Fakty i opinie

Za darmo przeszkolą rowerzystów

Przedstawiciele jednej z gdyńskich szkół jazdy proponują darmowe szkolenia dla rowerzystów. To efekt kolejnej spornej sytuacji, która miała miejsce na przejeździe rowerowym.



Kto popełnia najwięcej wykroczeń drogowych?

kierowcy aut 24%
rowerzyści 42%
piesi 2%
wszyscy zachowują się podobnie 32%
zakończona Łącznie głosów: 2138
Aktualizacja, 26.09.2019. Wiadomo już, że szkolenie dla rowerzystów odbędzie się 6 października o godz. 14:30.



O sporach na trójmiejskich drogach regularnie piszą nasi czytelnicy w Raporcie. Dostajemy też mnóstwo filmów z niebezpiecznymi sytuacjami, których sprawcami są zarówno kierowcy, jak i rowerzyści oraz piesi.

Ostatni nadesłany film wzbudził jednak wyjątkowo dużo emocji. Na filmie widać jak samochód nauki jazdy zatrzymuje się na przejeździe rowerowym, by włączyć się do ruchu z ul. Komierowskiego na ul. Morską. Na tym skrzyżowaniu kłopoty mają nawet kierowcy z dużym doświadczeniem. Widoczność zasłaniają zaparkowane wzdłuż jezdni pojazdy, a kierowcy często myślą, że nie mogą skorzystać z pasa wjazdowego na przystanek (to nie jest buspas). Dlatego część z nich zatrzymuje się na przejeździe rowerowym, by upewnić się czy mogą wjechać na ul. Morską. Zdarza się, że w ten sposób utrudniają przejazd rowerzystom. Tak też było tym razem, a na filmie publikowanym powyżej widzimy rowerzystę, który ma pretensje do kierowcy (a raczej instruktora).

Konstrukcja skrzyżowania wymusza zatrzymanie na przejeździe



Po publikacji filmu, który obejrzało już ponad 72 tys. osób i zamieszczono pod nim ponad 400 komentarzy (ponad 20 musieliśmy zablokować), skontaktowali się z nami przedstawiciele Ośrodka Szkolenia Kierowców Elka School w Gdyni, którzy tłumaczą, że zachowanie kursanta i instruktora było prawidłowe.

- Pojazd nauki jazdy, zbliżając się do przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów, poruszał się z adekwatną do warunków prędkością, zachowując szczególną ostrożność. W chwili gdy dojeżdżał do przejścia, nie znajdował się na nim żaden pieszy ani rowerzysta. Warto zauważyć, że linia P11 - wyznaczająca drogę dla rowerów - bezpośrednio koreluje z prawym pasem ruchu ul. Morskiej i aby można było bezkolizyjnie wjechać na drogę z pierwszeństwem, trzeba zatrzymać pojazd na przejeździe dla rowerzystów - taka jest konstrukcja skrzyżowania - podkreśla Radosław Surała z Elka School.
Wylicza także błędy, jakie popełnił rowerzysta:
  • wjechał na skrzyżowanie, mimo, że widział, że nie będzie mógł go zgodnie z przepisami opuścić,
  • przejechał po przejściu dla pieszych i chodniku,
  • nie zasygnalizował manewru omijania,
  • uderzył ręką w samochód nauki jazdy.

Rowerzyści bywają zagrożeniem także dla siebie



Zapisz się na bezpłatne szkolenie



Na podstawie tej sytuacji, a także codziennych obserwacji, instruktorzy zdecydowali więc, że chętnie przeprowadzą darmowe szkolenia dla gdyńskich rowerzystów. Zwłaszcza, że przepisy w Polsce nie wymagają od dorosłych rowerzystów posiadania prawa jazdy. To do takich osób, a także tych, które chcą przypomnieć sobie przepisy ruchu drogowego oraz poznać wprowadzone w ostatnich latach nowości, skierowane jest szkolenie.

- Dążymy do tego, by na drogach było bezpiecznie, a piesi i kierowcy - niezależnie od tego czy jadą samochodem, rowerem czy motocyklem - wzajemnie pomagali sobie na drodze. Jazda zgodnie z przepisami na pewno pomoże w budowaniu wzajemnego zaufania i szacunku - podkreśla Radosław Surała z Elka School.
Chętni mogą zgłaszać się do Elka School (ul. Świętojańska 38/10, Gdynia) lub pod numerem telefonu 58 621 15 15.

Opinie (534) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kiedy szkolenie kierowców? (32)

    Szczególnie z kultury wobec rowerzystów.

    • 185 285

    • Ale przeciez (3)

      Ale przecież szkolenie dla kierowców jest i musisz z wlasnej kasy za to zapłacić, a pot egzamin państwowy. A rowerzysta to co? Gdzie dla niego jest dostepne szkolenie z kultury jazdy na rowerze?

      • 35 19

      • (2)

        ale co to jest za szkolenie w temacie rowerzystów ja miałem na kursie teoretycznym dosłownie 2-3 slajdy przy opisie tego czym jest droga i co wchodzi w jej skład i omówienia znaków drogowych dosłownie kilka zdań co to jest przejazd rowerowy i że może po nim rowerzysta jechać żadnych szczegółów 30 godzinna teoria to jest za mało by dokładnie ludzi nauczyć a w czasie jazd to tylko kiedy się coś wydarzy stykowego to wtedy ewentualnie pan instruktor coś więcej powie.

        • 6 3

        • (1)

          Instruktor, to taki sam cep we większości jak reszta. Nie będzie cię uczył twoich praw jako rowerzysty, a będzie wpływał, by ci prawa odebrać, wmawiając brednie.
          Ostatnio dyskutowałem ze znajomym "instruktorem" na temat rowerzystów i nie wiedział nawet, że w przepisach jak wół ma napisane, że rowerzysta może nie jechać infrastrukturą nie wyznaczoną w kierunku jazdy, a jak w końcu doszliśmy, że może jechać obok niej, gdy ma zamiar np. pojechać prosto, a infrastruktura skręca lub sam rowerzysta zamierza skręcić, to się przyznał, że nie rozumiał tego w ten sposób.(???)
          Sam oczywiście nie rozróżniał ddr od pasa dla rowerów, czy drogi pieszej i rowerowej. Wszystko było "ścieżką". szkoda gadać.

          • 9 5

          • najgorsze że na te kursy przychodzą młodzi ludzie tuż przed 18-tką bo sam kurs trwa nawet 4 czy 5 miesięcy zwłaszcza młode panny które nie miały nigdy większego zainteresowania ruchem drogowym i tacy im kładą bzdury do głów uczą od początku olewania ludzi na rowerach ja robiłem prawo jazdy później kiedy uznałem że dorosłem na tyle że nie będę szalał samochodem po ulicy a wcześniej zjeździłem trójmiasto na rowerze wzdłuż i wszerz ale kompletne olanie zagadnienia przejazdu rowerowego na kursie z teorii mnie zdziwiło

            • 7 2

    • Doucz się przepisów kalesoniarzu (6)

      kierowca nie popełnił błędu

      • 26 29

      • bo kto, broniący się instruktor tak powiedział, jestem ciekaw zdania kogoś obiektywnego

        • 25 13

      • Tak, Janusz, tak. (4)

        Jakby pojechał jeden pas dalej i stanął w poprzek drogi, też by go nie popełnił, nie?

        • 17 7

        • (3)

          Jest podana podstawa prawna dlaczego kierowca nie popełnił błędu.

          • 6 13

          • ała we łbowe

            Jak instruktor może popełniać błąd? Oni są bezbłędni?

            • 5 3

          • No właśnie sęk w tym, że nie jest (1)

            Jest tylko zbiór wynurzeń instruktora, równie zgodny ze stanem prawnym co ostatni szlagier od innego instruktora ("kontrapasem rowerzysta może jeździć w obie strony"

            • 10 1

            • instruktor może nawet wysiąść na przejeździe kolejowym

              • 1 0

    • Hmmm.. (3)

      Patrząc na ilość rowerzystów względem kierowców, to Ci drudzy są oazą spokoju.

      • 9 13

      • I to ci pierwsi atakują kierowców rowerami na drogach? (2)

        • 5 2

        • My tu rozmawiamy o kulturze, nie o fizycznym ataku. (1)

          Kultura rowerzystów to : urwać lusterko, kopnąć w drzwi, zwyzywać i pokazać środkowy palec.

          • 5 9

          • i znów wypadł ci cewnik

            • 9 4

    • Ciekawe, że.. (7)

      Przy artykułach około drogowych w komentarzach następuje wojna słowna :
      Kierowcy vs rowerzyści.
      Kierowcy vs piesi.
      Piesi vs kierowcy.
      Piesi vs rowerzyści.
      Rowerzyści vs kierowcy.
      Rowerzyści vs piesi.
      Rowerzyści vs inni rowerzyści!
      Rowerzyści vs rolkarze.
      Rowerzyści vs biegacze.
      Rowerzyści vs matki z wózkiem dziecięcym.
      Rowerzyści vs psy na smyczy i bez.
      Rowerzyści vs rikszarze.
      Rowerzyści vs...

      • 12 9

      • Sam swoim podpisem takie wywołujesz

        • 9 7

      • Wyp***rz rowerzystów z drogi na chodnik durnym rozporządzeniem (4)

        Dziw się, że przeszkadzają wszystkim na chodniku.
        A kierowcy na biegaczy, rykszarzy, psy, rolkarzy i matki klną tak samo, jeżeli tylko śmią zbliżyć się do ich świętego asfaltu.

        • 9 7

        • ale przepis wykonawczy nie jest źródłem "obowiązku" drogowego (3)

          "§ 1.1. Rozporządzenie określa znaki i sygnały obowiązujące w ruchu drogowym, ich znaczenie i zakres obowiązywania."
          W ustawie (art.7.2) też nie ma żadnej dyspozycji dla ministra, by "obowiązki" zawarte w ustawie rozszerzać ani wobec kierowców, ani wobec rowerzystów. Nie mieści się to w zakresie dyspozycji ustawowej.
          Dlatego żaden sąd nie weźmie pod uwagę tych bredni wpisanych bezprawnie przez urzędnika do rozporządzenia. Oczywiście zapisy te będą cały czas źródłem konfliktu, bo kierowcy będą się na nie bezzasadnie powoływać.

          • 5 0

          • A z ciekawości, przeszło to już kiedyś przez sąd? (2)

            • 0 0

            • (1)

              mnie niestety policja zrezygnowała z nałożenia mandatu. bo poczuli się niekompetentni i pouczyli abym jechał dalej zgodnie z przepisami, a chciałem się poświęcić.
              Policja trochę omija temat i jeżeli chodzi o kierunek jazdy, to raczej trudno liczyć na mandat, bo art. 1 lit. z konwencji zamyka temat.
              "określenia "kierunek ruchu" oraz "odpowiadający kierunkowi ruchu" oznaczają prawą stronę, jeżeli zgodnie z ustawodawstwem krajowym kierujący pojazdem jest obowiązany wymijać inny pojazd po swojej lewej stronie; w przeciwnym razie określenia te oznaczają lewą stronę;"
              Nikt jednak nie rozgłasza prawa rowerzystów do zachowania ciągłości jazdy prawą stroną jezdni, bo wtedy więcej rowerzystów będzie z tego korzystać.

              • 2 0

              • ale to prawo jest bardzo logiczne rower jako pojazd poruszający się po ziemi nie musi lewitować by przefrunąć nagle przez pas zieleni czy ekran akustyczny na lewą stronę jezdni a kierowczyki jak tylko zacznie się malutki kawałek ścieżki są gotowi zepchnąć z drogi pobić zwyzywać ich nie obchodzi jak rowerzysta ma się dostać na ścieżkę nawet gdyby chciał a bardzo często nie może

                • 5 0

      • brodaci vs ogoleni
        rudzi vs szatyni
        grubi vs chudzi

        • 2 0

    • (5)

      Wtedy kiedy rowerzyści przestaną łamać prawo i skończą z jazdą po chodnikach.

      • 5 14

      • Jak tylko kierowcy zaczną przestrzegać ograniczeń prędkości i odstępów przy wyprzedzaniu. (1)

        Większość jadących po chodniku robi to z powodu zagrożenia życia przez samochody.

        • 20 6

        • czyli masz pretensje o łamanie prawa przez jedną grupę, a jednocześnie jesteś za łamaniem tego prawa przez drugą grupę. Hipokryta.

          • 5 4

      • (2)

        ależ rowerzyści chętnie pojadą jezdnią tylko d**ilu jeden z drugim nie spychaj z drogi nie wyprzedzaj na gazetę nie trąb jak kretyn bo musisz pas zmienić przy wyprzedzaniu i masz z tego powodu ból d... nie przekraczaj jak wariat prędkości jeśli jest w mieście 50 nie jedź 99 bo za 100 odbierają prawo jazdy nie wyprzedzaj baranie dłuższym prawoskrętem rowerzysty jadącego środkowym pasem skrzyżowania prosto w chwili gdy inny palant wyprzedza tym samym pasem rowerzystę z lewej strony dość częste przy skręcie do auchanu w rumi gdzie d**ilowi jednemu z drugim brakuje wyobraźni by przewidzieć że bycie jednocześnie wyprzedzanym z prawej i lewej strony jest cholernie niebezpieczne i irytujące.Tego się pacany nauczcie a będzie dobrze a i jeszcze jedno jak skręcasz w prawo baranie podjedź kilka m za rowerzystą i nie próbuj go lewą stroną wyprzedzać zabierając go tylnymi drzwiami ze sobą

        • 10 4

        • To zjedź do prawej by ułatwić wyprzedzenie cię szybszemu. (1)

          A nie jedź celowo środkiem pasa żeby to wyprzedzanie utrudnić (jak większość obcisłogaciowych). Problem ped**arzy polega na tym, że widzą tylko własne prawa i kompletnie nic poza tym (nie widzą też własnych obowiązków)

          • 4 10

          • jak mam chory człowieku zjechać i komu jak jeden d**il wyprzedza mnie z prawej strony bez odstępu pasem do prawoskrętu i drugi i**ota próbuje to zrobić z mojej lewej strony jadąc tym samym pasem co ja także bez odstępu? Odbierać prawa jazdy takim i**otom i kierować na badania psychaitryczne

            • 9 4

    • z kultury wogóle

      pozdrowienia dla czopów które nie dziękują

      • 0 1

    • hahahah (1)

      niezła reklama a kiedy szkoly jazdy beda szkolic kierowcow?? wg mnie kierowca wjechal blokujac przejazd rowerowy nie upewniajac sie ze komu zajechal droge mimo ze nie mial [pierwszenstwa. Takie szkoly jazdy mamy

      • 8 2

      • Tylko

        Zobacz gdzie był rowerzysta gdy samochód wjechał na pasy w takim wypadku rowerzysta powinien się zatrzymać i poczekać aż samochód odjedzie.

        • 1 2

  • Uczyć (8)

    Zabrać na Sor na noc
    I trochę filmów z wypadków
    Szybko się nauczą

    • 93 23

    • Czyli grożenie śmiercią jeśli nie ustąpicie wymuszenia pierwszeństwa przez kierowcę?

      • 13 5

    • Jeżdżę autem i rowerem... (2)

      Jedni i drudzy sporo maja za uszami. Wielokrotnie widziałem jak rowerzyści walą na czerwonym i po skosie przez ulicę. Z drugiej strony polscy kierowcy przyjmują zieloną strzałkę warunkową jako zielone i jada nie patrząc na rowerzystów i pieszych. Sam miałem taka sytuacje na AK/Łostowickiej gdy facet skręcał w stronę obwodnicy. Skończyło się na ostrym hamowaniu - na szczęście dla mnie. Z drugiej strony jak widzę gościa na rowerze prującego wąska ulicą - mimo, że jest wyznaczona ścieżka rowerowa - szlag mnie trafia. Ale to typowe zachowanie Polaka, który widzi tylko koniec swego nosa i guzik obchodzi go jak czuja się inni. A więc, więcej kultury i życzliwości, mniej chamstwa i arogancji. Pewnie muszą jeszcze z 2 pokolenia wymrzeć aby dojść to tego...

      • 12 2

      • (1)

        a może nie budować gdzie popadnie takich ch.... wartych scieżek jak na puckiej w Gdyni?Wszyscy się dziwią dlaczego rowerzyści nią n ie jeżdżą ale jak to g.. wygląda?Typowe zachowanie Polaka żeby wyciągnąć unijną kasę pierd..niemy sobie ścieżkę na chodniku długą na 300m i ślepo zakończoną.Po co coś takiego powstaje?Po dobrze zrobionych drogach dla rowerów jak proste odcinki przy Grunwaldzkiej czy Alei Zwycięstwa w Gdańsku czy w Gdyni jedzie się bardzo dobrze i szybko i ja nie widzę tam ludzi na ulicy ale już sopot i te d**ilstwa z kostki bauma prowadzone zygzakiem pijanego to chętnie bym omijał jak największym łukiem.Przejechanie małego Sopotu zgodnie z przepisami na rowerze może zająć tyle co pokonanie trasy z centrum Gdańska na Żabiankę wiem bo to sprawdziłem.Rowerzyści nie patrzą na to inaczej niż kierowcy których też nie urządza jazda po kocich łbach czy ulica pokonująca dystans 5 km 10 km objazdem a tak jest z tymi głupimi ścieżkami.Takie okolice aquaparku w redzie ulice tworzone od podstaw i żałosna beznadziejna pseudo ścieżka z bardzo wysokimi krawężnikami przy ślepych wjazdach w pole gdzie za X lat powstanie jakiś blok kto to tak robi ja nie wyjeżdżam na rower po to by go sobie rozwalić bo ktoś jest d**ilem i nie potrafi obsadzić dobrze krawężnika a inny i**ota odbiera fuszerkę i dopuszcza to do ruchu.

        • 2 0

        • Jeżeli chodzi o ten fragment od Unruga w kier. Hutniczej

          To jeżeli na niego zjeżdżasz, masz zamiar skorzystać z przejazdu rowerowego na drugą stronę. Jeżeli nie zjeżdżasz, a jest to zgodne z przepisami o zamiarze jazdy w kierunku i skrętu, to oznacza, że jedziesz na wprost w kier. przecznicy i masz zamiar skręcić w prawo np. wjazd w R10.
          Inaczej tego fragmentu nie da się interpretować, bo jest najzwyczajniej niebezpiecznie tam z tego skorzystać jadąc z góry, by ostatecznie dalej kontynuować prawą stroną, bo nie ma tam bezkolizyjnego włączenia na pas jezdni będący w tej sytuacji ścieżką rowerzysty.
          Niemniej zgodnie z przepisami możesz, a nie musisz korzystać z infrastruktury po lewej, stąd też nie musisz zjechać na takie coś, co cię przekieruje. na drugą stronę.
          Tego nie powinno być, bo tam kierowcy ze wsi często zachowują się wobec rowerzystów po bandycku i jakieś są zatargi, często ostre.

          • 0 0

    • (2)

      Drodzy piesi, włączcie instynkt samozachowawczy. Drodzy rowerzyści, nie zostawiajcie mózgu w lodówce.

      • 4 9

      • Wszyscy się dostosujcie do tego, że kierowcy łamią prawo... (1)

        No pięknie...

        • 11 2

        • połowa kierowców to dekle

          uprawnienie do jazdy jest dla nich symbolem statusu społecznego i czym większy głupek, czym więcej się nagimnastykował żeby zdać, tym bardziej czci ten dokument.

          • 10 2

    • Kierowcy?

      • 0 0

  • Jest duża niewiedza w społeczeństwie. (9)

    Nie raz rowerzysta wpada na mnie jak przechodze przez scieżke rowerową - na pasach.

    • 158 16

    • Bo i przepisy o kant d*py potłuc (2)

      Kiedy masz pierwszeństwo na przejściu przez ścieżkę? Jak chcesz przejść, czy tak jak przez jezdnię dopiero jak już wymusisz bo czasem inaczej się nie da?

      • 3 11

      • (1)

        Jeśli wejdziesz na przejście to już na nim jesteś i masz pierwszeństwo.

        • 9 0

        • chyba że na nie wtargnąłeś prosto pod koła wtedy jesteś winnym ew. wypadkowi

          • 1 2

    • Prawda. (1)

      Nieraz jadąc rowerem zatrzymuję się, aby przepuścić pieszych, a d**ile w obcisłych gaciach mnie wyprzedzają.

      • 33 4

      • Gdybym woził worek na odchody, to też bym musiał jeździć w szerokich gaciach.

        • 0 14

    • Ten sam przepis mówi o przejściu na DDR i ulicy.

      Więc albo masz pierwszeństwo na obu, albo na żadnym z nich.

      • 12 1

    • A przed wejściem na ścieżkę rozglądasz się czasem?

      Bo ja specjalnie przejeżdżam centymetry od takich, którzy wchodzą znienacka albo nagle skręcają....

      • 10 12

    • Durniu

      Jeśli na ścieżce są pasy i nie wymusiles to ok,a jeśli na przejściu wyszedłeś na ścieżkę rowerowa to gdzie masz koła...W pustym łbie....to sciezka a nie pasy...

      • 5 3

    • Powinien być obowiązek egzaminu na kartę rowerową w pierwszych klasach szkół podstawowych.

      • 2 1

  • Bardzo dobrze (22)

    Zacząłbym od pierwszeństwa na przejazdach rowerowych i od tego kiedy wolno jechać po chodniku/ulicy a kiedy nie.

    • 123 10

    • Służę darmowym szkoleniem (20)

      Art. 27 PoRD: Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe (tu warto zaznaczyć, że w odniesieniu do roweru - tj. pojazdu - nie ma instytucji "wtargnięcia")

      Domyślnym środowiskiem rowerszysty są DDR i ulice. Po chodniku może się poruszać w szczególnych okolicznościach:
      - opieka nad dzieckiem, które nie ukończyło 10 lat i jedzie na osobnym rowerze (niezależnie od innych czynników)
      - dopuszczalna prędkość na drodze przekracza 50 km/h a chodnik ma minimum 2 metry szerokości
      - warunki na drodze są niesprzyjające

      Art.33. p.1: Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić (czytaj: niezależnie, czy DDR czy potocznie nazywany ciąg pieszo-rowerowy jest po prawej - jest obowiązkowy; z kolei DDR poprowadzony dla rowerzysty po lewej stronie drogi go nie obowiązuje)

      Jeśli wzdłuż drogi jest wytyczony tzw. kontrapas, rowerzysta jadąc zgodnie z kierunkiem jazdy porusza się po jezdni, a jadąc w kierunku przeciwnym po kontrapasie

      • 13 0

      • Kluczowe słowo - znajdującemu się (7)

        Kluczowe słowo - znajdującemu się na przejeździe. Nie oznacza to: dojeżdżającemu, zbliżającemu się.
        Ogólnie to trochę kultury z obu stron i będzie ok.

        • 19 9

        • tu akurat problem jest akademicki (5)

          bo nie bez powodu jest tam znak ustąp pierwszeństwa ;)

          • 8 1

          • I dlatego DDR-ki powinny być równorzędne z ulicami. (4)

            Tak samo skrzyżowania DDR z ulicą.

            • 1 1

            • ale nie są (3)

              droga dla rowerów jest tu częścią innej drogi (drogi z pierwszeństwem). Żeby było lepiej, to w tym miejscu: 1. prawy pas Morskiej jest pasem postojowym aż do tego skrzyżowania 2. widoczność na drogę rowerową sprzed przejścia to dobre sto metrów. Wniosek? Zatrzymanie na przejeździe w tym miejscu nie ma żadnego uzasadnienia, bo sytuacja jest jasna już przed przejściem.

              • 0 2

              • Ale właśnie powinny być. (2)

                Napiszę krótko i treściwie: ped**arze niby walczyli o RÓWNE prawa w ruchu drogowym,więc chcę żeby mieli równe prawa,a nie pieprzone uprzywilejowanie! RÓWNE!

                • 1 5

              • wracaj na SSC z tymi swoimi mądrościami, poziom szerszona w całości

                rowerzysta jedzie wzdłuż drogi z pierwszeństwem. Równe prawa by były, gdyby teraz absolutnie nie było dyskusji i tarasujący przejazd drogą z pierwszeństwem przyznał się i po ludzku przeprosił.

                • 2 0

              • Każdy doświadczony rowerzysta Ci powie, że

                Optymalnym sposobem prowadzenia ruchu rowerowego jest pas rowerowy a droga dla pieszych i rowerów nie ma sensu (jak ktoś chce dopuścić ruch rowerowy na chodnik, jest od tego znak - stosowany we Wrzeszczu). Gdzie tu uprzywilejowanie? Że rowerzyści mają (przynajmniej w teorii) dedykowane DDR, gdzie tylko oni mogą się poruszać i (przynajmniej w teorii) zmotoryzowani nie mogą parkować? Zmotoryzowani też - drogi ekspresowe i autostrady.

                • 1 0

        • Problem na zdjęciu to zajęcie miejsca na sciezce bez mozliwosci jej opuszczenia

          • 4 0

      • Jeszcze jeden wymóg (2)

        Zapomniałeś dodać, że rowerzysta może poruszać się po chodniku, kiedy dopuszczalna prędkość na drodze przekracza 50 km/h, chodnik ma co najmniej 2 m i ... (wg mnie najważniejsze) - obok nie może znajdować się ani ścieżka rowerowa, ani specjalny kontrapas. Te trzy elementy muszą występować łącznie. Niestety większość rowerzystów nie zna (lub nie pamięta) tego przepisu. Obserwuję to codziennie :(

        • 4 5

        • Jest napisane, wystarczy czytać do końca. I nie obok drogi ani kontrapas, ale po stronie drogi wytyczonej dla kierunku jazdy. Kontrapas i pas rowerowy/DDR to są dwie zupełnie różne rzeczy.

          • 4 1

        • no to jadę dziewczynko w rumi ulica sobieskiego okolice urzędu miasta godzina 19-20 droga pusta jadący jeden jedyny samochód prowadzony przez d**ila trąbi na mnie w jakim niby celu?Przecież w tym miejscu nie można jechać inaczej jak jezdnią a mimo to któryś z kolei sk..syn ma problem mam go zatłuc na śmierć i zapytać przy okazji kto takiego d**ila na świat wydał?Tzw kierowcy to d**ile i mordercy którzy odpowiadają za prawie 70% wypadków z rowerzystami to są oficjalne dane policyjne więc naprawę świata trzeba zacząć od nauczenia paru psycholi jak należy się poruszać samochodem

          • 6 3

      • przejście dla pieszych (8)

        a mi brakuje jeszcze przepisu odnośnie jeżdżenia po pasach kiedy nie ma ścieżki.

        • 2 4

        • (1)

          Niepotrzebny taki przepis. Przejście jest dla pieszych a dla rowerzystów przejazd.

          • 6 0

          • Zsiadasz i masz pierwszeństwo. Idziesz powoli powoli.
            Po pewnym czasie kierowcy sami będą błagać aby rowerzysci mogli jechac przez przejście

            • 4 5

        • (5)

          Niczego nie brakuje, taki przepis istnieje, warto poszukać. Rowerzysta nie ma prawa jechać rowerem po przejściu dla pieszych. Ma obowiązek rower po pasach przeprowadzić. To się tyczy wszystkich rowerzystów. Również tych najmłodszych, którzy mogą, a właściwie muszą (do lat 10 i pod opieką dorosłego) jechać po chodniku.

          • 1 8

          • najmłodsi nawet jadąc są pieszymi, więc schodzić nie muszą

            natomiast przejazd po pasach może być dozwolony w przypadku, gdy mimo oznakowania poziomego znajduje się aktywny odpowiedni sygnalizator - sygnały mają pierwszeństwo przed znakami.

            • 8 0

          • (3)

            I błąd. Rowerzysta poniżej 10 lat jest klasyfikowany jako pieszy, tak samo jak człowiek na wrotkach czy hulajnodze (na razie każdej, niedługo tylko tej z napędem "nożnym"). A skoro już klasyfikowany jako pieszy, nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności (w tym: zsiadania z roweru) by taki status uzyskać.

            • 5 0

            • (2)

              ale czy jak jedną stopę masz na pedale a drugą się odpychasz, to jedziesz na rowerze, czy już jesteś pieszym? Elektryczna hulajnoga przejeżdza szybciej przez przejścia od wolno jadącego rowerzysty, a nadal pozostaje pieszym.

              • 0 0

              • W mojej osobistej interpretacji jeszcze nie jesteś (1)

                Aczkolwiek jak ktoś kiedyś sprawdzi, to pewnie przejdzie przez wszystkie instancje. Problem jest nieco innej natury - infrastruktura, w której DDR nie ma ciągłości w postaci przejazdu rowerowego albo wymaga wzbudzania przyciskiem nie powinna dostać po prostu pozwolenia na budowę. Bo pośrednim efektem takiego stanu rzeczy jest to, że... rowerzysta nie musi z niej korzystać. A to potencjalne i absolutnie zbędne konflikty między uczestnikami ruchu.

                • 1 0

              • W Polsce praktycznie nie istnieją elementy bezkolizyjnego przywrócenia do ruchu.
                Powstaje jakieś cudo, które jak przegapisz na nie wjazd, to drugiego brak, a jak już dojedziesz do końca, to się okazuje, że kawałek jeszcze trzeba chodnikiem do przejścia, przed którym stoi znak końca infrastruktury rowerowej. W tej sytuacji będąc w ruchu zostajesz wyłączony z ruchu i to niby pozostaje legalne.

                • 0 0

    • Przydałoby się, bo większość kierowców skończyła edukację po zrobieniu prawa jazdy.

      A w 2015 sporo się pozmieniało...

      • 10 3

  • Zaraz zima to sie skonczy (10)

    Rowerkowanie

    • 117 42

    • (1)

      Przyrost d. do samochodu, gratulacje. Jak można tak jednoznacznie deklarować się że ma się przyrośniętą . do samochodu. żałosne.

      • 10 18

      • oj

        chyba się oplułeś...

        • 9 5

    • Żebyś się nie zdziwił :)

      • 14 1

    • Opona z kolcami już czeka (1)

      na śnieg i błoto. Rowerkowanie się zacznie....

      • 12 3

      • Opony z kolcami się kurzą

        Bo w roku teraz śnieg jest może ze 2 tygodnie... Nawet nie chce się zmienać...

        • 5 2

    • (2)

      Oczywiście wsiadzemy do swoich samochodów i zrobimy korki w których będziesz stal :P

      • 4 3

      • Ha ha

        • 0 0

      • Zapraszam

        • 0 0

    • Roman Scyzoryk

      widać że z Kielc

      • 1 0

    • chciałbyś

      • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • kiedy rozbudowa infrastruktury dla rowerów? (18)

    W tym roku powstanie tylko 153 metry nowej drogi rowerowej.

    • 47 95

    • Nowa Bulońska planowo ma być otwarta dla ruchu w tym roku (4)

      Coś mi się zdaje że jest dłuższa niż 153 metry. Kolejny troll...

      • 10 13

      • trolu chodzi o Gdynię, czytałeś artykuł?!? (1)

        • 13 0

        • Edek dlaczego ty zawsze zadajesz pytanie, które nie dotyczy artykuł? Jak było o Międzytorzu to pytałeś dworzec autobusowy a jak o otyłości u dzieci to pytałeś o lodowisko. Przestań już trollować bo śmierdzi tobą na kilometr

          • 4 0

      • nie wyobrażam sobie by przy nowej drodze nie powstała DDR - więc trochę to ty trolujesz (1)

        więc dałem ci minusa bo nie o to chodziło koledze.
        Problem braku ciągłości infrastruktury rowerowej przy istniejących drogach jest oczywisty dla tych co choć raz chcieli się przejechać rowerem po Gdańsku

        • 6 0

        • jak mają powstawać takie jak przy ulicy towarowej w rumi czy na drodze z auchana do aquaparku to ja podziękuję za takie ścieżki rowerowe lepiej chyba byłoby jechać po gruntowej drodze niż po takim g...

          • 1 0

    • A po co? Terrowerzysci korzystają z infrastruktury rowerowej tylko wtedy, kiedy im to pasuje. (11)

      Normą jest jazda : ulica --> chodnik --> ulica --> DDR --> chodnik -->...

      • 10 11

      • Bo właśnie tak jest zbudowana infrastruktura. (3)

        Jak mam DDR od początku do końca, bez przeskoków i objazdów, w życiu mi nie przyjdzie do głowy wbijać na ulicę, czy chodnik.

        • 10 4

        • Dobrze, że kierowcy puszek nie biorą z was przykładu. (2)

          Ulica, chodnik, plac zabaw.. Bo bliżej o_O

          • 1 7

          • Ależ przecież tak jest (1)

            wystarczy kawałek dalej na Morskiej pooglądać sobie samochody śmigające przez trawniki, DDR i chodniki na nielegalnie urządzony "parking" pod oknami

            • 6 1

            • a jak się rzucali, gdy im słupki wkopali.

              • 3 0