- 1 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (160 opinii)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (117 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (33 opinie)
- 5 Oszukane "30 stopni" w majówkę (41 opinii)
- 6 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
Gdańsk: miejski bus bez kierowcy za 1,5 roku
W sierpniu 2019 r. mieszkańcy Gdańska będą mogli przejechać się autonomicznym busem, czyli pojazdem bez kierowcy. Pojazd ma poruszać się zaprogramowaną trasą po mieście przez miesiąc.
Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie, cały czas bacznie "obserwując" swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się z powodu napotkanej przeszkody.
Autobus samojezdny, ale testy z kierowcą
Choć busy są przystosowane do poruszania się bez kierowców, w czasie jazd testowych "na pokładzie" obecny będzie jego operator.
Takie inteligentne busy sprawdzić się mogą szczególnie na trasach nieobsługiwanych przez pojazdy większych gabarytów, np. dowożąc pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych.
- Dzięki projektowi będziemy mieli okazję przetestować autonomiczne autobusy w Gdańsku i wraz z partnerami wypracować innowacyjne rozwiązania w komunikacji publicznej - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Pojazdy pojawią się w naszym mieście za półtora roku, ale już teraz warto myśleć o rozwiązaniach ograniczających emisję spalin i obniżających koszty.
Jeśli pomysł się sprawdzi, może być lekarstwem na niedobór kierowców autobusów w Gdańsku, o czym pisaliśmy w osobnym artykule.
Czytaj także: Brakuje kierowców autobusów w Gdańsku
Autobus bez kierowcy przez miesiąc w Gdańsku
W ramach projektu Helsinki, Tallin oraz norweski Konsberg testować będą busy przez rok, kładąc nacisk na ich pracę w trudnych warunkach pogodowych. Natomiast trwające miesiąc pokazy odbędą w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Semigalii.
Gdańska trasa pokazowa wyznaczona zostanie pod koniec sierpnia 2019 r., a mieszkańcy korzystać będą z pojazdu przez cały wrzesień. Z Gdańska samojezdny bus trafi prawdopodobnie do Vejle.
Budżet tego projektu wynosi 3,8 mln euro, z czego 2,8 mln jest dofinansowane z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego. W konsorcjum projektowym znaleźli się partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski i Norwegii. Wkład Gdańska wyniesie 304 tys. euro, czyli ok. 1,3 mln zł.
Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach.
Opinie (163) ponad 10 zablokowanych
-
2017-12-05 07:09
ida zle czasy dla kmiotkow polskich
ktore potrafia mlotkiem i lopata operowac. Nie bedzie dla was pracy. Jak dla mnie mozecie zniknac. Polska nie potrzebuje 40 milionow, dawanie patolstwu kasy, zeby sie rozmnazala, jest zbrodnia
- 0 5
-
2017-12-05 22:57
I co na to zlotowy????
To tez jest nielegalna konkurencja cierpy?
Max 15 lat i nie bedzie po was sladu, a wasze szroty w muzeach beda wycieczki szkolne ogladac.- 0 0
-
2017-12-06 13:54
czyli w gdańsku na miesiąc na pokaz, a poważne testy i faktyczne prace badawcze gdzie indziej
czemu w artykule nie jest napisane, że to typowa, fasadowa propaganda budyniowa?
- 0 0
-
2017-12-06 21:59
Popaprańcy z Gdańska szybko go skasują.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.