• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zbudują parkingi kubaturowe w Trójmieście?

Ewelina Oleksy, Piotr Weltrowski, Michał Sielski
1 kwietnia 2024, godz. 15:00 
Opinie (162)
Parking kubaturowy przy ul. Okopowej w Gdańsku. Nie wszyscy politycy chcą budowy podobnych obiektów. Parking kubaturowy przy ul. Okopowej w Gdańsku. Nie wszyscy politycy chcą budowy podobnych obiektów.

Zapytaliśmy wszystkich kandydatów na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu o sprawy ważne dla całego Trójmiasta, a także poszczególnych miast. Zaczynamy publikację odpowiedzi, które mogą pomóc poznać poglądy polityków oraz w podjęciu decyzji na kogo głosować. Dziś odpowiedzi na pytanie dotyczące parkingów kubaturowych, jutro zdradzimy, jak chcą rozwiązać problem dzików.



Wszystko o wyborach samorządowych: listy kandydatów, programy - sprawdź w naszym serwisie



Czy w śródmieściach miast powinno powstać więcej parkingów kubaturowych?

Wszystkim kandydatom na prezydenta ze wszystkich miast zadaliśmy dokładnie to samo pytanie. Identyczne, jak ankieta dołączona do tego artykułu:

Czy w śródmieściach miast powinno powstać więcej parkingów kubaturowych?

Do wyboru mieli dwie opcje:
a) tak, nawet gdyby miały być prywatne i drogie,
b) nie, nie powinno się wpuszczać więcej samochodów do centrum miasta.

Mogli (choć nie musieli) doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż dwa-trzy zdania. Odpowiedzi prezentujemy z podziałem na Gdynię, Gdańsk i Sopot. W każdym z miast kandydatów podajemy w kolejności alfabetycznej.

Gdynia - wszyscy chcą parkingów kubaturowych



Wszyscy kandydaci na prezydenta Gdyni odpowiedzieli na nasze pytania. Akurat w tym zakresie są wyjątkowo zgodni: wszyscy są za budową parkingów kubaturowych.

Marek Dudziński Marek Dudziński
Marek Dudziński z komitetu Prawica i Społecznicy zaznaczył odpowiedź a.

- Jestem zdecydowanym przeciwnikiem dyskryminacji kierowców, którą stosuje Wojciech Szczurek i którą zapowiadają koalicjanci Tadeusza Szemiota. Mieszkańcy powinni móc wjechać i zaparkować w centrum. My jeszcze zapewnimy im pierwsze 2 godz. darmowe w parkingach podziemnych w centrum i w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania - dodaje Marek Dudziński.


Aleksandra Kosiorek Aleksandra Kosiorek
Aleksandra KosiorekGdyńskiego Dialogu także wybrała pierwszą opcję.

- Parkingi kubaturowe są potrzebne, choć na razie nie są atrakcyjne biznesowo dla potencjalnych inwestorów. Terenów w śródmieściu jest zbyt mało na ekstensywne rozwiązania - podkreśla Aleksandra Kosiorek.


Przemysław Olczyk Przemysław Olczyk
Przemysław OlczykKonfederacji także wybrał odpowiedź, która zakłada, że parkingi kubaturowe powinny powstawać, nawet gdyby miały być prywatne i drogie.

W swej kampanii niezmiennie potwierdza, że jest kandydatem, który będzie wspierał kierowców. Chce m.in. likwidacji strefy płatnego parkowania.


Wojciech Szczurek Wojciech Szczurek
Wojciech Szczurek, obecnie urzędujący prezydent, który w wyborach startuje z własnego komitetu, czyli Samorządności Wojciecha Szczurka także uważa, że w Gdyni powinno powstać więcej parkingów kubaturowych.

Nie dodał jednak żadnego komentarza, więc nie wiemy, czy miasto pod jego rządami byłoby skłonne partycypować w takich inwestycjach oraz na jakich zasadach.


Tadeusz Szemiot Tadeusz Szemiot
Tę samą odpowiedź wybrał Tadeusz Szemiot, przedstawiciel Koalicji Obywatelskiej, która do wyborów idzie z lewicą i społecznikami.

- Należy takie decyzje pozostawić inwestorom - precyzuje Tadeusz Szemiot.


Gdańsk



W Gdańsku na nasze pytania odpowiedzieli wszyscy kandydaci na prezydenta, czyli w sumie siedem osób.

Mariusz Andrzejczak Mariusz Andrzejczak
Mariusz Andrzejczak z własnego komitetu Dla Gdańska zaznaczył odpowiedź b. Jego zdaniem nie powinno się wpuszczać więcej samochodów do centrum miasta.

- Wykorzystanie parkingów kubaturowych jest bardzo niskie, np. przy ul. Wałowej parking kubaturowy jest zajęty tylko w 5/6 proc. Ilość dostępnych miejsc w parkingach podziemnych i przy placówkach komercyjnych jest wystarczająca - musi być lepiej wykorzystywana i zarządzana - skomentował.

Aleksandra Dulkiewicz Aleksandra Dulkiewicz
Aleksandra Dulkiewicz startująca z list KO też zaznaczyła odpowiedź, że nie powinno się wpuszczać więcej samochodów do centrum miasta. Dodała jednak:

- Konieczna jest budowa parkingów kubaturowych na węzłach przesiadkowych kolei i linii tramwajowych, tak aby umożliwić mieszkańcom sprawny transport do Śródmieścia.

Andrzej Pecka Andrzej Pecka
Andrzej Pecka kandydat Wspólnej Gdańskiej Drogi 2050 także uznał, że w śródmieściach nie potrzeba więcej parkingów kubaturowych.

- Parkingi - w razie konieczności także kubaturowe - powinny znajdować się na obrzeżach miasta lub w miejscach, w których potok samochodów z przedmieść i spoza miasta dochodzi do pierwszych przystanków szybkiego transportu publicznego (kolej, tramwaje, autobusy na buspasach). Przykładem takiego miejsca może być stacja Gdańsk Lipce lub niektóre stacje PKM - wskazał.

Tomasz Rakowski Tomasz Rakowski
Tomasz Rakowski, kandydat PiS miał odmienne zdanie. Uważa, że w śródmieściach miast powinno powstać więcej parkingów kubaturowych, nawet jeśli miałyby być prywatne i drogie.

- Ale wyłącznie podziemnych, np. pod Targiem Węglowym - zaznaczył.

Adam Szczepański Adam Szczepański
Adam Szczepański, kandydat komitetu Społeczny Gdańsk odpowiedział, że w śródmieściach miast nie powinno powstać więcej parkingów kubaturowych, bo nie ma potrzeby wpuszczania większej liczby samochodów do centrum.

Przy tym pytaniu kandydat nie dodał komentarza.

Artur Szostak Artur Szostak
Artur Szostak, kandydat komitetu Kocham Gdańsk wybrał odpowiedź mówiącą o tym, że w śródmieściach miast powinno powstać więcej parkingów kubaturowych - nawet gdyby miały być prywatne i drogie.

Przy tym pytaniu kandydat nie dodał komentarza.


Michał Urbaniak Michał Urbaniak
Michał Urbaniak kandydat komitetu Konfederaci Bezpartyjni Polska jest Jedna dla Pomorza jest zwolennikiem powstawania parkingów kubaturowych w śródmieściach miast. Kandydat przysłał obszerny komentarz - skróciliśmy go do trzech zdań, zgodnie z nałożonym dla wszystkich limitem.

- Jeśli będę prezydentem Gdańska, to nie pozwolę na tworzenie stref czystego transportu, z którego wyklucza się tradycyjne samochody paliwowe, będę działał na rzecz budowania właśnie parkingów kubaturowych. Czas skończyć z walką z kierowcami choćby poprzez planowe likwidowanie miejsc parkingowych za pomocą słupków czy innych instalacji niekoniecznie upiększających Gdańsk. Chcę także wprowadzenia zmian w systemie opłat parkingowych w strefach: pierwsze 30 minut powinno być bezpłatne dla mieszkańców.


Sopot



Magdalena Czarzyńska-Jachim Magdalena Czarzyńska-Jachim
Magdalena Czarzyńska-Jachim, kandydująca z ramienia komitetu Koalicja dla Sopotu, zaznaczyła w naszej ankiecie opcję, wedle której nie powinno się wpuszczać większej liczby aut do centrów miast. Dodała też krótki komentarz.

- Trzeba rozwijać efektywną komunikację publiczną, w Sopocie bardziej w oparciu o mniejsze pojazdy, ale z większą częstotliwością - stwierdziła.


Jarosław Kempa Jarosław Kempa
Jarosław Kempa z komitetu Kocham Sopot nie zaznaczył żadnej z opcji, ale odpowiedział w komentarzu do pytania.

- Śródmieścia zamienione w parkingi,stracą swój charakter - czyli zamrą. Sopot potrzebuje innego rozwiązania: dwóch parkingów na skraju miasta od strony Gdańska (już mamy) i Gdyni. Natomiast parkingi podziemne (również prywatne), mogą stanowić uzupełnienie takiej oferty dla osób zmotoryzowanych - stwierdził.

Maria Lepczak-Wysocka Maria Lepczak-Wysocka
Maria Lepczak-Wysocka kandydująca z poparciem komitetu W Imieniu Sopocian zaznaczyła opcję "nie powinno się wpuszczać więcej samochodów do centrum miasta" i na tym poprzestała.

Gabriel Oleszek Gabriel Oleszek
Gabriel Oleszek, kandydat komitetu Mieszkańcy dla Sopotu również zaznaczył w naszej ankiecie opcję, wedle której do centrów miast nie powinno się wpuszczać więcej samochodów, skonkretyzował jednak swoją odpowiedź w komentarzu.

- W centrach miast powinno się ograniczyć liczbę samochodów - stwierdził.

Paweł Petkowski Paweł Petkowski
Tę samą opcję zaznaczył też Paweł Petkowski, kandydat Prawa i Sprawiedliwości. On również dodał komentarz.

- Szczególnie Sopot tego nie potrzebuje - zaznaczył. - "Nie" dla nowych parkingów, "tak" dla terenów zielonych i transportu ekologicznego.

Lechosław Wojtynowski Lechosław Wojtynowski
Z kolei Lechosław Wojtynowski z komitetu Trzecia Siła nie zaznaczył żadnej z opcji w naszej ankiecie, nie odpowiedział też komentarzem wprost. Jego odpowiedź można uznać za bardziej ogólną.

- Samochody są nieodłącznym sposobem przemieszczania się dla wielu osób, szczególnie niepełnosprawnych, starszych i prowadzących działalność gospodarczą. Nie istnieją żadne przesłanki do prowadzenia segregacji społecznej w tej sprawie. Samochód stojący na prawidłowo zbudowanym parkingu nie jest dolegliwością społeczną - stwierdził.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (162)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane