• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmienia się nabrzeże Wyspy Spichrzów

Katarzyna Moritz
5 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Ruszyła budowa nabrzeża na Wyspie Spichrzów



Ponad 2 tys. ton stali sprowadzonej specjalnie z Luksemburga otoczy północną część Wyspy Spichrzów w Gdańsku. Właśnie ruszyła budowa ścianki szczelnej Larsena, dzięki której po latach zaniedbań wyspa zyska eleganckie nabrzeże.



Plan przebudowy Wyspy Spichrzów. Plan przebudowy Wyspy Spichrzów.
Prace związane z budową nowych nabrzeży wokół Wyspy Spichrzów ruszyły na początku lutego. Najpierw od strony nabrzeża przy ul. Szafarnia zobacz na mapie Gdańska do akcji wkroczyli płetwonurkowie, którzy przeczesywali dno kanału w poszukiwaniu ewentualnych niewybuchów.

- Na szczęście na nic groźnego nie natrafiono, choć znalazło się tam sporo złomu, nawet wózek z Biedronki. Wydobyto też prawdopodobnie XVIII-wieczne zawiesie, czyli element dźwigu, które trafiło do Centralnego Muzeum Morskiego - wyjaśnia Bartosz Michalski, kierownik budowy z firmy Energopol - Szczecin, która prowadzi budowę nabrzeży.

W zeszłym tygodniu przybyło do Gdańska 2 tys. ton elementów stalowych, z których powstanie tzw. ścianka Larsena wokół wyspy. Profile o długości do 17 m powstały w hucie w Luksemburgu, skąd zostały przetransportowane ciężarówkami najpierw do Antwerpii, a stamtąd drogą morską do Gdańska.

Spacery wzdłuż nabrzeży Motławy:

- Obecnie zaczęliśmy pogrążanie pierwszych brusów ścianki szczelnej, przy pomocy grodzic z Luksemburga. Potem je zakotwimy kotwami gruntowymi, a następnie wybudujemy na nich oczep żelbetowy, który będzie obłożony cegłą klinkierową, żeby nawiązywał do pozostałych nabrzeży, w tym tego, które tu było wcześniej. Do tego będą zamontowane drewniane odbojnice, a na górze powstanie chodnik o szerokości 3 metrów - wylicza Michalski.

Od strony Żurawia powstanie nieco inne nabrzeże, które też będzie miało konstrukcję żelbetową, ale będzie obłożone drewnem dębowym.

- Staną przy nim dwa pomosty, przy których będą mogły cumować niewielkie jednostki. Oprócz tego pojawi się pomost zasadniczy na wysokości 2,5 m z odbojnicami, gdzie będą mogły cumować większe statki. Staną tu ławeczki, oświetlenie, oraz powstanie trakt spacerowy wokół całej wyspy - wylicza Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Wzdłuż nabrzeży wykonane zostanie również oświetlenie i instalacja teletechniczna dla potrzeb monitoringu. Prace związane z przebudową nabrzeży mają się zakończyć pod koniec listopada.

Z tymi pracami miasto planuje też zintegrować położenie niezbędnych instalacji do planowanej iluminacji ruin na Wyspie Spichrzów. Jednak nie nastąpi to wcześniej niż w przyszłym roku. Ponadto miasto cały czas szuka inwestora na zagospodarowanie północnej części wyspy. W przyszłym tygodniu obszar ten będzie oferowany potencjalnym inwestorom na największych targach nieruchomości w Cannes.

Firma Energopol - Szczecin swoje usługi wyceniła na ponad 23 mln zł. Projekt dofinansuje kwotą 18 mln zł Unia Europejska.

Ta sama firma wykona też prace przy innych gdańskich nabrzeżach Motławy, ale tym razem już na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni. Dzięki nim wodniacy zyskają nabrzeże postojowe, a mieszkańcy Gdańska promenadę spacerową z małą architekturą i ławeczkami. Pojawi się ona na odcinku ponad 500 m na lewym brzegu Motławy, przy ul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska, oraz zachodnim brzegu Ołowianki zobacz na mapie Gdańska na długości ponad 800 m. Zdewastowane dziś nabrzeża Ołowianki po remoncie będą pełnić funkcję bulwaru.

Czytaj też: Nabrzeża Motławy zmienią się w bulwary.

Urząd Morski poza centrum Gdańska, będzie też koordynował przebudowę i obudowę lewego i prawego brzegu Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, długości ok. 1,1 km.

Przebudowę czeka też Nabrzeże Szyprów o długości 425 m, na prawym brzegu Martwej Wisły, pomiędzy mostami: kolejowym, Jana Pawła II, Siennickim zobacz na mapie Gdańska. Jeden z bardzo istotnych etapów prac, który rozpoczęto w zeszłym roku, to pogłębienie i budowa toru wodnego na Martwej Wiśle.

Miejsca

Opinie (77) ponad 10 zablokowanych

  • a gdyby tak to sprywatyzować (uczciwie oczywiście)...

    by wreszcie właściciel mógł zbudować coś, dzięki czemu zacząłby zarabiać, a Wyspa Spichrzów stała się idealnym miejscem na spotkanie, kawę, obiad, rozrywkę?

    • 3 4

  • W końcu robią!!! jeszcze zlikwidujcie te dziury wstydu na głownym mieście, bo wstyd przed gośćmi....

    • 10 0

  • Sorry, ale wam powiem, wasze zdanie, opinie, ważą tyle co motyla skrzydło. (5)

    Piewcy "demokracji" i tak zrobią po swojemu.

    Doprowadzili wszystko do ruiny, widzicie na przykładzie sprowadzonej stali, a wy co? Pomądrzycie się w necie i dalej biegniecie do kieratu grzecznie.

    I macie rację,

    do niczego innego się nie nadajecie.

    • 11 10

    • a ty kim jesteś, żeś taki wszechwładny? (2)

      urzędnikiem?

      • 4 2

      • Powiedzmy, że udałem się na (1)

        emigrację wewnętrzną...

        • 0 2

        • emigracja wewnętrzna...

          to dobre miejsce dla ludzi, którzy nie wiedzą co to jest stal

          • 1 0

    • stal... ??? a może przeczytaj co kupiono

      stal - jest to stop żelaza z węglem, gdzie zawartość węgla nie przekracza 2,11%

      • 2 0

    • mieszkanka komunalnego się nie dostało, co ? :-)

      • 1 0

  • Polska stal gorsza

    hmm

    • 5 5

  • brawo

    nie ważne ,że tak późno ale ważne ,że coś się ruszyło

    • 2 1

  • stal z Luksemburga

    No jak sie zliwkwidowalo wszystkie zakłady to teraz nawet stał trzeba sprowadzać. Polska kraj robotników i rolników

    • 10 4

  • Pomnik Adamowicza

    Wyspa Spichrzów to przykład wieloletniej nieudolności władz miasta i samego prezydenta. Wizytówka niekompetencji, tajemniczych transakcji i pozorowanego działania.

    • 14 0

  • Faktycznie Pani Moritz

    Troszkę tendencyjnie napisała że "Ponad 2 tys. ton stali sprowadzonej specjalnie z Luksemburga "
    Sprowadzono specjalistyczne elementy stalowe, których w Polsce się nie produkuje. Obecne Pani zdanie,irytuje wielu czytających, ponieważ czytają że w Polsce nie ma stali, i trzeba słono płacić za import.Idąc takim torem, można napisać że dealerzy sprowadzają 2 tony żelastwa... Mam na myśli mercedesy :-)

    • 6 0

  • NARESZCIE !!

    Jak juz to wszystko zostanie zrobione,te laweczki, zielen i oswietlenie - to juz wystarczy. Bedzie wygladalo dobrze. Targi w Cannes - po co ? Na wyspie nie powinno nic byc budowane.
    Troche przestrzeni i perspektywy miedzy brzegami, a nie jakies wysilone deweloperki

    • 6 2

  • W krainie "cudu gospodarczego" nawet stal trzeba importować

    można powiedzieć: żyje się lepiej, wszystkim!

    • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane