• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz Pendolino na targach Trako

Krzysztof Koprowski
24 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podczas targów mieszkańcy Trójmiasta będą mogli po raz pierwszy zobaczyć z bliska pociąg Pendolino. Podczas targów mieszkańcy Trójmiasta będą mogli po raz pierwszy zobaczyć z bliska pociąg Pendolino.

Rozpoczynają się największe w Polsce i drugie w Europie targi transportu szynowego - Trako. W ich trakcie zostaną podpisane umowy na kupno nowych tramwajów dla Gdańska i modernizację pociągów SKM. Będzie też można obejrzeć z bliska pociąg Pendolino.



Czy polscy producenci taboru szynowego mają szansę konkurować na światowym rynku?

Jubileuszowa, dziesiąta edycja targów Trako odbędzie się na terenach Amber Expo w Letnicy. Oprócz "tradycyjnej" przestrzeni wystawowej, impreza zajmie też przylegające do obiektu tory kolejowe. To tam, przy peronie SKM Stadion Expo, podstawiony zostanie pociąg Pendolino, którym wkrótce będziemy podróżować z Trójmiasta do Warszawy.

Czytaj też: Pendolino z Trójmiasta do Warszawy. Więcej pytań niż odpowiedzi

- Pociąg ten będzie dostępny dla zwiedzających w czwartek i piątek, 26 i 27 września. Cała wystawa taboru kolejowego podczas Trako liczy ponad kilometr torów ekspozycyjnych - informuje Iwona Wolszczak, główny specjalista ds. marketingu Międzynarodowych Targów Gdańskich.

Wcześniej, bo już w środę, podpisana zostanie umowa na dostawy nowych tramwajów Pesa Jazz Duo dla Gdańska. Pięć dwukierunkowych pojazdów będzie obsługiwać nową trasę na Morenę. Ale pasażerowie gdańskiej komunikacji skorzystają z nich już pod koniec przyszłego roku, a więc na ponad pół roku wcześniej, niż uruchomiona zostanie nowa trasa.

Czytaj też: Tramwaj na Morenę za nieco ponad 116 mln zł

Z kolei w czwartek Pesa planuje podpisać umowę z Szybką Koleją Miejską na dokończenie modernizacji pociągów, rozpoczętą i nieukończoną przez firmę Tabor Szynowy Opole. Firma z Opola ma ostatecznie przebudować jedynie sześć z 21 składów, a pozostałymi pociągami zajmie się właśnie Pesa. Składy wykonane przez bydgoskiego producenta mają być gotowe w terminie 13 miesięcy, licząc od daty podpisania umowy.

Czytaj też: Pesa wyremontuje składy SKM w 13 miesięcy

- Podczas targów, oprócz trójmiejskiej SKM i ZKM Gdańsk, umowy podpiszemy z NEB na dostawę dziewięciu spalinowych zespół trakcyjnych Link dla obsługi trasy Berlin - Kostrzyn Wlkp. (z opcją Gorzów Wlkp.) oraz z PKP Intercity na modernizację wagonów pasażerskich - dodaje Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.

Podczas targów Pesa pokaże również nową lokomotywę Gama Marathon.

Łącznie na targach obecnych będzie ponad 500 wystawców z branży transportowej. Poza Pesą, wśród producentów taboru miejskiego pojawią się m.in. wielkopolski Solaris, który pokaże tramwaj skonstruowany dla niemieckiej Jeny, a także nowosądecki Newag, który od niedawna poza pociągami zajmuje się także budową tramwajów.

Ze strony trójmiejskich przewoźników i organizatorów, stoiska posiadać będą Pomorska Kolej Metropolitalna, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Targom towarzyszyć będzie kolejna edycja Świata Małej Kolei, wydarzenia współorganizowanego przez Polski Związek Modelarzy Kolejowych, który pokaże m.in. makietę stację rozrządową oraz makietę z prezentacją współczesnego taboru obecnego głównie na torach Niemiec.

Targi odbędą się na terenie Amber Expo przy ul. Żaglowej 11 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.

Wstęp na targi możliwy jest od wtorku do czwartku (24-26 września) w godz. 10-17. W piątek (27 września) targi będą otwarte w godz. 10-16.

Bilet jednodniowy na targi w dniach 24-26 września kosztuje 30 zł, zaś ostatniego dnia w ramach Dnia dla Publiczności - 10 zł.

Zwiedzanie ekspozycji taborowej (w tym pociągu Pendolino) jest bezpłatne przez cały czas trwania imprezy.


Targi Trako to wielka gratka dla miłośników tych wielkich i tych nieco mniejszych kolei.

Wydarzenia

Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako (26 opinii)

(26 opinii)
10 zł
targi

Miejsca

Opinie (283) 3 zablokowane

  • Popularne mity o pendolino (22)

    - Na razie ŻADEN polski producent nie produkuje tego typu pociągów, o takim standardzie i o Vmax 250 km/h. Gdyby mogli to by wystartowali w przetargu.
    - Poza tym polskie pociągi nie byłyby dużo tańsze (ok 70% ceny).
    - Tak, Pendolino będą miały gdzie jeździć, za 2-4 lata 230 km/h na CMK oraz na 1/3 trasy Warszawa-Gdańsk z prędkością 200 km/h. Na początek (grudzień 2014) 200 km/h i 160 km/h na tych liniach.
    - JEST możliwe osiągnięcie pełnej prędkości 250 km/h na części CMK, bo do takiej prędkości ta linia jest modernizowana.
    - Tak, pociągi są produkcji włoskiej, ale Alstom ma w Polsce fabrykę, w której produkuje elementy m.in. do Pendolino.
    - CAŁY serwis i utrzymanie (1 mld zł z zamówienia) będzie robione w Polsce, polskimi rękami!
    - Pendolino nie ma wychylnego pudła, ponieważ byłoby za drogie w kupnie i utrzymaniu. Poza tym mamy za proste linie, zysk czasowy byłby za mały.

    Pozdrawiam, odpowiem na merytoryczne pytania.

    • 12 7

    • A jaki koszt (zł/min) jest granicą opłacalności (8)

      przy inwestycjach w skrócenie czasu jazdy?

      • 1 0

      • Po pierwsze primo niewłaściwa nazwa "pendolino" (7)

        Po drugie primo - za tę samą cenę można było kupić przeliczeniowo 30 składów klasycznych, tj. lokomotywa plus 10 wagonów dla v max 200 km/h.
        Po trzecie primo nadal nie jest do końca wyjaśniona sprawa finansowania tego nieudolnego zakupu.
        Po 4. - będzie tylko jedyna stacja serwisowa dla tych pociągów w Warszawie.
        Czyli na noc pociągi będą musiały zjechać do niej, bo nie wyobrażam sobie serwisu tego pociągu w Gdyni Leszczynkach, gdzie czas zatrzymał się w l. 50 ub. wieku, a jedynym narzędziem serwisowym jest tam młotek i miotła.

        • 4 1

        • .....

          odbij od Leszczynek Zenek !!!!

          • 0 0

        • (5)

          1. Pendolino to nazwa pociągu nadana przez producenta. Wszystkie Pendolino na świecie, również bez wahadełka, nazywają się Pendolino.
          2. Skład lok+wag nie byłby wiele tańszy. Poza tym jak sam napisałeś miałby vmax 200 km/h, a my modernizujemy CMK do 250 km/h. Pociąg ciągnięty np. Husarzem zużywa do 20% więcej energii. Jest też droższy w eksploatacji. Skład wagonowy jest też mniej komfortowy (gorzej wyciszony zarówno wewnątrz jak i zewnątrz). Dlaczego wszystkie szybkie koleje w Europie to składy zespolone?
          3. Jest wyjaśniona - dotacja z UE + kredyt z gwarancją państwa.
          4. Z tego co czytałem to tak, pociągi mają zjeżdżać do Warszawy. Ale zobaczymy.

          • 2 0

          • Więc jeszcze raz: "pendolino" to z włoskiego "wahadełko" (4)

            To rodzina pociągów EZT wyposażonych w wychylne nadwozie.
            I nie ma innej opcji.
            A że Alstom sprzedał Polsce guano, to równo dobrze możesz wyprodukować wódkę bez alkoholu.
            Modernizacja linii Gdańsk - Warszawa, z resztą najdroższa modernizacja w historii PKP, prowadzona była początkowo w oparciu o pociągi z wychylnym pudłem.
            W Niemczech pociągi kat. IC /nie mylić z ICE/ jeżdżą w składach klasycznych z v do 200 km/h.
            Z resztą tam v=160 km/h to standard na 80% długości sieci DB.
            A na PKP to zaledwie JEDEN PROCENT ogólnej długości linii.
            Co do wyciszenia wnętrza pudła wagonu - wszystko zależy od prędkości.
            I zapewniam, że jadąc np Eurostarem przy v=300 km/h wewnątrz wcale nie było tak cicho.
            Natomiast w poc. BWE od Poznania do granicy przy v=160, panują zupełnie przyzwoite warunki. Parę rzędów wcześniej było słychać jak baba siorbie kawę.

            • 3 1

            • (1)

              Pendolino to rodzina pociągów EZT zwykle wyposażona w wychylne nadwozie. Jeżdżą po świecie Pendolino bez wychylnego nadwozia i nadal nazywają się Pendolino, producent nie zmienia z tego powodu nazwy.

              Zgodzę się, modernizacja tej linii to nie tylko najdroższa, ale chyba też jedna z najdłużej trwających modernizacji, która skutecznie zabiła potoki pasażerów na tej linii. Za tą cenę można by wybudować nową linię. Robienie linii pod wychylne pudło to też był idiotyzm, przeróbka linii kosztowałaby teraz kolejne setki mln. Mam nadzieję, że z tej modernizacji PKP wyciągnie odpowiednie wnioski.

              No jeżdżą. Do 200 km/h. Dodaj do tego wady pociągów klasycznych o których mówiłem. Porównałeś Eurostara jadącego 300 km/h i BWE jadącego 160 km/h, różnice są ogromne. Dobrych wagonów jest już trochę i będzie ich jeszcze więcej, ale do 160 km/h.

              1% w Polsce i 80% w Niemczech? Na czym opierasz te procenty? Bo nie wiem skąd są one wyjęte...

              Cała Europa stawia na składy zespolone. Także PKP IC, kupując Pendolino i 50(!) kolejnych składów zespolonych na 160 km/h. Do tego modernizuje wagony, bo oczywiście składy wagonowe są również potrzebne.

              • 1 3

              • Pytasz skąd owe 1% w Polsce i 80% w Niemczech?

                W Polsce to oficjalne dane PKP PLK.
                W Niemczech oparłem się o ogólnodostępną ichnią literaturę.
                Jest takie wydawnictwo jak "Eisenbahnatlas Deutschland", tam opisano z detalami sieć DB.
                Wystarczy.

                A co do składów klasycznych w Niemczech, to mają one jeszcze jedną zaletą. Jeżdżą w systemie "push and pull" i stąd też wynika ograniczenie do 200 km/h w przypadku pchania.

                • 3 0

            • (1)

              niewychylne pendolino jeżdżą w Chinach. Uprzedzając: tam znaczna część kolei jest najwyższej jakości światowej.

              • 1 1

              • Koleje dużych prędkości w Chinach to czysta propaganda sukcesu

                To koleje dla kilku procent populacji ludności tego kraju.
                Nie uwierzysz chyba aby pomiędzy Pekinem i Szanghajem podróżowało dziennie np. pół miliarda luda.
                Mieli jeździć 380 km/h ale wykonanie, tzw. chińska jakość ostudziła te zapały po kilku wypadkach.

                • 1 1

    • " ...1/3 trasy Warszawa-Gdańsk z prędkością 200 km/h...." (4)

      tia, jak pozamykasz wszystkie krowy z pastwisk, ukończysz remonty "nowych" torowisk w 2022 roku, wykonasz systemy zabezpieczenia i sterowania ruchem na łączu kabina-nastawnia/dyżurny ruchu-tor a to dalllleko. Zbieracze złomu kolorowego na to tylko czekają bo bieda wielka nadal w POlsce jest

      • 3 3

      • (3)

        Modernizację linii mają skończyć w przyszłym roku (w końcu!). System sterowania ruchem na całej linii ma być gotowy w 2016 roku.

        • 2 3

        • łoms, gadasz głupoty (1)

          jako emerytowany inż. AZiSRK mogę to Ci powiedzieć

          • 1 0

          • No to proszę prostuj moje wypowiedzi. Specjalistą ani mikolem nie jestem, informację czerpię ze specjalistycznych for i od ludzi z PLK.

            • 0 0

        • Ta mamy już II Japonię

          • 0 0

    • " Poza tym mamy za proste linie" - szacun:) (2)

      • 0 0

      • (1)

        Skrót myślowy. Zbyt mało kręte :P

        • 0 0

        • A rozjazdy to co wycieli?

          • 0 1

    • Nieopłacalny wychył (4)

      Piszesz: "Pendolino nie ma wychylnego pudła, ponieważ byłoby za drogie w kupnie i utrzymaniu. Poza tym mamy za proste linie, zysk czasowy byłby za mały."
      Niestety nie doczekałem się odpowiedzi na pytanie jaki koszt za minutę skrócenia czasu jazdy jest opłacalny więc może takie rozważania dorzucę:
      Zakładamy, że kupujemy Pesy/Newagi na 190km/h, tyle samo miejsc za 75% kontraktu pendolino. Czyli zyskujemy 25% z 665mln euro co daje 675mln zł.
      CMK gdzie być może pojedziemy 230km/h (250 nie da rady ze względu na zasilanie, pomijam, że ETCS jest zamówiony na 200km/h więc te 230 też wątpliwe) ma długość 200km.
      Róznica przejazdu 200km z prędkościami 230km/h i 190km/h to 11 minut. Czyli zyskujemy 11 minut za 675 mln zł.
      Teraz popatrzmy na wychylne pudło, które była "za drogie". Wg Intercity zwiększyłoby to cenę kontraktu (pojazdy+utrzymanie) o 10% i dałoby 10 minut na Wawa-Gdańsk (i 5 Wawa Kraków, które pomijam).
      Te 10% ceny kontraktu to 275mln zł i za to byłoby 10 minut. To jak to jest, że opłaca się ponad 600 mln zł za 11 minut, a nie opłaca się 10 min. za niecałe 300 mln zł?

      • 3 2

      • Żadna Pesa czy Newag nie ma prędkości eksploatacyjnej >160 km/h. Po drugie, to już w latach 90-tych rozpędzano testowo pociągi do 250 km/h na CMK. Po ukończeniu modernizacji na niektórych odcinkach ta prędkość będzie osiągalna, więc mamy już 160 vs. 250 a nie 190 vs. 230. Do tego pomijasz chociażby kwestię przyspieszeń i czasu rozpędzania się do zadanej prędkości a także np. hałasu w środku czy komfortu zawieszenia. A teraz zrób sobie symulację składów ED250 z ETR610 z wychylnym pudłem, gdzie jedyną różnicą jest kilka procent prędkości na niektórych łukach i wtedy wyjdzie, że zakup wychylnego pudła byłby bez sensu.

        • 1 0

      • (2)

        Odpisałem, ale nie wrzuciło mi tego w odpowiedź do Twojego postu, tylko gdzieś jako nowy wątek, mój błąd.

        Świetne wyliczenia, szacunek. Trzeba dodać, że:
        - polscy producenci nie wyprodukowali ani jednego pociągu powyżej 160 km/h,
        - ani jednego pociągu dalekobieżnego,
        - polskie pociągi są jednosystemowe,
        - mają 2x mniejszą moc od Pendolino,
        - na razie są dość awaryjne.
        Trudno oceniać i porównywać pociąg, który jeszcze nie powstał. Podczas, gdy Pendolino jest sprawdzonym pociągiem. I jest kupowany na lata, kiedyś będziemy mieć linie po których pojedzie ze swoją maksymalną prędkością. Np. po linii Y. Pendolino z wychylnym pudłem miałby ograniczenie prędkości do ok. 220 km/h.

        Nie wiem dlaczego w przetargu nie było warunku o wychylnym pudle. Może dlatego, aby dać szansę innym producentom? PKP IC naiwnie myślało, że jak Alstom wygra, to da wychylne pudło.

        • 1 1

        • Ja generalnie nie jestem przeciw zakupowi pendolino (1)

          ale nie zgadzałem się akurat z tym argumenetem finansowym. Tak jak piszesz były argumenty za i nie widzę przeszkód, ze akurat przetarg na jedną dwudziestkę był na coś lepszego i sprawdzonego.
          A kolejne przetargi, które są (i będą) maja niższe wymagania niech wygrywaja Pesa czy Newag (choć jak wiemy znowu sie nie udało) i będziemy miec porównanie.

          • 1 0

          • Dlatego dzięki za wyliczenia, bo szukałem takich, przydadzą mi się.

            Pierwszy przetarg wygrał Flirt, ale dobrze przynajmniej, że jest produkowany w Polsce, i że Newag z tego zamówienia też będzie miał kawałek tortu.

            Fajnie jakby wygrała Pesa, bo miała by okazję pokazać, że może i potrafi wyprodukować składy dalekobieżne na 190 km/h. Życzę jej też, aby wygrała powtórzony przetarg na spalinówki. Może kiedyś PKP IC kupi w końcu nowe elektrowozy? 10 Taurosów to kropla w morzu.

            • 1 0

  • Eloelo (1)

    Pentolino,obsłałem sie z podniety.Juz niedlugo bedzie o****rowany montanami,elo dla kumatych graficianterów

    • 1 1

    • !!!

      i pomaziali...

      • 0 0

  • Bardzo ładny ten Pendolino, i pomyśleć ze juz za 20 lat nim pojedziemy. (34)

    • 128 33

    • przedziały pasażera pendolino zaskoczyły ??

      NEGATYWNIE .siedziałem w Środku i marnie towygląda dość wąskie przejście,siedzenia i wnętrze.wykonanie i styl słabo plastik ,obicia foteli jutowy materiał szary, Naprawdę więcej sie spodziewałem. wrażenie nie tylko moje niepochlebne.co więcęj polskie nowe elektryczne składy w środku wygładały lepiej,szerzej w przedziale szrsze przejscia i fotele styl i wykonanie tez lepsze .V-max 160km/h pendolino na polskie tory-Szkoda

      • 0 0

    • Donlad i jego chołota ukrywa ze niedługą bedą musieli sie zgodzic na wejscie konkurencji !!

      Bo wtedy sie okarze zebedzie tak jak z rozmowami gsm czy internetem jakosc wzrosnie ceny spadną .A PKP bedzie miało długi i puste pseudolino!! Do którego naturalnie podatnicy doplacą!!

      • 0 0

    • Ale dlaczego musimy przepłacać, można kupić 5 razy tańsze polskie składy PESA (28)

      Też mogą jeździć 180 km/h

      • 48 10

      • przestań siać zamęt

        pomysł zakupu pendolino i cała procedura z tym związana ruszyła w 2005 roku, gdy PESA produkowała awaryjne szynobusy i składała tramwaje Bombardierowi. Jedyny problem z finalizacją zamówienia wynikał z braku kasy PKP IC.

        • 0 0

      • a po co wiecznie narzekać? (23)

        Gdyby PKP kupiło "polskie składy PESA" to byś narzekał, że cały świat jeździ TGV, Pendolino, Eurostarami a my musimy jakimś Flirtem, czy Linkiem ble ble ble
        Fajnie wizerunkowo, że kupili 20 takich pociągów, które przecinać będą całą Polskę i będą podnosić morale Polaków, ze nie żyjemy na końcu świata, na pozostałe trasy kupują już Polskie składy...

        Przykład z innej beczki. Wolisz jak znajomi widza Cię w butach Adidasa, czy z targowiska z 4 paskami?

        • 18 29

        • Ale pustak z ciebie (6)

          Francuzi jeżdzą tvg a Włosi pendolino czyli tym co produkują u siebie, bo tam mają mózgi i je używają,a Ty masz mentalność niewolnika.

          • 24 5

          • (2)

            proponowałbym nie patrzeć na to skąd pochodzi firma tylko jaką ma oferte. gdyby było odwrotnie to wszyscy byśmy mieli myPhone zamiast Samsungów, Sony i iPhonów

            • 1 8

            • No to idź i kupuj wszystko w chinach, ekonomisto z bożej łaski (1)

              w końcu mają najtaniej. Co z tego że gospodarka nam wtedy padnie, prawda?

              • 4 1

              • proponowałbym włączyć myślenie i wyłączyć emocje. jakbyśmy kupowali tańsze produkty to za zaoszczędzone pieniądze będzie można zasilić polskie przedsiębiorstwa.

                przeciez właśnie taki jest mechanizm zmian w gospodarce. zagraniczna konkurencja w pewnych segmentach zyskuje przewagę więc wymiera branża krajowa, ale rosną wówczas inne branże. dlatego gospodarki krajów bogatych oparte są głównie na usługach bo po prostu straciły konkurencyjność w podstawowej produkcji przemysłowej.

                więc ekonomisto z bożej łaski najpierw się doedukuj a potem oceniaj wiedzę innych. polecam przeczytać rozdział "uratować przemysł x" w znakomitej książce "ekonomia w jednej lekcji" h.hazlitta oraz przeanalizować zmiany gospodarcze w krajach rozwiniętych na przestrzeni lat

                • 1 0

          • ale inteligent z Ciebie (1)

            Czy ja Ciebie wyzywałem?
            Masz jakiś problem, ze musisz ludzi wyzywać choć ich nie znasz?
            a tak przy okazji inteligenciku to Pendolino jest produkcji Włosko Francuskiej a nie Włoskiej i jeżdżą nim nie tylko Włosi ale też Chińczycy, Czesi, Finowie, Rosjanie, Hiszpanie, Portugalczycy, Brytyjczycy, Słoweńcy. Z kolei TGV poza Francuzami jeżdżą Niemcy, Szwajcarzy, Belgowie, Holendrzy, Włosi, Brytyjczycy...
            I zastanów się kto jest pustakiem, ten który kulturalnie wygłasza swoje poglądy, czy ten co włazi na trójmiasto.pl tylko po to, żeby kogoś wyzwać nie mając pojęcia o czym pisze

            • 9 3

            • leming głupku Niemcy maja własna kolejke Chińczycy identycznie

              Pendolino to z Francuzami tylko nakrętki do śrubek robi!!

              • 1 2

          • mysle, ze masz zbyt wielka wiare w to, ze trawnik sasiada jest bardziej zielony :)

            pozdrawiam

            • 6 2

        • leming nieudawaj mądrego bo ci i tak nikt nie uwierzy !!to nie narzekanie ale ktrytyka nieudolnosci i niegospodarnosci rządu! (7)

          Miał byc kupiony Pendolino tylko dlatego ze jako jeden z niewielu ma wychylny wózek!Rzad z ministrem od zegarków zdecydował ze kupi zwykły pociąg ale 5 razy drozej tylko w obudowie pendolino 5 razy drozej!I zostali skrytykowani nawet przez Bruksele.Ale Rzad za nasze pieniadze robi wszystko dla poklasu pociag ma tylko ładnie wyglądać reszta sie nie liczy!!Dlatego mamy Pseudolino które bedzie przynosic straty jak stadiony wybudowane tylko na 2 tygodniowa imprezę!

          • 6 7

          • (6)

            Wiesz w ogóle po co i kiedy stosuje się pociągi z wychylnym pudłem? One mają głównie zastosowanie na trasach z dużą ilością ciasnych łuków, gdyż wtedy pociąg może jechać z ok. 10% wyższą prędkością niż tradycyjny skład. Polska w 90% jest krajem nizinnym, promienie łuków na magistralach kolejowych są stosunkowo duże, więc zysk z wychylnego pudła byłby niewielki. Szacunkowy czas przejazdu z Gdańska do Warszawy byłby o ok. 5-6% krótszy w przypadku wychylnego pudła, a koszt zakupu i serwisowania jakieś 15-20% wyższy.

            • 6 1

            • (4)

              Ignorancie naprawdę zacznij myśleć:) właśnie dlatego co napisałeś kupowanie pendolino bez wychylnego pudła nie ma sensu, kiedy dostępne są tańsze ezt-y o podobnej specyfikacji (chyba nie tylko chodzi o prędkość) wygląda to niestety tak, że mówi nam się, że kupujemy pendolino i ciemny lud ma robić oh i ah jak wspaniale a tak naprawdę kupujemy zwykły elektryczny zespół trakcyjny:) ale sukces od trąbić trzeba:)

              • 7 4

              • (2)

                Sprawdź sobie gamoniu specyfikację EZT Newag Impuls i ED250, bo podobieństw tam nie ma praktycznie żadnych. TGV też nie mają wychylnego pudła, znaczy Ci Francuzi to jacyś idioci, że w Polsce nie kupili pociągów.

                • 5 0

              • (1)

                każdy kupuje to na co go stać.Czy naprawdę Nas stać na to Pendolino {zwłaszcza, że w prasie podawane swego czasu były informacje, że Polska kupuje bez wahadła a płaci jak za Pendolino z wychylnym pudłem czy to prawda? nie wiem). Wiem na pewno, że dla niektórych liczy się rozmach, PR w końcu nalepka z boku PENDOLINO wyglądać będzie wspaniale i można się pochwalić otworzyć oczy niedowiarkom... Tak naprawdę wszystko okaże się w praniu po modernizacji linii kolejowej E-65 i sprawdzeniu ile na tych torach da rade pojechać. Może od razu decydować trzeba było się na coś innego Siemens Velaro czy ETR 500 a może i Husarz bie miałby się czego wstydzić... pozdrawiam

                • 2 0

              • "zwłaszcza, że w prasie podawane swego czasu były informacje, że Polska kupuje bez wahadła a płaci jak za Pendolino z wychylnym pudłem"
                To jakaś kompletna bzdura, ale nie dziwne, że w naszych mediach mogłeś coś takiego przeczytać, bo bzdur jest pełno.

                Czasy podawane na początek kursowania Pendolino są moim zdaniem bardzo ostrożne. Jest w przyszłości możliwy do osiągnięcia czas 2h 30 min, ale to za kilka lat.

                ETR 500 to pociągi wyższej klasy niż Pendolino, coś jak ICE czy TGV. Takie pociągi będą nam potrzebne, ale jak wybudujemy linię Y na 320 km/h.

                Skład wagonowy z Husarzem jest wolniejszy, mniej komfortowy i droższy w eksploatacji o ok. 20%. Cała Europa stawia na składy zespolone. Również PKP Intercity, bo oprócz Pendolino kupuje jeszcze 50 innych ezt.

                • 3 1

              • Tutaj chodzi PRZEDE WSZYSTKIM o prędkość. 250 km/h vs 160 km/h polskich konstrukcji. I o wygodę, pojemność. Na razie polskie konstrukcje kwalifikują się do pociągów regionalnych, daleko im do pociągów klasy Pendolino. A ostatni przetarg Intercity na 20 ezt na 160 km/h pokazał, że dalekobieżne składy innych producentów nie byłyby dużo tańsze.

                • 4 0

            • zawsze jest tak ze leming wszystkich wyzywa od braku myslenia a sam jest najwiekszym głupkiem w Polsce

              leming kazdy kto choc troche zaczyna myslec samodzielnie przestaje byc lemingiem ale tobie do tego daleko :)

              • 0 2

        • Dres, mam dres :) (6)

          W butach adidasa, błahahahah, toś błysnął.

          • 15 4

          • przykład (5)

            oj to był tylko przykład, żeby pokazać, że ludzie wolą buty adidasa zamiast polskich butów. Przejdź się po mieście i zobacz czy faktycznie tylko dresy chodzą w Adidasach, Nikach, Pumach itd.

            • 5 3

            • I te oryginalne, i te z targowiska, produkowane są w tej samej strefie gospodarczej Chin, (3)

              może nawet w tej samej fabryce na tej samej taśmie produkcyjnej.

              I dlatego wolę produkty "polskie", bo przynajmniej większa część wydanej kasy pozostanie w kraju.

              • 4 1

              • Szkoda że większość polaków nie myśli jak Ty (2)

                i woli kupić zagraniczny samochód, coca-colę i zagryźć w mac donaldzie. Mnóstwo Polaków miałoby wtedy pracę.

                A takie postępowanie powoduje że nikt nie kupuje polskich produktów i producenci np. samochodów osobowych upadają... Wtedy już nie mamy szansy żeby kupić polski samochód.

                • 5 3

              • (1)

                A ta coca-cola to gdzie jest produkowana jak nie w Polsce. A w McD to kto pracuje jak nie Polacy? Półprodukty skąd biorą jak nie od polskich rolników? Zanim zaczniesz rzucać stereotypami to pomyśl trochę.
                A polski przemysł motoryzacyjny to tak naprawdę nigdy na dobre nie powstał, a nieliczne udane projekty zdechły w zarodku.

                • 5 1

              • Akurat samochodów w Polsce buduje się dziś 3 razy więcej...

                ...niż w wytęsknionym gierkowskim szczycie PRL. I to na dodatek nowoczesne modele, a nie konstrukcje sprzed 20 lat.

                • 2 1

            • megalomania państwowych spółek... Lot ma swoje dream linery a PKP Pedolino...

              • 7 2

        • Nierozumni i zakompleksieni mówią takie bzdury

          Pendolino jako lek na kompleksy wieśniaków

          10 razy droższe od polskich, a średnia prędkość na naszych torach pendosrino to 160 km/h
          Nie rozumiesz człowieczku że to będzie spłacać każdy z nas, tu nie powstaną żadne miejsca pracy a cały wielomiliardowy zysk zostanie wyprowadzony z kraju.
          Ty i kolejne pokolenia będą spłacać kredyt na zakup niewiarygodnie drogich, wolnych na naszych torach pociągów

          • 5 4

      • bo ktoś musi na tym zarobić

        • 1 0

      • gdy rozpisywano przetarg na zakup pocągów, to ani PESA ani NEWAG nie oferowały nic ponad zmodernizowane kible

        • 4 2

      • i tak przecież kupili pesy - na inne linie

        tylko trojmiasto jest pokrzywdzone bo trojmiasta warszawa gdzie pendolino nie osiagnie tyle ile moze czyli ponad 200

        • 2 3

    • najpierw bedziemy spłacac stadiony a teraz Pseudolino!!

      a to lemingi powinny splacac z własnej kasy !!

      • 3 2

    • za 20lat??

      Przykro jeśli wracasz do kraju za 20lat.Ja tam przejadę się nim z Gdańska już za 1,5 roku no ale to myślenie z niedasizmem...

      • 12 1

    • noooooo, tak jak ze 20 lat budowali stadiony

      • 6 1

  • Walka o każdą minutę. (1)

    Czy istnieje taka granica? Też uważam, że powinno się walczyć o każdą minutę. Ale Pendolino z wychylnym pudłem miałoby ograniczenie prędkości prawdopodobnie do 220 km/h, więc osiągnięcie 250 km/h na CMK nie byłoby możliwe. I na linii Y w przyszłości.
    Kilka minut można by urwać zmieniając przepisy dotyczące przyśpieszenia środkowego na łukach, bo mamy je przestarzałe.
    Koszt Pendolino z wychylnym pudłem byłby o ok. 10% droższy.

    • 0 0

    • inaczej

      Nie, wyłączone wychylne pudło daje vmax 250 dla Pendolino, na liniach prostych. Używanie tilta tylko do v220. japońskie wychylaki owszem jadą 280 ale z pasywnym tiltem i tylko do 4 stopni.

      • 0 0

  • Dlaczego... (17)

    ...pomimo zapewnien,że sukcesywnie będzie wycofywany będzie stary tabor to w przypadku tramwajow do Nowego Portu(linia 5) jest jakby odwrotnie zwłaszcza,że Oliwska gdzie wysiadają chorzy do GCZ ma przystanki niewydzielone tzw jezdniowe.Zapraszam kogos z UM o kulach do wysiadania na takich przystankach z tramwajow gdzie nie ma niskiej platformy(105N).

    • 22 12

    • Większość kursów tramwaju numer 5 jest realizowana pojazdem niskopodłogowym. (8)

      Wystarczy spojrzeć w rozkład.

      • 2 3

      • teoretycznie tak.. (7)

        ..lecz w praktyce już nie,wystarczy awaria i na zmianę masz już nie Dorthmunda a na sto procent 105..

        • 1 0

        • W sowim życiu też stosujesz powyzsżą zasadę? (4)

          Masz dwa identyczne mieszkania bo jak Ci kran w jednym cieknie to musisz się wyprowadzić do drugiego takiego samego?

          • 1 3

          • pomysl.. (3)

            chodzi o tramwaje niskopodłogowe a 105 takim nie jest!

            • 0 0

            • pomyśl... (2)

              ..wiesz co to jest AWARIA? chcesz trzymać w zajezdni tramwaj za parę milionów po to by wyjeżdżał raz do roku bo gwiazdorzysz i nie chce Ci się raz do roku 105-tką pojechać?

              • 1 1

              • baranku... (1)

                kolegs nie mowi czy jezdzi tramwajem tylko o fakcie,że nowe są wykorzystywane zawsze tylko dla prestiżu. O ile można to zrozumiec w przypadku podjazdu na Chełm to już linia np.12 nie.Widziałes tam kiedys 105?

                • 0 1

              • przy Karuskiej i Nowych Ogrodach masz akurat same szpitale, wiec jak tam wyślesz 105Na to bedzie to samo co w N.Porcie, ino na większą skalę.

                • 0 0

        • w dormunderze jest niskopodłogowe wejście w środku (1)

          jak często są te awarie pesy?nie przeginaj

          • 2 2

          • Pesy..

            .nie obsługują linii 5..

            • 0 0

    • odp (3)

      stare tramwaje jeżdżą po trasach gdzie torowiska są w dość marnym stanie, dlatego chociażby na 3 czy 8 jeżdżą przeważnie wysoko wejściowe konstale ;)

      • 0 0

      • wiem.. (2)

        tylko,że torowisko do Nowego Portu i w nim samym jest w stu procentach(co cieszy)nowe:)

        • 0 0

        • (1)

          Ah odkryłeś nas spisek. Mamy kasę na nowe tramwaje ale no... nie chcemy ich nikomu dać bo nam sie tu podoba jak leżą w biurku.

          • 0 1

          • Nie w biurku tylko w zajezdni Wrzeszcz.

            • 0 0

    • nie narzekaj (3)

      kiedys byly tylko sto piatki i byly tez przystanki jezdniowe i jakos nikt nie plakal tylko wsiadal wysiadal.

      • 8 5

      • No wiesz... (2)

        ....ludzie kiedys w jaskinisch mieszkali...

        • 8 1

        • Nalezy rozwiazywac kolejne problemy (1)

          jednak nalezy tez byc swiadomym, ze nie wszystko da sie zrobic od razu. Skok cywilizacyjny w komunikacji tramwajowej jest niemozliwy do przeoczenia.

          Sadze, ze juz niedlugo (do 10 lat) to o czym piszesz zostanie rowniez poprawione. Potrzeby sa nienasycone :)

          pozdrawiam

          • 4 0

          • wiem..

            tylko mieszkam koło GCZ i ciężko się patrzy na "cyrkowe popisy ludzi schorowanych i niepełnosprawnych wysiadających ze sto piątek...no nic,chyba faktycznie trzeba uzbroic się w cierpliwosc..rownież pozdrawiam!

            • 3 0

  • Pendolino

    Stało dziś na SKM Gdynia Cisowa. Około 20.00 dziś ma pojechać na Gdańsk Amber Expo.

    • 0 0

  • jak po poznańsku powiedzieć: "wyje pociąg w lesie"? (4)

    • 9 6

    • nasza zima mu pokarze test

      • 0 0

    • to tak jak: pilnować kur

      pilnować po śląsku : wahować. Co robisz? kur pilnuje czyli: kur wahuje

      • 5 0

    • Ja to znam po kaszubsku (1)

      "wuje bana w lesie"

      • 4 1

      • Bo po poznańsku i po kaszubsku pociąg jest bana, natomiast po poznańsku "wyje" jest "wyje".

        • 5 0

  • PESA - te pociągi mogą zjeździć 180km/h tylko są 5 razy tańsze od pendolino (57)

    Jaki jest sens marnować pieniądze na pendolino, poza tym to są polskie miejsca pracy!!!
    My za to wszystko zapłacimy

    • 85 24

    • ? (3)

      Sprawdź kto podpisywał te kontrakty z Włochami...

      • 10 0

      • (2)

        Nie każdy ma czas szukać. Jak wiesz, to powiedz.

        • 2 1

        • przetarg w roku 2008. Kto wtedzy rządził to mam nadzieję wiadomo. :) (1)

          • 6 0

          • TUSK rządzi i DZIELI od 2007 ... o zgrozo ...

            wiadomo po co jest ustawiać przetargi pod pięć razy droższą firmę , przecież łapówki też muszą być wliczone w koszty transakcji i stąd taka przebitka no i odległość i koszt pracy we Włoszech i tamtejsze podatki a u nas ... u nas zarobili już ci którym by "żyło się lepiej" a reszta niech żre szczaw ... śmierć frajerom co wybrali cwaniaków ...

            • 0 0

    • spójrz na siebie (17)

      wolisz kupować buty Adidasa czy CCC, garnitur wolisz Hugo Bosa czy z targowiska, perfumy kupujesz Armaniego czy Bonda, wódkę wolisz Wyborową czy Arctice...
      Rany czy w Polsce nie może być nic na poziomie rozpoznawalne za granicą, bo zaraz będzie lament, ze można było kupić taniej?
      Kupili pociąg wizerunkowy... który ma być raczej symbolem że idzie nowe, nowa lepsza Polska, ale oczywiście komuś się nie spodoba

      • 5 23

      • pociąg wizerunkowy? (13)

        czy tyś na łeb upadł? cała ta plejada niby nowoczesnych depów ma jednego bożka - wizerunek!

        • 11 4

        • pytanko mam do Ciebie (12)

          jak będziesz jechał do warszawy to będziesz wolał jechać pendolino, czy tym starym biało zielonym wagonem?

          Jak będziesz odprowadzał znajomych z zagranicy na dworzec bo będą chcieli się przejechać do Warszawy, to będziesz wolał, żeby wjechał po nich pendolino czy ten stary zielony wagon?
          Wizerunek Polski będzie lepszy jak ludzie będą na dworcach widzieli Pendolino, czy stare klamoty?

          Już rozumiesz o co chodzi z wizerunkiem?

          • 5 8

          • Wolał bym jechacac Polską PESĄ a nie jakimś przeplaconym zachodnim (3)

            scierwem. No ale wiadomo kto wiecej da ten sprzeda

            • 12 6

            • Uwielbiam takich gości (1)

              A teraz spójż jakie masz buty i czemu nie polskie. Jakie nosisz ubranie i czemu nie polskie. Powiedz mi proszę czy ty masz na sobie cokolwiek polskiego.

              A pamiętaj ubrania i buty też mają producentów polskich.

              • 4 3

              • Leming ty wstydu dzieciaku oszczędź niewazne ile kosztuje wazne ze ładnie wyglada

                Tak jak minister sportu i transportu wazne ze ładnie wygladaja nieważne ze sa tylko pustakami celebrytami!!Brawo własnie udowodniłes swoją głupotę a te teksty o adidasami itp to juz przedszkole ile ty masz lat dzieciaku rodzice pozwolili ci z komputera korzystać??

                • 0 0

            • To jedź.

              Na pewno nadal będą kursować regionalne pociągi modernizowane lub nawet budowane przez PESA. Będą wolniejsze, mniej wygodne, ale za to polskie. I na pewno nie bedzie zakazu korzystania z nich.

              • 6 1

          • Chodzę w butach Wojasa lub Ryłko, gajerki mam Wólczanki (2)

            • 3 0

            • A ja chodzę w tym... (1)

              ...co ma najkorzystniejszą relację ceny do jakosci. Podobnie z używanymi przeze mnie urządzeniami od budzika począwszy na samochodzie skonczywszy.

              I wychodze na tym lepiej, niż ci, dla których podstawowym kryterium wyboru jest miejsce produkcji.

              • 0 1

              • A ja chodzę w tym co jest dla mnie wygodne :)

                • 1 0

          • Wszystko jest kwestią ceny, bratku. (4)

            Jeśli ten kremowo zielony wagon wyruszy z Gdańska o 2:00 i dojedzie do Wawy o 8:00 za 50zł, podczas gdy pitolino wyruszając o 5:00 dojedzie też na 8:00, ale za 200zł, to każdy normalny człowiek wybierze tez stary, ale tani wagon z Pafawagu.
            A wizerunek, to niech politykierzy kształtują za swoje pieniądze, ew. po szerokich konsultacjach społecznych.

            • 8 5

            • bratku? (2)

              Na bank nie jesteśmy Braćmi, ale mniejsza o to.
              Mylisz się i to konkretnie. Może Ty będziesz wolał sobie wstawać o 2.00 w nocy, ale uwierz, ze są ludzie którzy będą woleli jechać drożej a szybciej i komfortowo.
              Poza tym cóż za demagogia. Rzucasz jakieś ceny z kosmosu.
              Ostatnio IC informowało, ze ceny biletów na Pendo (Warszawa- Trójmiasto) będą się zaczynały od 49 zł - zresztą dalej ta informacja jest na stronie IC, więc po co piszesz o 200 zł?
              Mogłeś od razu walnąć 8 tyś zł co się będziesz rozdrabniał?

              • 2 2

              • Bez demagogii, bratku. (1)

                Ceny będą się zaczynały od 49zł. Jasne, tak jak w Polskim Busie zaczynają od 2zł (1 za bilet + 1 za rezerwację). Tylko, aby je dostać, trzeba kupować z 3 miesięcznym wyprzedzeniem i do tego mieć szczęście. Podobnie jest już dziś w IC, tylko że tych najtańszych biletów jes 6 na kurs.
                Tylko kto kupuje bilet do Wawy z takim wyprzedzeniem?
                Mi chodziło o sytuację, gdzie dziś podejmuję decyzję o jutrzejszym wyjeździe, idę na dworzec i mam do wyboru:
                2:00 TLK za 62zł 2 klasa i 90zł za 1 klasę
                oraz o 5:00 Pendolino za 120zł. Jako człowiek rozsądny, wezmę sobie TLK pierwszą klasę i w końcowym odcinku jelita grubego, będę miał Pindolino.
                Ale oczywiście, Ty możesz sobie przepłacać, ba - możesz sobie nawet zrobić sesję zdjęciową na Centralnym jak wysiadasz ze swojego Prestiżu.

                • 4 2

              • Argumentacja i dyskusja bez sensu. Nikt nie każe Ci jechać Pendolino. W przypadku którym opisujesz znajdą się osoby, które dopłacą te kilkadziesiąt zł, aby nie wstawać w nocy na pociąg, jechać krócej i w lepszych warunkach. Prestiż to tylko dodatek, ważny dla małej grupy.

                Zapowiadają dynamiczny system sprzedaży biletów. Nie znamy go. Może też pojawić się taka opcja, jak kiedyś była na EIC, tzn. bilet za 49 zł na Pendolino może być dostępny np. 30 min przed odjazdem, aby wyprzedać ostatnie wolne miejsca.

                • 1 1

            • I się głęboko mylisz nie każdy

              Jeżeli pociąg miałby jeździć dalej 6h, to każdy wybierze PB, a nie PKP, bo stan taki masz obecnie.

              Jeżeli pociąg będzie jechał 3h i nie tak jak mówisz 200zł, ale tak jak ostatnio się mówi ok 120zł to nie każdy, ale spora część wybierze IC.

              Dla mnie wstanie o 2:00 oznacza kolejny dzień zmarnowany, a na to nie mogę sobie pozwolić.

              • 6 3

      • Kupuję na co mnie stać

        A nie zastaw się a postaw się.Tym bardziej za cudze pieniądze czyli niczyje jest to łatwiejsze.

        • 0 0

      • Ale szyk! Popijać Wyborową w butach adidasa. :) (1)

        Musisz być największym bonzo w całym bloku!

        • 35 3

        • ale szyk

          przywalić się do kogoś na trojmiasto.pl nie majać nic ciekawego do powiedzenia. Musisz być największym maczo na dzielnicy :)

          A coś złego jest w wyborowej i Adidasach, że się tak zapytam?
          Nie używasz ani jednego ani drugiego produktu?
          To może pochwalisz się jakie trampki nosisz i jaki cudny alkohol pijesz, ze jesteś największym bonzo w swoim bloku?

          • 5 9

    • Dlaczego kłamiesz? (6)

      Ktoś Ci za to płaci?
      1. Pesy nie jeżdżą 180 km/h
      2. Nie są 5x tańsze

      A różnia między 250 a 160 km/h jest ogromna

      • 3 2

      • (1)

        tak ładnie się obrzucacie błotem, że aż żal przerywać, ale wtrącę słówko: Kolega Kuba do słowników - PESA 250 nie śmiga ale 190 tak.

        • 0 2

        • Pesa nie śmiga 190, Pesa uważa, że może śmigać 190.

          • 0 0

      • leming ty zamilcz i wstydu oszczędź a wiekszego kłamy od Donaldinia i jego ekipy to nigdzie niewidziałem

        Nawet Łukaszenko się przy nim chowa

        • 3 4

      • (2)

        ogromne to masz koszty serwisowe i części, których nie ma w Polsce.

        • 1 5

        • Serwis (1 mld zł z przetargu) będzie w całości robiony w Polsce, rękami polskich specjalistów wyszkolonych przez Alstom.
          Poza tym Alstom ma fabrykę w Polsce, w której produkuje części do Pendolino.

          • 1 1

        • Koszty serwisu i części

          Koszty serwisu - jak sądzę - były jednym z elementów oferty przetargowej.

          A już argument z częściami, których w Polsce nie ma, to groteska rodem z PRL. Moze nie zauwazyłeś, ale cała Unia Europejska to jeden obszar celny, nie ma żadnych barier w przepływie towaru, w tym i części zamiennych.

          • 5 0

    • 5 razy tańsze ????

      Są trochę tańsze i tyle.

      • 0 1

    • Żaden produkt Pesy nie jest w tej chwili zdolny jeździć 180km/h (3)

      Ale załóżmy, ze te na 160km/h dałoby się prosto atestować na 180/190 to i tak nie są 5x tańsze. Niedawno intercity rozstrzygnęło przetarg na kolejne 20 szt pociągów ale tym razem na 160km/h i czy tam Pesa była 5x tańsza? Oczywiście, że nie. W przeliczeniu na jedno miejsce to było ok. 70% ceny pendolino. Tak więc nie mówmy o nawet dwukrotnej przebitce no i dodatkowo pamietajmy, że podniesienie prędkości do 180/190 też by nieco zwiekszyło cenę pesy. Dodatkowo wcale nie jest tak, że produkt pesy jest tak samo dobry jak pendolino. Pendolino jest sprawdzone w kilku krajach.

      • 6 1

      • (2)

        każdy produkt kiedyś trzeba sprawdzić. Supernowoczesne Dreamlinery właśnie są sprawdzane. Może kiedyś i PESA dołączy do Alstomu czy Siemensa i zacznie produkować szybkie składy?

        • 3 2

        • Pytanie brzmi kiedy i czemu może (1)

          Nie można ogłosić przetargu pod coś nie przetestowanego, bo ci to konkurencja oprotestuje i jeszcze kary w sądzie dostaniesz.

          PESA jeżeli chce atesty musi je mieć przed przetargiem, a nie po.

          • 1 0

          • dlatego piszę "może kiedyś". Ale teraz było inaczej. PESA trzaska tramwaje i pociągi podmiejskie i dobrze jej to idzie, może się z tego rozkręcą. Sądzę, że zapotrzebowanie na szybkie składy u nas będzie rosło, mimo wysiłków PKP :)

            • 0 0

    • Proponuje wprowadzic jak najszybciej podatek do spłacania pseudolino i stadionów!

      Naturalnie dla tych wszystkich lemingów bo jak widać postów i minusików wazeliniarze nastawiali sporo!Niema sprawy jak cha to niech mają nawet na własność ale nie z naszych podatków!!! Sami spłacajcie niegospodarność i marnotrawstwo Donalda i jego kolesiów bo nawet Bruksela ich skrytykowała za niegospodarność!!

      • 1 3

    • Kontrakty podpisywał Donald wiec niepierniczyc lemingi ze było inaczej (4)

      Pozatym kontrakt był na Pendolino a nie na pseudolino!!Bruksela odradzała bo rzad brał dofinansowanie z UE.Skrytykowali Donalda ze przepłaca za wszystko kilka krotnie identycznie jak za autostrady!!Przez niegospodarność i nieudolność zrobili taka wielką dziur w skarbcu państwa :)Ze rostowski powiedział ze trzeba ciąć koszty.!!Gdyby z pendolino zrezygnowali to by yła medialna porazka a poparcie spada wiec wybrali ze kupia wersje podstawową maksymalnie okrojoną wazne ze nazwa zostanie i wygląd.Bo wkoncu i tak by kolejnej obietnicy niedotrzymali bo by wachadełko mogło jechac potrzebowali by kolejnych 10 lat na przebudowe całej sieci w Polsce.Rząd kolesiów donalda wtym kraju wszystko co robi to dla poklasku by sie tylko u władzy w korycie utrzymać.

      • 6 8

      • To nie jest przeplacanie tylko krecenie lodow (3)

        .

        • 3 3

        • Poczytaj ile tak naprawdę zyskalibyśmy przy tym aby to było wahadło (2)

          to może jeden z drugim zrozumie. Bo rezygnacja z wahadła była akurat dobrym posunięciem.

          • 3 1

          • lemingi atakają mamy wysyp postów tłuków pancernych co to im ten od zegarków ciemnoty nawciskał apotem z palcem w du..pie sie (1)

            takim jak wy powinno sie prawa wyborcze odebrac.Albo zrobic odzielną skale podatkowa niech gza głupote rzadu Tuska płaca podatki tylko lemingi!!

            • 2 4

            • co za merytoryczny argument

              Jestem jak zawsze pod wrażeniem toku myślenia "nie lemingów" hahahhahahahahahahah

              • 2 0

    • a o te miejsca pracy zapytam (13)

      rozumiem, że Polacy powinni kupować pociągi w Polsce bo miejsca pracy muszą zostać w Polsce... a czy ta sama zasada powinna obowiązywać np. Włochów i ich fabryk samochodów w Polsce? Niemców i ich zakładów farmaceutycznych w Polsce?
      Zresztą 80 % nas pracuje w zagranicznych koncernach... chciałbyś żeby oni wszyscy też wycofali swoje pieniądze z Polski i wydawali je na rodzimym rynku pracy?
      Czy to ma być zasada jednostronna. Polska inwestować w Polsce, reszta Europy tez w Polsce?

      • 7 9

      • wariacie (8)

        Nie gadaj głupot i tak większość zaawansowanych produktów kupujemy z zagranicy. Dlaczego nie mielibyśmy sami ich wytwarzać.

        • 9 1

        • a zapytam inaczej (7)

          w kieszeni jaki masz telefon komórkowy?
          Polski myPhone czy Fińską NOKIE?
          Lodówkę czemu masz Samsunga a nie AMICI
          Pralkę czemu masz Whirpoola a nie POLARU
          na zakupy czemu chodzisz do Reala/Lidla a nie do Pani Kowalskiej.

          Czemu wspierasz zagraniczne koncerny zamiast Polskie firmy?

          • 7 1

          • (5)

            Amica już dawno nie jest polska a telefony Nokii też nie są już fińskie.

            • 1 0

            • Wybrałeś najprostszą odpowiedź (4)

              Ale sądzę, że autorowi chodzi o coś innego.

              Skoro chcesz PESE, która jest polską myślą technologiczną to czemu nie kupisz :

              - pralki Amica tylko inną.
              - lodówki Polaru tylko inną.

              Przecież te produkty są tańsze i wystarczające.

              • 1 0

              • (3)

                To czy Pendolino czy TGV czy prom kosmiczny nie jest najważniejsze. Najważniejsze że Polska dała Włochom pare miliardów złotych nie żądając niczego w zamian. Żadna z polskich firm nie brała udziału w produkcji. Żaden Polak niczego się nie nauczył i nie przejeliśmy żadnej technologi. A to kilka MILIARDÓW pln.

                • 3 6

              • (2)

                Nasze pociągi na połączenia regionalne, tramwaje, autobusy kupują też Włosi, Niemcy czy Francuzi i to za kwoty wyższe niż nasze zamówienie na ED250, czy my im coś dajemy w zamian? Człowieku, to jest normalna transakcja handlowa. Był przetarg, żaden producent z Polski nie był w stanie spełnić jego warunków, bo nie posiadamy jeszcze podobnych konstrukcji i koniec.

                • 4 3

              • tak jasne leming a Polska to juz dawno Irlandie wyprzedziła (1)

                leming sie nasłuchał i potem powtarza propagande rzadowa

                • 1 4

              • Jasne, bo to oczywiście rząd sobie wymyślił, że w Czechach jeźdżą 24 Linki produkcji Pesy a kolejnych 17 czeka na dostawę. To oczywiście rząd zmyślił, że DB zamówiło 37 tychże Linków a do 2018 r. zamówienie może opiewać na liczbę 470 pociągów wraz z ich serwisowaniem przez okres 10 lat. Oczywistym również jest, że to propaganda rządowa wmówiła ludziom, że Moskwa zakupiła 120 tramwajów Pesa Twist, bo w Bydgoszczy nic o tym nie wiedzą i w ogóle ich nie produkują. To że Solaris Tramino został zamówiony przez przewoźnika w Jenie a autobusy i trolejbusy Solarisa jeżdżą w systemach komunikacji miejskiej w prawie 30 krajach na świecie, to również wymysł rządu i nic takiego nie ma miejsca.

                Ładnie jednak masz zryty beret.

                • 7 0

          • głupia czy tylko udajesz

            • 0 8

      • nie inwestować za wszelką cenę, ale jeżeli można kupić coś taniej i dodatkowo stworzyć miejsca pracy, to w czym problem ? (3)

        • 15 6

        • tak na bank (2)

          kupili by produkt PESY to byś marudził, ze cały świat jeździ nowoczesnymi pociągami, tylko my musimy być zaściankiem

          • 4 6

          • leming ludzie zadaja proste pytania a ty jak typowy leming jestes oburzony ze ktos mysli samodzielnie (1)

            wkoncu co Donald niezrobi niema znaczenia ile naszej kasy zmarnuje !!Trzeba byc idio....tą by mówic innych ze i tak bys narzekał.takie wytłumaczenie moze tylko pustak leming pisac!

            • 1 4

            • Nie tylko wydatek jest ważny

              Gdyby się każdy kierował wydatkiem to kupiłby sobie seicento, bo przecież tani.

              Jednak jakoś na ulicach widzę inne auta. Bo ludzie się nie kierują ceną, a tym co chcą uzyskać.

              • 1 0

    • Czy PESA w ogóle dała ofertę na szybkie pociągi Intercity?

      Obawiam się że wątpię. PESA buduje niewielkie ilości pociągów lokalnych. Więc pretensje do PESY, a nie do nie wiadomo kogo.

      PESA to w gruncie rzeczy przekształcone ZNTK, to ma się nijak do potencjału wielkiej fabryki FIAT, produkującej wielkie ilości różnego taboru od dziesięcioleci. PESA nawet czegoś takiego nie ma w ofercie, a gdyby miała, to zapewne produkowałaby jeden pociąg przez 2 lata.

      Pomyśl trochę "patrioto".

      • 4 0

    • Pociągi PESY kosztują o 15% taniej, a nie od 5x taniej, matołku

      Chcesz porównywać hulajnogę do Mercedesa, to do psychiatry sie wybierz. Kupować SKM od PESY na 30 lat. jako szybka kolej? Jaja sobie robisz!

