• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM tnie kursy linii 148, by... poprawić jej punktualność

Maciej Korolczuk
30 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (301)
Linia 148 kursuje między Szańcem Zachodnim w Nowym Porcie a Żabianką SKM. Od 1 grudnia podczas popołudniowego szczytu zamiast pięciu kursów na godzinę - będą cztery. Linia 148 kursuje między Szańcem Zachodnim w Nowym Porcie a Żabianką SKM. Od 1 grudnia podczas popołudniowego szczytu zamiast pięciu kursów na godzinę - będą cztery.

W piątek 1 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wprowadzi zmiany na sześciu liniach autobusowych. Cięcia rozkładów na jednej z nich (148) tłumaczy nietypowo: chce w ten sposób poprawić jej punktualność. - To absurd - komentują radni dzielnicy. - Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność? Naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery.



Decyzja o cięciu kursów, by zwiększyć punktualność linii, jest:

Zmiany na sześciu liniach autobusowych (szczegóły w ramce pod artykułem) zaczną obowiązywać od piątku 1 grudnia. Dotyczą one pasażerów na co dzień korzystających z linii autobusowych: 148, 158, 166, 189, 258 i 289.

Najważniejsze z nich dotyczą linii 289, kursującej między centrum Gdańska a osiedlem Maćkowy. Pojawią się na niej po trzy nowe kursy (dwa w porannym szczycie i jeden w popołudniowym).

Od piątku inaczej niż zwykle będą kursować też autobusy linii 258. Aby zapewnić dojazd do nowego zakładu pracy przy ul. Andruszkiewicza, nastąpi zmiana trasy w kierunku Stogów.

Rozkłady jazdy na żywo



Mniej kursów a punktualność



Jednak największe emocje budzi korekta rozkładu jazdy linii 148 z Nowego Portu na Żabiankę. I choć zmiana wydaje się drobna - z popołudniowego rozkładu wypadnie jeden z pięciu kursów - to na uwagę zasługuje argumentacja ZTM, dotycząca powodów cięć w rozkładzie jazdy.

- Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność - naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery - mówi Jarosław Sobolewski, radny dzielnicy Nowy Port. - Władze Gdańska tak mocno zachęcają do korzystania z komunikacji, prezydent Borawski regularnie wstawia zdjęcia z nowych pojazdów, tymczasem mieszkańcom Nowego Portu sukcesywnie utrudnia się i zniechęca do korzystania z komunikacji. Kilka lat temu zlikwidowana została linia 188, następnie ucięto liczne kursy linii tramwajowej nr 5, teraz sięgnięto po obleganą linię 148. Władze tak głośno mówią o mieście 15-minutowym, jednak myślę, że nie o to chodzi w tym projekcie, aby 15 minut czekać na autobus - dodaje.

ZTM tłumaczy: efekt kuli śniegowej



ZTM pytany o zależność opóźnień do liczby kursów wyjaśnia, że dłuższe postoje na końcowych przystankach zwiększają szanse na zminimalizowanie opóźnień.

- Linię 148 w dni powszednie obsługuje obecnie siedem autobusów. Po zmianach liczba ta nie zmieni się. Wydłużając postoje na pętlach przy nieznacznie zmniejszonej częstotliwości, z 12 na 15 minut zwiększamy punktualność, autobusy będą miały szansę odjechać zgodnie z rozkładem jazdy. Bo obecnie jeżeli opóźnienie jest większe niż postój na pętli, to przenosi się ono na kolejne kursy i kolejne. Następuje efekt kuli śnieżnej, a to chcemy zlikwidować - wyjaśnia powody cięć Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
Aby wyjaśnić na czym to polega w praktyce, ZTM posługuje się przykładem.

- Obecnie autobus linii 148 odjeżdża z Nowego Portu o godzinie 14:44, a następny kurs tego pojazdu z Nowego Portu jest zaplanowany na godzinę 16:08. W tym czasie autobus wykonywał dwa kursy (łącznie 70 minut jazdy) i miał dwa postoje na przystankach końcowych (w sumie 14 minut.). Po zmianach ten sam autobus odjedzie z Nowego Portu o godz. 14:41, a następny kurs z Nowego Portu rozpocznie się dopiero o godzinie 16:26. To nadal 70 minut jazdy, ale już 35 minut postojów - dodaje Szajda.
  • Najwięcej czasu autobusy linii 148 tracą w korkach na Czarnym Dworze.
  • Najwięcej czasu autobusy linii 148 tracą w korkach na Czarnym Dworze.

Autobusy nie jeżdżą wypełnione



Jak wynika z danych ZTM, linia 148 nie jest mocno obłożona. Średnio z jednego autobusu korzysta 70 pasażerów, tymczasem na trasę wypuszczane są pojazdy przegubowe mogące pomieścić 150 osób.

- W popołudniowym szczycie przewozowym a więc między 14:00 a 18:00 pomiary wykazały, że średnie napełnienie wynosi 33 osoby. To oznacza, że w autobusie przegubowym wszyscy mieli miejsca siedzące i jeszcze kilka było wolnych - tłumaczy Szajda. - Największe wypełnienie badania wykazały na przystankach: "Krasickiego", "al. Płażyńskiego", "Przymorze Wielkie". Wyniosło ono 71 osób.

Szczegółowe zmiany w rozkładach jazdy od 1 grudnia:



Linia 148
W celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień zmieniona zostanie częstotliwość kursowania w popołudniowym szczycie komunikacyjnym z co 12 na co 15 minut.

Linia 158
Kursy z pętli "Stogi":
  • o godz. 05:48 zostanie przesunięty na godz. 05:52;
  • o godz. 19:44 do al. Płażyńskiego będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 20:04 do Wrzeszcza PKP;
  • o godz. 20:14 zostanie przesunięty na godz. 20:24 i skrócony do przystanku "al. Płażyńskiego" 03.

Kurs z pętli "Wrzeszcz PKP" o godz. 11:35 będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 11:20.

Linia 166
Kursy ze Sztutowskiej:
  • o godz. 14:15 (do Muzeum II Wojny Światowej) zostanie skrócony do Wałów Piastowskich;
  • o godz. 15:45 (do Dworca Głównego) będzie wydłużony do Wałów Piastowskich.

Kurs z przystanku "Muzeum II Wojny Światowej" o godz. 15:15 będzie wykonywany od Dworca Głównego o godz. 15:23.

Linia 189
Kurs z Dworca Głównego o godz. 16:33 zostanie przyspieszony o minutę, na godz. 16:32. Kurs z przystanku "Maćkowy" 02 o godz. 17:00 zostanie opóźniony o dwie minuty i będzie o godz. 17:02.

Linia 258
Zmiana trasy w kierunku Stogów. Od przystanku "Terminal DCT" 01 autobusy pojadą ulicami: Kontenerową - Grabarczyka - Andruszkiewicza - Sucharskiego - Kontenerową - Sucharskiego - Wosia Budzysza - Stryjewskiego - Nowotną - Stogi. Na nowej trasie zatrzymają się na przystanku "Andruszkiewicza" 03 przy ul. Andruszkiewicza (w pobliżu biurowca "Koga").

Godziny odjazdów z Wrzeszcza PKP pozostaną bez zmian. Przyjazdy na Stogi będą 5 minut później w porównaniu do obecnego rozkładu jazdy.

Uruchomione zostaną dwa nowe kursy:
  • z pętli "Wrzeszcz PKP" 05 o godz. 11:20;
  • z pętli "Stogi" o godz. 20:04.

Linia 289
Dodatkowe kursy w dni nauki szkolnej.

Z Dworca Głównego:

  • o godz. 05:57 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 06:20);
  • o godz. 06:56 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 07:22;
  • o godz. 16:20 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 16:46), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.

Z przystanku "Maćkowy" 02:

  • o godz. 06:22 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 06:47);
  • o godz. 07:24 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 07:49);
  • o godz. 16:47 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 17:08), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.

W kierunku Maćków uruchomiony zostanie nowy przystanek "Zbiornik Wodny Orunia" 02 "na żądanie" przy ul. Kampinoskiej. Znajduje się przy bramie wjazdowej do obiektu o tej samej nazwie, między przystankami "Nowiny" (n/ż) 04 a "Kampinoska" 02.

Miejsca

Opinie (301) ponad 10 zablokowanych

  • mozna wycofac autobusy,a na przystankach umiescic mevo,dla osob starszych proponuje rydwany

    • 21 1

  • Niepolomicka (2)

    Właśnie jadę 2 przystanki 24 minuty.

    Czy ktoś coś z tym zrobi ?

    • 21 3

    • Nie ta trasa?

      • 4 0

    • E tam, przecież jest fajnie

      175 jeżdżący w zapętleniu do Kampinoskiej, 289 podskakujący na progach przy ROD no i słynne skrzyżowanie ze Świętokrzyską

      • 2 1

  • Kierowca proszący o godne warunki pracy (5)

    Ta jasne miało by to sens jak dodali by jeden autobus. Oczywiście dodanie czasu wyrównawczego jest dobre ale cięcia rozkładu to błąd zawsze kombinują i wychodzi gorzej.
    A tak więcej ludzi będzie zbierać się na jeden przejazd i jak śledzie oraz większe opóźnienia będą z powodu wymiany pasażerów.
    Ale decydują osoby co nie korzystają z komunikacji miejskiej

    • 61 1

    • Zatrudnij się jako kierowca (4)

      to wtedy miałby kto poprowadzić ten dodatkowy autobus.

      • 0 17

      • A czy to jest mój problem jako pasażera? Czy to ja świadczę usługi przewozowe? (3)

        Może mniej bzdurnych projektów typu fala i elektryki, to znalazłyby się fundusze na zatrudnienie nowych kierowców/podwyżki dla obecnych. Przypomnij - jaka jest różnica w koszcie zakupu jednego autobusu elektrycznego w porównaniu do spalinowego?

        • 17 1

        • Myślę, że pieniądze by się znalazły gdyby

          Przede wszystkim nie było darmowych biletów a tylko ze zniżkami. Tylko miasto, które na to stać powinno robić komunikację darmową, a patrząc po ostatnich decyzjach, miasta Gdańsk na darmową komunikację nawet w części nie stać

          • 3 1

        • Zatrudnij się jako prezydent miasta (1)

          I nie rób projektów typu elektryki i fala

          • 2 2

          • Chętnie, ale i tak byście na mnie nie zagłosowali,

            bo jestem bezpartyjny i nie popieram ani pis ani po, a przecież gdańszczanie i tak nie zagłosują na nikogo innego kto nie ma w rodowodzie styropianowców.

            • 5 0

  • Smutne, od lat jeżdżę komunikacją mimo posiadania auta (8)

    I widzę w ciągu ostatnich lat jak komunikacja miejska w Gdańsku się stacza i idzie w bardzo kiepskim kierunku jako całość. Rozumiem tłumaczenia, ale rzeczywistość wygląda tak, że szybko się ludzie zniechęcą. Zwłaszcza takie osoby jak ja, które widzą marnotrawienie istoty komunikacji miejskiej nie dbając o jej jakość i dostępność. Auto służy mi głównie na zrobienie wyjątkowo dużych zakupów, wyjazdy w miejsca wypoczynkowe bez dojazdu lub gdy trzeba załatwić kilka spraw jednocześnie w różnych częściach miasta, ale jak tak dalej pójdzie to za rok lub dwa trzeba będzie rozważyć jazdę autem do pracy jak wielu mieszkańców...

    • 34 3

    • (1)

      Jakoś ja akurat widzę to odwrotnie

      • 2 11

      • W sensie, że komunikacja miejska idzie w dobrym kierunku?

        W niektórych dzielnicach się polepszyła być może, ale całościowo jest gorzej

        • 10 1

    • Rozważ też stanie w coraz większych korkach. (5)

      • 8 3

      • Lepsze to niż stanie i czekanie na przystanku i późniejsze tłoczenie się jak sardynka w puszce, (4)

        "bo obcinamy kursy dla dobra pasażerów"

        • 13 0

        • Akurat już teraz tak jest i da się jeździć (3)

          Problem tkwi w tym, że przede wszystkim nie nadąża ona nad obecnymi potrzebami i widać to z roku na rok

          • 4 2

          • Zgoda (2)

            ale zauważ też, że jednocześnie robi się w tym mieście wszystko, żeby utrudnić korzystanie z prywatnego transportu. To jest nic innego jak dążenie do permanentnego zakorkowania miasta i uniemożliwienie ludziom poruszania się...

            • 7 4

            • (1)

              Oczywiście - bo kilku lewackich pomyleńców wymyśliło sobie 15 minutowe getta. Ty nie masz się przemieszczać, tylko siedzieć na zadzie i płacić podatki. Taką mają koncepcję.

              • 9 4

              • Niestety ale tak będzie wyglądał niedługo ten 'wolny świat' jeżeli te tryple na górze będą widzieli, że narody są bierne

                a tu nawet nie chodzi o to, że jesteśmy bierni ale o to, że jest coraz większy reżim i zamordyzm na nas i ludziom to nie przeszkadza. W Polsce w latach 70, 80 takie numery by nie przeszły

                • 6 3

  • (5)

    Nie dziwię się. Szczególnie w trakcie sezonu można powiedzieć, że linia 148 to chyba najbardziej ekstremalna jazda autobusowa w Gdańsku:) Wywijasy po dziurawych drogach księżycowych w Brzeźnie, przeciskanie się w korku od Czarnego Dworu do Obrońców. Potem w kolejnym korku w trakcie drogi powrotnej, ciągnącym się od Ergo Areny do Pomorskiej, kolejno następny korek zaczynający się już na Obrońców, konczywszy mozolnym przejazdem przez gardziel Dąbrowszczaków/Obrońców, żeby potem mozolić się w korku do skrzyżowania Czarny Dwór/Jana Pawła... Przy takim układzie rzeczy nie raz opłaca się przejść z Przymorza do Brzeźna na piechotę:) Szybkim marszem wychodzi prawie tak samo, jeśli chodzi o czas gdy mowa o podróży w sezonie letnim. Autobusy nawet jakby chciały być punktualne, to jest to wówczas awykonalne. Bardzo często też widać jak jeden autobus tej linii jedzie za drugim. A wiem co mówię, bo często jeździłem tamtędy do pracy, a obecnie raz na jakiś czas na lody po kijowsku, gdy wkurza mnie żona:)

    Problem będzie się pogarszać, bo obecnie miasto z uporem maniaka pozwala betonować ściśle pobliże Parku Reagana. Stopniowo tworzy się coś w rodzaju szczelnej kurtyny w postaci wysokościowców z "apartamentami" na weekendy, które de facto zawłaszcza widok na Park Reagana i morze... Wiadomo, że dojeżdżające don elity z koszulkami i skarpetami w leasingu będą tłuc się pod sam budynek autem. Przełoży się to oczywiście na pogarszające się na kolejne spaliny i większe korki. Nie zdziwię się też, jak miłośnicy demokracji będą czynić kroki pod betonowanie terenu Parku Reagana pod kolejne apartmanty, znając realia jak bezwstydna i skorumpowana jest to banda. Przy takim układzie nawet budowa nowej trasy kosztem sporej połaci parku będzie tylko remedium tymczasowym, a problem korków wroci w niedługim czasie. Kolejnym czynnikiem pogarszającym sprawę, będzie planowane betonowanie działek między Żabianka a Sopotem pod kolejne apartmanty:) Zgroza co odwalają z pasem nadmorskim...

