• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Artystyczne stacje Kolei Metropolitalnej. Wygrał projekt gdańszczanki

Maciej Naskręt
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Przyszłe ściany osłonowe stacji PKM Strzyża według projektu Anny Waligórskiej. Przyszłe ściany osłonowe stacji PKM Strzyża według projektu Anny Waligórskiej.

Gdańszczanka Anna Waligórska wygrała międzynarodowy konkurs na zaprojektowanie grafik na stacjach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, zorganizowany przy współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia".



Zwycięski projekt przekonał jury swoimi unikalnymi przenikaniami estetycznych i nieformalnych podejść połączonych z mocną artystyczną wypowiedzią. W zgodnej ocenie jurorów "projekt Anny Waligórskiej współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym przystankom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Decyzja jury była jednogłośna, gdańszczanka zostawiła w pobitym polu sześciu konkurentów. Anna Waligórska, która na co dzień zajmuje się malarstwem, malarstwem ściennym, witrażem, grafiką warsztatową i scenografią, otrzymała nagrodę w wysokości 5 tys. euro.

Jurorzy przyznali także dwie równorzędne drugie nagrody projektom autorstwa Hansa Petera Kuhna z Niemiec i włoskiego artysty Andrei Mastrovito. Jurorzy orzekli, że projekt niemieckiego artysty "wyróżnia się kreowaniem trójwymiarowej pracy artystycznej wciągającej w obszar swojego oddziaływania przestrzeń wnętrza przystanku kolejowego i zmienia główną cechę ścian, perforację metalowych płyt przystanków PKM w zabawną grę z penetrującymi świetlnymi prętami".

Natomiast projekt Włocha "posiada mocną narracyjną i poetycką aurę i uwodzi poprzez używanie historycznych momentów Gdańska i otaczającego go regionu, odnosząc się do "Machina Coelestis" Jana Heweliusza".

Obaj artyści otrzymają po 2250 euro nagrody.

Przypomnijmy, że jurorzy nominowali do udziału w konkursie siedmiu artystów pochodzących z Polski (w tym dwóch z Pomorza), Niemiec, Włoch, Luksemburga i USA, którzy mieli ponad trzy miesiące na przygotowanie projektów. Termin składania prac konkursowych mijał 12 listopada 2012 r. Następnie jury przystąpiło do oceny nadesłanych prac i wybrało spośród nich najlepsze.

Prace oceniane były zarówno pod kątem wartości artystycznych i estetycznych, jak i poziomu szacunkowych kosztów wykonania dzieła (artyści wraz z projektem przedstawić mają również jego kosztorys, uwzględniający nadzór autorski).

To drugi międzynarodowy konkurs zorganizowany przez spółkę PKM. Latem 2011 r. wybierano przyszłą architekturę stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Konkurs wygrało gdańskie biuro projektowe BPBK, które zgarnęło grant finansowy na kwotę 40 tys. zł.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Pomarzyć zawsze można (3)

    • 78 11

    • Prośba do redakcji

      Nie dawajcie żadnych niusów o PKM za wyjątkiem:
      -kogo dopuszczono do drugiego etapu przetargu
      -kogo wybrano do realizacji budowy,
      -infa o odpisaniu umowy na budowę.
      Już niedobrze się robi od PKM na targach mieszkaniowych, trako, na rysunkach w przedszkolu, rajdzie śladem, wizji artystycznych, konsultacji z rowerzystami, makietki przystanku, skrzydeł 3miasta, czy wizualizacji.
      Czas coś motyla noga zbudować zbudować. ... chyba?

      • 12 0

    • ponarzekać też co nie?

      • 4 6

    • Jakie to jest śmieszne :)

      Cyt: "Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku"
      Kto się założy,czy dotrzymają terminu? Kciuk w
      górę jeśli "NIE"
      dół jeśli "TAK"

      • 10 5

  • (3)

    projekt projektem ale kiedy budowa ruszy ?

    • 96 8

    • nigdy przecież...

      • 11 9

    • Na co tu liczyć?

      W tej chwili władze województwa są zajęte ograniczaniem kursów SKM-ki oraz likwidacją lokalnych połączeń w okolicach Chojnic, Kościerzyny i Czerska. Kolej na Pomorzu jest w stanie agonii.

      • 13 3

    • nie chodzi o budowę chodzi o kolejną spóleczke dla dyrektorów i kierowników

      • 9 3

  • ładne:) (2)

    • 46 29

    • KWESTIA GUSTU

      Choć uważam, że zbyt surowe. Mi się nie podobają.

      • 5 2

    • Ale co ładne? Bo jak na razie nic nie zbudowali.

      • 1 2

  • brzydkie:( (3)

    xyz

    • 49 53

    • za mało różowego (1)

      • 12 2

      • i reklam

        • 1 1

    • Sam jesteś brzydki....i to na pewno :)

      • 1 1

  • Brawo dla Anny

    Gratulacje!!!

    • 39 23

  • dreamtrailler (2)

    Wczoraj jechałem tą kolejką, sama przyjemność. Dobrze ze pomaluja przystanki, będzie milej podróżowac.

    • 36 17

    • ;-) ja też
      po winie

      • 6 0

    • podroz do przyszlosci:)

      ;)

      • 0 0

  • Nie funcjonalne przystanki (8)

    Źle zaprojektowane węzły i przystanki kolei metropolitalnej.
    Dlaczego np. przystanek na ul. Abrahama niej jest nad torowiskiem tak aby bezpośrednio z przystanku tramwajowego można było wejść do góry i już byłoby się na przystanku kolejowym albo dobudować zadaszoną kładkę aby móc bezkolizyjnie bez przechodzenia przez jezdnię i bez kłopotu przesiadać się na inny środek lokomocji.
    Projektanci jak zwykle mają odmienne zdanie i nie traktują pasażerów poważnie.

    • 54 20

    • H G H (1)

      Przecież schody prowadzą do przystanku? o so chozi?

      • 7 7

      • TW G czytaj ze zrozumieniem

        Jeżeli nie wiesz gdzie położony jest przystanek tramwajowy Abrahama to nie wypowiadaj się a problem dotyczy nie tylko tego przystanku.

        • 8 1

    • Rzeczywiście (1)

      Problem był podnoszony wielokrotnie, wszystko rozbija się o niedasizm i brak wizji. Infrastruktura ma służyć przez dziesiątki lat, a została potraktowana jak papier toaletowy z Biedronki, "dzisiaj kupimy tanio bo kasy brakuje".

      • 17 3

      • nie czepiaj się papieru z "Biedronki"

        jest bardziej funkcjonalny, niż będą te projekty

        • 14 2

    • przesunąć torowisko (1)

      Można przesunąć torowisko taramwajowe, jeśli chodziło Ci o to, żeby tranwaj wjeżdżał bezpośrednio pod wiatę kolejki. To słuszna koncepcja.

      • 3 4

      • Albo jezioro...przesunąć można ;)

        • 2 0

    • Miejsca parkingowe pod estakadą

      Warto by wykorzystać przestrzeń pod estakadą na miejsca parkingowe i garaże. Szczególnie w okolicach przystanku Strzyża brakuje dużej ilości miejsc postojowych. Dodatkowo w związku z budową zlikwidowano wiele garaży zlokalizowanych wzdłuż starego nasypu. Miasto albo Kolej Metropolitalna mogłyby zarobić na ich wynajmie.

      • 3 3

    • przecież jasno napisane, że nowomodernistyczne

      a modernizm i jego spadkobiercy podkreślają znaczenie transportu indywidualnego, zbiorowy spychając na margines. Biedota sobie postoi na śniegu i mrozie.

      • 2 0

  • Kto to będzie czyścił i konserwował? (6)

    Jak to bywa na przystankach kolejowych po kilku latach wszystkie elementy ( słupy, ławki, lampy i inne obiekty) są rdzawe o zanieczyszczeń kolejowych ( patrz przystanki SKM). Czy podobny widok będzie w 2020 r. po kilku latach eksploatacji kolei metropolitalnej?

    • 35 4

    • (2)

      w 2020r. to oni będą jeszcze budować tą kolej;)

      • 15 3

      • "tę" kolej (1)

        • 9 5

        • tom kolejkem

          • 10 0

    • Tu raczej już brudne nie będą... (1)

      Szynobusy mają nowoczesne hamulce tarczowe a nie syfiące klockowe, które są stosowane w składach SKM.

      • 4 1

      • Taaaak

        Przypomnij sobie song Jana Kaczmarka "rdza zżera stare żelastwo, stare żelastwo zżera rdza.
        A koła będa gumowe

        • 1 0

    • Nie będzie żadnego widoku na zakurzone elementy konsrukcyjne i dekoracje,

      bo ich nigdy nie będzie...

      • 2 1

  • Po kolei na kolei? (1)

    Mi podoba się systemowe podejście PKM, tzn. że wszystko jest po kolei nic na hura - byle do Euro, a po Euro choćby potop. Najpierw ogólny konkurs architektoniczny, a teraz szczegóły. Byle jeszcze wygrała przetarg na budowę solidna firma... marzenia. Jakże to inne od trasy Sucharskiego, gdzie po drodze jakieś tajemnicze zmiany, a teraz mamy jakiś estetyczny walący po oczach zółto-zielony koszmar na wiaduktach:/

    • 23 7

    • Roumiem, że to ironia

      bo jak będą tak spokojnie działać to nie zdążą do połowy 2015 i nikt nie zwróci 0,5 mld zł.

      • 5 4

  • Wieka ściema z tą koleją i czasem przejazdów (9)

    "Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut."
    Dziś autobus 210 z dworca głównego jedzie 24 minuty a dzięki PKM będziemy jechać minutę dłużej. :)

    • 44 21

    • no to jest bida jesli chodzi o centrum, ale przynajmniej bedzie mozna dojechac na matarnie z niektorych czesci gdanska bez wracania do dworca glownego.

      • 7 1

    • który kurs niby?

      • 9 2

    • (1)

      i więcej zapłacic. teraz to 3,00, a jesli by to dać SKM to bilet bedzie za 5 jak nic.

      cała ta forsa idzie w bruk, gdyby podwoić autobusy, były efekt od razu

      • 2 11

      • Za wązki dojazd. A buspas zatkał by resztę.

        • 0 0

    • to chyba jakiś autobus expresowy?

      • 9 2

    • Łapka w dół za kłamstwo (1)

      210 z Dw. Gł. PKP do Portu Lotniczego jedzie 35 minut wg ztm gda pl.

      • 17 2

      • Średnio 31 min, a wraca z góry 29 min. Też wg ZTM.

        • 0 0

    • Są plusy i minusy.

      Plus za PKM: bez ryzyka, że utkniesz w korkach (chyba, że będzie jeździł jak SKM to nie wiem co lepsze? Bo korek przecież kiedyś przejedzie, a SKM.. :)

      Minus za PKM: Rzeczywiście, 25 min. nie powala, ale pociąg objeżdżał będzie po drodze wszystkie sypialnie :/

      • 1 2

    • w korkach też jedzie 24 min. ?? :-))

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane