• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone torowiska to w Gdańsku wciąż rzadkość

Krzysztof Koprowski
30 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.

Gdańsk zajmuje siódme miejsce w rankingu miast z zielonymi torowiskami tramwajowymi. Specjaliści przekonują, że to rozwiązanie jest nie tylko estetyczne, ale znacznie wycisza ruch pojazdów. Minusem jest potrzeba regularnej pielęgnacji trawy.



Czy należy tworzyć więcej zielonych torowisk tramwajowych?

Łączna długość tzw. zielonych torowisk tramwajowych w Polsce wynosi ok. 95 km pojedynczego toru - tak wynika z analizy Tines Capital Group, międzynarodowego holdingu budowlanego.

Niekwestionowanym rekordzistą w tym zakresie pozostaje Kraków, który może pochwalić się aż 28 km pojedynczego toru wykonanego w tej technologii (tj. 14 proc. torowisk). Na drugim końcu jest Olsztyn z 280 m długości zielonego toru (2,5 proc. torowisk).

Gdańsk w tym zestawieniu zajmuje siódme miejsce z trawiastymi torowiskami o długości 2,7 km toru pojedynczego (ok. 2,5 proc. całej sieci).

- Nowoczesne konstrukcje torowisk tramwajowych to oprócz estetyki przede wszystkim możliwość redukowania hałasu i drgań emitowanych przez tramwaje do otoczenia. Takich rozwiązań oczekują mieszkańcy miast - przekonuje Tomasz Szuba, prezes zarządu Tines Capital Group.
Eksperci z Tines wyliczają dodatkowe zalety szyn otulonych trawą: oczyszczanie spalin emitowanych w ruchu drogowym, absorpcja wody opadowej czy ograniczenie efektu miejskiej wyspy ciepła poprzez wchłanianie wody i jej miarowe parowanie.

- W niektórych niemieckich miastach nawet 70 proc. długości torowisk jest zielonych, a tendencja zastępowania asfaltu lub tłucznia kamiennego jako zabudowy torowiska jest w Europie coraz bardziej powszechna - mówi Wojciech Oleksiewicz z Politechniki Warszawskiej.
Gdańsk na razie wykonał dwa odcinki tego typu i za każdym razem podyktowane było to przede wszystkim próbą obniżenia hałasu: na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska w bliskim sąsiedztwie zabudowań ul. Okrąg oraz na ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska wzdłuż niskiej zabudowy jedno- i wielorodzinnej wraz z wykonaniem trawiastego torowiska na pętli Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska.

Ich utrzymanie można ocenić na poziomie dostatecznym. Często trawa jest nieprzycięta, a do tego jak na dłoni widać błędy projektowe. Na Węźle Kliniczna mimo kompleksowego remontu nie wykonano chodników w miejscach przedeptów, więc dzisiaj piesi niszczą wykonaną zieleń.

Wjazd na pętlę tramwajową Jelitkowo. Wjazd na pętlę tramwajową Jelitkowo.
Na pętli Jelitkowo trawę rozjeżdżają pojazdy Zakładu Komunikacji Miejskiej i techniczne.

- W torowisku wpuszczona jest specjalna nawierzchnia dla samochodów. Droga ta została zaprojektowana i wykonana do obsług pętli. Oprócz nas, z drogi serwisowej korzystają pojazdy wykonujące obsługę torów i sieci na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Ze wstępnych założeń nowych tras tramwajowych w Gdańsku wynika, ze nadal dominującą technologią będzie torowisko tradycyjne, gdzie przestrzeń pomiędzy szynami wypełni tłuczeń.

Zielone torowiska tramwajowe Create column charts

Opinie (112) 3 zablokowane

  • A Nowa Politechniczna / GPW? Cisza... (1)

    Może jakaś informacja dot. trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz czytelnikom się należy? Jakaś cisza zapadła.

    • 3 1

    • Żeby trojmiasto.pl mogło przekazać czytelnikom informacje to Urząd Miejski musiałby podjąć jakieś decyzje. Decyzji nie ma to i nie ma czego przekazywać.

      • 1 1

  • Zielone torowisko zarośnięte krzaczorami i drzewkami to będzie

    na torowisku PKM-ki, pomiędzy Strzyżą, a Lotniskiem :-))))

    • 3 0

  • Znowu "artykuł" na miarę Koprowskiego (7)

    Trawa na torach.
    Ale problem.
    W sam raz dla FRAGlesa pisiora Koprowskiego...

    • 35 40

    • Co cię człowieka czepiacie? Są wielbiciele kolei, lotnictwa, są i komunikacji miejskiej. (3)

      Jak redaktor Koprowski się tym interesuje, to sobie o tym pisze. To nie czytelnicy dyktują dziennikarzom o czym mają pisać. A jak nie podobają się wam artykuły, to może sami coś napiszcie, w końcu redakcja tego portalu publikuje również artykuły czytelników.

      • 16 7

      • Są portale tamatyczne, tam można się wyżyć w temacie. (1)

        A jak wchodzę na trojmiasto.pl, to chcę czytać o problemach trójmiasta, a nie o śmiesznych hobby małego chłopca.
        Co chwila artykuł o tramwajach, autobusach, przejściach, albo innych bzdetach.
        Litości.

        • 3 10

        • Wyobraź sobie, że mieszkańcy Trójmiasta korzystają z tramwajów, autobusów i przejść więc te tematy ich dotyczą.

          • 8 0

      • on napisałby pewnie o bezpłatnych parkingach w całym mieście, budowaniu tuneli dla pieszych i złych rowerzystach

        • 6 1

    • To zabawne, że pod tekstami wyczytać można o dziennikarzach-pisiorach, ale wystarczy artykuł, który popiera działania miasta np. w sprawie reklam, by czytać o PO-Budyniowym uwielbieniu. Może po prostu istnieje świat innych podziałów niż politycznych?

      • 14 2

    • A jakie eufemizm - Gdańsk zajmuje 7-me miejsce w Polsce

      Po prostu nieprawdopodobny sukces - na 9-ciu startujących zajęliśmy trzecie od końca miejsce.
      Brawo Gdańsk, tak trzymać, a będziemy jeszcze wyżej, tzn. bliżej końca tabeli.

      • 10 6

    • tak jest

      tzw. strzępienie ryja po próżnicy :-)

      • 15 4

  • A tymczasem bilety ZKM nam podrożyli (1)

    ....na 3,20 za zwykły i 3,80 za godzinny.

    • 10 3

    • Mój Borze!

      To straszne!

      • 1 3

  • Rozwiązanie (2)

    Rozwiązanie jest banalnie proste: dlaczego osadzeni więźniowie, nie mogą dbać o tą zieleń w obecności strażników (skoro strażnicy, czy w zakładzie czy w mieście, i tak pilnują, i są w pracy) i w ten sposób miasto/państwo odzyskało część pieniędzy, które idą na utrzymanie więźnia....

    • 16 9

    • z kilku powodow

      po pierwsze wiezien niekoniecznie bedzie pracowal jak go zmusisz?
      pilnowanie wiezniow w wiezieniu nie wymaga takiej liczby straznikow jak pilnowanie ich na wolnosci ergo trzeba by bylo zatrudnic kolejnych straznikow

      • 2 0

    • nIe opłaca się, ZTM musiałby płacić i więźniom i strażnikom za wykonaną pracę

      • 1 0

  • Miasto nie potrafi skosić trawników, a co dopiero trawniki na torowiskach.

    • 2 0

  • Trawa, jak zechce, to wyrośnie sama.

    Inne kolory też są ładne, natura sama sobie poradzi.

    • 2 0

  • Kliniczna

    Na klinicznej to jest porażka

    • 2 1

  • Zielone torowiska to w Gdańsku wciąż rzadkość (1)

    Jeśli zielone torowisko wycisza to chciałabym aby było przy wyjeździe z zajezdni na Władysława IV ponieważ hałas jest tak dokuczliwy dla mieszkańców, że nie sposób zasnąć przed godz 24. Z czasem torowisko się zużyło i znowu tak łomocze jak przed remontem 20 lat temu. A jeszcze do tego pracownicy wrzeszczą do siebie. Wydawałoby się, że ZTM nie mało zarabia więc w czasach tak rozwiniętej elektroniki też zainwestuje w nowoczesność.

    • 8 2

    • do ana

      co było szybciej zajezdnia czy lokatorzy ?widziały gały co brały pozdrawiam ja śpie kiedy mi się chce

      • 1 1

  • W Krakowie (1)

    Prawie nic nie ma

    • 29 5

    • a w Łodzi rzeczywiście bardzo dużo takich zielonych torowisk

      trawa skoszona w kształt tramwaju...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane