• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • ORUNIA (2)

    Mam nadzieję, że jak powstanie tramwaj na Oru, to będzie tam dociągnięta 11, która śmignie przez Chełm, aż do Oliwy.
    Jeśli tramwaj będzie jechał tylko do pętli na Chełmie, z możliwością przesiadki np. na 11, to będzie to największy debilizm całej tej inwestycji.

    • 8 7

    • i tak ma być. Przecież to pętla PRZESIADKOWA!

      • 0 0

    • Byłoby super!!! świetna sprawa.

      • 0 0

  • CZEMU TYLKO DO PRZERÓBKI?? (5)

    DOBRZE ŻE POMYŚLELI O LINI NR 9 Z ABRAHAMA ALE CZEMU TYLKO DO PRZERÓBKI A NIE DO STOGÓW? TE KILKA PRZYSTANKÓW DALEJ UŁATWIŁO BY JAZDĘ WIELU LUDZIOM. SZKODA :((

    • 25 3

    • (1)

      chyba chcą po prostu wykorzystywac całą infrastrukture - znowu ożyje petla w oliwie, czynne abrahama, przeróbka i stogi.

      • 2 1

      • Pewnie tramwajów póki co nie styka. Poczkajmy aż PESY przyjadą.

        • 6 0

    • nie każdy może

      ja bym też chciał tramwaj pod swój dom a muszę iść 10 minut - każde tramwaje nie mogą dojeżdżać na tą samą pętlę bo wtedy byłby dosłownie jeden za drugim i byłyby korki tramwajowe. Tak jest w każdym mieście , że na jakiejś trasie masz pętlę a 5 przystanków dalej kolejną.

      • 2 1

    • widocznie boją się o tabor - chyba wszyscy wiemy, że tramwaje, które jeżdżą do st. plaży lub pasanilu zwykle nieciekawie kończą ;-) młodzi ze stogów robią co mogą, aby zostali "odcięci", a normalni mieszkańcy stogów na tym cierpią. ponad 20 lat spędziłam tam mieszkając, więc niestety wiem jak jest.

      • 2 0

    • Do przeróbki dortmundy, 105-ki do rozbiórki!

      • 3 0

  • tabor jak tabor, 40 nowych tramwajów zamówili... pytanie tylko czy ktoś rozsądny był na pętli w Oliwie i przyjrzał sie jej stanowi technicznemu - ja osobiście nie wyobrażam sobie Bombowca zawracającego po takich zdezelowanych torach...

    • 11 0

  • CO 3 MINUTY TRAMWAJ

    Co 3 minuty tramwaj to jeden za drugim na tylku bedzie siedziec ajak beda chcieli zachowac odpowiedni odstemp 150 m to nie wyrobia sie z czasem i oczywiscie wspanialy nadzor rochu bedzie wywolywac na kanale prywatnym i karac biednych motorniczych samwidzialem taki przypadek jak centrala wystawila raport motorniczemu ze wjezdza za drugi tramwaj i wypuszcza pasazerow a on na to ze taki ma rozklad wyliczony przez ZTM a nadzor ruchu swoje i ma to gdzies

    • 7 8

  • I co z tego !!!!

    6 linii przez wrzeszcz pogorszy i tak fatalną sytuacje w godzinach szczytu. Wypadek 1 tramwaju zatrzyma nie 4 a 6 linii. I tu powstaje pytanie do budynia; kiedy ktoś pomyśli o nowych rozwiązaniach. np nowych trasach dla tramwajów, połączeniu grunwaldzkiej z zaspą; stworzeniu alter natywnych połączeń.

    Nawet gdyby zrobili 2x więcej linii i tak w centrum niczego to nie zmieni jeśli nie powstaną nowe torowiska.

    czy urzędnicy wpadający na takie genialne pomysły choć raz w ostatnim czasie mieli (nie)przyjemność podróżować naszymi cudami techniki. z perspektywy mieszkańca Chełma dojeżdżającego do pracy w UM wszystko jest w jak najlepszym porządku, tak jak zawsze............

    • 22 2

  • Wydłużenie trasy (3)

    Bardziej logiczne byłoby gdyby linia 9 - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka obowiązywała do - STOGÓW

    • 24 1

    • nie ma co marudzić, lepiej że 3 tramwaje w kierunku Stogów niż tylko 2 (2)

      Ta linia odciąży 8 i 13, które w godzinach szczytu są przeładowane. Mieszkam na Stogach i wiem, że bardzo dużo ludzi wysiada/wsiada na Przeróbce, tak będą mieli "swój" tramwaj i nie będziemy musieli się tak bardzo ściskać. A jak kto chce na Stogi, to chwile poczeka na 8, 13 czy 111, która też będzie jeździć koło przystanku tramwajowego.

      • 3 1

      • 111? (1)

        TYLKO NIE MÓW O 111 BO ON W OGÓLE NIE JEŹDZI W GODZINACH SZCZYTU NA STOGI WIĘC NIC TU PO NIM!!!

        • 1 1

        • baranie jeździ tylko, że z pod akademii muzycznej ... wystarczy dobrze spojrzeć na necie w rozkład ... ale dla nie których to za trudne zadanie ... ;/

          • 2 0

  • a kiedy będzie linia na Orunie ?

    • 6 3

  • A będą rozkłady jazdy na przystankach, czy będzie ich brak jak dotychczas?

    • 8 0

  • Znowu zaj.... skomunikowanie (3)

    Siedlce - Chełm. Niby blisko, ale bez samochodu nie ma szans...

    • 7 1

    • (1)

      a autobusem nie potrafi jeździć?

      • 2 4

      • mam prawo jazdy tylko na osobowe

        • 9 0

    • A 195 to pies?

      • 0 0

  • a tramwaj do Pruszcza , Sopotu , Gdyni , Żukowa , Rumii , Redy , Wejcherowa , kiedy to będzię ?

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane