- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (238 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (294 opinie)
- 3 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (101 opinii)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (185 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (53 opinie)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (235 opinii)
Grupa 5 Architekci z Warszawy zaprojektuje Drogę do Wolności
Rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na projekt Drogi do Wolności, czyli reprezentacyjnej promenady, która połączy Plac Solidarności ze stoczniowym nabrzeżem przy Martwej Wiśle.
- Za Bramą nr 2 projektowany sad zamienia się w miejski bulwar ze szpalerami jabłoni. Rokrocznie owocujące drzewa w środku miasta to symbol harmonii życia, jaką powinna nieść wolność oraz dorobku Solidarności i wciąż żywych ideałów, jakie ze sobą niosła - mówi projekcie Michał Leszczyński, prezes i architekt z Grupy 5 Architekcie. Naszą intencją było stworzenie przestrzeni przyjaznej dla wszystkich ludzi, nie chcieliśmy tworzyć kolejnego monumentu, bo takie już istnieją w postaci pomnika Poległych Stoczniowców czy Bramy nr 2.
Zobacz także: dokładny opis projektu Drogi do Wolności wraz z kosztorysem jego realizacji (plik PDF)
Grupa 5 Architekci powstała w 1998 roku, dziś jej trzon stanowi pięciu architektów średniego pokolenia: Roman Dziedziejko, Michał Leszczyński, Krzysztof Mycielski, Rafał Grzelewski, Rafał Zelent. Pracownia projektuje przede wszystkim obiekty użyteczności publicznej i biurowce.
- Od początku w jury panował konsensus do zwycięskiej pracy. Historia na tym terenie jest wszechobecna, zależało nam by nie przenosić treści historycznych ale by ludzie się tam dobrze czuli - podkreśla Basil Kerski, dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności, przy którym zacznie się promenada.
Sąd konkursowy przyznał także dwa wyróżnienia za szersze potraktowanie tematu, a także za stworzenie osi widokowej i powiązania z sąsiednimi obiektami. Jedno trafiło do Autorskiej Pracowni Projektowej Ewy i Jerzego Wowczak z Krakowa, drugie dla Studio-Projekt - Autorska pracownia architektoniczna - Ryszard Bąk z Olsztyna.
O miejskie zlecenie ubiegało się w sumie 71 pracowni, w tym trzy z zagranicy (USA, Wlk. Brytania, Hiszpania). Do konkursu dopuszczono w sumie 64 uczestników, którzy ostatecznie złożyli 19 opracowań studialnych. Do drugiego etapu konkursu zakwalifikowano pięć projektów.
Droga do Wolności zacznie się przy ul. Jana z Kolna , na wysokości powstającej siedziby Europejskiego Centrum Solidarności i pomnika Poległych Stoczniowców, i pobiegnie - po drodze mijając historyczną salę BHP Stoczni Gdańskiej (w której w 1980 r. podpisano Porozumienia Sierpniowe) oraz olbrzymią galerię handlową Stocznia - w kierunku budowanej już ul. Nowej Wałowej. Po jej przekroczeniu (obie drogi skrzyżują się na poziomie ziemi, piesi pokonają Nową Wałową po pasach) skieruje się ku stoczniowemu nabrzeżu i mostowi pontonowemu na Martwej Wiśle.
Promenada o łącznej powierzchni ponad 40 tys. m kw. powstanie nie wcześniej niż na przełomie 2015 i 2016 roku. Rozstrzygnięty właśnie konkurs zakładał, że wykonanie pierwszego odcinka alei (od Placu Solidarności do skrzyżowania z Nową Wałową), wraz z dokumentacją projektową, ma kosztować 8,75 mln zł.
Zwycięzca konkursu będzie się mógł ubiegać o zlecenie na wykonanie dokumentacji projektowej, która nie może kosztować więcej niż ok. 260 tys. zł.
1) Wiesław Bielawski - architekt, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej,
2) Andrzej Duch - architekt, dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków UM w Gdańsku,
3) prof. Andrzej Pniewski - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku,
4) Andrzej Pągowski - artysta plastyk (nie brał udziału w II etapie konkursu)
5) Basil Kerski - dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności,
6) dr Jacek Friedrich - historyk sztuki,
7) Dariusz Chmielewski - Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
8) dr Magdalena Staniszkis - architekt
9) prof. Ewa Kuryłowicz - architekt
10) Ryszard Jurkowski - architekt (sędzia konkursowy SARP)
Opinie (166) 4 zablokowane
-
2013-11-07 13:43
tylko zeby nie zapuscili tych drzewek w najlepszym stylu zdiz:-P (1)
- 4 0
-
2013-11-07 17:11
ogrodnik
Potrzebny bedzie bo jablonie trudno prowadzic. A jeszcze na takim poprzemyslowym terenie...
- 3 1
-
2013-11-07 14:27
Czegoś tu nie rozumiem.
Przez dziesiątki lat budowano nabrzeża portowe i stoczniowe, kopano żeglowne kanały, budowano pochylnie i generowano miejsca pracy. Co się teraz dzieje? Grupa narcystycznych władców miasta z jeszcze bardziej narcystycznymi wizjonerami architektury niszczy wszystko w swoich debilnych zapędach. Czy te obleśne postaci wymyśliły sobie, że Gdańsk będzie opierał się na sklepach i restauracjach? A może "Po nas choćby potop"?
- 5 5
-
2013-11-07 14:34
skrzyżowanie z Nową Wałową
W warunkach konkursu było że skrzyżowanie musi być na jednym poziomie...
- 2 1
-
2013-11-07 14:47
moje trzy grosze (1)
Drogo do wolności powinna prowadzić albo na lotnisko, albo do odprawy promowej
- 7 3
-
2013-11-07 14:50
ewentualnie na cmentarz,w polskich realiach.
- 2 1
-
2013-11-07 15:23
Brzydko
Same molochy!
- 4 2
-
2013-11-07 15:53
Dużo picu (1)
Ciekawe, skąd weźmie się tak dorodne jabłonie... Aby urosły potrzeba będzie lat, a póki co - będzie łyso. Już dużych drzew kupić się nie da, bo ich po prostu nikt nie hoduje. Gdyby to były klony, lipy - to ewentualnie tak. Ale jabłonie?! Jak się odejmie je od projektu, to jest tam... zwykły trotuar!I dużo picu...
- 7 1
-
2013-11-07 17:13
dokladnie
W realu to bedzie zwykly trawnik ...
- 1 1
-
2013-11-07 16:13
Pytanko
A w którym miejscu będzie Biedronka, bo że będzie to pewne.
- 4 2
-
2013-11-07 16:29
przy tej Drodze do Wolności wypadałoby umieścić tablicę upamiętniającą zasłużonychpalaczy opon
z ich liderem Guzikiewiczem. Żeby ich nie zapomniano, bo to historia związana z tym miejscem
- 3 2
-
2013-11-07 16:51
OMG
Trawnik z drzewkami...? Studenci robia lepsze
- 4 1
-
2013-11-07 17:25
czyli znowu zapłacimy z naszych podatków za fanaberie budynia ...
..i jego świtę leni śmierdzących .
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.