- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (61 opinii)
- 2 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (376 opinii)
- 3 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (271 opinii)
- 4 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (115 opinii)
- 5 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (96 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
Zbudują parkingi kubaturowe w Trójmieście?
Zapytaliśmy wszystkich kandydatów na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu o sprawy ważne dla całego Trójmiasta, a także poszczególnych miast. Zaczynamy publikację odpowiedzi, które mogą pomóc poznać poglądy polityków oraz w podjęciu decyzji na kogo głosować. Dziś odpowiedzi na pytanie dotyczące parkingów kubaturowych, jutro zdradzimy, jak chcą rozwiązać problem dzików.
Wszystko o wyborach samorządowych: listy kandydatów, programy - sprawdź w naszym serwisie
Czy w śródmieściach miast powinno powstać więcej parkingów kubaturowych?
Do wyboru mieli dwie opcje:
a) tak, nawet gdyby miały być prywatne i drogie,
b) nie, nie powinno się wpuszczać więcej samochodów do centrum miasta.
Mogli (choć nie musieli) doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż dwa-trzy zdania. Odpowiedzi prezentujemy z podziałem na Gdynię, Gdańsk i Sopot. W każdym z miast kandydatów podajemy w kolejności alfabetycznej.
Gdynia - wszyscy chcą parkingów kubaturowych
Wszyscy kandydaci na prezydenta Gdyni odpowiedzieli na nasze pytania. Akurat w tym zakresie są wyjątkowo zgodni: wszyscy są za budową parkingów kubaturowych.
- Jestem zdecydowanym przeciwnikiem dyskryminacji kierowców, którą stosuje Wojciech Szczurek i którą zapowiadają koalicjanci Tadeusza Szemiota. Mieszkańcy powinni móc wjechać i zaparkować w centrum. My jeszcze zapewnimy im pierwsze 2 godz. darmowe w parkingach podziemnych w centrum i w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania - dodaje Marek Dudziński.
- Parkingi kubaturowe są potrzebne, choć na razie nie są atrakcyjne biznesowo dla potencjalnych inwestorów. Terenów w śródmieściu jest zbyt mało na ekstensywne rozwiązania - podkreśla Aleksandra Kosiorek.
W swej kampanii niezmiennie potwierdza, że jest kandydatem, który będzie wspierał kierowców. Chce m.in. likwidacji strefy płatnego parkowania.
Nie dodał jednak żadnego komentarza, więc nie wiemy, czy miasto pod jego rządami byłoby skłonne partycypować w takich inwestycjach oraz na jakich zasadach.
- Należy takie decyzje pozostawić inwestorom - precyzuje Tadeusz Szemiot.
Gdańsk
W Gdańsku na nasze pytania odpowiedzieli wszyscy kandydaci na prezydenta, czyli w sumie siedem osób.
- Wykorzystanie parkingów kubaturowych jest bardzo niskie, np. przy ul. Wałowej parking kubaturowy jest zajęty tylko w 5/6 proc. Ilość dostępnych miejsc w parkingach podziemnych i przy placówkach komercyjnych jest wystarczająca - musi być lepiej wykorzystywana i zarządzana - skomentował.
- Konieczna jest budowa parkingów kubaturowych na węzłach przesiadkowych kolei i linii tramwajowych, tak aby umożliwić mieszkańcom sprawny transport do Śródmieścia.
- Parkingi - w razie konieczności także kubaturowe - powinny znajdować się na obrzeżach miasta lub w miejscach, w których potok samochodów z przedmieść i spoza miasta dochodzi do pierwszych przystanków szybkiego transportu publicznego (kolej, tramwaje, autobusy na buspasach). Przykładem takiego miejsca może być stacja Gdańsk Lipce lub niektóre stacje PKM - wskazał.
- Ale wyłącznie podziemnych, np. pod Targiem Węglowym - zaznaczył.
Przy tym pytaniu kandydat nie dodał komentarza.
Przy tym pytaniu kandydat nie dodał komentarza.
- Jeśli będę prezydentem Gdańska, to nie pozwolę na tworzenie stref czystego transportu, z którego wyklucza się tradycyjne samochody paliwowe, będę działał na rzecz budowania właśnie parkingów kubaturowych. Czas skończyć z walką z kierowcami choćby poprzez planowe likwidowanie miejsc parkingowych za pomocą słupków czy innych instalacji niekoniecznie upiększających Gdańsk. Chcę także wprowadzenia zmian w systemie opłat parkingowych w strefach: pierwsze 30 minut powinno być bezpłatne dla mieszkańców.
Sopot
- Trzeba rozwijać efektywną komunikację publiczną, w Sopocie bardziej w oparciu o mniejsze pojazdy, ale z większą częstotliwością - stwierdziła.
- Śródmieścia zamienione w parkingi,stracą swój charakter - czyli zamrą. Sopot potrzebuje innego rozwiązania: dwóch parkingów na skraju miasta od strony Gdańska (już mamy) i Gdyni. Natomiast parkingi podziemne (również prywatne), mogą stanowić uzupełnienie takiej oferty dla osób zmotoryzowanych - stwierdził.
- W centrach miast powinno się ograniczyć liczbę samochodów - stwierdził.
- Szczególnie Sopot tego nie potrzebuje - zaznaczył. - "Nie" dla nowych parkingów, "tak" dla terenów zielonych i transportu ekologicznego.
- Samochody są nieodłącznym sposobem przemieszczania się dla wielu osób, szczególnie niepełnosprawnych, starszych i prowadzących działalność gospodarczą. Nie istnieją żadne przesłanki do prowadzenia segregacji społecznej w tej sprawie. Samochód stojący na prawidłowo zbudowanym parkingu nie jest dolegliwością społeczną - stwierdził.
Opinie wybrane
-
2024-04-01 16:01
Parkingów jest wystarczająca ilość. (3)
Budowa nowych to temat zastępczy. Zamiast usprawnienia komunikacji przez budowę wiaduktów tuneli, modernizacji istniejącego układu drogowego. Proponuje się rozwiązanie które nie rozwiąże problemów komunikacyjnych.
- 58 36
-
2024-04-02 11:01
Parkingów brak - nie w centrum, ale przy węzłach przesiadkowych. ( Z tym że węzły te też należy stworzyć, lub reorganizować obecne rozwiązania) .
- 1 0
-
2024-04-01 23:50
parkingów jest dosyć, stoją puste, za to blachosmrody rożjeżdżają trawniki i chodniki gdzie popadnie
- 9 5
-
2024-04-01 21:30
Budowanie wiaduktów i tuneli też nie pomoże.
Widać to pięknie w "odciążonym" tunelem za ponad 2 miliardy w Śródmieściu.
Jedyna opcja to inwestycja w porządną komunikację zbiorową, a więc brakujące tramwaje, buspasy na każdej przelotówce i nowe trasy PKM.- 3 9
-
2024-04-01 15:24
Miasto nie jest od budowania samych parkingów. (12)
Miasto powinno budować parkingi przy wezlach przesiadkowych, aby kierowcy przesiadał i się do komunikacji miejskiej w najbardziej do godnych dla siebie miejscach.
- 77 40
-
2024-04-01 18:05
miasto powinno obciążać kierowców kosztami, które ich zachowania komunikacyjne generują
Wprowadzenie opłat za parkowanie samochodów może pozytywnie wpłynąć na jakość życia w mieście, zwłaszcza w jego centrum. Niestety nie wszyscy mieszkańcy potrafią to ogarnąć swoją wyobraźnią: jak widać po wynikach "ankiety" dotyczy to również wielu kandydatów na decydentów miejskich.
- 10 13
-
2024-04-01 15:53
Nawet wiem konkretnie gdzie... (5)
Jeden konkretny na pętli przy łostowickiej, o ile miejsce tam jest, ale chyba się zmieści, tam jest już rzut beretem, a z tramwaju w Gdańsku jak wysiądą, to 5 minut na piechotę wszędzie przecież. No i rowery miejskie są. Kolejny przy świętokrzyskiej, tam korki są też w jedną i w drugą, miał być jakiś pociąg, ale nie widać go chyba. Trzeci przy pkm na słowackiego/morena.
- 6 4
-
2024-04-01 17:53
(4)
Przy pętli Ujeścisko obok Lawendowego też jest parking "Park and Ride" czyli parkuj i jedź. Specjalnie wybudowany na potrzeby przesiadek ale co z tego jak w 90% jest zawalony autami mieszkańców. Z tego co mi wiadomo miał być w większej części na karnety lub karta mieszkańca z ważnym biletem.
- 4 1
-
2024-04-01 18:21
Tylko szkoda, że infrastruktura i urbanistyka Gdańska (1)
jest tak pięknie zaplanowana, że żeby trafić do tych parkingów na obrzeżach musisz odstać tyle w korkach.
- 6 2
-
2024-04-02 11:03
Bo obrzeża przestały być obrzeżami... Miasto nam się rozlewa. Z tym należy walczyć.
- 1 0
-
2024-04-01 18:04
A pretensje nie do mieszkańców tylko do włodarzy (1)
Miasto wydaje warunki zabudowy i sporządza.miejscowe plany w których określa ile miejsc postojowych ma być wybudowane na 1 mieszkanie
Deweloper to robi buduje po minimum.- 9 1
-
2024-04-01 21:33
miejsc nie brakuje.
Za to nie brakuje też cwaniaków, co "nie będą płacić za święte prawo do parkingu".
Standardowy widok, to do połowy puste miejsca parkingowe i zastawione wszystkie ulice, chodniki i każdy skrawek miejsca obok parkingów.- 3 1
-
2024-04-01 15:37
Otóż to (3)
Przy zjazdach z obwotnicy są pętle, tam powinien być parking na samochód, taki jak na obrazku, nawet ładny, a także parking na rowery. Masz samochód, kup sobie rower albo bilet i jedź, koło dworca powinien być taki parking rowerowy jak we Wrzeszczu i już.
- 9 9
-
2024-04-01 17:56
No miał być w tunelu obok Empiku, Był nawet pomysł na cały Empik na parking dla rowerzystów.
- 4 0
-
2024-04-01 16:32
To jest (1)
Chore.
- 2 5
-
2024-04-01 18:06
uzależnienie od samochodu jest źródłem wielu ciężkich chorób
- 3 6
-
2024-04-01 15:32
Ale polski kierowca nie stanie na parkingu tylko bedzie sie wciskal na Dlugi Targ
- 12 2
-
2024-04-01 15:07
I tak i nie (22)
Ankieta jest tendencyjna, bo zakłada powstawanie parkingów kubaturowych w centrum. Owszem powinny takie być budowane, ale na obrzeżach i być zintegrowane z biletami komunikacji miejskiej - parkujesz w cenie biletu i jednocześnie możesz jechać autobusem/tramwajem oraz wrócić.
- 95 23
-
2024-04-02 10:24
Żadnej integracji (2)
Integracja oznaczałaby zwiększenie kosztów biletów i partycypację w kosztach wszystkich, w tym tych, którzy z takich parkingów nie korzystają. Porządni ludzie nie powinni być zmuszani do finansowania zachcianek autkarzy, którzy wszędzie i zawsze muszą wjechać swoim blachosmrodem
- 0 4
-
2024-04-02 11:05
(1)
To chcesz żeby nie wjeżdżali i przesiadali się na komunikację, czy jesteś temu przeciwny? Bo odnoszę wrażenie że wszystko jest "na nie". Tak daleko nie zajdziemy.
- 2 1
-
2024-04-02 12:55
Ten człowiek urodził się juz na nie. Typowy malkontent, ktoremu w zyciu nic nie wychodzi.
- 2 1
-
2024-04-01 17:22
(2)
W centrum tylko podziemne !
- 6 2
-
2024-04-01 18:55
proste pytanie: czyim kosztem mają być budowane? (1)
dlaczego prywatyzowanie korzyści (przez użytkowników samochodów) i uspołecznianie kosztów (przez tychże użytkowników samochodów) jest traktowane jako coś oczywistego? Bez zmiany dotychczasowego kierunku przesuwania granicy nieuchronnego kompromisu będziemy w Trójmieście mieli to co mamy: korki, spaliny, coraz wyższe koszty funkcjonowania systemu transportowego i pogarszającą się jakość życia.
- 10 6
-
2024-04-01 19:36
Mnie z kolei wkurza, że dzieci mają za darmo komunikację. Dlaczego tu uspołecznianie kosztów ma być uzasadnione? Zwłaszcza, że dzieci nie wnoszą nic do budżetu miasta a kierowcy ze swoich podatków dużo???
- 11 7
-
2024-04-01 17:00
Wyborca. (7)
- Konieczna jest budowa parkingów kubaturowych na węzłach przesiadkowych kolei i linii tramwajowych, tak aby umożliwić mieszkańcom sprawny transport do Śródmieścia. Tak powiedziała Pani Dulkiewicz . Szkoda że nie widziała Pani takiej potrzeby przez ostatnie 5 lat . Teraz się dopiero oczy otworzyły jak się zbliżają wybory . Niedawno też jeden pan też obiecywał 100/100 dni i wiemy co z tego zrealizował.
- 9 6
-
2024-04-02 03:14
Przypomnij sobie jak też twoja Mutterpartie wspierała finansowo samorządy przez ostatnie osiem lat.
- 3 0
-
2024-04-01 19:00
całe szczęście, że takie parkingi nie powstawały w pobliżu węzłów przesiadkowych poza tymi, które powstały (2)
Parking kubaturowy przy Urzędzie Wojewódzkim/ Marszałkowskim zbudowany w pobliżu stacji Gdańsk Śródmieście już obecnie wymaga remontu, który ma podobno kosztować wiele milionów złotych. Ślepe dążenie do wydawania publicznych pieniędzy na mnożenie miejsc do "darmowego" parkowania najbardziej terenochłonnych (przestrzeniożernych) środków lokomocji jakimi są samochody prywatne nie ma sensu w dobrze zarządzanych miastach.
- 4 4
-
2024-04-02 11:43
Dobrze, że betonowe klocki deweloperów
nie są przestrzeniożerne jak to nazwałeś. To, czyli nadmierny rozrost przedmieści i betonowanie wszystkiego osiedlami jest sednem wszystkich problemów - korków, problemów z komunikacją miejską, brakiem zieleni etc. Ilość samochodów to tylko skutek uboczny ale zamiast powstrzymać przyczynę to próbuje się nieudolnie walczyć z efektami. A obrywają jak zwykle zwykli ludzie.
- 0 1
-
2024-04-02 11:44
Tylko, że Gdańsk jest przeciwnością
czegoś co nazwałeś dobrze zarządzanym miastem.
- 0 0
-
2024-04-01 18:21
Widać , że niektórych tu prawda zabolała i z wściekłością dają łapki w dół .
- 0 4
-
2024-04-01 17:23
(1)
Więcej zrealizował przez 100 dni niż złodzieje z PiS przez 8 lat .
- 11 6
-
2024-04-01 18:42
Największy sukces to pigułka PO bez recepty i zakaz zadawania dzieciom do odrabiania zadań domowych . Ha,ha, ha, ha .....
- 5 6
-
2024-04-01 16:55
(1)
A za darmo miałby miec te bilety kierowca czy cała obsada samochodu 5 os)? Skoro w cenie parkingu miałaby byc darmowa komunikacją miejska to chyba dla wszystkich, bo jeśli tylko kierowca to chamstwo
- 8 5
-
2024-04-03 12:22
Raczej działałoby to dokładnie na odwrót(tak jak wszędzie indziej gdzie to funkcjonuje) czyli - bilet na komunikację zapewnia darmowy parking na takim węźle przesiadkowym
- 0 0
-
2024-04-01 16:37
(5)
Jak już jadę autem to do końca. Taki sam bezsens jak jazdą rowerem i przesiadanie się do komunikacji
- 7 8
-
2024-04-01 19:02
przez wiele lat jeździłem rowerem do stacji SKM i wsiadałem z nim po to, by po dojechaniu do stacji docelowej (4)
skrócić czas dojazdu do pracy. Nie tworzyłem korków ani nie traciłem czasu na stanie w nich.
- 6 0
-
2024-04-01 19:54
(3)
Ile masz lat? 50? 60? Pytam bo ta narracja rowerowo hulajonogowa to taka hipsterska. Nie widzę ludzi w wymienionym przeze mnie wieku popylających na wietrze czy deszczu lub śniegu w obcisłych gaciach. A wy wkładacie wszystkich do jednego wora
- 5 4
-
2024-04-02 00:48
Ja mam ponad 50 (2)
i codziennie, przy każdej pogodzie jadę rowerem do pracy. W obcisłych gaciach to chyba sportowcy jeżdżą, a normalnie do pracy to się jedzie w zwykłych ciuchach. Że ty nie widzisz takich ludzi to się dziwię, bo ja wielu. Masz chyba poważną wadę wzroku.
- 5 3
-
2024-04-02 07:18
(1)
Co to za pracą? Na budowie? Jakbym przyjechała spocona do pracy to każdy by kręcił nosem i jak tu iść na jakieś spotkanie?
- 2 2
-
2024-04-03 12:24
Jeżeli pocisz się jadąc na rowerze spokojnie 15km/h to lepiej wyciągnij tyłek z fotela samochodu, bo niedługo nie będziesz w stanie nawet wstać.
Holendrzy i Duńczycy mają podobny klimat i jakoś się nie zalewają potem. Podobnie i Niemcy.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.