      • 3 0

    • informuje cie iż pesa nie buduje aktualnie pociagow zespolonych z predkoscia 180km/h.W tym roku jedynie newag wyprodukowal pociąg ktory w testach osiagnal 205km/h,a rozkładowo będzie smigal do 160 km/h

      • 8 1

  • Kto będzie tym jeździł? (29)

    W Polskim Busie drzwi się nie domykają(a jeżdzi już na niektórych kierunkach co godzinę) a pociągi już teraz jeżdżą puste.
    Mam okazję często rano widzieć na stacji Gdańsk Wrzeszcz pociąg ekspres intercity do Krakowa.Można odnieść wrażenie że wiezie powietrze i muchy.Parę osób na cały skład w granicach od 20 do 50 osób.
    A w pendolino bilet ma jeszcze więcej kosztować.Te pociągi to trumny dla PKP.
    Ile osób zapłaci kilka razy więcej niż np.za Polski Bus aby być dwie godziny szybciej w Warszawie?

    • 57 15

    • POlitycy niebeda bo mają samoloty na nasz koszt!!Bedzie woził powietrze!! (7)

      Tylko lemingi jeszcze wierzą w obiecanki Donalda i jego kolesiów .Bo jeszcze ani jednej obietnicy nie spełnił!!
      Donald potrafi tylko bajki opowiadac ale nikt juz tak naiwny nie jest poza lemingami.Im moze jeszcze drugą ameryke obiecac bo Irlandię juz przegonilismy :)

      • 3 7

      • Twoja głupota jest porażająca (6)

        Powietrza to on wozić nie będzie zerknij sobie na obłożenie pociągu Kraków-Warszawa i tam jakoś mimo działalności PB jeździ non stop prawie pełny.

        PB zaś ma 5 połączeń dziennie i cenę 35zł, ale czas 5h i nie tak fajne godziny przyjazdu do Wawy.

        U nas gdy IC znów zacznie jeździć 3h to się spora część 2x zastanowi czym pojechać.

        • 6 1

        • leming nieudawaj mądrego bo ci i tak nikt nie uwierzy !!to nie narzekanie ale ktrytyka nieudolnosci i niegospodarnosci rządu! (2)

          Leming ty nie pisz o głupocie bo twoja cie przerasta!!:)
          gdybys niebył głupi bys to wiedział bilety głabie beda po 200-300 zł ale ty jestes az tak głupi ze pewnie iwierzyłes ze bedą od 1 zł albo po 30 zł!Ten włoski szajs bedzie przynosił ogromne straty i albo bedzie dotacja z kasy podatnika albo PKP zbankrutuje !!A zbankrutowac kolej państwoa niemoze wieceny beda wysoki i dotacja kasy podatnika tez bedzie!

          • 0 0

          • (1)

            Skąd masz informacje, że bilety będą w takiej cenie? Czy opierasz to na jakieś swoich uprzedzeniach?

            W każdym kraju pociągi dalekobieżne tej klasy co Pendolino są rentowne i zarabiają na siebie. Dotowane są połączenia TLK, ekspresy na siebie zarabiają.

            • 0 1

            • chcesz porównywac Polske za bogatych zachodnich krajów??

              I uwierzyłes w bajeczki Donalda to mnie to niedziwi ze taki naiwny jestes o psendolino wypowiadali sie eksperci ekonomiczni w tym kraju!!Takie same bajeczki jak o stadionach !!Ale ciemnota wszystko łyknie!

              • 0 0

        • Proponuję popatrzeć na połączenie Warszawa-Gdańsk (2)

          tam mimo działalności PB prawie pusty,
          cena biletu 2 klasa 62 złote(przejazd 6h/15min),w PB kupię za pół tej ceny(przejazd 5 godzin/15 min+15 min metro do centrum)

          • 1 4

          • Ale czemu porównujesz z obecną sytuacją (1)

            Przecież wiadome jest, że to nie ma sensu.
            Czas obecnego połączenia jest wyższy przez obecne remonty i zmienioną trasę.

            po remontach wracamy do stanu, gdzie pociąg będzie jeździł 3h.
            Mówił za pół ceny ok, ale co z tego jak dojeżdzasz kompletnie padnięty po przespanej nocy w autobusie.

            Aby być w Wawie o 9:30 będziesz musiał wyjechać z gdańska o 4:00, a pociągiem już tylko o 6:00.

            Jeżeli Tobie zależy tylko na kasie to rozmowa jest zbędna, bo IC musiałoby zejść do twojej ceny.

            Mi zależy akurat na czasie, bo to mi umożliwia wyjazd do warszawy, pójście do pracy w centrali i powrót w ten sam dzień. Z PB próbowałem 2 razy i sorry ale dziękuje. Nie dość, że w pracy byłem zmęczony, to jeszcze po powrocie byłem tak skatowany podróżą, że kolejny dzień był mordęgą.

            • 3 0

            • Wiekszość klientów PB to raczej nie biznesmeny jak Ty.

              I dla nich każdy grosz się liczy.
              Np. 30 złtych czy 100 złotych to róznica.

              • 1 0

    • (1)

      Do Warszawy to nie wiem, ale 12 godzin PKP do Krakowa to idzie zwariować. Busem 10 godzin na siedząco, bez możliwości wstania choćby na chwilę to też pomysł do kitu.

      • 2 0

      • Dlatego potrzebujemy takiego pociągu jak Pendolino, którym w komfortowych warunkach dojedziesz do Krakowa w 5 godzin z Gdańska.

        • 3 0

    • Gdy wejdzie zachodnia konkurencja oraz z Czech i innych krajów To PKP zbankrutuje!

      Przypominam ze konkurencja z Czech juz dawno zapewniała ze pokaże standard zachodni i po niższych cenach dodatkowo szybciej!!Zachodnie firmy już dawno chciały wejść na Polskie szyny Ale rzad cały czas blokuje konkurencje która by nam Polakom zapewniła niższe ceny wyższy standard i krótszy czas przejazdu!!A skończył by sie monopol PKP i olewanie klientów .obecnie zawszone pociągi wysoka awaryjność złomu oraz wielogodzinne spóźnienia bez żadnej rekompensaty juz by sie nie powtórzyły .A Pendolino stałby w hangarze!!

      • 0 1

    • no jo (5)

      tylko, że te 60 osób w Polskim busie za bilety płaci łącznie 2400 zł, a te 50 osób w Intercity płaci 10000 zł :)

      • 6 3

      • To teraz policz matematyku ile kosztuje utrzymanie i eksploatacja jednego autobusu (4)

        a ile całego składu pociągu.
        Jaką infrastrukturę trzeba utrzymywać i za ile dla pociągów a jaką dla autobusów.

        • 6 6

        • yyy...ale to chyba juz nie mój problem?

          • 0 0

        • no to policz sobie :) (2)

          i zobaczysz jak się zdziwisz :)

          Tylko Ci się wydaje, ze autobus to tak sobie jedzie, a po zakończeniu trasy kierowca zostawia go na parkingu i idzie do domu spać.
          To już nie PKS z lat 70tych

          Zdziwiłbyś się jakie są koszty utrzymania autobusu

          • 4 4

          • Zapewne pociągi są tańsze i wszędzie nimi dojedziesz i staniesz gdzie chcesz:) (1)

            Utrzymanie floty pociągów a floty autobusów to gigantyczna różnica kosztów na korzyść tych drugich oczywiście.
            To właśnie PKS lat 70tych był źle zorganizowany i napompowany do nie wiadomo po co wielkich rozmiarów.
            A i obsługę samochodu łatwiej niż pociągu.

            • 1 1

            • Toczenie dysputy co tańsze nie ma sensu

              Kwestią jest co się bierze pod uwagę.
              Bo jeżeli przy autobusach bierzemy pod uwagę tylko koszty przewoźnika, bez kosztów budowy i utrzymania drogi to trzeba podobnie obliczyć koszty IC.

              I teraz jeżeli koszty IC rozpatrujemy też tylko bez kosztów korzystania z infrastruktury PKP i przeliczając to na 1 potencjalnego pasażera to koszty mogą być niższe.

              A gdy doliczymy komfort jazdy i jeżeli rzeczywiście będzie jeździł 3h to gro osób pójdzie w kierunku PKP.

              • 1 0

    • ja bym zapłacił, jakby faktycznie 3 h jechać miały (4)