    • 48 1

    • (3)

      a ile na tej trasie jeżdzi autobusów elektrycznych?

      • 0 4

      • (2)

        A co ma do rzeczy.

        • 2 0

        • Sporo, bo muszą mieć czas zjechać do zajezdni na ładowanie w ciągu dnia.

          Z krzyżówki Czarnego Dworu z Hallera to jakieś 3-5 minut na dojazd.

          • 1 1

        • Przejazd wiaduktem z NP w do Brzeźna jest pod górkę.?

          • 0 0

    • Ludzie obejmujący funkcje w magistracie zarabianie pieniędzy dla miasta widzą tylko w sprzedaży grutnów deweloperom

      potem jakaś kasa wpływa z podatków od ludzi którzy się wprowadzą do tych blokhausów. Przemysł zlikwidowany, produkcja przeniesiona do Chin więc kraj staje się uboższy. Same mieszkania i biura nie przynoszą bogactwa

      • 5 0

  • Ja bym ściął do 1 na dzień puścił o 5 rano i mówił 100% punkutualnosci

    A nawet z tej okazji przyznał sobie nagrodę,

    Śmiało zarządzie, co was powstrzymuje

    • 40 1

  • Po prostu według nich autobus niezapchany po dach to autobus nierentowny. (1)

    Jak zlikwidują wszystkie połączenia to będzie jeszcze bardziej opłacalnie :)
    A potem narzekają że wszyscy samochodami....

    • 118 4

    • Właśnie,dawniej jeszcze jeździliśmy jak winogrona na schodkach i było wesoło.

      • 11 2

  • Nowa Letnica (3)

    Miała być reaktywacja kolejki SKM z Gdańska Głównego prze Letnicę do Brzeżna?

    • 21 4

    • (1)

      To były bajki dewelopera słoju.

      • 10 2

      • Nowy Port

        Nie weku.To były obiecanki PiS-u. Pamiętamy.

        • 5 2

    • Gdańsk Letnica---- cieszymy się z wizji autobusów

      Najważniejsze,ze atrapy wiat przystanków autobusowych mamy od kilku lat,natomiast autobusów nie ma.

      • 10 0

  • nalezy podziekowac kierowcom samochodow (4)

    czego nie zabija to zniszcza lub sparalizuja.... gdyby nie oni komunikacja publiczna jezdzilaby co do sekundy

    • 19 19

    • :D :D (3)

      Gdyby nie ludzie z własnym środkiem transportu, to mógłbyś pomarzyć o miejscu w autobusie. Pamiętasz PRL? Bo ja schyłkowy jeszcze tak. Byłoby dokładnie tak samo - dopychanie na siłę, żeby zamknąć drzwi, albo niezatrzymywanie się na przystankach z powodu przepełnienia.

      • 6 4

      • O to dziękujemy za łaskę kierowców samochodów (2)

        Że nie musimy się gnieść w komunikacji jak w PRL, o dziękujemy

        • 8 4

        • I bardzo dobrze.

          Takie są efekty planowanego wygaszania popytu. Najpierw "korekty" rokładu, żeby mniejszej ilości ludzi pasowały połączenia, a potem "no wicie-rozumicie, z badań wychodzi, że linią X jeździ mało ludzi, jest nierentowna i ją likwidujemy".

          Brzmi znajomo?

          • 9 0

        • Dziękuj - bo to prawda. Ale to trzeba mieć w głowie rozum, a nie ideologię, żeby to zrozumieć.

          • 2 1

  • To samo zrobili z 115 (1)

    Ucięli kursy (a ta linia wiadomo, że jest często opóźniona), ale tłumaczyli to tym, że teraz jeszczą same autobusy przegubowe na tej linii...

    • 23 1

    • 20 minut spóźnienaia co dziennie

      napisałem reklamacje to mnie wyśmiali i dali jasno do zrozumienia że plebs taki jak ja to se może pomarzyć o tym aby dostał to za co zapłacił.... ztm nic nie warci złodzieje

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane