• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM tnie kursy linii 148, by... poprawić jej punktualność

Maciej Korolczuk
30 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (301)
Linia 148 kursuje między Szańcem Zachodnim w Nowym Porcie a Żabianką SKM. Od 1 grudnia podczas popołudniowego szczytu zamiast pięciu kursów na godzinę - będą cztery. Linia 148 kursuje między Szańcem Zachodnim w Nowym Porcie a Żabianką SKM. Od 1 grudnia podczas popołudniowego szczytu zamiast pięciu kursów na godzinę - będą cztery.

W piątek 1 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wprowadzi zmiany na sześciu liniach autobusowych. Cięcia rozkładów na jednej z nich (148) tłumaczy nietypowo: chce w ten sposób poprawić jej punktualność. - To absurd - komentują radni dzielnicy. - Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność? Naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery.



Decyzja o cięciu kursów, by zwiększyć punktualność linii, jest:

Zmiany na sześciu liniach autobusowych (szczegóły w ramce pod artykułem) zaczną obowiązywać od piątku 1 grudnia. Dotyczą one pasażerów na co dzień korzystających z linii autobusowych: 148, 158, 166, 189, 258 i 289.

Najważniejsze z nich dotyczą linii 289, kursującej między centrum Gdańska a osiedlem Maćkowy. Pojawią się na niej po trzy nowe kursy (dwa w porannym szczycie i jeden w popołudniowym).

Od piątku inaczej niż zwykle będą kursować też autobusy linii 258. Aby zapewnić dojazd do nowego zakładu pracy przy ul. Andruszkiewicza, nastąpi zmiana trasy w kierunku Stogów.

Rozkłady jazdy na żywo



Mniej kursów a punktualność



Jednak największe emocje budzi korekta rozkładu jazdy linii 148 z Nowego Portu na Żabiankę. I choć zmiana wydaje się drobna - z popołudniowego rozkładu wypadnie jeden z pięciu kursów - to na uwagę zasługuje argumentacja ZTM, dotycząca powodów cięć w rozkładzie jazdy.

- Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność - naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery - mówi Jarosław Sobolewski, radny dzielnicy Nowy Port. - Władze Gdańska tak mocno zachęcają do korzystania z komunikacji, prezydent Borawski regularnie wstawia zdjęcia z nowych pojazdów, tymczasem mieszkańcom Nowego Portu sukcesywnie utrudnia się i zniechęca do korzystania z komunikacji. Kilka lat temu zlikwidowana została linia 188, następnie ucięto liczne kursy linii tramwajowej nr 5, teraz sięgnięto po obleganą linię 148. Władze tak głośno mówią o mieście 15-minutowym, jednak myślę, że nie o to chodzi w tym projekcie, aby 15 minut czekać na autobus - dodaje.

ZTM tłumaczy: efekt kuli śniegowej



ZTM pytany o zależność opóźnień do liczby kursów wyjaśnia, że dłuższe postoje na końcowych przystankach zwiększają szanse na zminimalizowanie opóźnień.

- Linię 148 w dni powszednie obsługuje obecnie siedem autobusów. Po zmianach liczba ta nie zmieni się. Wydłużając postoje na pętlach przy nieznacznie zmniejszonej częstotliwości, z 12 na 15 minut zwiększamy punktualność, autobusy będą miały szansę odjechać zgodnie z rozkładem jazdy. Bo obecnie jeżeli opóźnienie jest większe niż postój na pętli, to przenosi się ono na kolejne kursy i kolejne. Następuje efekt kuli śnieżnej, a to chcemy zlikwidować - wyjaśnia powody cięć Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
Aby wyjaśnić na czym to polega w praktyce, ZTM posługuje się przykładem.

- Obecnie autobus linii 148 odjeżdża z Nowego Portu o godzinie 14:44, a następny kurs tego pojazdu z Nowego Portu jest zaplanowany na godzinę 16:08. W tym czasie autobus wykonywał dwa kursy (łącznie 70 minut jazdy) i miał dwa postoje na przystankach końcowych (w sumie 14 minut.). Po zmianach ten sam autobus odjedzie z Nowego Portu o godz. 14:41, a następny kurs z Nowego Portu rozpocznie się dopiero o godzinie 16:26. To nadal 70 minut jazdy, ale już 35 minut postojów - dodaje Szajda.
  • Najwięcej czasu autobusy linii 148 tracą w korkach na Czarnym Dworze.
  • Najwięcej czasu autobusy linii 148 tracą w korkach na Czarnym Dworze.

Autobusy nie jeżdżą wypełnione



Jak wynika z danych ZTM, linia 148 nie jest mocno obłożona. Średnio z jednego autobusu korzysta 70 pasażerów, tymczasem na trasę wypuszczane są pojazdy przegubowe mogące pomieścić 150 osób.

- W popołudniowym szczycie przewozowym a więc między 14:00 a 18:00 pomiary wykazały, że średnie napełnienie wynosi 33 osoby. To oznacza, że w autobusie przegubowym wszyscy mieli miejsca siedzące i jeszcze kilka było wolnych - tłumaczy Szajda. - Największe wypełnienie badania wykazały na przystankach: "Krasickiego", "al. Płażyńskiego", "Przymorze Wielkie". Wyniosło ono 71 osób.

Szczegółowe zmiany w rozkładach jazdy od 1 grudnia:



Linia 148
W celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień zmieniona zostanie częstotliwość kursowania w popołudniowym szczycie komunikacyjnym z co 12 na co 15 minut.

Linia 158
Kursy z pętli "Stogi":
  • o godz. 05:48 zostanie przesunięty na godz. 05:52;
  • o godz. 19:44 do al. Płażyńskiego będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 20:04 do Wrzeszcza PKP;
  • o godz. 20:14 zostanie przesunięty na godz. 20:24 i skrócony do przystanku "al. Płażyńskiego" 03.

Kurs z pętli "Wrzeszcz PKP" o godz. 11:35 będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 11:20.

Linia 166
Kursy ze Sztutowskiej:
  • o godz. 14:15 (do Muzeum II Wojny Światowej) zostanie skrócony do Wałów Piastowskich;
  • o godz. 15:45 (do Dworca Głównego) będzie wydłużony do Wałów Piastowskich.

Kurs z przystanku "Muzeum II Wojny Światowej" o godz. 15:15 będzie wykonywany od Dworca Głównego o godz. 15:23.

Linia 189
Kurs z Dworca Głównego o godz. 16:33 zostanie przyspieszony o minutę, na godz. 16:32. Kurs z przystanku "Maćkowy" 02 o godz. 17:00 zostanie opóźniony o dwie minuty i będzie o godz. 17:02.

Linia 258
Zmiana trasy w kierunku Stogów. Od przystanku "Terminal DCT" 01 autobusy pojadą ulicami: Kontenerową - Grabarczyka - Andruszkiewicza - Sucharskiego - Kontenerową - Sucharskiego - Wosia Budzysza - Stryjewskiego - Nowotną - Stogi. Na nowej trasie zatrzymają się na przystanku "Andruszkiewicza" 03 przy ul. Andruszkiewicza (w pobliżu biurowca "Koga").

Godziny odjazdów z Wrzeszcza PKP pozostaną bez zmian. Przyjazdy na Stogi będą 5 minut później w porównaniu do obecnego rozkładu jazdy.

Uruchomione zostaną dwa nowe kursy:
  • z pętli "Wrzeszcz PKP" 05 o godz. 11:20;
  • z pętli "Stogi" o godz. 20:04.

Linia 289
Dodatkowe kursy w dni nauki szkolnej.

Z Dworca Głównego:

  • o godz. 05:57 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 06:20);
  • o godz. 06:56 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 07:22;
  • o godz. 16:20 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 16:46), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.

Z przystanku "Maćkowy" 02:

  • o godz. 06:22 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 06:47);
  • o godz. 07:24 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 07:49);
  • o godz. 16:47 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 17:08), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.

W kierunku Maćków uruchomiony zostanie nowy przystanek "Zbiornik Wodny Orunia" 02 "na żądanie" przy ul. Kampinoskiej. Znajduje się przy bramie wjazdowej do obiektu o tej samej nazwie, między przystankami "Nowiny" (n/ż) 04 a "Kampinoska" 02.

Miejsca

Opinie (301) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Najlepiej wyciąć kursy w godzinach szczytu a punktualność będzie w 100%. A tak serio 148 w godzinach szczytu nie masz na punktualny przejazd.

    • 7 0

    • a SKM-ka nie poczeka....

      • 0 0

  • Synuś donka

    Mr szejda mogę zaprosić panią do komuchokacji i może wtedy będzie pani mówić prawdę kogo tam zatrudniajá

    • 3 3

  • To jest taki sposób zarządzania

    Ostatnio na Baltic Hub też zmniejszyli - liczbę okien załadunkowych pociągów. I poprawiła się terminowość ;)

    • 3 1

  • Brak słów

    Najlepszą wiedzę mają dystrybutory gejowskie oni na wszystkim się znają jak kirowców nima to oni jeżdżą a biuro też przenoszą do autobusu no i oczywiście odpowiednie szkoły pokończone do tego zawodu

    • 4 2

  • Dłuższe czekanie ma mnie zachęcić do komunikacji miejskiej? (7)

    Teraz jeśli autobus mi odjedzie sprzed nosa a kolejny będzie opóźniony 10 minut to muszę czekać 22 minuty, a po wprowadzeniu zmian będę musiał czekać 25 minut. W obie strony to prawie godzina dziennie wyjęta z życia na samo bezproduktywne czekanie na przystanku. Dlatego za bardzo szanuję swój czas żeby jeździć komunikacją miejską.

    • 34 3

    • (1)

      Dlatego jeździsz autem i 20 minut stoisz w korkach a 15 na światłach.

      • 3 4

      • Czyli w 35 minut jestem na miejscu, a jak skorzystam z autobusu to 25 minut czekania + 10 minut na dojście na przystanek. Czyli samochodem szybciej dojadę na miejsce niż autobusem ruszę w drogę. Buspasy musiałyby cofać czas żeby autobus miał wygrać.

        • 4 1

    • (4)

      warszawa, krakow, ostatnio wroclaw postanowily ze zakaza ludziom niebogatym wlasnych samochodow. jako ze prezydencina gdanska jest z tej samej koalicji prezydentow to w przyszlym roku i gdansk dolaczy do miast ktore wykluczaja mniej zamozne osoby.

      albo bedzie cie stac na nowe bmw ktore pali 12l benzyny na 100km albo nie wjedziesz swoim lupo ktore pali 4litry ale jest stare

      • 9 3

      • W Warszawie można zapomnieć, co to rozkład jazdy - idziesz na przystanek i zaraz coś będzie jechać. Dlatego w takich miastach takie zmiany mają sens. W Gdańsku nie mają, bo bez samochodu lub bliskości skm ciężko funkcjonować. A utrzymanie samochodu wcale nie jest tanie, nie każdy "niebogaty" może sobie na niego pozwolić, nie każdy musi też chcieć go mieć. Komunikacja miejska to podstawa i takie zmiany tylko pogłębiają błędne koło - jeździ mało ludzi, to tniemy kursy, a jeździ mało ludzi, bo jest mało kursów.

        • 6 4

      • Zauważ jak cicho jest o tym przed wyborami. (2)

        Z tego co pamiętam, to obowiązkowe strefy wg UE miały być tylko w miastach, które notują przekroczenia norm czystości powietrza. Robienie tych wszystkich stref tempo 30, ograniczania prędkości, czerwonych fal na skrzyżowaniach (patrz Jana Pawła), jest niczym innym, jak podkładką, przygotowaniem gruntu pod przyszłe badania, bo czymś "zieloną strefę" trzeba będzie wytłumaczyć...

        • 5 0

        • Polskie normy czystości powietrza są wielokrotnie wyższe od unijnych, inaczej cały czas byłby stan alarmu. (1)

          i piękny przykład podałeś - na Jana Pawła jest zielona fala. Wystarczy jechać nieco poniżej 50km/h.

          • 1 4

          • A jaka jest dopuszczalna prędkość na tej ulicy, czy aby nie 50?

            Zielona fala powinna być zsynchornizowana z maksymalną dopuszczalną prędkością. Inaczej przeczy to całkowicie idei. I nie. na JP2 nie ma zielonej fali. Jeżdżę tu codziennie, bo tu mieszkam i wiem coś na ten temat.

            A to czy normy są inne, to zupełnie inna kwestia. Wytyczne unijne dotyczą norm powietrza stosowanych w konkretnych krajach a nie ogólnounijnych.

            • 2 1

  • na 115 tak zrobiono

    obcięto kursy w godzinach szczytu, jest bardziej tłoczno, jest więcej ludzi w autobusie, ludzie wchodzą i wychodzą dłużej (wymiana pasażerów), i i tak już opóźniony autobus jest opóźniony bardziej. Często ponad 10 min, niekiedy ponad 15.

    • 11 1

  • Przecież 148

    jest zawsze zapchany na maxa w godzinach szczytu

    • 19 1

  • nowi mieszkańcy (2)

    Od niedawna mieszkam w Letnicy, zapewniano nas, że do komunikacji miejskiej wszędzie blisko a częstotliwość wyjątkowo wysoka...otóż nie prawda...dostać się do tramwaju nr 5, trzeba iść 15 min w błocie, częstotliwość szczególnie rano!!! bardzo średnia!!!!, 148 jest autobusem który pozwala na dojazd i przesiadkę w Brzeźnie na tramwaj nr 3 ...teraz będzie celowo usunięty, bo musimy jeździć stłoczeni"jak ziemniaki w worku", bo przecież za 117 zł miesięcznie za 1 osobę to za mało, żeby godnie przejechać na miejscu siedzącym i bez oddechy drugiego pasażera na plecach.Wcześniej usunięto autobus 188 dlaczego??? przecież oprócz zakładów pracy , szkół są jeszcze mieszkańcy N.Portu i nowych dzielnic Letnicy, a przecież jeszcze nie oddano 4 etapów nowych osiedli!!!!!!!! dlaczego tramwaj nr 3 nie może cały-czas jeździec przez N.Port, pomógłby wypełnić luki czasowe tramwaju nr 5...po co takimi decyzjami utrudnianie nam dojazd do pracy i w tle te widocznie "fałszywe" hasła typu bądź "eko" korzystaj z komunikacji miejskiej.....

    • 16 3

    • Mogli zostawić po remoncie wiaduktu tramwaj nr 3 do Nowego Portu.!

      • 5 1

    • Rozumiem argumenty

      Ale nie rozumiem kwestii obiecywania. To nie sprawdził Pan/Pani jak wygląda w rzeczywistości komunikacja tam? Każdy mieszkaniec Gdańska wie jak wyglądała tam komunikacja miejska, nie ma co liczyć na obietnice

      • 4 3

  • Zrobic 148 do pck jak bylo podczas remontu wiaduktu (7)

    Wszyscy będą zadowoleni

    • 4 9

    • Aaa, czyli najwięcej czasu 148 traci w korkach na Krasickiego, tak? (6)

      Po co wam w Brzeźnie 148, macie tramwaj. 148 puścić przez Letniewo.

      • 2 5

      • (4)

        Letnica niech walczy o nową linię autobusową dla siebie zamiast wysuwać głupie propozycje zabrania linii innym.

        • 2 1

        • To czemu chcesz zabierać ludziom z N.Portu autobus, który 'od zawsze' tu jeździł? (3)

          A ironii o zabieraniu innym linii, to byście nie wyczaili, nawet jakby kopnęła was w d.ę.

          • 2 0

          • Nowa Letnica--pociąg macie,po co Wam autobus? (2)

            Pociąg mają pod oknami. Towarowy,ale mają.Developer nie pochwalił się wcześniej?

            • 0 1

            • Nie mieszkam w letniewie, a w nowym porcie od jakichś 25lat. (1)

              SKM tutaj jeżdżącą jeszcze pamiętam.

              • 1 0

              • Nowa Letnica ma Radę Dzielnicy!

                Letnica niech powalczy o SKM z Gdańska do Brzeżna przez Letnicę.

                • 0 0

      • Letniewo niech walczy o swoje autobusy,atrapy wiat już ma. NP 148 ma już dawno,a 188 nam ukradli. 188 sobie weźcie.

        • 0 0

  • ZTMie - podpowiadam. Ten sam efekt uzyskacie dokładając jeden autobus do obsługi tej samej liczby kursów. (1)

    Dziękuję. Można się rozejść.

    • 7 1

    • Ale koszt zakupu dwóch nowych autobusów elektrycznych do obsługi tej samej liczby kursów jest za duży.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane