśli wszyscy jadą jednym tempem poprawia się płynność i przepustowość. Poczytaj sobie najnowszych badaniach (nie sprzed 150 lat) i nie na fejsbuku, tylko te publikowane przez inżynierów ruchu z USA, Japonii czy innych krajów.

      • 5 6

      • Wywalić tiry z ul.Wyzwolenia,będzie luźniej!

        Jaki jest przewodni temat? O trasie autobusu 148.

        • 2 0

  • (6)

    Mniej kursów to mniej spóźnień, czego radni nie rozumieją?

    • 40 1

    • (5)

      Czyli, jakby w ogóle zlikwidować autobusy, to by się nie spóźniały? Widzę tu potencjał.

      • 20 1

      • Cos w myśl tego mema

        Nie będzie opóźnień na linii, kiedy ją zlikwidujesz.

        • 5 0

      • jakby zlikwidować samochody osobowe to by się autobusy nie spóźniały (3)

        tu widzę dużo większy potencjał, a no i bez dokładania pojazdów 148 kursowałby co 10 minut bo by nie jechał 35 tylko 25 w jedną stronę

        • 4 4

        • Zdziwisz sie ale taki maja plan Powcy w Gdańsku wprowadzic strefe wolna od spalin w całym miescie! jak w warszawce ,Krakowie

          i innych miastach gdzie POwcy rzadza

          • 7 2

        • Jasne. Bo samochody to jedyny powód opóźnień autobusów.
          Często jeżdżę autobusem linii 149. Dzień bez ponad półgodzinnego opóźnienia to ewenement. Czekając na przystanku wchodzę sobie na mapkę ZTM zobaczyć gdzie jest, może stoi w korku. A gdzie tam, od 20+ minut na zajezdni czekając na niewiadomo co. Nie powiesz mi chyba, że codziennie autobus tej linii się rozkracza bądź stoi w korku.

          • 6 0

        • tiry do portu nie powinny jechać ul. Wyzwolenia!!!

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane