• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM tnie kursy linii 148, by... poprawić jej punktualność

Maciej Korolczuk
30 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (301)
Linia 148 kursuje między Szańcem Zachodnim w Nowym Porcie a Żabianką SKM. Od 1 grudnia podczas popołudniowego szczytu zamiast pięciu kursów na godzinę - będą cztery. Linia 148 kursuje między Szańcem Zachodnim w Nowym Porcie a Żabianką SKM. Od 1 grudnia podczas popołudniowego szczytu zamiast pięciu kursów na godzinę - będą cztery.

W piątek 1 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wprowadzi zmiany na sześciu liniach autobusowych. Cięcia rozkładów na jednej z nich (148) tłumaczy nietypowo: chce w ten sposób poprawić jej punktualność. - To absurd - komentują radni dzielnicy. - Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność? Naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery.



Decyzja o cięciu kursów, by zwiększyć punktualność linii, jest:

Zmiany na sześciu liniach autobusowych (szczegóły w ramce pod artykułem) zaczną obowiązywać od piątku 1 grudnia. Dotyczą one pasażerów na co dzień korzystających z linii autobusowych: 148, 158, 166, 189, 258 i 289.

Najważniejsze z nich dotyczą linii 289, kursującej między centrum Gdańska a osiedlem Maćkowy. Pojawią się na niej po trzy nowe kursy (dwa w porannym szczycie i jeden w popołudniowym).

Od piątku inaczej niż zwykle będą kursować też autobusy linii 258. Aby zapewnić dojazd do nowego zakładu pracy przy ul. Andruszkiewicza, nastąpi zmiana trasy w kierunku Stogów.

Rozkłady jazdy na żywo



Mniej kursów a punktualność



Jednak największe emocje budzi korekta rozkładu jazdy linii 148 z Nowego Portu na Żabiankę. I choć zmiana wydaje się drobna - z popołudniowego rozkładu wypadnie jeden z pięciu kursów - to na uwagę zasługuje argumentacja ZTM, dotycząca powodów cięć w rozkładzie jazdy.

- Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność - naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery - mówi Jarosław Sobolewski, radny dzielnicy Nowy Port. - Władze Gdańska tak mocno zachęcają do korzystania z komunikacji, prezydent Borawski regularnie wstawia zdjęcia z nowych pojazdów, tymczasem mieszkańcom Nowego Portu sukcesywnie utrudnia się i zniechęca do korzystania z komunikacji. Kilka lat temu zlikwidowana została linia 188, następnie ucięto liczne kursy linii tramwajowej nr 5, teraz sięgnięto po obleganą linię 148. Władze tak głośno mówią o mieście 15-minutowym, jednak myślę, że nie o to chodzi w tym projekcie, aby 15 minut czekać na autobus - dodaje.

ZTM tłumaczy: efekt kuli śniegowej



ZTM pytany o zależność opóźnień do liczby kursów wyjaśnia, że dłuższe postoje na końcowych przystankach zwiększają szanse na zminimalizowanie opóźnień.

- Linię 148 w dni powszednie obsługuje obecnie siedem autobusów. Po zmianach liczba ta nie zmieni się. Wydłużając postoje na pętlach przy nieznacznie zmniejszonej częstotliwości, z 12 na 15 minut zwiększamy punktualność, autobusy będą miały szansę odjechać zgodnie z rozkładem jazdy. Bo obecnie jeżeli opóźnienie jest większe niż postój na pętli, to przenosi się ono na kolejne kursy i kolejne. Następuje efekt kuli śnieżnej, a to chcemy zlikwidować - wyjaśnia powody cięć Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
Aby wyjaśnić na czym to polega w praktyce, ZTM posługuje się przykładem.

- Obecnie autobus linii 148 odjeżdża z Nowego Portu o godzinie 14:44, a następny kurs tego pojazdu z Nowego Portu jest zaplanowany na godzinę 16:08. W tym czasie autobus wykonywał dwa kursy (łącznie 70 minut jazdy) i miał dwa postoje na przystankach końcowych (w sumie 14 minut.). Po zmianach ten sam autobus odjedzie z Nowego Portu o godz. 14:41, a następny kurs z Nowego Portu rozpocznie się dopiero o godzinie 16:26. To nadal 70 minut jazdy, ale już 35 minut postojów - dodaje Szajda.
  • Najwięcej czasu autobusy linii 148 tracą w korkach na Czarnym Dworze.
  • Najwięcej czasu autobusy linii 148 tracą w korkach na Czarnym Dworze.

Autobusy nie jeżdżą wypełnione



Jak wynika z danych ZTM, linia 148 nie jest mocno obłożona. Średnio z jednego autobusu korzysta 70 pasażerów, tymczasem na trasę wypuszczane są pojazdy przegubowe mogące pomieścić 150 osób.

- W popołudniowym szczycie przewozowym a więc między 14:00 a 18:00 pomiary wykazały, że średnie napełnienie wynosi 33 osoby. To oznacza, że w autobusie przegubowym wszyscy mieli miejsca siedzące i jeszcze kilka było wolnych - tłumaczy Szajda. - Największe wypełnienie badania wykazały na przystankach: "Krasickiego", "al. Płażyńskiego", "Przymorze Wielkie". Wyniosło ono 71 osób.

Szczegółowe zmiany w rozkładach jazdy od 1 grudnia:



Linia 148
W celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień zmieniona zostanie częstotliwość kursowania w popołudniowym szczycie komunikacyjnym z co 12 na co 15 minut.

Linia 158
Kursy z pętli "Stogi":
  • o godz. 05:48 zostanie przesunięty na godz. 05:52;
  • o godz. 19:44 do al. Płażyńskiego będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 20:04 do Wrzeszcza PKP;
  • o godz. 20:14 zostanie przesunięty na godz. 20:24 i skrócony do przystanku "al. Płażyńskiego" 03.

Kurs z pętli "Wrzeszcz PKP" o godz. 11:35 będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 11:20.

Linia 166
Kursy ze Sztutowskiej:
  • o godz. 14:15 (do Muzeum II Wojny Światowej) zostanie skrócony do Wałów Piastowskich;
  • o godz. 15:45 (do Dworca Głównego) będzie wydłużony do Wałów Piastowskich.

Kurs z przystanku "Muzeum II Wojny Światowej" o godz. 15:15 będzie wykonywany od Dworca Głównego o godz. 15:23.

Linia 189
Kurs z Dworca Głównego o godz. 16:33 zostanie przyspieszony o minutę, na godz. 16:32. Kurs z przystanku "Maćkowy" 02 o godz. 17:00 zostanie opóźniony o dwie minuty i będzie o godz. 17:02.

Linia 258
Zmiana trasy w kierunku Stogów. Od przystanku "Terminal DCT" 01 autobusy pojadą ulicami: Kontenerową - Grabarczyka - Andruszkiewicza - Sucharskiego - Kontenerową - Sucharskiego - Wosia Budzysza - Stryjewskiego - Nowotną - Stogi. Na nowej trasie zatrzymają się na przystanku "Andruszkiewicza" 03 przy ul. Andruszkiewicza (w pobliżu biurowca "Koga").

Godziny odjazdów z Wrzeszcza PKP pozostaną bez zmian. Przyjazdy na Stogi będą 5 minut później w porównaniu do obecnego rozkładu jazdy.

Uruchomione zostaną dwa nowe kursy:
  • z pętli "Wrzeszcz PKP" 05 o godz. 11:20;
  • z pętli "Stogi" o godz. 20:04.

Linia 289
Dodatkowe kursy w dni nauki szkolnej.

Z Dworca Głównego:

  • o godz. 05:57 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 06:20);
  • o godz. 06:56 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 07:22;
  • o godz. 16:20 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 16:46), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.

Z przystanku "Maćkowy" 02:

  • o godz. 06:22 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 06:47);
  • o godz. 07:24 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 07:49);
  • o godz. 16:47 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 17:08), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.

W kierunku Maćków uruchomiony zostanie nowy przystanek "Zbiornik Wodny Orunia" 02 "na żądanie" przy ul. Kampinoskiej. Znajduje się przy bramie wjazdowej do obiektu o tej samej nazwie, między przystankami "Nowiny" (n/ż) 04 a "Kampinoska" 02.

Miejsca

Opinie (301) ponad 10 zablokowanych

  • Gdyby ilośc kursów zmniejszyc do zera

    punktualność osiagnełaby 100%

    • 11 0

  • To może dorzucić 8 autobus i wtedy też postoj wyrównawczy będzie dłuższy (17)

    A tak to tylko dobra wymówka, aby zmniejszyć częstotliwość kosztem pasażerów. Takimi sposobami to można byłoby "uzdrowić" punktualność wielu linii ;/

    • 136 7

    • to dorzuć za swoje pieniądze albo uzasadnij dlaczego 12 jest tak ważne a nie może być 15 (14)

      linia 148 nawet jeżdżąca co 15 minut to jak na gdańskie standardy luksus, to jeden z częściej kursujących autobusów, poza tym akurat na tej linii przepełnienie nie jest zbyt częste, a co najlepsze, jeżdżące co 15 minut 148 będzie w końcu jakoś dopasowane do SKM bo obecne 12 to nijak nie pasuje gdy SKM jest co 7,5, dłuższe postoje poprawią punktualność i o to chodzi, wolę mieć bus co 15 ale względnie przewidywalny niż co 12 ale nie wiedzieć kiedy

      • 10 25

      • Bo jak bilety są coraz droższe to jakość komunikacji miejskiej powinna być coraz lepsza a nie coraz gorsza

        • 17 2

      • (1)

        Proponuję wrócić do realnego świata i zobaczyć ile osób korzysta z linii 148 w godzinach szczytu. Opowieści ZTM-u o niskiej frekwencji można włożyć między bajki. Przegubowe autobusy jeżdżą na tej linii nie bez przyczyny.

        • 22 2

        • No i dalej będą jeździć przegubowe

          Nie ma co robić afery o 3 minuty.

          • 1 9

      • Nieśmiało przypominam, że od płacenia za kursowanie autobusów jest miasto.

        • 7 1

      • Niepasujący to ty jesteś do stanowiska jeżeli nie daj Boże jakieś sprawujesz. Oderwanie od rzeczywistości na miarę miejskiego urzędnika

        • 5 2

      • W Warszawie mam autobus spod osiedla do samego centrum (planowo 27 minut jazdy) rano co 5 minut, potem co 6 (5)

        W dzień co 7-8. A co 15 minut to tylko w weekendy. I nie jest to jedyny autobus do centrum, tylko drugi od pewnego miejsca jedzie inną trasą. Tak, oba przejeżdżają koło dość znanych uczelni.

        • 5 2

        • Dorośli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym dalej bez zniżki w Gdańsku!!! (4)

          Dodam,że w stolicy mamy 50% zniżki komunikacyjnej.

          • 2 4

          • Nie jest to znizka ustawowa więc kazde miasto ustala według siebie . (3)

            Wystąpić do Zus o rente i bedzie zniżka w całej Polsce a nie tylko w warszafce.

            • 4 2

            • (1)

              Właśnie,w mieście wolności i solidarności nie dać niepełnosprawnym ulg przez PO to podłość.Nie kazdy potrzebuje żebrać w ZUS-ie.

              • 2 3

              • Boże, jakiś ty szlachetny, wzruszyłeś się na pewno

                • 0 3

            • W stolicy nie muszą iść do MOPS-u czy ZUS-u, tylko w Gdańsku? Tam mają empatię dla chorych lecz pracujących?

              • 0 1

      • (1)

        za swoje czubie? Mniej rydwanow i parad rownosci wyjazdow na marsze miliona i kasa sie znajdzie

        • 8 1

        • na szczęście już czubki mają coraz mniej do powiedzenia,jeszcze 2 tygodnie?

          • 1 4

      • złotówki nie dołoży bo mu "się należy" a tak to może pomarudzić i od żony po łbie nie dostanie

        • 0 1

    • (1)

      Na Jagiellońskiej jest ruch jednokierunkowy bo trwa budowa betonowy grzmota z dobówkami. Cały ruch przeniósł się na Obrońców Wybrzeża i korki (a w konsekwencji opóźnienia autobusów) wzrosły. Miasto mógło dorzucić do dodatkowy autobus lub wyciąć kursy z rozkładu jazdy. Co wybrano to widać, ja tylko się dziwię że mieszkańcy tolerują takie zachowanie władz miasta.

      • 4 2

      • nie będą tolerować, zrzucą sie i dokupią autobus i zatrudnią kierowców i udowodnią że można. Na pewno tak

        • 0 3

  • Rozumiem argumentacje ZTM (9)

    Rozumiem argumentację ZTM. Jeżeli autobus przyjeżdża już spóźniony na końcowy i jednocześnie początkowy przystanek to musi od razu ruszyć. Ale i tak rusza na minusowym czasie. Wydaje mi się że urealnienie, wydłużenie czasu przejazdu przez Czarny Dwór będzie lepszym rozwiązaniem niż kasowanie jednego autobusu. A co do wypełnienia to polecam przejechać się tym autobusem jak uczniowie kończą lekcje z IV LO i ZSM. Będziecie mieli rzeczywisty obraz ile osób podróżuje tym połączeniem.

    • 59 6

    • Fala i odbijanie miesiecznych udowodni że autobusy jezdza puste, bo mlodziez nie odbija i nikt z/do szkoly nie jezdzi.

      • 25 4

    • Przede wszystkim słabe jest uzależnianie komunikacji miejskiej (1)

      I jej wypełnienia od osób, które za nią nie płacą w biletach

      • 8 6

      • Komunikacja nie jest po to żeby na siebie bezpośrednio zarabiać.

        To tak jak powiedzieć "nie budujmy dróg innych niż autostrady, bo tylko za nie kierowcy płacą".

        • 12 1

    • A co to ma do rzeczy?

      Z punktu widzenia pasażera chodzi o jak największą częstotliwość połączeń. Idąc tokiem rozumowania ZTM to najlepiej zrobić z tych linii PKSa przyjeżdżającego raz w ciągu dnia. Wtedy na pewno nie będą mieli problemu z minusowym czasem odjazdu z pętli, a pewnie i tak będzie spóźniony.

      • 20 3

    • (2)

      Argumentacja do kitu. Ważny jest punktualny odjazd z końcowego a przystanki pośrednie można olać ? Linia ma wiele przystanków po drodze i tam ludzie też chcą odjechać w miarę o czasie

      • 11 5

      • (1)

        Nie rozumiesz. Jeżeli autobus ma mieć odjazd o 16:00 a przyjedzie o 16:05 na przystanek końcowy/początkowy to startuje już na -(minus)5 minut. Jeżeli będzie dłuższa przerwa miedzy przyjazdem i odjazdem to nawet jak będzie spóźniony na końcowym przystanku to ruszy o czasie. Z tym że lepiej było by urealnić czas przejazdu miedzy przystankami. Wg rozkładu 148 ma taki sam czas przejazdu bez względu na porę dnia czy dzień tygodnia. A wiadomo że w niedziele rano jest mniejszy ruch niż w piątkowe popołudnie.

        • 4 1

        • urealnienie by wymagało wysłania przynajmniej jednego lub dwóch autobusow na szczyt na te linie

          • 4 0

    • Kolejny wazeliniarz bezrozumny

      • 1 1

    • wiesz jak to się robi?Wypuszcza się tzw dodatki szczytowe czyli dodatkowe wozy na linię dzięki takim dodatkom linia R np ma na Kaczych Bukach po 30-40 minut postoju to pozwala skomasować opóźnienia chociaż w największe korki jak remontowali Karwiny spóźnienia się liczyło w godzinach więc tu nic nie pomogły żadne sztuczki ale w normalny dzień to pomaga

      • 2 1

  • Nie ciąć kursów (1)

    Tylko robić buspasy !
    Przyspieszy to autobusy!
    No ale w Gdańsku - najbardziej przyjaznym mieście kierowcom w Polsce -takim rozwiązaniom mówi się Nie
    W Gdańsku jest ponad 1000 km dróg a tylko chyba z 7 km buspasow ...

    • 9 8

    • Dobuduj sobie do istniejących dróg. Nikt ci nie broni.

      • 5 2

  • I cyk jeden autobus z linii wypadł

    • 10 1

  • Jakie to dulkiewiczowskie.

    Typowe, ale nadal irytujące.

    • 13 1

  • Wszystko wyjaśnione a oni swoje

    Widać w komentarzach jaka jest świadomość społeczna na temat funkcjonowania komunikacji miejskiej. W artykule wszystko wyjaśnione, czytajcie ze zrozumieniem. Zmniejszenie częstotliwości może oczywiście poprawić punktualność. Mieszkańcy jednak oczekiwaliby dołożenia kolejnego pojazdu na trasę. ZTM jest mądrzejszy, bo za mało pasażerów korzysta więc nie opłaca się zachęcać do przesiadki na autobus tj. pozostawić częstotliwość 12 minutową, rozszerzając rozkład tak, aby na odcinku z korkiem czas przejazdu był adekwatny i dodając wóz na trasę.

    • 4 13

  • Podziękujemy na wiosennych wyborach (3)

    • 14 0

    • Marzenie ściętej głowy.

      I tak lokalne idywidua wybiorą tę samą bandę ponownie.

      • 9 0

    • I tak wygrają "bo to nie PiS" (1)

      • 10 0

      • Wygrają, bo konkurencja jest żałosna.

        Zagłosujesz na kogoś, kto bez zająknięcia prezentuje Ci tramwaj jadący z prędkością 1200km/h?

        • 1 7

  • Jakie władze takie metody

    Mniej autobusów większy w nich ścisk, czyli brak jakiegokolwiek spojrzenia na komfort pasażerów.
    Aktualnie rządzących do wymiany!

    • 12 1

  • I zrobili ze 258 kolejna linie turystyczna.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane