Za darmo przeszkolą rowerzystów
Przedstawiciele jednej z gdyńskich szkół jazdy proponują darmowe szkolenia dla rowerzystów. To efekt kolejnej spornej sytuacji, która miała miejsce na przejeździe rowerowym.
O sporach na trójmiejskich drogach regularnie piszą nasi czytelnicy w Raporcie. Dostajemy też mnóstwo filmów z niebezpiecznymi sytuacjami, których sprawcami są zarówno kierowcy, jak i rowerzyści oraz piesi.
Ostatni nadesłany film wzbudził jednak wyjątkowo dużo emocji. Na filmie widać jak samochód nauki jazdy zatrzymuje się na przejeździe rowerowym, by włączyć się do ruchu z ul. Komierowskiego na ul. Morską. Na tym skrzyżowaniu kłopoty mają nawet kierowcy z dużym doświadczeniem. Widoczność zasłaniają zaparkowane wzdłuż jezdni pojazdy, a kierowcy często myślą, że nie mogą skorzystać z pasa wjazdowego na przystanek (to nie jest buspas). Dlatego część z nich zatrzymuje się na przejeździe rowerowym, by upewnić się czy mogą wjechać na ul. Morską. Zdarza się, że w ten sposób utrudniają przejazd rowerzystom. Tak też było tym razem, a na filmie publikowanym powyżej widzimy rowerzystę, który ma pretensje do kierowcy (a raczej instruktora).
Konstrukcja skrzyżowania wymusza zatrzymanie na przejeździe
Po publikacji filmu, który obejrzało już ponad 72 tys. osób i zamieszczono pod nim ponad 400 komentarzy (ponad 20 musieliśmy zablokować), skontaktowali się z nami przedstawiciele Ośrodka Szkolenia Kierowców Elka School w Gdyni, którzy tłumaczą, że zachowanie kursanta i instruktora było prawidłowe.
- Pojazd nauki jazdy, zbliżając się do przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów, poruszał się z adekwatną do warunków prędkością, zachowując szczególną ostrożność. W chwili gdy dojeżdżał do przejścia, nie znajdował się na nim żaden pieszy ani rowerzysta. Warto zauważyć, że linia P11 - wyznaczająca drogę dla rowerów - bezpośrednio koreluje z prawym pasem ruchu ul. Morskiej i aby można było bezkolizyjnie wjechać na drogę z pierwszeństwem, trzeba zatrzymać pojazd na przejeździe dla rowerzystów - taka jest konstrukcja skrzyżowania - podkreśla Radosław Surała z Elka School.
Wylicza także błędy, jakie popełnił rowerzysta:
- wjechał na skrzyżowanie, mimo, że widział, że nie będzie mógł go zgodnie z przepisami opuścić,
- przejechał po przejściu dla pieszych i chodniku,
- nie zasygnalizował manewru omijania,
- uderzył ręką w samochód nauki jazdy.
Rowerzyści bywają zagrożeniem także dla siebie
Zapisz się na bezpłatne szkolenie
Na podstawie tej sytuacji, a także codziennych obserwacji, instruktorzy zdecydowali więc, że chętnie przeprowadzą darmowe szkolenia dla gdyńskich rowerzystów. Zwłaszcza, że przepisy w Polsce nie wymagają od dorosłych rowerzystów posiadania prawa jazdy. To do takich osób, a także tych, które chcą przypomnieć sobie przepisy ruchu drogowego oraz poznać wprowadzone w ostatnich latach nowości, skierowane jest szkolenie.
- Dążymy do tego, by na drogach było bezpiecznie, a piesi i kierowcy - niezależnie od tego czy jadą samochodem, rowerem czy motocyklem - wzajemnie pomagali sobie na drodze. Jazda zgodnie z przepisami na pewno pomoże w budowaniu wzajemnego zaufania i szacunku - podkreśla Radosław Surała z Elka School.
Chętni mogą zgłaszać się do Elka School (ul. Świętojańska 38/10, Gdynia) lub pod numerem telefonu 58 621 15 15.
Miejsca
-
Elka School Gdynia Gdynia, Świętojańska 38
Opinie (534) ponad 20 zablokowanych
-
2019-09-18 09:07
Opinia wyróżniona
Z ankiety wynika, że przepisy łamią głównie rowerzysci (38)
Tymczasem ja, jako jeżdżący codziennie kierowca widzę, że praktycznie każdy samochód przekracza w mieście prędkość. Nieważne gdzie, strefa 30, 50, 70 na grunwaldzkiej, zawsze te 20-30 km szybciej. Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych. Na co drugim czerwonym widzę że ktoś przejeżdża. Rowerzyści oczywiście nie są bez winy, ale skutki ich niesubordynacji są przynajmniej mniej dotkliwe. Ale widzę, że w naszym społeczeństwie widzi się najbardziej cudze przewinienia.
- 260 66
-
2019-09-19 11:04
A teraz policz ile samochodów dziennie mijasz a ile rowerów i zastanów się nad czymś takim jak statystyka.
- 1 2
-
2019-09-18 23:57
widzisz ile warte są te ankiety
- 2 0
-
2019-09-18 13:22
Święta prawda!
Jestem kierowcą i rowerzystą. Obie grupy nagminnie łamią przepisy. Jednak tak jak napisałeś: znacznie poważniejsze skutki takiego postępowania rodzą działania kierowców. Jednak co by nie mówić to rowery nie osiągają takich prędkości, ważą kilkaset razy mniej, zajmują znacznie mniej przestrzeni. No i dysproporcja w ew. skutkach zderzenia się tych dwóch pojazdów jest kolosalna.
- 10 1
-
2019-09-18 11:55
Prędkość nie jedyny przepis prawny. (5)
Rowerzyści łamią go nagminnie, gdy poruszają się po chodnikach. Poza tym tylko nieliczni kierowcy przejezdżają skrzyżowanie na "późnym" pomarańczowym, podczas gdy duża grupa rowerzystów nawet nie zwalnia wjeżdżając na czerwonym świetle na jezdnię lub przejście dla pieszych, nagminnie przejeżdżają po pasach zamiast prowadzić rower, nie ustępują
Rowerzyści łamią go nagminnie, gdy poruszają się po chodnikach. Poza tym tylko nieliczni kierowcy przejezdżają skrzyżowanie na "późnym" pomarańczowym, podczas gdy duża grupa rowerzystów nawet nie zwalnia wjeżdżając na czerwonym świetle na jezdnię lub przejście dla pieszych, nagminnie przejeżdżają po pasach zamiast prowadzić rower, nie ustępują pierwszenstwa pieszym, chcącym przejść przez ddr. Żadna grupa uzytkowników nie jest bez winy, ale rowerzysci się tu wyróżniają na tle innych użytkowników zdecydowanie negatywnie..
- 15 11
-
2019-09-19 00:03
Tylko nieliczni, duża grupa - rozumiem, że sam te statystyki wyliczyłeś
- 1 0
-
2019-09-18 13:29
A jakie ograniczenie obowiązuje rowerzystę w miejscu zaprezentowanym na filmie?
Ok. 2x większe, niż jego faktyczna prędkość. Trzeba być teoretykiem dróg, aby powoływać się na casus zmotoryzowanego i świateł. Od jakiegoś roku spotkałem dokładnie 2 sytuacje, w których kierowca zatrzymałby się na strzałce warunkowej (bez zatrzymania to przejazd na czerwonym). Dlaczego pamiętam dokładną liczbę? Bo w obu przypadkach (raz wylot z Wielkopolskiej, drugi raz wjazd na Różową) skończyło się to zaparkowaniem jadącego za poprawnie poruszającym się kierowcą w bagażniku.
- 11 1
-
2019-09-18 12:25
(2)
rowerzysta po wydzielonej infrastrukturze ma prawo jechać z prędkością określoną na jezdni. Pieszy tak samo jest zobowiązany do zachowania bezpieczeństwa i niewłażenia pod koła.
- 4 6
-
2019-09-18 21:24
(1)
Nie. Generalna zasada jest taka, że jedziemy z prędkością bezpieczną. Poruszając się z dużą prędkością tam gdzie są piesi, narażasz ich na niebezpieczeństwo, a zatem nie masz prawa tak jechać.
