• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaprojektują gdańskie kamienice

A.K.
25 stycznia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańska kamieniczka

Jak ma wyglądać typowa gdańska kamienica przyszłości - architekci z całego świata przedstawiają swoje propozycje.



To odpowiedź na ogłoszony przez władze Gdańska w zeszłym roku konkurs. To drugi w dziejach miasta tego typu projekt. Pierwszy zrealizowano ponad sto lat temu. Zdaniem prezydenta miasta, Pawła Adamowicza teraz sytuacja jest podobna - tak jak na przełomie XIX-go i XX-go wieku - pojawia się pytanie o styl gdańskich kamienic.

- Były spory, na ile ma to być czyste naśladownictwo ówczesnych terndów secesyjnych, a na ile Gdańsk powinien twórczo rozwijać model secesyjnej kamienicy gdańskiej i rozwiązań architektonicznych z okresu XVII I XVIII wieku. Dziś jesteśmy w tym samym punkcie - powiedział nam prezydent Adamowicz.

Określenie wyglądu modelowej kamienicy umożliwi dokończenie rozpoczętej po wojnie odbudowy Głównego Miasta. Chodzi o to, by powstające na gdańskiej starówce budynki nawiązywały architektonicznie do historycznych rozwiązań. Tak, jak w minionym stuleciu zainteresowanie konkursem jest duże.

Do tej pory wpłynęło około stu zgłoszeń z całego świata. Wyniki mają być znane na początku marca.
- W komisji konkursowej mają zasiadać wybitne autorytety z Niemiec, Niedrlandów i Polski. Te kraje uczestniczyły w budowie gdańska. Pochodzący z nich architekci tworzyli na terenie miasta, więc najbardziej rozumieją styl, który tu obowiązuje - mówi Bogdan Rutecki z gdańskiego magistratu.

W Gdańsku - na terenie Głównego Miasta - odbudowanych ma zostać ponad 200 kamienic.
Hit FMA.K.

Opinie (65)

  • Dyskusja

    _____666_____ and DdHc - defintiwnie powiniens dac sobie spokoj z rozwazaniem uwag (czasem trudno wywniskowac czy to krytycyzm czy najzwyklesjsze dyletanctwo, bardziej to drugie), kolesie nie wiem jak ich nazywasz, moze respondenci cos brzekaja (moze brzdekaja) o subiektywnym spojrzeniu na "sprawe", poprostu bredza. Problem jest dosyc prostej natury, jestes pozytywnie zpolaryzowany i wlasciwie ukierunkowany, natomast drugi biegun to "ruska gubernia", nie dogadasz sie bracie. Wiemy wszyscy ze Gdansk ani Polski ani Niemiecki, poprostu Gdansk jest Gdanski.

    • 0 0

  • Obawiam się, że w piachu.

    • 0 0

  • Komunikacja w Centrum...

    komunikacja kolowa wewnatrz obrebu histotycznego Centrum powinna byc ograniczona: tylko auta osobowe, dostawcze, platne parkowanie, slupki uniemozliwiajace parkowanie w wielu miejscach... i moze w koncu ludzie naucza sie wzorem cywilizowanych Europejskich Krajow dojezdac autami do stacji SKM lub petli tramwajowej, a tam przesiadac sie do Komunikacji Zbiorowej... a dla ulatwienia zycia w Centrum wzorem np. tak podobnego do Gdanska pod wieloma wzgledami Amsterdam'u:
    *tramwaje ...
    *tramwaje wodne ...
    *no i oczywiscie rowery :-)

    • 0 0

  • Baja:)

    ..Architektura nowa, dobra, scharmownizowana ze stara -jako uzupelnie historycznej tkanki miasta... ale po co jednioczesnie jakiekowlkiwek wyburzenia?? w Gdansku, ktorego historyczne Centrum zostalo tak bezwzglednie zrownanie z ziemia, nalezy ratowac wszytskie uratowane historyczne budynki -nawet zabudowe robotnicza czy poindustrialna, nawet stare szyny tramwajowe na brukowanych ulicach... bo wsztsko to pachnie pelna dumy i piekna przeszloscia...
    ..Komunikacja: Centrum - inne dzielnice... nowoczesne oraganizmy miejskie Europy opieraja sie na funkcjonalnej komunikacji zbiorowej.. w ktorej glownym akcentem jest komunikacja szynowa... ale Ty miales pewnie znowu na mysli Auta i TIR-y.. wiec wspolczesne rozwiazania zakladaja wyprowadzenie tranzytu z Centrum i ograniczenie tam ruchu w ogole... najlepszym rozwiazaniem dla Gdanska jest funkcjonowanie 2 obwodnic: Obwodnica Aglomeracyjna i Mala Obwodnica Centrum zamykajaca teren zmniejszonego natezenia ruchu ... od tej Malej Obwodnicy Centrum promieniscie rozchodzace sie arterie do wszystkich dzielnic i do Obwodnicy Zewnetrznej Aglomeracyjnej, do tego likwidacja ciagu tranzytowego Podwale Przedmiejskie... to wszystko razem rozwiazaloby kwestie ograniczenia ruchu kolowego w historycznym Centrum :-)

    • 0 0

  • Ostatnia szansa

    Tym razem nie można zapomnieć o budowie pomnika,mam na myśli
    Lenina z Poronina.Aby nie był to były komuch,to może Abp Gocło lub Paetz poświęciliby Lenina.

    • 0 0

  • Ej ludziska

    A co wy się kłócicie tak o tą Nową Hutę. Przecież takie Nowe Huty są wszędzie. Zadupia podczepione do miasta, gdzie nabudowano bloków i postawiono dyskont monopolowy biedronka (wcześniej SPOŁEM). W Gdańsku tego nie ma? A Zaspy, Chełmy, Niedzwiedniki i reszta takich dziur to co?

    • 0 0

  • 666,

    taaak, ostatecznym argumentem każdego niedouka jest stwierdzenie "jesteś niedouczoną polską kobietą".
    Jestem douczona i nie odczuwam braków. Skończmy więc tę jałową przypychankę słowną, które z nas jest odpowiednio douczone. Jedno chyba wyraźnie widać, ja stąpam po ziemi, a ty bujasz w obłokach. I choć sprawiasz wrażenie niezwykle zaangażowanego gdańskiego patrioty, ale na dobrą sprawę CHROŃ NAS BOŻE OD TAKICH PATRIOTÓW. Podobnie jak nasz były prezydent, masz wizje, ale nie potrafisz pomyśleć nad sensowną ich realizacją. Bo sensownie TEGO SIĘ NIE DA ZREALIZOWAĆ. Kto ci powiedział, że nowe domy i nowa architektura ma przypominać Gomułkę lub Gierka? Przecież może (i powinna) stanowić UZUPEŁNIENIE stylowej, gdańskiej architektury. Chyba o to chodzi, prawda? Nie zaś o ładowanie szmalu (ogromnego) w konserwacje ruin dawnych dzielnic 3 kategorii. Miasto powinno spełniać wszystkie funkcje, również komunikacyjne, a więc niezbędne są nowoczesne i drożne arterie komunikacyjne pomiędzy poszczególnymi dzielnicami. Nie można ZAMKNĄĆ MIASTA, bo wtedy będzie spełniać już tylko rolę skansenu.
    I to by było na tyle...polecam dokształt z logicznego myślenia.

    • 0 0

  • do Baja:)

    ..nie masz wogole wiedzy na temat historii, estetyki, planowania przestrzennego, komunikacji zbiorowej... piszesz,ze nalezy wyburac, tworzyc arterie,a odbudowywac i wylaczyc z ruchu nalezy w Gdansku tylko Starowke... ale zrozum Polska niedouczona kobieto, ze Gdanska jak to nazywasz 'Starowka', jak juz pisalem w jednym z poprzednich postow obejmowala caly obszar +/- ograniczony zarysem: ul.Walowa, ul.Siennicka, kanal Oplyw Motlawy, Biskupia-Gora, Forty... to,ze pewne ulice sa zabudowane zaniedbanymi porobotniczymi budynkami -to wcale nie znaczy ze mozna je wyburzyc, bo w innych krajach sa cale miasta, ktore maja podobny charakter zabudowy... tak wazne dla Ciebie arterie komunikacyjne nalezaloby wyprowadzic poza Centrum , powstalaby w ten sposob mala obwodnica centrum... a jesli tak bardzo martwisz sie o te autobusy na Chelm -to jak pisalem problem rozwiazalby tramwaj w ciagu Trasy armii Krajowej...
    ..jeszcze jedno: teren o ktorym byla mowa, NIE lezy nad Radunia -tylko nad Kanalem Radunii :-)

    • 0 0

  • Fajnie, że miasto próbuje coś robić. Mam tylko nadzieję, jak większość ludzi tutaj, żeby nie spieprzyli tego. Z resztą nie wiadomo czy cała akcja dojdzie do skutku, bo narazie dużo się mówi, a mało robi :(
    Miło jak władze gdańska zrobiłyby coś z Fortami, bo miejsce jaest napradę świetne, ale narazie lepiej je omijać.

    • 0 0

  • Ej TY ---> JA

    A za kogo Ty się uważasz, że wytykasz tu mojemu miastu od dziur??? Słupsk trochę podupadł, ale to przez stratę województwa (podobnie jak Elbląg, Włocławek i inne podobne miasta), ale za czasów byłego województwa słupskiego był jednym z silniejszych miast Polski Pólnocnej. Zobacz sobie na inwestorów. No gdzie masz Scanie misiu, no gdzie?

    A jeśli chodzi o największą dziurę w Polsce to jest nią Koszalin. Miasto bez starówki, zabudowane jedynie blokowiskami, Polska stolica dresiarzy i innej hołoty. Tam się przejedź to zobaczysz co to zadupie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane