- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (127 opinii)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (64 opinie)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (53 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (100 opinii)
- 5 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 6 Od soboty spore utrudnienia na A1 (77 opinii)
Żaglowiec Pogoria ma nowego armatora
Żaglowiec STS "Pogoria" ma nowego armatora. Decyzją Polskiego Związku Żeglarskiego, większościowego właściciela, 27 grudnia 2021 r. jednostka przeszła pod zarząd Pomorskiego Związku Żeglarskiego z siedzibą w Gdyni. Uroczystość podniesienia flagi PoZŻ na trójmasztowej barkentynie odbyła się piątkowe przedpołudnie w marinie Yacht Park przy Sea Towers.
- Jak będzie teraz, czas pokaże. Warto dobrze życzyć "Pogorii", według kpt. Andrzeja Marczaka podobnej do kobiety po przejściach, która znów jest w nowym związku - komentuje Kazimierz Iwaszko, prezes zarządu STAP.
"Pogoria" została zbudowana w 1980 r. w Stoczni Gdańskiej im. W. Lenina na zamówienie Komitetu ds. Radia i Telewizji PRiT dla Bractwa Żelaznej Szekli.
Była pierwszym dużym żaglowcem zaprojektowanym przez konstruktora jachtowego Zygmunta Chorenia nazywanego "Ojcem żaglowców". Trójmasztowa barkentyna została imienniczką zbiornika wodnego położonego na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, skąd pochodził I sekretarz KC PZPR Edward Gierek i gdzie szlify żeglarskie zdobywał ówczesny przewodniczący Komitetu ds. Radia i Telewizji Maciej Szczepański.
Gdy powstawała u schyłku epoki Gierka, podejrzewano, jeden z największych ówczesnych prominentów, nazywany w środowisku "Krwawym Maćkiem", buduje dla siebie luksusowy jacht. Plotki mówiły o znajdujących się na pokładzie boksach dla koni wyścigowych tudzież obrazach Malczewskiego i Kossaka.
I to właśnie po głośnej aferze z "jachtem prezesa Szczepańskiego" w listopadzie 1980 r. właścicielem jednostki został Polski Związek Żeglarski.
Żaglowiec zwodowano 23 stycznia 1980 r. Chrzest statku odbył się w niedzielę, 1 czerwca 1980 r. W uroczystości wzięli udział m.in. I sekretarz KW PZPR Tadeusz Fiszbach, dyrektor Stoczni Gdańskiej Klemens Gniech oraz żeglarze Krzysztof Baranowski, Krystyna Chojnowska-Liskiewicz, Teresa Remiszewska i Dariusz Bogucki.
Matką chrzestną została Danuta Długołęcka, przodowniczka pracy z Huty Katowice.
Parada żaglowców. Film z czerwca 2021 r.
Miejsca
Opinie (65) 1 zablokowana
-
2022-01-14 20:18
Opinia wyróżniona
(8)
Pływałem na Pogorii kilka razy, niestety, gdy byłem już opierzonym żeglarzem,
z kwitami jsm, kj, więc nie zaznałem Jej od najlepszej strony, kubryka, stada.
Obserwowałem Ją zawsze już jako "elyta", oficer i ją pokochałem.
Z dobrą załogą Pogo sama zgadywała czego od niej sternik chce,
sztaksle same wskakiwały naPływałem na Pogorii kilka razy, niestety, gdy byłem już opierzonym żeglarzem,
z kwitami jsm, kj, więc nie zaznałem Jej od najlepszej strony, kubryka, stada.
Obserwowałem Ją zawsze już jako "elyta", oficer i ją pokochałem.
Z dobrą załogą Pogo sama zgadywała czego od niej sternik chce,
sztaksle same wskakiwały na sztagi, kłębowiska lin na handszpakach
przenigdy się nie plątały, prawie żaden zwrot nie wymagał
podparcia silnikiem, a Monaco, Nicea, itp droge miejscówki nie chciały
grosza za cumowanie, drogie jachty milionerów posuwały się, by
dla Niej zrobić dosyć miejsca, i przengdy nie cumowaliśmy rufą do kei,
zawsze long side, jak jaśne paniska.
Oby Jej Się!- 94 7
-
2022-05-06 20:56
Handszpaki
Niestety na handszpakach nie ma plątaniny lin. Na nagielbankach/kołkownicach i owzzem. Handszpaki to drążki służące do poruszania np. Kabestanem
- 0 0
-
2022-01-16 07:21
pytanko takie....
ile Pogo wyciska knotów na pełnym ?
- 0 0
-
2022-01-16 02:35
Kłebowiska lin na handszpakach??
Cos sie nie pomyliło, panie utytuowany? Chyba ci o nagelbanki chodzilo, co?