- 4 3
-
2019-09-18 22:20
Czy samochody na ulicy przy chodniku jadą 10 na godzinę?
- 5 1
-
2019-09-18 11:49
(3)
Roweżyści też nagminnie łąmią przepisy - typowe zachowanie roweżysty - przejeżdzanie po przejściach dla pieszych - bo po co zsiąść z roweru i zgodie z przepisami go przeprowadzić, jak mogę potrącić pieszych, albo co gorsza władować się pod samochód Bogu ducha winnemu kierowcy...
- 15 15
-
2019-09-18 15:32
Czy kierowcy też będą wysiadać z samochodu i je przepychać przez przejście dla pieszych?
No bo robią dokładnie to samo
- 8 5
-
2019-09-18 12:21
Tu musisz mieć pretensje do kierowców, którzy wypchnęli rowerzystów na chodniki. To właśnie ci, co ze strachu jadą chodnikiem - przejeżdżają często przez przejścia.
Z mojego punktu widzenia kuriozalne chamstwo kierowców polega na tym, że pomimo niezgodnego z przepisami zachowania rowerzystów ustępujących im drogi wskutek niestosowania sięTu musisz mieć pretensje do kierowców, którzy wypchnęli rowerzystów na chodniki. To właśnie ci, co ze strachu jadą chodnikiem - przejeżdżają często przez przejścia.
Z mojego punktu widzenia kuriozalne chamstwo kierowców polega na tym, że pomimo niezgodnego z przepisami zachowania rowerzystów ustępujących im drogi wskutek niestosowania się kierowców do obowiązkowej odległości wyprzedzania itd. ci bezczelnie dopominają się jeszcze zachowania przepisów na przejściu!!!
Tyle, że tu nie chodzi o przepisy, a o zwykłą bezczelność i okazję do poniżenia innego człowieka, udowodnienie przewagi nad ludźmi mającymi obawę przed psychopatami jakich jest u nas pełno.
Chodzi o to, że jak już zepchnąłeś kogoś na chodnik, to jeszcze żądasz, by przed tobą się poniżył całkowicie, prawda?
Wtedy będziesz miał spazmy i skichasz się w swoje luźne gacie za kierownicą szeryfie z koziej d.- 19 8
-
2019-09-18 12:16
Wiesz, co właśnie napisałeś/aś? Że ewentualne potrącenie pieszego, któremu faktycznie można zrobić rowerem krzywdę, jest mniejszym złem niż władowanie się pod samochód, gdzie co najwyżej można uszkodzić samochód. Ale to kierowca, który w tych wszystkich możliwych sytuacjach pozostałby jedyną nieposzkodowaną osobą, jest "Bogu ducha winny". Przy
Wiesz, co właśnie napisałeś/aś? Że ewentualne potrącenie pieszego, któremu faktycznie można zrobić rowerem krzywdę, jest mniejszym złem niż władowanie się pod samochód, gdzie co najwyżej można uszkodzić samochód. Ale to kierowca, który w tych wszystkich możliwych sytuacjach pozostałby jedyną nieposzkodowaną osobą, jest "Bogu ducha winny". Przy takim rozumieniu priorytetów nie dziwię się, że wyniki ankiety są tak absudalne. PS Zsiadanie z roweru co kawałek, zwłaszcza przy braku ciągłości DDR oraz przy jakichkolwiek kłopotach z wsiadaniem/zsiadaniem, dla niektórych jest piekielnie trudne (zobacz, ilu emerytów jeździ rowerami i w jakim tempie - zbliżonym do tempa zdrowego pieszego - wjeżdżają na pasy).
- 13 8
-
2019-09-18 09:50
No skoro tak ich uczą jak pan instruktor z artykułu to czego się spodziewać?? (17)
"... aby można było bezkolizyjnie wjechać na drogę z pierwszeństwem, trzeba zatrzymać pojazd na przejeździe dla rowerzystów - taka jest konstrukcja skrzyżowania - podkreśla Radosław Surała z Elka School."
Temu Panu widocznie nawet w głowie się nie mieści, że droga dla rowerów i pieszych jest również częścią drogi i na przejazd rowerowy"... aby można było bezkolizyjnie wjechać na drogę z pierwszeństwem, trzeba zatrzymać pojazd na przejeździe dla rowerzystów - taka jest konstrukcja skrzyżowania - podkreśla Radosław Surała z Elka School."
Temu Panu widocznie nawet w głowie się nie mieści, że droga dla rowerów i pieszych jest również częścią drogi i na przejazd rowerowy nie wolno wjeżdżać jeżeli zmusiłoby to nadjeżdżającego rowerzystę (cytuję prosto z ustawy) "do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości".
Ewidentnie kierowca miał rowerzystę w polu widzenia a mimo to wjechał na przejazd na którym powinien był ustąpić pierwszeństwa czyli znowu za ustawą "powstrzymać się od ruchu".
Pan instruktor najwidoczniej jest święcie przekonany że samochodom jezdnia po prostu się należy ;)
Należy tępić mit że pierwszeństwo to się ma dopiero gdy się fizycznie jest na przejściu lub przejeździe. Tak samo wjeżdżając na skrzyżowanie z drogi podporządkowanej należy ustąpić pierwszeństwa nie tylko samochodom, które już na nim są tylko a nawet zwłaszcza samochodom, które na nie wjeżdżają, a które mogłyby zostać zmuszone cyt. "do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości".
Ze zrozumieniem tego prawa kierowcy problemu nie mają to i z prawem na przejazdach nie powinni.
Więc niech się pan instruktor pierwszy doszkoli, najlepiej też niech pojeździ na rowerze drogami z pierwszeństwem zanim zacznie pouczać rowerzystów...- 43 24
-
2019-09-18 14:10
(2)
To co napisałeś nie jest zgodne z prawdą - przynajmniej wg egzaminatorów oraz w interpretacji policji.
- 3 0
-
2019-09-18 18:29
Optyka Policji szybko uległaby zmianie gdyby przynajmniej raz w miesiącu patrol odbywał się na rowerze zamiast w radiowozie. (1)
- 12 2
-
2019-09-18 19:26
zrobiłoby im to na kondycję
- 6 0
-
2019-09-18 14:04
Już kiedyś podobny problem był opisany. (4)
Wg egzaminatorów i policji w podobnym przypadku rowerzysta powinien zwolnić/zatrzyma ć się aby umożliwić kierowcy pojazdu blokującemu przejazd bezpieczne opuszczenie przejazdu.
https://rozrywka.trojmiasto.pl/Kto-zawinil-na-skrzyzowaniu-we-Wrzeszczu-n97816.html?strona=13&vop=w- 11 4
-
2019-09-18 14:33
A gdzie wyczytałeś, że rowerzysta miał się zatrzymać? (3)
Ja tam widzę, że policja nie stwierdziła, kto jest winny i sprawa poszła do sądu.
- 5 6
-
2019-09-18 15:10
(2)
Najpierw przeczytaj stwierdzenia egzaminatora a później wypowiedź policjanta:
"- Gdy kierujący samochodem widzi wjeżdżającego lub już jadącego przez przejazd rowerzystę powinien umożliwić mu pokonanie jezdni. Ale działa to też w drugą stronę. Gdy rowerzysta zauważy samochód przejeżdżający przez przejazd dla rowerów, nie powinien mu utrudniaćNajpierw przeczytaj stwierdzenia egzaminatora a później wypowiedź policjanta:
"- Gdy kierujący samochodem widzi wjeżdżającego lub już jadącego przez przejazd rowerzystę powinien umożliwić mu pokonanie jezdni. Ale działa to też w drugą stronę. Gdy rowerzysta zauważy samochód przejeżdżający przez przejazd dla rowerów, nie powinien mu utrudniać opuszczenia przejazdu - mówi mł. asp. Tomasz Latusek z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku."
Policja nie stwierdziła winnego gdyż nie ma ogólnego obrazu sytuacji z nagrania - w obecnej sprawie jest nagranie rowerzysty gdzie wyraźnie widać jak dużo czasu ma rowerzysta na reakcję (czyt. zmniejszenie prędkości/zatrzymanie się do czasu gdy pojazd opuści przejazd).
Stwierdzenia zarówno egzaminatora jak i policjanta wyraźnie opisują, że manewr taki jak Lki na powyższym nagraniu jest dozwolony.- 7 1
-
2019-09-18 17:08
Nawet przyznając rację rowerzyście twierdzisz że nie ma racji. (1)
Otóż jeżeli mówisz, że rowerzysta miał dość czasu aby zmniejszyć prędkość lub nawet się zatrzymać w sytuacji gdy jeszcze na 20 metrów przed skrzyżowaniem samochód nie zagradzał przejazdu tzn. że dałeś mu 20 metrów na całkowite zatrzymanie się z prędkości około 25km/h na:
- ocenę sytuacji i podjęcie decyzji
- wykonanie hamowania
Otóż jeżeli mówisz, że rowerzysta miał dość czasu aby zmniejszyć prędkość lub nawet się zatrzymać w sytuacji gdy jeszcze na 20 metrów przed skrzyżowaniem samochód nie zagradzał przejazdu tzn. że dałeś mu 20 metrów na całkowite zatrzymanie się z prędkości około 25km/h na:
- ocenę sytuacji i podjęcie decyzji
- wykonanie hamowania
Jedno z drugim zajęłoby minimum 10 metrów, a raczej dłużej bo faza podejmowania decyzji przy tak niezdecydowanym zachowaniu ELki trwałaby dłużej niż jedną sekundę.
Jeżeli hamowanie do zera na większości dostępnego dystansu nie jest istotną zmianą prędkości (wypełniająca ustawową definicję ustąpienia pierwszeństwa) to nie wiem co nią jest....- 5 3
-
2019-09-18 19:25
bo wszystkie te poglądy wpisują się w ogólną teorię o łatwiejszej jeździe rowerem niż samochodem.
- 0 1
-
2019-09-18 13:19
(2)
L-ka wjechała na skrzyżowanie, ale roweżysta był na tyle daleko, że na spokojnie mógłby zachamować. Nawet jeśli Twoim zdaniem był to jej błąd, to nie trzeba się od razu zachowywać jak buc, jeszcze przyspieszać żeby pokazać, że to ja mam rację i walić komuś pięścią po samochodzie, chociaż to już bardziej kwestia kultury niż książkowej zjamomości przepisów...
- 19 11
-
2019-09-18 14:31
Zrób to samo, wjeżdżając na drogę.
Ciekawe, jaka będzie reakcja nadjeżdżającego kierowcy, który mógł spokojnie zahamować...
- 10 4
-
2019-09-18 13:23
Ano znajomość książek to by Ci się przydała
2 ortografy już w pierwszym zdaniu...
- 9 7
-
2019-09-18 10:10
Dodam jeszcze bezczelność w wytykaniu rowerzyście niby błędów: (5)
"Wylicza także błędy, jakie popełnił rowerzysta:
wjechał na skrzyżowanie, mimo, że widział, że nie będzie mógł go zgodnie z przepisami opuścić,
przejechał po przejściu dla pieszych i chodniku,
nie zasygnalizował manewru omijania,
uderzył ręką w samochód nauki jazdy."
Pierwszy najbardziej bezczelny bo to"Wylicza także błędy, jakie popełnił rowerzysta:
wjechał na skrzyżowanie, mimo, że widział, że nie będzie mógł go zgodnie z przepisami opuścić,
przejechał po przejściu dla pieszych i chodniku,
nie zasygnalizował manewru omijania,
uderzył ręką w samochód nauki jazdy."
Pierwszy najbardziej bezczelny bo to właśnie samochód nauki jazdy wjechał na przejazd nieustępując pierwszeństwa bez możliwości jego opuszczenia.
Przejechanie na pasach było już wymuszonym zachowaniem zmierzającym do uniknięcia kolizji (w pierwszej chwili rowerzysta sądził że będzie mógł przejechać przed samochodem), co tym bardziej wymagało pełnego panowania nad rowerem wobec czego oczekiwanie sygnalizowania w takiej sytuacji jest kolejną bezczelnością.
No i na koniec uderzenie ręką w blachę czyli argument z gatunku zbliżonego do "obrazy uczuć religijnych". No jak on mógł dotknąć ten boski pojazd!
Na miejscu instruktora paliłbym się ze wstydu...- 41 24
-
2019-09-18 13:01
ale żeś się wypróżnił
- 4 7
-
2019-09-18 11:49
Połowa tych "instruktorów" ma takie samo pojęcie, jak połowa kierowców.
Nikt, kto nie jeździ rowerem nie rozważa przepisów od strony uprawnień rowerzysty na drodze, bo to nie jest w jego interesie. Tak samo nie jest w jego interesie rozróżniać między ddr, a ddrip, a już w kierunku jazdy lub zgodnie z zamiarem skrętu przez rowerzystę, to przecież nie wiadomo o co chodzi.- 10 6
-
2019-09-18 11:47
PoRD (2)
Pierwszeństwo masz znajdując się już na skrzyżowaniu, nie 50m od niego o_O
- 22 20
-
2019-09-18 11:52
Pierwszeństo masz jadąc droga z pierwszeństwem (tak jak ten rowerzysta) (1)
- 21 12
-
2019-09-18 12:58
Dla uściślenia w tym miejscu pierwszeństwo wynika również z obecności przejazdu dla rowerzystów
- 15 4
-
2019-09-18 09:19
(6)
Zgadzam się. Zaczynając od szkoły jazdy Elka, z premedytacją parkującą swoje auta na skrzyżowaniu lub niezgodnie z prawem na chodniku pod sklepem. Ich propozycja szkoleń dla rowerzystów brzmi szlachetnie, ale w kontekście powyższego jest po prostu bezczelna.
- 41 12
-
2019-09-18 09:37
Bum (5)
Gdyby zamiast rowerzysty jechał tir...
- 17 14
-
2019-09-18 20:08
A gdyby (1)
zamiast L-ki jechał TIR ???
- 3 4
-
2019-09-18 21:07
o dziwo kierowcy ciężarówek potrafią się zatrzymać tak, żeby rower puścić
- 6 1
-
2019-09-18 10:52
(2)
Po drodze rowerowej ?
- 15 1
-
2019-09-18 12:34
a to madka+ brajanka - musiała do szkoły podwieźć
- 1 6
-
2019-09-18 12:27
No i dlatego, że to rowerowa, to można bezkarnie wymuszać.
- 14 8
-
2019-09-18 08:15
Opinia wyróżniona
Równowaga (11)
Nie jestem zdania aby antagonizować rowerzystów, pieszych czy kierowców (nazywanych czasem pogardliwie (blacharze, smrodziarze). Sam należę do każdej z tych grup i staram się tak zachowywać aby minimalizować ryzyko i chcę rozumieć innych uczestników ruchu. Niestety z żalem zauważam, że niektórzy rowerzyści są aroganccy, nie puszczają pieszych
Nie jestem zdania aby antagonizować rowerzystów, pieszych czy kierowców (nazywanych czasem pogardliwie (blacharze, smrodziarze). Sam należę do każdej z tych grup i staram się tak zachowywać aby minimalizować ryzyko i chcę rozumieć innych uczestników ruchu. Niestety z żalem zauważam, że niektórzy rowerzyści są aroganccy, nie puszczają pieszych (skrzyżowania Grunwaldzkiej i Chopina oraz Al. Wojska Polskiego czy na ścieżce Sopot - Brzeźno), walą pięściami w auta. Osobiście za najgorszych uważam tych w obcisłych sportowych ubraniach, oni nawet nie mają dzwonków w rowerze (aerodynamika...) - czasem na Pętli Reja widzę ich ryzykowne zachowania względem pieszych. Starajmy się być lepsi dla innych.
- 156 22
-
2019-09-18 13:05
należysz tylko do jednej z tych grup?
wszyscy są pieszymi, niektórzy z nich również kierowcami, inni piesi bywają rowerzystami, a jeszcze innym pieszym zdarza się być rowerzystą, kierowcą, a czasami nawet prowadzić pojazd szynowy. to nie jest kwestia należenia to tej czy innej grupy, tylko zwykłej przyzwoitości. rowerzysta przejeżdzający na czerwonym świetle jest dokładnie takim samym
wszyscy są pieszymi, niektórzy z nich również kierowcami, inni piesi bywają rowerzystami, a jeszcze innym pieszym zdarza się być rowerzystą, kierowcą, a czasami nawet prowadzić pojazd szynowy. to nie jest kwestia należenia to tej czy innej grupy, tylko zwykłej przyzwoitości. rowerzysta przejeżdzający na czerwonym świetle jest dokładnie takim samym burakiem jak kierowca przejeżdżający na czerwonym i żadne gadanie o mniejszym czy większym niebezpieczeństwie tego nie zmieni. w cywilizowanej części europy, np. w holandii czy szwecji gdzie ruch rowerowy jest bardzo duży, wypadków i niebezpiecznych zdarzeń jest bardzo mało, bo ludzie tam zachowują się jak ludzie
- 1 1
-
2019-09-18 11:51
(5)
Przejście dla pieszych przez drogę rowerową na Mickiewicza w Gdańsku - przed przejściem wielki napis ustąp pieszym, ale roweżyści chyba nie umieją czytać, bo ile razy mnie tam prawie potrącono to nie zliczę.
- 11 7
-
2019-09-18 14:13
akurat jestem za puszczaniem rowerzystow na przejsciach (1)
jesli nie ma duzego ruchu pieszego, mnie kilka sekund nie zbawi, a z rozpedzeniem roweru od nowa jest troche roboty
- 3 5
-
2019-09-18 15:02
ale to jest jedyna obrona przed korzystaniem z chodników :-) Ja osobiście jestem za całkowitym dopuszczeniem jazdy rowerem po chodniku. Rowerzyści tak samo jak na ddrip mają ustępować miejsca pieszym. Korzystanie nie jest obowiązkowe i zgodnie ze swoją wolą mogą jechać jezdnią, to o co więc chodzi, że nie ma znaku? Urzędnicy stworzyli problem, która wyłącznie uzasadnia ich sens istnienia.
- 1 1
-
2019-09-18 12:16
(1)
ale co ten napis ma do przepisów?Ten napis to wyrzyg jakiegoś i**oty który chyba nie wie że w Polsce pierwszeństwo ma pieszy na pasach a nie pchający się na chama pod betoniarkę ważącą 40 ton kiedy ta jest 1m od przejścia to samo się tyczy przejść przez ścieżkę rower to pojazd mający pewną prędkość i w odróżnieniu od pieszego nie jest w stanie w miejscu się zatrzymać
- 6 8
-
2019-09-18 12:39
Ale tu nie ma przepisów, bo albo jest to ddrip i wtedy pieszy ma ustępować "miejsca" zgodnie z art.33 lub jest to droga rowerowa obok drogi dla pieszych, taka konstrukcja nie istnieje w rozumieniu drogi rowerowej art2 pkt 5.
Mister stworzył rozporządzeniem konstrukcję, której w ustawie nie ma lub jeżeli jest, to jest to droga dla rowerów iAle tu nie ma przepisów, bo albo jest to ddrip i wtedy pieszy ma ustępować "miejsca" zgodnie z art.33 lub jest to droga rowerowa obok drogi dla pieszych, taka konstrukcja nie istnieje w rozumieniu drogi rowerowej art2 pkt 5.
Mister stworzył rozporządzeniem konstrukcję, której w ustawie nie ma lub jeżeli jest, to jest to droga dla rowerów i pieszych.
Tłumaczenia, że może być droga obok drogi, to tłumaczenia życzeniowe.
Moim zdaniem c13| c16, to ddrip, gdzie miejsce pieszego jest określone i rowerzysta nie musi ustępować, ale też zgodnie z ustawą raczej nie musi korzystać.- 2 4
-
2019-09-18 12:05
napis jest wyłącznie intencyjny
- 6 4
-
2019-09-18 10:45
zgoda, ale.. (3)
..obcisłe sportowe ubrania - a co z kierowcami w luźnych dresach..?
Przesłanie OK, zgadzam się i popieram, ale nie dziel społeczeństwa na lepszych i najgorszych. Inni robią to znacznie lepiej.- 17 11
-
2019-09-18 19:57
(2)
Spacerując Pętlą Reja widziałem jak wspomniani wyczynowcy uważają, że droga należy tylko do nich. Widziałem jak pewien jegomość prawie przejechał dziecko, które poruszało się hulajnogą, bo mijał je bardzo blisko robiąc jakąś "czasówkę" i "optymalizując" trasę przejazdu, a ono nieznacznie skręciło ku osi jezdni. Stać go było tylko na wulgarny
Spacerując Pętlą Reja widziałem jak wspomniani wyczynowcy uważają, że droga należy tylko do nich. Widziałem jak pewien jegomość prawie przejechał dziecko, które poruszało się hulajnogą, bo mijał je bardzo blisko robiąc jakąś "czasówkę" i "optymalizując" trasę przejazdu, a ono nieznacznie skręciło ku osi jezdni. Stać go było tylko na wulgarny epitet.. Rowerzyści szybkościowcy na Reja poruszają się częściowo po drodze publicznej i w większości nie mają dzwonka w rowerze, tylko wykrzykują na innych. Jest mi obojętne, czy ktoś jest w dresie, czy w kolarskim ubraniu, ważne jak postępuje w stosunku do innych ludzi. Chodząc z rodziną na spacer lub na rower najbardziej boję się tych rowerzystów w obcisłych sportowych ubraniach, ponieważ mam właśnie z nimi jak najgorsze doświadczenia i zwyczajnie się ich boję.
- 8 1
-
2019-09-26 21:22
Ale bzdury wypisujesz? (1)
A Reja twoim zdaniem to jakiś trakt spacerowy, wybieg, plac zabaw dla dzieci?
To jest normalna droga z ograniczeniami, a nie plac zabaw!- 0 1
-
2019-09-26 22:05
Fakty
Co tu dywagować. Proponuję wybrać się na piechotę całą Pętlą Reja w sobotę lub niedzielę koło południa. Życzę miłych wrażeń. Przy okazji, to wiele osób tam spaceruje, są też szlabany gdzie nie jeżdżą auta, paleniska, z których korzystają harcerze i całe rodziny, leśniczówka gdzie prowadzi się zajęcia edukacyjne dla młodzieży, jest też kamień z
Co tu dywagować. Proponuję wybrać się na piechotę całą Pętlą Reja w sobotę lub niedzielę koło południa. Życzę miłych wrażeń. Przy okazji, to wiele osób tam spaceruje, są też szlabany gdzie nie jeżdżą auta, paleniska, z których korzystają harcerze i całe rodziny, leśniczówka gdzie prowadzi się zajęcia edukacyjne dla młodzieży, jest też kamień z inskrypcją klubu turystów pieszych "Bąbelki"! Czy zawłaszczanie tego miejsca przez część rowerzystów nie jest zwyczajnie egoizmem? Nawet mieszkańcy tej okolicy mają dość takiej sytuacji.
- 0 0
-
2019-09-18 08:04
Opinia wyróżniona
Użytkownikom rowerów wydaje się, że prawo pierwszeństwa jest bezwarunkowe (13)
Niestety, nawet jadąc rowerem trzeba używać głowy, a nie bezmyślnie gnać przed siebie
- 176 40
-
2019-09-19 11:49
a samochodem to juz można bezmyślnie?
- 1 0
-
2019-09-18 15:48
na cmentarz też mają pierwszeństwo
- 3 1
-
2019-09-18 14:01
Ścieżka rowerowa przy ulicy (część chodnika z wytyczoną drogą)... (1)
...Rowerzysta i tak jedzie ulicą, która ma ścieżkę rowerową obok.
- 3 5
-
2019-09-18 14:23
Nie ma takich przepisów
wszystko w art. 33 jest uzależnione od rodzaju infrastruktury, kierunku jazdy i zamiaru rowerzysty.
Może cię się to nie podobać, ale tak wyglądają przepisy i rowerzysta ma prawo jechać obok w wielu sytuacjach, których ty zza kierownicy nawet nie masz prawa oceniać. Jak niby chcesz to zrobić, skoro rowerzysta nie zjechał na fragment infrastruktury przenoszący go na lewą stronę jezdni przez przejazd, a ma zamiar jechać prosto, by za 150m skręcić w prawo?- 4 1
-
2019-09-18 10:25
Dlatego nie oburzaj się, gdy zobaczysz jak przed tobą na twoim zielonym (5)
przejedzie przez przejście rowerzysta. Nie możesz tak bezmyślnie jechać.
- 9 6
-
2019-09-18 12:45
(2)
Przejście jest dla pieszych. Rower się przeprowadza. Nieznajomość przepisów nie zwalnia z ich przestrzegania. Rowerem możesz przejechać przez ulicę tylko tam, gdzie jest przejazd dla rowerów. Wiele razy rowerzysta łamiący przepisy i jadący przez przejście dla pieszych o mało nie spowodował kraksy i prawie uderzył w prawidłowo idącego pieszego.
- 8 3
-
2019-09-18 13:31
Przecież w artykule jest przejazd dla rowerów, więc po co to teoretyzowanie?
- 7 2
-
2019-09-18 13:08
prawidłowo chodzi się tylko w prawidłach
- 2 2
-
2019-09-18 11:48
Przez przejście się rower przeprowadza. (1)
- 13 8
-
2019-09-18 12:44
dla ciebie przejście i przejazd to jedno
- 8 2
-
2019-09-18 09:48
bezwarunkowa jest śmierć lub kalectwo gdy nie używa się głowy ...
wszędzie głośno iż pieszy/rowerzysta/czy pani z wózkiem mają pierwszeństwo
ale tylko głośno bo pieszy/rowerzysta/czy pani z wózkiem nie mają obowiązku pomimo iż są uczestnikami ruchu znać choćby podstaw przepisów o tym ruchu
i tu jest problem bo nawet wdawanie się w dyskusję z kimśwszędzie głośno iż pieszy/rowerzysta/czy pani z wózkiem mają pierwszeństwo
ale tylko głośno bo pieszy/rowerzysta/czy pani z wózkiem nie mają obowiązku pomimo iż są uczestnikami ruchu znać choćby podstaw przepisów o tym ruchu
i tu jest problem bo nawet wdawanie się w dyskusję z kimś kto zna swe prawa tylko z mediów nie ma sensu
i to trzeba naprawiać ten brak wiedzy i świadomości a nie przyznawać prawa i w niewiedzy ginąć- 15 7
-
2019-09-18 08:17
(1)
Jaki ma być warunek? Pierwszeństwo na ścieżce to pierwszeństwo, nawet jeśli kierowca ma rejestrację NBA
- 18 32
-
2019-09-18 12:48
warunkiem jest jak widzisz przewaga kierowcy i możliwość zadania śmierci
Masz na nich uważać, bo mogą cię zabić. Problem w tym, że mogą, bo zbyt niską ponoszą odpowiedzialność.
- 4 12
Wszystkie opinie
-
2019-09-18 07:01
Kiedy szkolenie kierowców? (32)
Szczególnie z kultury wobec rowerzystów.
- 186 285
-
2019-09-18 07:24
Ale przeciez (3)
Ale przecież szkolenie dla kierowców jest i musisz z wlasnej kasy za to zapłacić, a pot egzamin państwowy. A rowerzysta to co? Gdzie dla niego jest dostepne szkolenie z kultury jazdy na rowerze?
- 35 19
-
2019-09-18 10:49
(2)
ale co to jest za szkolenie w temacie rowerzystów ja miałem na kursie teoretycznym dosłownie 2-3 slajdy przy opisie tego czym jest droga i co wchodzi w jej skład i omówienia znaków drogowych dosłownie kilka zdań co to jest przejazd rowerowy i że może po nim rowerzysta jechać żadnych szczegółów 30 godzinna teoria to jest za mało by dokładnie ludzi nauczyć a w czasie jazd to tylko kiedy się coś wydarzy stykowego to wtedy ewentualnie pan instruktor coś więcej powie.
- 6 3
-
2019-09-18 11:27
(1)
Instruktor, to taki sam cep we większości jak reszta. Nie będzie cię uczył twoich praw jako rowerzysty, a będzie wpływał, by ci prawa odebrać, wmawiając brednie.
Ostatnio dyskutowałem ze znajomym "instruktorem" na temat rowerzystów i nie wiedział nawet, że w przepisach jak wół ma napisane, że rowerzysta może nie jechać infrastrukturą nie wyznaczoną w kierunku jazdy, a jak w końcu doszliśmy, że może jechać obok niej, gdy ma zamiar np. pojechać prosto, a infrastruktura skręca lub sam rowerzysta zamierza skręcić, to się przyznał, że nie rozumiał tego w ten sposób.(???)
Sam oczywiście nie rozróżniał ddr od pasa dla rowerów, czy drogi pieszej i rowerowej. Wszystko było "ścieżką". szkoda gadać.- 9 5
-
2019-09-18 13:05
najgorsze że na te kursy przychodzą młodzi ludzie tuż przed 18-tką bo sam kurs trwa nawet 4 czy 5 miesięcy zwłaszcza młode panny które nie miały nigdy większego zainteresowania ruchem drogowym i tacy im kładą bzdury do głów uczą od początku olewania ludzi na rowerach ja robiłem prawo jazdy później kiedy uznałem że dorosłem na tyle że nie będę szalał samochodem po ulicy a wcześniej zjeździłem trójmiasto na rowerze wzdłuż i wszerz ale kompletne olanie zagadnienia przejazdu rowerowego na kursie z teorii mnie zdziwiło
- 7 2
-
2019-09-18 08:06
Doucz się przepisów kalesoniarzu (6)
kierowca nie popełnił błędu
- 26 29
-
2019-09-18 08:46
bo kto, broniący się instruktor tak powiedział, jestem ciekaw zdania kogoś obiektywnego
- 25 13
-
2019-09-18 08:46
Tak, Janusz, tak. (4)
Jakby pojechał jeden pas dalej i stanął w poprzek drogi, też by go nie popełnił, nie?
- 17 7
-
2019-09-18 10:50
(3)
Jest podana podstawa prawna dlaczego kierowca nie popełnił błędu.
- 6 13
-
2019-09-18 13:10
ała we łbowe
Jak instruktor może popełniać błąd? Oni są bezbłędni?
- 5 3
-
2019-09-18 13:32
No właśnie sęk w tym, że nie jest (1)
Jest tylko zbiór wynurzeń instruktora, równie zgodny ze stanem prawnym co ostatni szlagier od innego instruktora ("kontrapasem rowerzysta może jeździć w obie strony"
- 10 1
-
2019-09-18 19:39
instruktor może nawet wysiąść na przejeździe kolejowym
- 1 0
-
2019-09-18 08:24
Hmmm.. (3)
Patrząc na ilość rowerzystów względem kierowców, to Ci drudzy są oazą spokoju.
- 9 13
-
2019-09-18 10:36
I to ci pierwsi atakują kierowców rowerami na drogach? (2)
- 5 2
-
2019-09-18 11:50
My tu rozmawiamy o kulturze, nie o fizycznym ataku. (1)
Kultura rowerzystów to : urwać lusterko, kopnąć w drzwi, zwyzywać i pokazać środkowy palec.
- 5 9
-
2019-09-18 13:12
i znów wypadł ci cewnik
- 9 4
-
2019-09-18 08:36
Ciekawe, że.. (7)
Przy artykułach około drogowych w komentarzach następuje wojna słowna :
Kierowcy vs rowerzyści.
Kierowcy vs piesi.
Piesi vs kierowcy.
Piesi vs rowerzyści.
Rowerzyści vs kierowcy.
Rowerzyści vs piesi.
Rowerzyści vs inni rowerzyści!
Rowerzyści vs rolkarze.
Rowerzyści vs biegacze.
Rowerzyści vs matki z wózkiem dziecięcym.
Rowerzyści vs psy na smyczy i bez.
Rowerzyści vs rikszarze.
Rowerzyści vs...- 12 9
-
2019-09-18 08:46
Sam swoim podpisem takie wywołujesz
- 9 7
-
2019-09-18 08:49
Wyp***rz rowerzystów z drogi na chodnik durnym rozporządzeniem (4)
Dziw się, że przeszkadzają wszystkim na chodniku.
A kierowcy na biegaczy, rykszarzy, psy, rolkarzy i matki klną tak samo, jeżeli tylko śmią zbliżyć się do ich świętego asfaltu.- 9 7
-
2019-09-18 10:52
ale przepis wykonawczy nie jest źródłem "obowiązku" drogowego (3)
"§ 1.1. Rozporządzenie określa znaki i sygnały obowiązujące w ruchu drogowym, ich znaczenie i zakres obowiązywania."
W ustawie (art.7.2) też nie ma żadnej dyspozycji dla ministra, by "obowiązki" zawarte w ustawie rozszerzać ani wobec kierowców, ani wobec rowerzystów. Nie mieści się to w zakresie dyspozycji ustawowej.
Dlatego żaden sąd nie weźmie pod uwagę tych bredni wpisanych bezprawnie przez urzędnika do rozporządzenia. Oczywiście zapisy te będą cały czas źródłem konfliktu, bo kierowcy będą się na nie bezzasadnie powoływać.- 5 0
-
2019-09-18 14:37
A z ciekawości, przeszło to już kiedyś przez sąd? (2)
- 0 0
-
2019-09-18 15:32
(1)
mnie niestety policja zrezygnowała z nałożenia mandatu. bo poczuli się niekompetentni i pouczyli abym jechał dalej zgodnie z przepisami, a chciałem się poświęcić.
Policja trochę omija temat i jeżeli chodzi o kierunek jazdy, to raczej trudno liczyć na mandat, bo art. 1 lit. z konwencji zamyka temat.
"określenia "kierunek ruchu" oraz "odpowiadający kierunkowi ruchu" oznaczają prawą stronę, jeżeli zgodnie z ustawodawstwem krajowym kierujący pojazdem jest obowiązany wymijać inny pojazd po swojej lewej stronie; w przeciwnym razie określenia te oznaczają lewą stronę;"
Nikt jednak nie rozgłasza prawa rowerzystów do zachowania ciągłości jazdy prawą stroną jezdni, bo wtedy więcej rowerzystów będzie z tego korzystać.- 2 0
-
2019-09-18 16:50
ale to prawo jest bardzo logiczne rower jako pojazd poruszający się po ziemi nie musi lewitować by przefrunąć nagle przez pas zieleni czy ekran akustyczny na lewą stronę jezdni a kierowczyki jak tylko zacznie się malutki kawałek ścieżki są gotowi zepchnąć z drogi pobić zwyzywać ich nie obchodzi jak rowerzysta ma się dostać na ścieżkę nawet gdyby chciał a bardzo często nie może
- 5 0
-
2019-09-18 08:59
brodaci vs ogoleni
rudzi vs szatyni
grubi vs chudzi- 2 0
-
2019-09-18 08:57
(5)
Wtedy kiedy rowerzyści przestaną łamać prawo i skończą z jazdą po chodnikach.
- 5 14
-
2019-09-18 09:04
Jak tylko kierowcy zaczną przestrzegać ograniczeń prędkości i odstępów przy wyprzedzaniu. (1)
Większość jadących po chodniku robi to z powodu zagrożenia życia przez samochody.
- 20 6
-
2019-09-18 10:42
czyli masz pretensje o łamanie prawa przez jedną grupę, a jednocześnie jesteś za łamaniem tego prawa przez drugą grupę. Hipokryta.
- 5 4
-
2019-09-18 10:55
(2)
ależ rowerzyści chętnie pojadą jezdnią tylko d**ilu jeden z drugim nie spychaj z drogi nie wyprzedzaj na gazetę nie trąb jak kretyn bo musisz pas zmienić przy wyprzedzaniu i masz z tego powodu ból d... nie przekraczaj jak wariat prędkości jeśli jest w mieście 50 nie jedź 99 bo za 100 odbierają prawo jazdy nie wyprzedzaj baranie dłuższym prawoskrętem rowerzysty jadącego środkowym pasem skrzyżowania prosto w chwili gdy inny palant wyprzedza tym samym pasem rowerzystę z lewej strony dość częste przy skręcie do auchanu w rumi gdzie d**ilowi jednemu z drugim brakuje wyobraźni by przewidzieć że bycie jednocześnie wyprzedzanym z prawej i lewej strony jest cholernie niebezpieczne i irytujące.Tego się pacany nauczcie a będzie dobrze a i jeszcze jedno jak skręcasz w prawo baranie podjedź kilka m za rowerzystą i nie próbuj go lewą stroną wyprzedzać zabierając go tylnymi drzwiami ze sobą
- 10 4
-
2019-09-18 12:29
To zjedź do prawej by ułatwić wyprzedzenie cię szybszemu. (1)
A nie jedź celowo środkiem pasa żeby to wyprzedzanie utrudnić (jak większość obcisłogaciowych). Problem ped**arzy polega na tym, że widzą tylko własne prawa i kompletnie nic poza tym (nie widzą też własnych obowiązków)
- 4 10
-
2019-09-18 13:17
jak mam chory człowieku zjechać i komu jak jeden d**il wyprzedza mnie z prawej strony bez odstępu pasem do prawoskrętu i drugi i**ota próbuje to zrobić z mojej lewej strony jadąc tym samym pasem co ja także bez odstępu? Odbierać prawa jazdy takim i**otom i kierować na badania psychaitryczne
- 9 4
-
2019-09-18 12:46
z kultury wogóle
pozdrowienia dla czopów które nie dziękują
- 0 1
-
2019-09-18 12:58
hahahah (1)
niezła reklama a kiedy szkoly jazdy beda szkolic kierowcow?? wg mnie kierowca wjechal blokujac przejazd rowerowy nie upewniajac sie ze komu zajechal droge mimo ze nie mial [pierwszenstwa. Takie szkoly jazdy mamy
- 8 2
-
2019-09-19 01:53
Tylko
Zobacz gdzie był rowerzysta gdy samochód wjechał na pasy w takim wypadku rowerzysta powinien się zatrzymać i poczekać aż samochód odjedzie.
- 1 2
-
2019-09-18 07:03
Uczyć (8)
Zabrać na Sor na noc
I trochę filmów z wypadków
Szybko się nauczą- 93 23
-
2019-09-18 08:12
Czyli grożenie śmiercią jeśli nie ustąpicie wymuszenia pierwszeństwa przez kierowcę?
- 13 5
-
2019-09-18 08:31
Jeżdżę autem i rowerem... (2)
Jedni i drudzy sporo maja za uszami. Wielokrotnie widziałem jak rowerzyści walą na czerwonym i po skosie przez ulicę. Z drugiej strony polscy kierowcy przyjmują zieloną strzałkę warunkową jako zielone i jada nie patrząc na rowerzystów i pieszych. Sam miałem taka sytuacje na AK/Łostowickiej gdy facet skręcał w stronę obwodnicy. Skończyło się na ostrym hamowaniu - na szczęście dla mnie. Z drugiej strony jak widzę gościa na rowerze prującego wąska ulicą - mimo, że jest wyznaczona ścieżka rowerowa - szlag mnie trafia. Ale to typowe zachowanie Polaka, który widzi tylko koniec swego nosa i guzik obchodzi go jak czuja się inni. A więc, więcej kultury i życzliwości, mniej chamstwa i arogancji. Pewnie muszą jeszcze z 2 pokolenia wymrzeć aby dojść to tego...
- 12 2
-
2019-09-18 11:10
(1)
a może nie budować gdzie popadnie takich ch.... wartych scieżek jak na puckiej w Gdyni?Wszyscy się dziwią dlaczego rowerzyści nią n ie jeżdżą ale jak to g.. wygląda?Typowe zachowanie Polaka żeby wyciągnąć unijną kasę pierd..niemy sobie ścieżkę na chodniku długą na 300m i ślepo zakończoną.Po co coś takiego powstaje?Po dobrze zrobionych drogach dla rowerów jak proste odcinki przy Grunwaldzkiej czy Alei Zwycięstwa w Gdańsku czy w Gdyni jedzie się bardzo dobrze i szybko i ja nie widzę tam ludzi na ulicy ale już sopot i te d**ilstwa z kostki bauma prowadzone zygzakiem pijanego to chętnie bym omijał jak największym łukiem.Przejechanie małego Sopotu zgodnie z przepisami na rowerze może zająć tyle co pokonanie trasy z centrum Gdańska na Żabiankę wiem bo to sprawdziłem.Rowerzyści nie patrzą na to inaczej niż kierowcy których też nie urządza jazda po kocich łbach czy ulica pokonująca dystans 5 km 10 km objazdem a tak jest z tymi głupimi ścieżkami.Takie okolice aquaparku w redzie ulice tworzone od podstaw i żałosna beznadziejna pseudo ścieżka z bardzo wysokimi krawężnikami przy ślepych wjazdach w pole gdzie za X lat powstanie jakiś blok kto to tak robi ja nie wyjeżdżam na rower po to by go sobie rozwalić bo ktoś jest d**ilem i nie potrafi obsadzić dobrze krawężnika a inny i**ota odbiera fuszerkę i dopuszcza to do ruchu.
- 2 0
-
2019-09-18 13:22
Jeżeli chodzi o ten fragment od Unruga w kier. Hutniczej
To jeżeli na niego zjeżdżasz, masz zamiar skorzystać z przejazdu rowerowego na drugą stronę. Jeżeli nie zjeżdżasz, a jest to zgodne z przepisami o zamiarze jazdy w kierunku i skrętu, to oznacza, że jedziesz na wprost w kier. przecznicy i masz zamiar skręcić w prawo np. wjazd w R10.
Inaczej tego fragmentu nie da się interpretować, bo jest najzwyczajniej niebezpiecznie tam z tego skorzystać jadąc z góry, by ostatecznie dalej kontynuować prawą stroną, bo nie ma tam bezkolizyjnego włączenia na pas jezdni będący w tej sytuacji ścieżką rowerzysty.
Niemniej zgodnie z przepisami możesz, a nie musisz korzystać z infrastruktury po lewej, stąd też nie musisz zjechać na takie coś, co cię przekieruje. na drugą stronę.
Tego nie powinno być, bo tam kierowcy ze wsi często zachowują się wobec rowerzystów po bandycku i jakieś są zatargi, często ostre.- 0 0
-
2019-09-18 09:08
(2)
Drodzy piesi, włączcie instynkt samozachowawczy. Drodzy rowerzyści, nie zostawiajcie mózgu w lodówce.
- 4 9
-
2019-09-18 09:11
Wszyscy się dostosujcie do tego, że kierowcy łamią prawo... (1)
No pięknie...
- 11 2
-
2019-09-18 11:16
połowa kierowców to dekle
uprawnienie do jazdy jest dla nich symbolem statusu społecznego i czym większy głupek, czym więcej się nagimnastykował żeby zdać, tym bardziej czci ten dokument.
- 10 2
-
2019-09-18 09:22
Kierowcy?
- 0 0
-
2019-09-18 07:03
Jest duża niewiedza w społeczeństwie. (9)
Nie raz rowerzysta wpada na mnie jak przechodze przez scieżke rowerową - na pasach.
- 158 16
-
2019-09-18 08:02
Bo i przepisy o kant d*py potłuc (2)
Kiedy masz pierwszeństwo na przejściu przez ścieżkę? Jak chcesz przejść, czy tak jak przez jezdnię dopiero jak już wymusisz bo czasem inaczej się nie da?
- 3 11
-
2019-09-18 13:48
(1)
Jeśli wejdziesz na przejście to już na nim jesteś i masz pierwszeństwo.
- 9 0
-
2019-09-18 20:42
chyba że na nie wtargnąłeś prosto pod koła wtedy jesteś winnym ew. wypadkowi
- 1 2
-
2019-09-18 08:02
Prawda. (1)
Nieraz jadąc rowerem zatrzymuję się, aby przepuścić pieszych, a d**ile w obcisłych gaciach mnie wyprzedzają.
- 33 4
-
2019-09-18 11:35
Gdybym woził worek na odchody, to też bym musiał jeździć w szerokich gaciach.
- 0 14
-
2019-09-18 08:50
Ten sam przepis mówi o przejściu na DDR i ulicy.
Więc albo masz pierwszeństwo na obu, albo na żadnym z nich.
- 12 1
-
2019-09-18 10:25
A przed wejściem na ścieżkę rozglądasz się czasem?
Bo ja specjalnie przejeżdżam centymetry od takich, którzy wchodzą znienacka albo nagle skręcają....
- 10 12
-
2019-09-18 12:47
Durniu
Jeśli na ścieżce są pasy i nie wymusiles to ok,a jeśli na przejściu wyszedłeś na ścieżkę rowerowa to gdzie masz koła...W pustym łbie....to sciezka a nie pasy...
- 5 3
-
2019-09-18 20:41
Powinien być obowiązek egzaminu na kartę rowerową w pierwszych klasach szkół podstawowych.
- 2 1
-
2019-09-18 07:03
Bardzo dobrze (22)
Zacząłbym od pierwszeństwa na przejazdach rowerowych i od tego kiedy wolno jechać po chodniku/ulicy a kiedy nie.
- 123 10
-
2019-09-18 08:45
Służę darmowym szkoleniem (20)
Art. 27 PoRD: Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe (tu warto zaznaczyć, że w odniesieniu do roweru - tj. pojazdu - nie ma instytucji "wtargnięcia")
Domyślnym środowiskiem rowerszysty są DDR i ulice. Po chodniku może się poruszać w szczególnych okolicznościach:
- opieka nad dzieckiem, które nie ukończyło 10 lat i jedzie na osobnym rowerze (niezależnie od innych czynników)
- dopuszczalna prędkość na drodze przekracza 50 km/h a chodnik ma minimum 2 metry szerokości
- warunki na drodze są niesprzyjające
Art.33. p.1: Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić (czytaj: niezależnie, czy DDR czy potocznie nazywany ciąg pieszo-rowerowy jest po prawej - jest obowiązkowy; z kolei DDR poprowadzony dla rowerzysty po lewej stronie drogi go nie obowiązuje)
Jeśli wzdłuż drogi jest wytyczony tzw. kontrapas, rowerzysta jadąc zgodnie z kierunkiem jazdy porusza się po jezdni, a jadąc w kierunku przeciwnym po kontrapasie- 13 0
-
2019-09-18 09:09
Kluczowe słowo - znajdującemu się (7)
Kluczowe słowo - znajdującemu się na przejeździe. Nie oznacza to: dojeżdżającemu, zbliżającemu się.
Ogólnie to trochę kultury z obu stron i będzie ok.- 19 9
-
2019-09-18 09:30
tu akurat problem jest akademicki (5)
bo nie bez powodu jest tam znak ustąp pierwszeństwa ;)
- 8 1
-
2019-09-18 12:31
I dlatego DDR-ki powinny być równorzędne z ulicami. (4)
Tak samo skrzyżowania DDR z ulicą.
- 1 1
-
2019-09-18 13:13
ale nie są (3)
droga dla rowerów jest tu częścią innej drogi (drogi z pierwszeństwem). Żeby było lepiej, to w tym miejscu: 1. prawy pas Morskiej jest pasem postojowym aż do tego skrzyżowania 2. widoczność na drogę rowerową sprzed przejścia to dobre sto metrów. Wniosek? Zatrzymanie na przejeździe w tym miejscu nie ma żadnego uzasadnienia, bo sytuacja jest jasna już przed przejściem.
- 0 2
-
2019-09-18 14:40
Ale właśnie powinny być. (2)
Napiszę krótko i treściwie: ped**arze niby walczyli o RÓWNE prawa w ruchu drogowym,więc chcę żeby mieli równe prawa,a nie pieprzone uprzywilejowanie! RÓWNE!
- 1 5
-
2019-09-18 15:30
wracaj na SSC z tymi swoimi mądrościami, poziom szerszona w całości
rowerzysta jedzie wzdłuż drogi z pierwszeństwem. Równe prawa by były, gdyby teraz absolutnie nie było dyskusji i tarasujący przejazd drogą z pierwszeństwem przyznał się i po ludzku przeprosił.
- 2 0
-
2019-09-18 17:38
Każdy doświadczony rowerzysta Ci powie, że
Optymalnym sposobem prowadzenia ruchu rowerowego jest pas rowerowy a droga dla pieszych i rowerów nie ma sensu (jak ktoś chce dopuścić ruch rowerowy na chodnik, jest od tego znak - stosowany we Wrzeszczu). Gdzie tu uprzywilejowanie? Że rowerzyści mają (przynajmniej w teorii) dedykowane DDR, gdzie tylko oni mogą się poruszać i (przynajmniej w teorii) zmotoryzowani nie mogą parkować? Zmotoryzowani też - drogi ekspresowe i autostrady.
- 1 0
-
2019-09-18 13:49
Problem na zdjęciu to zajęcie miejsca na sciezce bez mozliwosci jej opuszczenia
- 4 0
-
2019-09-18 10:01
Jeszcze jeden wymóg (2)
Zapomniałeś dodać, że rowerzysta może poruszać się po chodniku, kiedy dopuszczalna prędkość na drodze przekracza 50 km/h, chodnik ma co najmniej 2 m i ... (wg mnie najważniejsze) - obok nie może znajdować się ani ścieżka rowerowa, ani specjalny kontrapas. Te trzy elementy muszą występować łącznie. Niestety większość rowerzystów nie zna (lub nie pamięta) tego przepisu. Obserwuję to codziennie :(
- 4 5
-
2019-09-18 10:46
Jest napisane, wystarczy czytać do końca. I nie obok drogi ani kontrapas, ale po stronie drogi wytyczonej dla kierunku jazdy. Kontrapas i pas rowerowy/DDR to są dwie zupełnie różne rzeczy.
- 4 1
-
2019-09-18 11:15
no to jadę dziewczynko w rumi ulica sobieskiego okolice urzędu miasta godzina 19-20 droga pusta jadący jeden jedyny samochód prowadzony przez d**ila trąbi na mnie w jakim niby celu?Przecież w tym miejscu nie można jechać inaczej jak jezdnią a mimo to któryś z kolei sk..syn ma problem mam go zatłuc na śmierć i zapytać przy okazji kto takiego d**ila na świat wydał?Tzw kierowcy to d**ile i mordercy którzy odpowiadają za prawie 70% wypadków z rowerzystami to są oficjalne dane policyjne więc naprawę świata trzeba zacząć od nauczenia paru psycholi jak należy się poruszać samochodem
- 6 3
-
2019-09-18 10:18
przejście dla pieszych (8)
a mi brakuje jeszcze przepisu odnośnie jeżdżenia po pasach kiedy nie ma ścieżki.
- 2 4
-
2019-09-18 10:35
(1)
Niepotrzebny taki przepis. Przejście jest dla pieszych a dla rowerzystów przejazd.
- 6 0
-
2019-09-18 13:51
Zsiadasz i masz pierwszeństwo. Idziesz powoli powoli.
Po pewnym czasie kierowcy sami będą błagać aby rowerzysci mogli jechac przez przejście- 4 5
-
2019-09-18 11:34
(5)
Niczego nie brakuje, taki przepis istnieje, warto poszukać. Rowerzysta nie ma prawa jechać rowerem po przejściu dla pieszych. Ma obowiązek rower po pasach przeprowadzić. To się tyczy wszystkich rowerzystów. Również tych najmłodszych, którzy mogą, a właściwie muszą (do lat 10 i pod opieką dorosłego) jechać po chodniku.
- 1 8
-
2019-09-18 13:15
najmłodsi nawet jadąc są pieszymi, więc schodzić nie muszą
natomiast przejazd po pasach może być dozwolony w przypadku, gdy mimo oznakowania poziomego znajduje się aktywny odpowiedni sygnalizator - sygnały mają pierwszeństwo przed znakami.
- 8 0
-
2019-09-18 13:38
(3)
I błąd. Rowerzysta poniżej 10 lat jest klasyfikowany jako pieszy, tak samo jak człowiek na wrotkach czy hulajnodze (na razie każdej, niedługo tylko tej z napędem "nożnym"). A skoro już klasyfikowany jako pieszy, nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności (w tym: zsiadania z roweru) by taki status uzyskać.
- 5 0
-
2019-09-18 15:41
(2)
ale czy jak jedną stopę masz na pedale a drugą się odpychasz, to jedziesz na rowerze, czy już jesteś pieszym? Elektryczna hulajnoga przejeżdza szybciej przez przejścia od wolno jadącego rowerzysty, a nadal pozostaje pieszym.
- 0 0
-
2019-09-18 17:45
W mojej osobistej interpretacji jeszcze nie jesteś (1)
Aczkolwiek jak ktoś kiedyś sprawdzi, to pewnie przejdzie przez wszystkie instancje. Problem jest nieco innej natury - infrastruktura, w której DDR nie ma ciągłości w postaci przejazdu rowerowego albo wymaga wzbudzania przyciskiem nie powinna dostać po prostu pozwolenia na budowę. Bo pośrednim efektem takiego stanu rzeczy jest to, że... rowerzysta nie musi z niej korzystać. A to potencjalne i absolutnie zbędne konflikty między uczestnikami ruchu.
- 1 0
-
2019-09-18 20:31
W Polsce praktycznie nie istnieją elementy bezkolizyjnego przywrócenia do ruchu.
Powstaje jakieś cudo, które jak przegapisz na nie wjazd, to drugiego brak, a jak już dojedziesz do końca, to się okazuje, że kawałek jeszcze trzeba chodnikiem do przejścia, przed którym stoi znak końca infrastruktury rowerowej. W tej sytuacji będąc w ruchu zostajesz wyłączony z ruchu i to niby pozostaje legalne.- 0 0
-
2019-09-18 08:52
Przydałoby się, bo większość kierowców skończyła edukację po zrobieniu prawa jazdy.
A w 2015 sporo się pozmieniało...
- 10 3
-
2019-09-18 07:06
Zaraz zima to sie skonczy (10)
Rowerkowanie
- 117 42
-
2019-09-18 08:25
(1)
Przyrost d. do samochodu, gratulacje. Jak można tak jednoznacznie deklarować się że ma się przyrośniętą . do samochodu. żałosne.
- 10 18
-
2019-09-18 09:24
oj
chyba się oplułeś...
- 9 5
-
2019-09-18 09:17
Żebyś się nie zdziwił :)
- 14 1
-
2019-09-18 10:03
Opona z kolcami już czeka (1)
na śnieg i błoto. Rowerkowanie się zacznie....
- 12 3
-
2019-09-18 10:26
Opony z kolcami się kurzą
Bo w roku teraz śnieg jest może ze 2 tygodnie... Nawet nie chce się zmienać...
- 5 2
-
2019-09-18 10:47
(2)
Oczywiście wsiadzemy do swoich samochodów i zrobimy korki w których będziesz stal :P
- 4 3
-
2019-09-18 13:52
Ha ha
- 0 0
-
2019-09-18 15:24
Zapraszam
- 0 0
-
2019-09-18 11:17
Roman Scyzoryk
widać że z Kielc
- 1 0
-
2019-09-26 10:55
chciałbyś
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2019-09-18 07:07
kiedy rozbudowa infrastruktury dla rowerów? (18)
W tym roku powstanie tylko 153 metry nowej drogi rowerowej.
- 47 95
-
2019-09-18 07:32
Nowa Bulońska planowo ma być otwarta dla ruchu w tym roku (4)
Coś mi się zdaje że jest dłuższa niż 153 metry. Kolejny troll...
- 10 13
-
2019-09-18 08:09
trolu chodzi o Gdynię, czytałeś artykuł?!? (1)
- 13 0
-
2019-09-18 11:57
Edek dlaczego ty zawsze zadajesz pytanie, które nie dotyczy artykuł? Jak było o Międzytorzu to pytałeś dworzec autobusowy a jak o otyłości u dzieci to pytałeś o lodowisko. Przestań już trollować bo śmierdzi tobą na kilometr
- 4 0
-
2019-09-18 08:21
nie wyobrażam sobie by przy nowej drodze nie powstała DDR - więc trochę to ty trolujesz (1)
więc dałem ci minusa bo nie o to chodziło koledze.
Problem braku ciągłości infrastruktury rowerowej przy istniejących drogach jest oczywisty dla tych co choć raz chcieli się przejechać rowerem po Gdańsku- 6 0
-
2019-09-18 11:16
jak mają powstawać takie jak przy ulicy towarowej w rumi czy na drodze z auchana do aquaparku to ja podziękuję za takie ścieżki rowerowe lepiej chyba byłoby jechać po gruntowej drodze niż po takim g...