- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (199 opinii)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (147 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (272 opinie)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (139 opinii)
- 5 Ostatnia sesja radnych w tym składzie (97 opinii)
- 6 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (298 opinii)
Znaki niezgody na Trasie Kaszubskiej
Czy przy Trasie Kaszubskiej powinny pojawić się dwujęzyczne znaki? Tak uważają Kaszubi i pomorscy posłowie, przeciwnego zdania są drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwo Infrastruktury. Zdaniem drogowców i ministerialnych urzędników dwujęzyczne oznakowanie może być mniej czytelne, rozpraszać uwagę kierowców i wpływać na bezpieczeństwo na drodze.
Spór dotyczy odmowy przez GDDKiA instalacji dwujęzycznych tablic na nowej ekspresówce. Drogowcy powołali się na względy bezpieczeństwa, tłumacząc, że oznaczenie, szczególnie na drogach ekspresowych i autostradach, musi być jednolite i zrozumiałe dla wszystkich użytkowników dróg oraz nie powinno rozpraszać uwagi kierowców.
- W naszej uchwale jednoznacznie wnioskowaliśmy, żeby na drodze ekspresowej nr 6 pojawiły się dwujęzyczne tablice kierunkowe, nazwy MOP-ów oraz zjazdów - podkreśla Jan Wyrowiński, prezes Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego. - Po to, żeby uszanować wolę mieszkańców i lokalnych samorządów, przez które przebiega trasa - gmin Luzino, Szemud i Żukowo.
W podobnym tonie wypowiada się Jacek Słomion, prezes Fundacji Kaszuby. Nie ukrywa, że to, co najbardziej go bulwersuje, to powoływanie się na względy bezpieczeństwa.
- Dwujęzyczne tablice z nazwami istnieją w ok. 150 miejscowościach na Kaszubach i nigdy nie spowodowały niebezpieczeństwa.
Jak dodaje, choć nazwa "Trasa Kaszubska" jest nieoficjalna, to sama trasa S6 przebiega przez środek gmin, których ok. 20 proc. mieszkańców i mieszkanek deklaruje, że używa języka kaszubskiego.
Znaki mniej czytelne i bardziej niebezpieczne
Pod koniec grudnia odmową zainstalowania dwujęzycznych tablic przy Trasie Kaszubskiej zainteresowali się pomorscy posłowie (Piotr Adamowicz, Tadeusz Aziewicz, Małgorzata Chmiel, Artur Dziambor, Zbigniew Konwiński, Henryka Krzywonos-Strycharska, Sławomir Neumann, Agnieszka Pomaska, Marek Rutka oraz Jarosław Wałęsa).
W interpelacji skierowanej do ministra infrastruktury pytali, w jaki sposób dwujęzyczne tablice zagrażają bezpieczeństwu kierowców oraz dopytywali, czy odmowa instalacji dwujęzycznych tablic nie stoi w sprzeczności z obowiązkiem podejmowania przez organy władzy publicznej odpowiednich środków w celu wspierania języka regionalnego, jakim jest język kaszubski.
Na ich pismo ministerstwo odpowiedziało pod koniec stycznia. Zdaniem urzędników umieszczenie dodatkowych nazw miejscowości w języku kaszubskim dwukrotnie zwiększy liczbę wierszy na znakach, co mając na uwadze dopuszczalną prędkość na drodze ekspresowej S6 nie pozostanie bez znaczenia dla czytelności oznakowania, wpływając tym samym negatywnie na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Zagrożenie bezpieczeństwa kierujących pojazdami w tym przypadku wynika z braku jednolitości i zrozumienia oraz ilości zawartej informacji na oznakowaniu. W przedmiotowej sprawie nie bez znaczenia pozostaje też rola jaką pełnią drogi klasy S w sieci dróg krajowych. Z założenia służą one do prowadzenia ruchu długodystansowego i tranzytowego, umożliwiając szybką komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz ogólnodostępnymi przejściami granicznymi - czytamy w odpowiedzi.
Tablica w trzech językach, ale tylko w jednym miejscu
Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury wskazało, że decyzję o zastosowaniu w organizacji ruchu na drogach publicznych znaków drogowych uwzględniających nazwy miejscowości w językach mniejszości narodowych i etnicznych może podjąć tylko organ zarządzający ruchem właściwy dla danej drogi (w tym przypadku to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad). I taka decyzja została podjęta, ale wyłącznie w odniesieniu do Miejsca Obsługi Podróżnych MOP Kamień.
- GDDKiA podjęła inicjatywę wyniesienia informacji o regionie i kulturze kaszubskiej na tablicy zlokalizowanej na MOP Kamień. Informacje podane są w języku polskim, angielskim i języku kaszubskim. Wyżej wymienione tablice zostały już zamontowane - dodają urzędnicy.
Opinie wybrane
-
2023-02-01 20:27
Na lokalnych drogach OK. Ale NIE na ekspresówce. (22)
- 988 78
-
2023-02-02 12:15
A dlaczego nie? (2)
W takiej Walii, mają na krajówkach i autostradach, tablice w dwóch językach
- 4 7
-
2023-02-02 13:03
Dlatego, że walijski jest tam językiem urzędowym, a u nas kaszubski nie jest.
- 11 0
-
2023-02-02 13:03
Bo Wali to kraj
Bo Wali to kraj
- 7 1
-
2023-02-02 10:40
Zgadzam się w 100%. Na lokalnych drogach to fajna inicjatywa, ale na ekspresówce może pogarszać czytelność znaków.
- 20 2
-
2023-02-02 07:53
niemiec mówi, że jest kaszubem
- 7 9
-
2023-02-01 23:42
Zacznijmy od tego że historia kaszubów jest lekko dęta. (3)
Z tego co wiem źródła historyczne mówią o kaszubach w okolicach pomorza zachodniego w średniowieczu. Ci Kaszubi z naszego Pomorza to wytwór 19 wiecznej walki o przyszłą polskę i jej dostęp do morza- słowem nie było u nas żadnych kaszubów, byłi polacy, spychani przez niemców na margines i to dosłownie. Żeby teraz z niewyraźnego mamrotania po alkoholu robić język , mniejszość narodową albo naród to lekka przesada. Uczta się lepiej angielskiego i zapomnijcie o kaszubskim- szkoda czasu.
- 53 38
-
2023-02-02 21:54
Zapomni to się o tobie.
- 0 1
-
2023-02-02 11:09
Z tego co ja wiem to język wykształcony w zaborze rosyjskim to mamrotanie po alkoholu.
Zalecam powrót na Mazury tam będziesz mógł mazurzyć( tak to poprawny polski termin)
- 9 2
-
2023-02-02 00:02
Komentarz roku :)
- 18 5
-
2023-02-01 22:04
Dokładnie, na drogach krajowych oznaczenia powinny być ujednolicone.
Jak ktoś jest ciekaw lokalnej nazwy to niech sobie zjedzie na drogę lokalną.
- 59 7
-
2023-02-01 21:55
Wcale
- 5 0
-
2023-02-01 20:48
(10)
Droga leci przez Kaszuby, więc nazwy powinny być po kaszubsku. A nie po polsku ani angielsku.
- 22 213
-
2023-02-02 21:33
Droga została po to zbudowana żeby omijać Kaszuby i nie spotykać lotnych młodzieńców w Golfach i kaszubskich robotników budowlanych w kufajkach i walonkach jadących Transporterami budować Trójmiasto
- 10 2
-
2023-02-02 20:52
Droga leci...
Przez Polskę i żaden Kaszub nie będzie wprowadzał swoich porządków na tablicach drogowych! Notabene najgorzej jeżdżący,
nie znający przepisów, nie przestrzegający
zasad ruchu drogowego jeżdżący notorycznie po pijaku, domagają się własnych tablic drogowych? Lepiej zainstalować tablice ostrzegawcze!- 9 5
-
2023-02-02 18:10
noo już..
Wy się najpierw nauczcie prowadzić auto po ekspresówce ,,GKA ,,,,kasz, zamazane
- 6 1
-
2023-02-01 23:46
dodatkowe tablice typu znak e-9
- 0 5
-
2023-02-01 21:08
(5)
po polsku musi być bo polski na Kaszubach jest językiem urzędowym
- 147 8
-
2023-02-01 21:11
tak jak Kaszubski (4)
- 16 93
-
2023-02-01 21:28
W kaszubskim może i przymiotniki pisze się wielką, nie wiem, ale w polskim z całą pewnością małą! (1)
- 24 3
-
2023-02-01 21:33
oj bo mi się klikło
- 9 5
-
2023-02-01 21:26
taa kaszubski urzędowy hahaha beka z ciebie (1)
zresztą jak wiadomo, kaszubi to górale, co nie zdązyli na batorego
- 78 24
-
2023-02-01 21:52
Wiadomo, tak jak Polacy to tacy Rosjanie co gorzej wódkę piją, śmieszne
- 19 33
-
2023-02-01 20:03
Bo mało znaków mamy przy drogach. (13)
Taka dodatkowa atrakcja na trasie, próba wypowiedzenia tych kaszubskich nazw i odwracanie uwagi od prowadzenia pojazdu... Jak Kaszubi chcą, to niech za swoje pienizki, sobie stawiają.
- 585 80
-
2023-02-01 22:31
to jest kaszubska ziemia, jesteś tam gościem (3)
- 11 32
-
2023-02-01 22:34
Bardzo rzadkim gościem (2)
Czego nie można powiedzieć o Kaszubach, kotłujących codziennie w godzinach szczytu wszystkie drogi dojazdowe do Trójmiasta.
- 30 9
-
2023-02-02 10:15
A latem nie Kaszubi blokują wszystkie drogi jadąc nad kaszubskie jeziora.
- 6 2
-
2023-02-02 00:38
Kotłują bo są u siebie
Ty i tak gamoniu nie zrozumiesz
- 10 20
-
2023-02-01 20:23
Ale to są też ich pieniążki, (8)
tak samo ziemia na której jest ta droga. Więcej szacunku i pokory życzę
- 26 62
-
2023-02-01 20:45
(4)
No to może nastawiajmy znaków niech każdy sobie wymyśli co chce bo każdy płaci podatki, Co za bzdurne myślenie, znajomy klepie te znaki?
- 33 7
-
2023-02-01 20:49
(3)
Nie. Kaszubom to się należy jak psu zupa, choćby za to, że załatwili Polsce dostęp do morza w 1918. A nie musieli! Mogli tak jak Czesi, Serbołużyczanie, Litwini itd
- 15 42
-
2023-02-01 22:33
(2)
po komentarzach widac, ze polacy zupelnie nas nie szanują i zachowują się jak panowie na swojej ziemii
- 10 27
-
2023-02-02 11:00
Na nieswojej raczej.
- 2 1
-
2023-02-02 05:06
A ty nie jesteś Polakiem?
- 19 4
-
2023-02-01 20:32
Ziemia? Nie sądzę (2)
Dostali pieniążki za wywłaszczenia... Nie ma tam nic, co mogłoby należeć do nich... Te znaki nie są nikomu potrzebne
- 53 13
-
2023-02-01 20:41
Nie kaszubska? a jaka, polska? (1)
Ziemia, na której język polski nie był częsty do czasów 2RP? Jaka w takim razie? Czyja to ziemia?
- 14 31
-
2023-02-01 20:47
Oczywiście że Polska ziemia
Macie tam jakieś inne władze? Jakiś prezydent w Kartuzach urzęduje?
