- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (205 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (254 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (750 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (70 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (155 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (106 opinii)
Cztery miesiące utrudnień w centrum Gdańska. Rusza budowa Forum Gdańsk
2 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat)
Choć drogowcy zapowiadają pracę na trzy zmiany, czyli przez całą dobę, prace drogowe na ul. Hucisko potrwają prawie cztery miesiące. Zamknięcie ruchu na tej ulicy jest wstępem do budowy centrum handlowego Forum Gdańsk, które powstaje na Targu Siennym i Rakowym.
- Rozważaliśmy dwa warianty zamknięcia tej drogi. Pierwszy przewidywał wyłączenie z ruchu jednej jezdni, ale w takiej sytuacji utrudnienia potrwałyby kilkanaście miesięcy. Dlatego wybraliśmy drugi wariant, całkowite zamknięcie ulicy dla ruchu kołowego, dzięki temu utrudnienia potrwają krócej - 15 tygodni. Chcemy też wykorzystać czas wakacji, gdzie natężenie ruchu jest zdecydowanie mniejsze - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Hucisko pozostanie otwarte wyłącznie dla pieszych. Od strony biblioteki ułożony zostanie dla nich chodnik.
Hucisko zostanie zamknięte, ponieważ pod nim, wzdłuż torów kolejowych, zbudowany zostanie tunel, który przebiegnie od Dworca Gdańsk Główny PKP pod Targiem Siennym i Rakowym, aż do ul. Toruńskiej.
- Tunel pod samym Huciskiem powstanie metodą wykopową, dlatego zamkniecie tej ulicy jest niezbędne. Niespełna cztery miesiące wystarczy, by w miejscu wykopu wykonać żelbetową skrzynkę, która będzie konstrukcją przyszłego obiektu. Prace będą prowadzone na trzy zmiany - zapowiada Wojciech Bróż z Korporacji Doraco.
Jak pojadą kierowcy?
Poprzez informacje na tablicach kierowcy będą zachęcani do omijania centrum Gdańska. Znaki informacyjne o utrudnieniach mają stanąć nawet na obwodnicy.
- Kierowcom wjeżdżającym do Gdańska od strony Łodzi i Elbląga, będziemy zalecać jazdę do Wrzeszcza przez obwodnicę i ul. Słowackiego - zapowiada Piotr Kaptur z Zarządu Dróg i Zieleni.
Co z kierowcami, którzy codziennie dojeżdżają do centrum m.in. z Siedlec ul. Kartuską? Na skrzyżowaniu przy Urzędzie Miejskim będą kierowani w lewo, w ul. 3 Maja, w kierunku Placu Zebrań Ludowych lub w prawo, w kierunku Węzła Groddecka i al. Armii Krajowej. Miasto będzie też zalecać jazdę ul. Bema do ul. Dąbrowskiego i wjazd do centrum przez ul. Nową Wałową.
Co z komunikacją miejską?
Z ul. Hucisko znikną tramwaje.
- Linie 12 i 10 zostaną skierowane w ul. 3 Maja, gdzie zatrzymają się przy dworcu PKS i obok aresztu - informuje Sebastian Zomkowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Również autobusy, które dotychczas kursowały przez ul. Hucisko, pojadą w ul. 3 Maja. Ich przystanki zostaną wytyczone na wysokości przystanków tramwajowych. Ponieważ zostaną zdjęte barierki na przystankach tramwajowych, autobusy zatrzymają się przy tych samych peronach.
Na czas prac w ciagu ul. Hucisko autobusy mają zjeżdżać do nowej pętli autobusowej przy Placu Zebrań Ludowych.
Zamknięcie Huciska to pierwszy etap prac
Utrudnienia spowodowane budową tunelu w Hucisku to tylko wstęp do dalszych utrudnień, jakie wywoła budowa Forum Gdańsk. W późniejszym terminie wykonawca centrum handlowego planuje zaślepić częściowo tunel dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Nie będzie wyjścia na teren od strony Targu Siennego i Targu Rakowego. Piesi będą zmuszeni poruszać się na około - przez skrzyżowanie ulic: Wały Jagiellońskie i Hucisko.
W dalszej perspektywie jest także zamykanie ul. 3 Maja z uwagi na montaż płyty betonowej, na której ma stanąć Forum Radunia ponad linią kolejową. Przewidywane są też utrudnienia w związku z rozbudową Węzła Groddecka.
Jeśli uważacie, że przygotowana zmiana w ruchu w związku z zamknięciem Huciska jest źle przygotowana, prosimy o nadsyłanie na adres e-mail waszych sugestii.
Inwestycja za 800 mln zł
Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Wartość 6-hektarowej miejskiej działki oszacowano na 130 mln zł. W zamian za nią, inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura. Centrum zaprojektowało studio Kwadrat.
Natomiast nad projektem całego nowego kompleksu czuwa warszawska pracownia Sud Architekt Polska, jako krajowy kooprojektant holenderskiej firmy T+T Design, działającej na zlecenie Multi.
Powierzchnia całkowita Forum Radunia wyniesie blisko 144 tys. m kw., z czego powierzchnia najmu będzie stanowić ok. 62 tys. m kw. W skład Forum Gdańsk wejdzie centrum handlowe, w który pomieści ponad 200 lokali handlowych i usługowych, a także dziewięciosalowe kino. Zaplanowano siedem kondygnacji naziemnych oraz jedną podziemną.
Głównym elementem kompozycyjnym całego kompleksu jest pasaż Kanału Raduni. 17 m nad kanałem powstanie przezroczyste przepierzenie w formie katedralnego dachu. Sam pasaż podzieli budynek na dwie, różne w swej stylistyce części. Część wschodnia została zaprojektowana w postaci wydzielonych kubatur przykrytych dwuspadowymi dachami.
Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Wartość 6-hektarowej miejskiej działki oszacowano na 130 mln zł. W zamian za nią, inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura. Centrum zaprojektowało studio Kwadrat.
Natomiast nad projektem całego nowego kompleksu czuwa warszawska pracownia Sud Architekt Polska, jako krajowy kooprojektant holenderskiej firmy T+T Design, działającej na zlecenie Multi.
Powierzchnia całkowita Forum Radunia wyniesie blisko 144 tys. m kw., z czego powierzchnia najmu będzie stanowić ok. 62 tys. m kw. W skład Forum Gdańsk wejdzie centrum handlowe, w który pomieści ponad 200 lokali handlowych i usługowych, a także dziewięciosalowe kino. Zaplanowano siedem kondygnacji naziemnych oraz jedną podziemną.
Głównym elementem kompozycyjnym całego kompleksu jest pasaż Kanału Raduni. 17 m nad kanałem powstanie przezroczyste przepierzenie w formie katedralnego dachu. Sam pasaż podzieli budynek na dwie, różne w swej stylistyce części. Część wschodnia została zaprojektowana w postaci wydzielonych kubatur przykrytych dwuspadowymi dachami.
Opinie (360) ponad 10 zablokowanych
-
2015-07-02 12:31
Bardzo dobrze, że będą pracować na 3 zmiany i zaczynają w wakacje jak jest mniej samochodów.
- 16 11
-
2015-07-02 12:28
Budynek dla miasta
Coś więcej na temat budynku, który dostaniemiasto szampan za działkę. Co to za inwestycja za 130 milionow, ile bedzie miała powierzchni, no bo sama makieta chyba tyle nie kosztuje?
- 15 4
-
2015-07-02 11:57
Dopiero będzie się działo jak od wstrząsów sąd się zawali :D (1)
- 84 11
-
2015-07-02 11:58
teraz to się może walić, ministerstwo juz odkupiło
- 8 4
-
2015-07-02 11:45
Ale chyba prima aprilis już był!
- 134 45
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.