- 0 0
-
2022-01-15 09:53
Mi pogorja robi
- 0 0
-
2022-01-15 09:22
najbardziej mi się podoba "przenigdy nie cumowaliśmy rufą do kei" ale jako osoba praktyczna, przypomnę, że tej wielkości łódką nie da się stanąć rufą do kei :) ;) no chyba że w Rosji, tam nawet okręty wojenne stają :)
- 1 2
-
2022-01-15 08:13
Dziękuję
- 6 1
-
2022-01-14 21:00
max (1)
super komentarz,fajnie napisany
przydałaby się dłuższa opowieść- 20 0
-
2022-01-15 01:52
Mnie też się podoba
- 9 1
Wszystkie opinie
-
2022-01-14 22:07
Kasa (1)
Przecież PZŻŻ nie ma na niego kasy!Pytanie wprost....po co i za co wzięli???Ktoś coś???
- 16 0
-
2022-05-06 21:03
Kasa?
PZŻ to większościowy (3/5) właściciel. 2/5 posiada STAP.
- 0 0
-
2022-01-14 20:18
Opinia wyróżniona
(8)
Pływałem na Pogorii kilka razy, niestety, gdy byłem już opierzonym żeglarzem,
z kwitami jsm, kj, więc nie zaznałem Jej od najlepszej strony, kubryka, stada.
Obserwowałem Ją zawsze już jako "elyta", oficer i ją pokochałem.
Z dobrą załogą Pogo sama zgadywała czego od niej sternik chce,
sztaksle same wskakiwały na sztagi, kłębowiska lin na handszpakach
przenigdy się nie plątały, prawie żaden zwrot nie wymagał
podparcia silnikiem, a Monaco, Nicea, itp droge miejscówki nie chciały
grosza za cumowanie, drogie jachty milionerów posuwały się, by
dla Niej zrobić dosyć miejsca, i przengdy nie cumowaliśmy rufą do kei,
zawsze long side, jak jaśne paniska.
Oby Jej Się!- 94 7
-
2022-05-06 20:56
Handszpaki
Niestety na handszpakach nie ma plątaniny lin. Na nagielbankach/kołkownicach i owzzem. Handszpaki to drążki służące do poruszania np. Kabestanem
- 0 0
-
2022-01-16 07:21
pytanko takie....
ile Pogo wyciska knotów na pełnym ?
- 0 0
-
2022-01-16 02:35
Kłebowiska lin na handszpakach??
Cos sie nie pomyliło, panie utytuowany? Chyba ci o nagelbanki chodzilo, co?
- 0 0
-
2022-01-15 09:53
Mi pogorja robi
- 0 0
-
2022-01-15 09:22
najbardziej mi się podoba "przenigdy nie cumowaliśmy rufą do kei" ale jako osoba praktyczna, przypomnę, że tej wielkości łódką nie da się stanąć rufą do kei :) ;) no chyba że w Rosji, tam nawet okręty wojenne stają :)
- 1 2
-
2022-01-15 08:13
Dziękuję
- 6 1
-
2022-01-14 21:00
max (1)
super komentarz,fajnie napisany
przydałaby się dłuższa opowieść- 20 0
-
2022-01-15 01:52
Mnie też się podoba
- 9 1
-
2022-01-16 10:00
Zbudowana za Gierka, (1)
Podobnie jak port północny, obwodnica trójmiasta,rafineria w Gdansku i Płocku i wiele więcej. Co powstało w nowym post komunistycznym sustemie?? Dobrze ze nowe władze mają co sprzedawać i takie obmajtki się bogacą!!
- 1 1
-
2022-01-16 17:26
Gdyby państwa zachodzie nie umorzyły gierkowskich długów,
to byśmy je do dziś spłacali. Niestety długów obecnej władzy nikt nam nie anuluje.
- 1 0
-
2022-01-15 18:49
Mogę wiedzieć dlaczego (6)
W artykule nie ma ani słowa o Szkole pod Żaglami ?
W socjalizmie, tak w tym zaplutym socjaliźmie, co roku, młodzież z całej Polski, miała szansę, w nagrodę, popłynąć Pogorią w rejs na inne kontynenty.
Brak podania tak elementarnej informacji wydaje mi się mocno tendencyjny.
Mógłbym się rozwodzić na temat edukacji w socjalizmie, ale chyba dzisiaj, nie ma nikt jaj, żeby podjąć temat.- 7 1
-
2022-01-16 12:58
Nie co roku (2)
Szkoła jako dotowana przez państwo popłynęła kilka razy. Potem Baranowski założył dwie fundacje żeby kontynuować Szkołę. Pierwsza zbudowała żaglowiec Fryderyk Chopin i po kilku rejsach zbankrutowała, druga czarterowała na rejsy Szkoły Chopina i Pogorię i też zbankrutowała. Potem czy rownolegle inne organizacje organizowały takie rejsy szkolne na Chopinie ale normalnie opłacane przez rodziców.
- 2 0
-
2022-01-16 13:47
Okok (1)
Zgadzam się,
ale to nie zmienia faktu, że nie ma informacji, że dzięki Pogorii, w socjaliźmie, wiele, często biednych dzieci, przeżyło przygodę życia, co zmieniło ich, nomen omen, horyzonty.
Dzisiaj, to dobro, byłoby niemożliwe.
Pozdrawiam.- 1 2
-
2022-01-16 17:23
Żadne biedne dzieci na tą szkołę się nie załamywały.
Konkurs "wygrywały" zawsze dzieci bogatych partyjniaków.
- 1 0
-
2022-01-15 21:58
Dodaj młodzież (2)
ściśle wyselekcjonowana ,w/g klucza partyjnego, a kpt baranowski wspierany przez kcpzpr i radiokomitet Szczepańskiego
- 4 1
-
2022-01-16 09:46
Dodam (1)
W radiowej Trójce - tej legendarnej radiowej Trójce - gdzie co tydzień była słuchana Lista przebojów w całej Polsce, przez rok, była prowadzona akcja naboru na rejs. Młodzież musiała się wykazać w rożnych tematach i je opisac w atrakcyjny sposób, generalnie chodziło o empatię o pomoc dla potrzebujących.
Dzisiaj takie podejście to czarna magia, fatamorgana. Akcja z socjalizmu Niewidzialna Ręka z Teleranka, dzisiaj
to byłaby zhejtowana przez rożnych głupków zanim by powstała.
W socjalizmie władza bała się kompromitacji jak ognia, bo było to mocno niepolitycznie, dzisiaj kompromitacja to drugie imię rządzących.- 1 2
-
2022-01-16 17:20
Konkurs konkursem,
a na rejs załapywały się dzieciaki wyłącznie partyjnych wysoko postawionych działaczy.
- 1 0
-
2022-01-14 22:20
Co to za pytania ???? (2)
- 1 2
-
2022-01-14 22:25
(1)
Proste pytanie zasadne....a zarazem dziwne że wzięli kupili...kto miał w tym biznes nie biznes???
- 1 1
-
2022-01-16 17:15
Gdzie napisano, że ktoś coś kupił?
Armator to taki zarządzający, nie koniecznie jest też właścicielem. Tak jest w tym przypadku.
- 0 0
-
2022-01-14 20:58
PZŻ armatorem? (2)
Szykujcie kadłub na żyletki
- 12 5
-
2022-01-16 17:09
Czytaj ze zrozumieniem.
PZŻ jest właścicielem większościowym. PoZŻ (Pomorski Związek Żeglarski) został armatorem.
- 0 0
-
2022-01-14 22:49
Dlaczego? "Rzeszowiakowi" wiedzie się dobrze jako własności rzeszowskiego okręgowego związku żeglarskiego. A jaki ubaw był z Angolami, jak nad ranem w Lovestoft chcieli coś wpisać w dokumenty kontroli rubrykę "właściciel"!? Wierzcie mi, to ich zapisywanie "erzetozetżet" zapłaciło z nawiązką niedogodności wnikliwej kontroli celnej o nieludzkiej porze :-)
- 2 1
-
2022-01-14 20:45
W tle ochydny sea tower (2)
Jak pięknie było bez niego.
- 35 10
-
2022-01-14 21:03
(1)
I taras...ogólnodostępny....hehehe)
- 10 4
-
2022-01-16 17:05
Przecież jest.
Taras widokowy dostępny dla wszystkich mieszkańców See Tower.
- 0 0
-
2022-01-15 11:01
To bylo bractwo (1)
żelaznej szczęki i długiej , lepkiej łapy.
- 2 2
-
2022-01-15 20:57
Myślisz o tych
co i stępka glonem obrosła?
- 1 0
-
2022-01-15 01:54
Przez ostatnich 28 lat armatorem "Pogorii" był gdyński STAP, który podniosł statek z ruiny i (1)
przywrócił do normalnej eksploatacji. To znaczy ze od 1980 roku do 1998 ta piękna jednostka była powoli rujnowana. Jak można było dopuscic aby tak zaniedbać nowy wtedy żaglowiec?
- 7 0
-
2022-01-15 20:55
Jasiu
Byłem 7 razy na Pogorii. Było super. Nikt nie doprowadził jej do ruiny. Zobaczymy jak będzie wyglądała za 5 lat. Życzę armatorowi powodzenia, ale przypominam sobie jak w sejmie ministrowie Pis opowiadali jdo jakich doszło nieprawidłowości i co ? Zwykłe pomówienia he he
- 1 0
-
2022-01-14 22:25
Brakuje odpowiedzi (1)
tak, spędzam corocznie ,ale za własne pieniadze,a nie za wychachmęcone w zlodziejski sPOsób
- 3 11
-
2022-01-15 20:52
Karol
Znasz sPOsób na wieże, respiratory, plecaki dla Syrii?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.