Jak byś się trochę historii nauczył to wiedziałbyś, że z językiem polskim były kłopoty nie tylko na Kaszubach- 36 11
-
2023-02-01 20:08
Kaszubi chyba zapomnieli, że mieszkają w Polsce i tu językiem urzędowym jest Język Polski. (84)
W swoim towarzystwie mogą mówić jak chcą, nawet i po niemiecku, nie przeszkadza mi to, ale drogi są dla wszystkich, nie tylko dla wąskiej grupki mieszkańców kilku gmin wiejskich.
- 905 205
-
2023-02-03 07:47
Przeginasz koleżko z tą swoją oceną
- 0 0
-
2023-02-02 22:41
Jak się nie wie - warto nie mówić, tylko słuchać.
Po co szczekasz, skoro nie znasz prawa. Akurat na tym terenie obowiazuje wlasnie prawo lokalne, że nie tylko mogą, ale mają stać dwujęzyczne tablice. Ludzie tak zdecydowali. Moze tam, gdzie mieszkasz to wydawac sie smieszne, albo po prostu nie nalezysz do mniejszosci etnicznej, ale tu jest inaczej. Podobnie zresztą, jak na opolszczyźnie.
- 0 0
-
2023-02-02 16:01
A kto mówi, że tylko po kaszubsku? (1)
Także po kaszubsku. Może być nawet mniejszymi literami.
- 0 2
-
2023-02-02 18:16
litery? widły w oborniku to nie litery.
- 1 0
-
2023-02-02 15:20
Jakby lubili i popierali obecną władzę, to ci by rzekli: to się słusznie należy. A na poważnie, to Kaszubi cierpią za swój język, bo jest ustawowo przynależny i prawie równoważny z polskim. Pozostałe w Polsce urzędują jako gwary.
- 1 1
-
2023-02-02 13:20
Kaszub
To nie kaszubi, to politycy biją pianę i jątrzą. U mnie w domu zawsze rozmawiało się po kaszubsku ale nigdy nie przyszło by nikomu do głowy żeby po kaszubsku pisać czy czytać. Tu jest polska
- 1 2
-
2023-02-02 12:20
Kaszuby i Kaszubi byli tutaj zawsze a polska dzisiaj jest a jutro jej niebedzie. Komuniści nazwozili polakówów ze wschodu po wojnie do nas i teraz wydaje się im że są tutejsi. WIËdno kaszËBË WIËdno kaszËBI.
- 1 2
-
2023-02-02 12:00
szkoda ze w przypadku ukrainskiego nie widzisz problemu bo w urzedach tez juz jest powszechny a to nie jezyk urzedowy
- 0 0
-
2023-02-02 10:25
Nie ma jzyka kaszubskiego. Jest tylko gwara kaszubska.
Tak jak nigdy nie było literatury kaszubskiej, poezji, teatru, i innych miejsc, gdzie jakiś język mógł być zapamiętany, zaznaczony w historii. Dopiero zrzeszenie polityczne kaszubsko-pomorskie, które de facto od wielu już lat jest zwykłą partią polityczną, coś a la PiSlam, tylko na lokalnych wsiach, naciskało na upolitycznienie tej gwary i nazwanie jej językiem. Smutna prawda. Chodzi o wpływy polityczne a nie sposób porozumiewania się wiejskich chłopów z okolic Gdańska dawno dawno temu.
- 5 3
-
2023-02-02 08:45
Uważaj, zarzucanie Kaszubom że są Niemcami jest dla nich największą obrazą
- 6 0
-
2023-02-02 07:32
język polski piszemy małą literą panie "patrioto".
- 0 2
-
2023-02-02 07:18
powoli ukrainski staje sie jezykiem obowiazujacym na pomorzu. W lidlu gadaja po ukrainsku a nie po kaszubsku
- 5 6
-
2023-02-01 23:24
(2)
Kaszubi mieszkają na Kaszubach znacznie dłużej niż Polacy którzy zawłaszyli te ziemię. Znajomość historii nie jest u wielu Polaków najmocniejszą stroną.
- 12 16
-
2023-02-02 05:22
Znamy historie goralenvolk i Eingedeutschte z Kartuz (1)
- 3 9
-
2023-02-02 07:33
rzecz jasna ty bys podczas okupacji byl dumny polakiem i powiedzial rodzinie, jutro mamy wycieczke do obozu?
bo mimo tego, ze ojciec/matka byli niemcami, to ja jestem w 150% polakiem?
- 2 0
-
2023-02-01 22:49
Jo jo zapomnielim gzubie
- 1 4
-
2023-02-01 22:26
to skąd tyle angielszczyzny?
- 2 3
-
2023-02-01 21:58
Dokładnie (1)
Tu chodzi o bezpieczeństwo. A Kaszubi tak słuchają swego języka, że radio kaszubskie zdaję się padło.
- 13 10
-
2023-02-01 22:34
tak padło, że słychać je codziennie
- 11 9
-
2023-02-01 21:30
Jeśli już to język polski.
- 7 0
-
2023-02-01 20:50
Polacy chyba zapomnieli że mieszkają na Kaszubach (8)
na gościnnej ziemi, ale kaszubskiej. Nie polskiej.
- 14 45
-
2023-02-01 22:21
o piwo wypiłeś za dużo
- 6 1
-
2023-02-01 21:02
(6)
Skoro nie czujecie się Polakami to wyjedzie z kraju. Nikt za wami płakał nie będzie.
- 21 21
-
2023-02-02 07:32
na lekcjach nie uwazales? nie zrozumiales, kto jest na tych terenach rdzenna ludnoscia? z pewnoscia nie polacy
- 3 6
-
2023-02-01 21:12
nie, bo jesteśmy u siebie (4)
na kaszubach
- 22 26
-
2023-02-01 22:33
na Kaszubach...w Polsce (3)
Jako Kaszub nie jestem narodowości kaszubskiej tylko polskiej
- 24 7
-
2023-02-01 23:48
(1)
Możesz być, nikt nie nie broni, ale uszanuj, że jest wielu Kaszubów narodowosci kaszubskiej
- 4 20
-
2023-02-01 23:59
Nie ma takiej
- 17 3
-
2023-02-01 22:58
Przecież to oczywiste
Tak jak Mazowszanie są narodowości polskiej
- 14 1
-
2023-02-01 20:43
Kaszubi robią wszystko, by ich jeszcze bardziej znienawidzić (3)
- 33 27
-
2023-02-01 22:32
jeszcze bardziej??? zastanów się nad tym w zbliżającym się Wielkim Poście (1)
- 6 8
-
2023-02-02 16:16
w czym?
- 1 0
-
2023-02-01 20:53
Idąc tym tokiem rozumowania: Ukraińcy, Polacy, Czesi, Słowacy, Litwini, Niemcy (długo by wymieniać) robią wszystko by ich jeszcze bardziej znienawidzić. A Baskowie, Walijczycy, Węgrzy i Fryzowie to już wogóle. Jak oni śmią! I do tego wszystkiego jeszcze Duńczycy! Nie dość że język niezrozumiały, to wszystkie napisy w Danii po duńsku.
- 23 13
-
2023-02-01 20:36
Tak mówisz, jakby chcieli, żeby nazwy były tylko po kaszubsku. (3)
W jaki sposób nazwa kaszubska pod polską, miała by deprecjonować fakt, że droga jest dla wszystkich, a językiem urzędowym jest polski?
- 16 12
-
2023-02-01 20:49
(2)
Nie o to chodzi, tylko o to, żeby dowalić Kaszubom. Bo chcą swojego języka na swojej ziemi.
- 22 26
-
2023-02-02 08:42
Twoja ziemia to będzie jak sobie kupisz.
- 3 1
-
2023-02-01 21:32
Nie, właśnie nie o to chodzi, żeby dowalić Kaszubom, ale ciężko to Kaszubom wytłumaczyć, bo kompleksy siedzą głęboko.
- 25 11
-
2023-02-01 21:16
Nie Kaszubi tylko politycy bijący piane
Zabierzcie się za to żeby szybciej powstała obwodnica zukowa a nie piszecie o tablice o tablice z którymi nikt nie ma problemu
- 20 3
-
2023-02-01 20:53
Brak zrozumienia Kaszubszczyzny!
Widać że nie ma Pan/Pani pojęcia o Kaszubach
- 13 14
-
2023-02-01 20:29
Polacy chyba zapomniały (7)
ze są tu na ziemi kaszubskiej
- 27 65
-
2023-02-01 20:51
(5)
Kaszubi TO właśnie Pomorzanie.
- 29 34
-
2023-02-01 20:56
Nie to nie są Pomorzanie (4)
- 33 18
-
2023-02-01 21:15
(3)
Tak naprawdę to większość z nas mieszkających w Trojmiescie, pochodzi z innych rejonów Polski. Po wojnie zasiedlani ludźmi zupełnie nie związanymi z tym regionem, w przeciwieństwie do Kaszubów, którzy tutaj mieszkali od pokoleń. Sopot, czy Gdańsk był przed II WŚ w większości niemiecki. Kaszubski jest tutaj bardziej rdzennym językiem niż polski. A co do znaków nie widzę potrzeby dodawania nazwy Kaszubskiej, bo spowoduje to jeszcze większy zamęt.
- 44 9
-
2023-02-01 22:30
w Sopocie i Gdańsku rzeczywiście większość stanowili obcokrajowcy wspierani przez rząd niemiecki (2)
niemniej jednak poza obszarami miejskimi większość stanowili Polacy/Kaszubi
- 13 7
-
2023-02-02 10:33
(1)
Na terenach WMG żyło 10% ludności polskiej.
Optymiści twierdzą,że 15%.
I to jest ta większość?- 3 2
-
2023-02-03 07:53
Taka sama jak PiS w Polsce
15%
- 1 0
-
2023-02-01 20:44
Kaszuby chyba zapomnieli że są gośćmi na terenie Pomorzan
- 40 44
-
2023-02-01 20:11
Język kaszubski to język regionalny czyli administracyjny. (36)
Przycinam, że język kaszubski w wielu gminach jest językiem regionalnym czyli administracyjnym na równi z językiem polskim.
- 61 124
-
2023-02-02 22:42
Akurat na terenie tych gmin urzędowe są dwa - polski i kaszubski.
- 2 1
-
2023-02-02 11:12
Halo farbowany kaszubie, tutaj się urodziłem a nie widziołem urzędowego dokumentu napisanego Kaszubskim alfabetem !!
- 5 3
-
2023-02-02 08:36
(1)
Kaszubi to zawistne społeczeństwo i kopulują we własnym gronie.
- 9 9
-
2023-02-02 09:27
a Ty nie masz z kim nawet kopulować :D
- 10 4
-
2023-02-01 20:58
A to nie jest droga ani lokalna, ani regionalna, tylko ogólnokrajowa szybkiego ruchu
- 33 3
-
2023-02-01 20:14
(30)
To, że rozmawiacie w tym swoim języku nie znaczy, że jest on na równi z językiem polskim. Nie jest i nigdy nie będzie. Na szczęście obserwuję, że coraz mniej młodych zna kaszubski, więc za max dwa pokolenia a ten język całkiem wymrze. Zostaną pewnie pojedyncze zwroty jak jo, ale za następne dwa pokolenia już nikt nie będzie pamiętał ich etymologii.
- 91 94
-
2023-02-05 22:17
To bardzo śmieszne
Bo twoje słowa idealnie pasowały w ustach jakiegoś nazistowskiego bonza z czasów Wolnego Miasta :)
- 0 1
-
2023-02-02 10:36
Jest wręcz przeciwnie (2)
"kaszubski to etno-język, który powstał za czasów pradawnych Słowian i ma swoją pisownię. Status prawny kaszubskiego w Polsce reguluje ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r., definiując go jako język regionalny. Zgodnie z nią istnieje możliwość używania go przed organami gminy, obok języka polskiego.
Obecnie w Polsce kaszubski jest prowadzony w ok."kaszubski to etno-język, który powstał za czasów pradawnych Słowian i ma swoją pisownię. Status prawny kaszubskiego w Polsce reguluje ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r., definiując go jako język regionalny. Zgodnie z nią istnieje możliwość używania go przed organami gminy, obok języka polskiego.
Obecnie w Polsce kaszubski jest prowadzony w ok. 400 szkołach. Istnieje też możliwość zdawania z niego egzaminu maturalnego. W języku kaszubskim wydawane są książki i czasopisma, emitowane są regionalne programy, jest też odprawiana w tym języku msza święta w kościołach." A co do meritum - na drogach typu S i A faktycznie nie ma potrzeby dorzucania nadprogramowych informacji rozpraszających kierowcę jadącego z wyższą prędkością niż przeciętnie...- 9 2
-
2023-02-02 11:27
(1)
Bzdury wypisujesz!!! porównaj większość słów w tej gwarze, w większości są to wyrazy pochodne z J. niemieckiego lub niderlandzkiego a to przecież nie Słowianie!! Oni byli na Kaszubach w czasach Zaborów i w okresie Międzywojennym ! np.kieta ,antaba buchwel itd.
- 2 8
-
2023-02-02 12:57
nie niemieckiego
tylko germańskiego. W czasach, z których pochodzą najwcześniejsze świadectwa istnienia, języki germańskie były podzielone na trzy grupy: zachodnią, wschodnią i północną. Dokładna relacja pomiędzy nimi jest trudna do ustalenia z powodu zbyt rzadkich inskrypcji runicznych. Zaliczamy do niego języki używane w Skandynawii, Dani, Islandii, Holenderski,
tylko germańskiego. W czasach, z których pochodzą najwcześniejsze świadectwa istnienia, języki germańskie były podzielone na trzy grupy: zachodnią, wschodnią i północną. Dokładna relacja pomiędzy nimi jest trudna do ustalenia z powodu zbyt rzadkich inskrypcji runicznych. Zaliczamy do niego języki używane w Skandynawii, Dani, Islandii, Holenderski, nawet angielski, szkocki i francuski ma swoją etymologię w języku germańskim, o krajach typu Austria, nawet nie wspominam. Dodatkowo istnieje coś takiego jak dialekt północnodolnosaksoński, dialekt westfalski, dialekt ostfalski, dialekt brandenburski, dialekt meklembursko-przedniopomorski, dialekt środkowopomorski, dialekt wschodniopomorski, dialekt dolnopruski. Więc nie powielaj bzdur o pochodzeniu od języka niemieckiego... bo oba maja wspólnego przodka Język Germański ......
- 7 1
-
2023-02-02 08:37
To żaden język tylko dzięki lobby w Sejmie został uznany. Młodzi poza jo nie znają tej gwary.
- 6 9
-
2023-02-01 23:41
(3)
>To, że rozmawiacie w tym swoim języku nie znaczy, że jest on na równi z językiem polskim
Ale o to chodzi, że w wielu gminach przez które przechodzi TK język kaszubski JEST jednym z języków urzędowych. I należy to uszanować.- 11 16
-
2023-02-02 11:18
Bzdury wypisujesz !!! Każdy urzędnik ukończył jakąś szkołę po IIWŚ. a w Polskich szkołach uczono w J.polskim!!!
- 4 2
-
2023-02-02 00:08
Na drogach gminnych.
- 7 1
-
2023-02-02 00:07
Watpie by rzesze kierowcow zjezdzaly z Trasy Kaszubskiej by udac sie do urzedu.
- 16 4
-
2023-02-01 22:53
W kazdym regionie w Polsce mówi się jo. To 'tak' to jakaś pomyłka językowa.
- 2 16
-
2023-02-01 20:33
o język kaszubski się nie bój (3)
bo on odżywa w młodym pokoleniu i coraz lepiej sobie radzi ;)
- 41 44
-
2023-02-02 00:06
Ooo jak odzyl w kaszubskiej wersji facebooka to jaki wysyp memow byl :)
- 6 4
-
2023-02-01 22:20
tak jak odżywa z pokolenia na pokolenie trzymanie w dziurawych budach głodujące psy . (1)
- 30 19
-
2023-02-01 22:31
norma na terenie 95% Polski.
- 19 7
-
2023-02-01 20:31
Kaszub (13)
No tak lepiej jak pouczasz innych jak mają mówić a sam pewnie zaciągasz jak z Podlasia bądź innej części Polski b
- 34 32
-
2023-02-02 00:04
(2)
Na Podlasiu jak zyje tak nikt nie zaciaga ale widac dalej jak Kaszuby nie wyjechales
- 9 14
-
2023-02-02 09:24
Bo nie zaciąga (1)
Zaciągają to górale i ślązacy. Na podlasiu po prostu mówią z rosyjskim akcentem
- 10 4
-
2023-02-02 12:09
To jest akcent wschodni,nie rosyjski.
- 6 1
-
2023-02-01 20:48
(9)
Już chyba być z Podlasia, niż z Kaszub. Jak przeprowadziłem się do Gdańska to wszyscy mówili, żeby uważać na Kaszubów. Na początku myślałem, że to pewnie jakieś lokalne podsmiechujki jak z Gdyni, ale poznałem sporo osób z Kaszub i wiem, że to jest inny świat. Powiem wam jedno, nie jesteście tacy niesamowici za jakich się sami uważacie, jest wręcz przeciwnie :)
- 65 44
-
2023-02-02 07:59
Tak czy inaczej - jesteś tu gościem. Szanuj gospodarzy. (2)
Ciekawe, czy gdybyś wylądował w Anglii, Niemczech, czy gdziekolwiek, też byś tak podskakiwał rdzennym mieszkańcom. Tam pewnie potulnie chwaliłbyś zalety miejscowych, zamiast wyciągać ich wady. Tam czułbyś się gościem niezależnie od ilości lat spędzonych na obczyźnie.
- 16 13
-
2023-02-02 10:54
Nie. To Kaszubi są gośćmi w Polsce. (1)
I wypadałoby szanować gospodarzy, a nie się szarogęsić.
- 9 14
-
2023-02-03 07:49
I takie jest stanowisko Moskwy oraz PiS
- 1 0
-
2023-02-02 00:05
(1)
Bo Kaszubi ponoc maja czarne podniebienia. Tak mi mowili wlasnie jak sie przeprowadzilam do 3miasta.
- 25 14
-
2023-02-02 10:30
Kaszubi
Kaszubi, ze mną włącznie, nie mają czarnego podniebienia i nie są bardziej wredni od przeciętnego człowieka. Jak to w życiu, każdy jakiś jest i każdy z nas potrafi być bardziej lub mniej wredny. Pamiętajmy o tym, że Kaszubów ukształtowała trudna historia...
- 15 9
-
2023-02-02 05:47
Oj tam. Kaszub.
Ty jeszcze nie poznałeś chyba prawdziwego Kociewiaka.
- 16 6
-
2023-02-01 22:28
"Już chyba być z Podlasia, niż z Kaszub." (2)
poziom polszczyzny na poziomie Polski D
- 41 21
-
2023-02-02 11:41
Bosy antek zza Buga.
- 10 2
-
2023-02-02 00:07
Polska D to właśnie ta czarna dziura pełna bezrobocia
Od Koszalina po Kaszuby. Ze stolicą w Słupsku.
- 16 13
-
2023-02-01 20:22
Ale ciemnogród xD (1)
Pilnuj koleś polskiego, bo zaraz będzie ponglish
- 52 46
-
2023-02-01 21:19
I bardzo dobrze
języki się zmieniają i nie ma nic złego w tym, że wiele słów w wielu językach brzmi tak samo. To i**otym żeby każde nowe słowo koniecznie wymyślać na nowo w każdym języku.
- 17 17
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.