- 1 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (158 opinii)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (117 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 4 Oszukane "30 stopni" w majówkę (40 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
- 6 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (26 opinii)
Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?
Trudno powiedzieć, czy miasto skorzysta z propozycji firmy Immo Park, która chciałaby wybudować w śródmieściu Gdańska 555 podziemnych miejsc parkingowych, ale deklaruje, że wyłoży na to 24 mln zł, a od miasta oczekuje dodatkowych 74 mln. - Liczyliśmy się z koniecznością dopłaty, ale nie tak wysokiej - przyznaje zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski.
Gdańsk proponował pięć lokalizacji parkingów w Śródmieściu. Jedna, przy Podwalu Przedmiejskim , była obligatoryjna. Zaplanowano, że w tym miejscu powstaną 583 miejsca parkingowe.
Immo Park zaproponował, że w tym miejscu wybuduje jednak mniej, bo 256 miejsc. Wskazał natomiast drugą lokalizację, przy Podwalu Staromiejskim , między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym, gdzie chciałby zbudować parking na 299 miejsc. Tu z kolei - według szacunków miasta - miały zmieścić się aż 593 auta.
Krakowianie wyliczyli, że budowa 555 miejsc parkingowych pochłonie 97,9 mln zł, czyli koszt budowy jednego miejsca oszacowali na ponad 176 tys. zł. Spółka liczy na dopłatę od miasta w wysokości 74,3 mln zł. Z kolei wybudowane garaże miałaby eksploatować przez 40 lat (480 miesięcy), a dopiero po tym terminie przekazać je miastu.
Te warunki wyraźnie różnią się od tych, jakich oczekiwało miasto. Przypomnijmy: partner prywatny miał otrzymać koncesję na użytkowanie parkingów przez 30 lat, a miejskim wkładem w inwestycję miał być grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie, a nie wkład pieniężny.
Teraz okazuje się, że grunty zostaną oddane do eksploatacji na 40 lat, a miasto ma dołożyć do inwestycji 74,3 mln zł. Dlaczego?
- Dlatego, że to się klientowi "nie spina" biznesowo. Nam także się to nie opłaca, ale my musimy realizować inwestycje publiczne - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Jesteśmy zadowoleni, że jest oferta, ale nie spodziewaliśmy się takiej kwoty dopłaty. Szacowaliśmy, że przy budowie dwóch parkingów, będziemy musieli dołożyć maksymalnie 50 mln zł. Zaproponowanej kwoty nie można negocjować. W tej chwili jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, ofertę przeanalizujemy w ciągu 28 dni i wtedy ogłosimy naszą decyzję.
Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej. Dlatego należy przypuszczać, że gdy parkingi powstaną opłaty do niskich należeć nie będą. We Wrocławiu spółka Immo Park zbudowała i prowadzi trzypoziomowy parking "Nowy Targ" posiadający 334 miejsca. Za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 5 zł, za każdą kolejną - 5,5 zł. Całodzienna karta postojowa kosztuje 69 zł, tygodniowa - 250 zł. Są też różnego rodzaju abonamenty np. nocny miesięczny to koszt 190 zł, a roczny całodobowy to koszt ponad 4,8 tys. zł.
- Jeśli umowa zostanie podpisana, postawimy wymóg, że parkingi muszą powstać w ciągu trzech lat od podpisania umowy - zapowiada Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. W 2013 roku budową zainteresowało się sześć firm, po roku zostało ich pięć, dziś zgłosiła się jedna.
Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys. Miasto liczy, że zaoferowana liczba miejsc postojowych, wraz z tymi, które mają powstać w ramach budowy centrum Forum Radunia, rozwiązałaby problem parkowania w śródmieściu.
2 szkoły z basenem i salą gimnastyczną, każda dla ponad 630 uczniów - 72 mln zł
4 nowe składy SKM - 70,8 mln zł
7 lat realizowania budżetu obywatelskiego - 77 mln zł
9 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z serwisem - 77,4 mln zł
74 autobusy przegubowe, 18 metrowe - 74 mln zł
Opinie (159) 3 zablokowane
-
2015-04-01 13:44
74 bańki, a na nawierzchnię Długiej od kilku dekad nie ma kasy. Już widzę jak polski Janusz płaci do tego za parkowanie.
- 18 4
-
2015-04-01 13:45
70 złotych dziennie... powodzenia :P
- 10 2
-
2015-04-01 13:47
Jestem przeciw. (1)
Mimo iż jestem kierowcą, to jednak uważam, że miasto nie powinno dopłacać do budowy parkingów. Ja te rejony omijam szerokim łukiem, bo zwyczajnie nie mam tam czego szukać i każdemu proponuje to samo.
- 16 6
-
2015-04-01 14:16
Miasto powinno stawiac muzea, muzea i muzea, a najlepiej muzea i to takie multimedialne za 200 mln i z wystawa za 50. Kto bogatemu zabroni
- 5 3
-
2015-04-01 13:58
W Wiedniu w samym centrum tuż przy kadedrze św. Szczepana (2)
jest wielopoziomowy parking podziemny. Nie jest tani ale zazwyczaj wypełniony. Jeśli dla kogoś jest zbyt drogi parkuje dalej za ringiem, ale też płaci choć oczywiście mniej. Nikt nie parkuje gdzie popadnie, na zakrętach, na chodnikach czy na trawnikach, bo w Wiedniu się nie patyczkują. Auto na lawetę i wysoki mandat. Mam nadzieję, że kiedyś też tak będzie w Gdańsku.
- 27 5
-
2015-04-01 14:14
W Pradze wzdluz ulic maja parkingi rezerwowane tylko i wylacznie dla mieszkancow. Turysty i przyjezdni musza sobie poszukac parkingu.
- 15 2
-
2015-04-01 15:10
Mieszkałem jakiś czas ale to parking dla przyjezdnych, mieszkańcy parkują pod domami albo w podwórzach i biada komuś obcemu stanąć gdzie nie wolno. Nie ma zmiłuj.
- 9 0
-
2015-04-01 14:03
W polskich dużych miastach jak w niemieckich wprowadzić umweltzony (2)
i problem parkowania sam się rozwiąże. Stop dla szrotów. Wjeżdżasz szrotem bez odpowiedniego dokumentu 200 zł mandatu i będzie porządek. Szrot zostawiaj poza centrum i albo na piechotę, albo korzystaj z komunikacji publicznej.
- 16 12
-
2015-04-01 17:02
(1)
Żebyś się nie zdziwił. Ja z dumą prezentuję zieloną naklejkę, która umożliwia mi wjazd do każdego niemieckiego miasta, a jeżdżę samochodem z 1998 roku, który kupiłem 5 lat temu z 8 000 zł. Naklejkę kupiłem w Niemczech (za pośrednictwem Dekry) 2 lata temu. Przyjrzyj się wymaganiom jakie musi spełniać samochód aby dostać taką "przepustkę", a się zdziwisz. Jak masz auto z silnikiem benzynowym, to praktycznie nie ma żadnego problemu aby ją otrzymać.
- 10 1
-
2015-04-01 22:02
to przepis przeciw kaszubskim fanom vw tdi
- 4 2
-
2015-04-01 14:12
Rozumiem, ze kwota za wysoka, ale to przeliczanie na koniec to chyba jakis żart. Przeliczcie lepiej co mozna bylo wybudowac zamiast ECSu, muzeum IIWS czy teatru. W przeciwienstwie do tych przeplaconych, nierentownych instytucji parkingi bardzo by sie przydaly i odciazylyby np. targ weglowy.
- 6 8
-
2015-04-01 14:25
to chyba żart bo jedno miejsce za 176 patoli kwalifikuje się tylko jako żart (1)
- 25 4
-
2015-04-01 21:04
Większa prowizja i o to chodzi...
- 1 2
-
2015-04-01 14:26
nasi wlodarze nie moga
sie chyba zdecydowac. Niby promuja transport zbiorowy zeby nastepnie brac sie za budowe parkingow za miliony w sercu starego srodmiescia.
- 10 4
-
2015-04-01 14:28
Parking
Pomysł fajny , zawsze będzie gdzie się ukryć jak Ruscy wkroczą :)
- 5 4
-
2015-04-01 14:28
(1)
Jechałem sobie ostatnio przez Gdańsk. Z zazdrością patrzyłem na parkingi wielopoziomowe na zaspie, widziałem tez jakiś chyba dosyć nowy w centrum. A w mojej kochanej Gdyni cisza i nikt nie zdaje sobie sprawy z problemu. Swoją drogą 70mln to kupa kasy. Prawie na lotnisko starczy. Czemu nie? :-)
- 7 10
-
2015-04-01 17:50
Zapraszam do Gdańska na dłużej niż tylko przejazdem, a gwarantuję, że zmienisz zdanie o 180 stopni i bardziej docenisz swoje miasto.
- 8 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.