• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak jeździć przez Węzeł Marynarki Polskiej?

Maciej Naskręt
3 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Motorniczy nie zastosował się do znaku ostrzegawczego 'ustąp pierwszeństwa' i nie ustąpił pierwszeństwa kierowcy jadącemu po rondzie.


Poruszanie się po Węźle Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, jednym z największych rond w Polsce, nastręcza kierowcom i motorniczym wielu kłopotów. Przypominamy więc jak jeździć po rondzie, które przecina linia tramwajowa.



Od kilku tygodni kierowcy samochodów i tramwajów mierzą się z nowym rozwiązaniem drogowym w Trójmieście - największym w północnej Polsce rondem pod nazwą Węzeł Marynarki Polskiej, który powstał w ramach tunelowego odcinka Trasy Słowackiego w Letnicy. Nigdy dotąd w Gdańsku linia tramwajowa nie przecinała ronda, zazwyczaj były to skrzyżowania z wyspą centralną, do których mniej lub bardziej kierowcy już przywykli.

Węzeł Marynarki Polskiej jest dość nietypowym skrzyżowaniem dróg nie tylko z powodu wielkości czy występującego na nim ruchu tramwajów. Przed przejazdami tramwajowymi pojawia się także sygnalizacja świetlna (na razie wyłączona) dla kierowców aut będących już na rondzie. Trudno znaleźć podobne rozwiązanie w naszym regionie. Sygnalizacja zostanie włączona podczas otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, czyli za ponad półtora roku.

To wszystko tworzy perturbacje w ruchu - motorniczy i kierowcy nie ustępują sobie pierwszeństwa przejazdu. Stąd postanowiliśmy przypomnieć kierującym, jak właściwie należy poruszać się po tym nietypowym gdańskim rondzie.

Tramwaj czy samochód? Kto ma więcej przywilejów na rondzie?

Nieprawdą jest, że na rondzie tramwaj ma zawsze pierwszeństwo przejazdu. - Kierujący pojazdem szynowym wjeżdżając na skrzyżowanie z ruchem okrężnym musi zawsze ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom znajdującym się na rondzie. Musi zastosować się do znaku ostrzegawczego 'ustąp pierwszeństwa' (A7), który przed skrzyżowaniem znajduje się na słupku nad znakiem informującym o ruchu okrężnym - mówi Jerzy Rudziński, zastępca dyrektora w Pomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego.

Nie stosując się do tego oznakowania, motorniczy wywołuje sytuację niebezpieczną na drodze, za co może być ukarany mandatem w wysokości od 20 do 500 zł.

Sytuacja zmienia się, gdy tramwaj znajduje się na rondzie i zamierza je opuścić. - Wtedy kierowcy są zobowiązani zatrzymać się przed przejazdem w celu umożliwienia opuszczenia tramwajowi skrzyżowania - mówi Jerzy Rudziński.

Czy dokształcasz się z przepisów ruchu drogowego?

Co innego, gdy na rondzie znajduje się sygnalizacja świetlna dla motorniczego. Wtedy musi on bezwzględnie zastosować się do jej sygnałów. Problem w tym, że motorniczy nie ma właściwego sygnalizatora przed wjazdem na rondo w Letnicy, pojawia się ono dopiero, gdy je opuszcza. Zresztą jest to kolejna cecha wyróżniająca gdańskie rondo na tle istniejących układów drogowych.

Piesi i rowerzyści na rondzie w Letnicy

Podczas zjeżdżania z ronda na Węźle Marynarki Polskiej należy pamiętać, że tuż przy wylotach w ul. Marynarki Polskiej znajdują się przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Im należy bezwzględnie ustępować pierwszeństwa. Zdarza się, choć ruch tam jest niewielki, że zjeżdżające z ronda z dość znaczną prędkością pojazdy przejeżdżają pieszym niemal po stopach, zmuszając ich do zatrzymania się lub cofnięcia na chodnik.

Ograniczona widoczność na węźle

Do wspomnianych zasad należy zastosować się tym bardziej, że po lewej stronie przed przejazdem tramwajowym projektant przygotował kierującym pojazdami niemiłą niespodziankę - budynek przepompowni. Niewielki obiekt budowlany skutecznie zasłania widoczność kierowcom i motorniczym.

Z tego powodu wielu kierowców zatrzymuje się teraz przed przejazdem, by upewnić się, czy tramwaj nie nadjeżdża. Prawdopodobnie przy dużym natężeniu ruchu problem rozwiąże zainstalowana nieopodal sygnalizacja, która obecnie jest wyłączona. Niemniej to może nie wystarczyć i sytuacja może powodować korki.

Miejsca

Opinie (120) 5 zablokowanych

  • Czy to była linia (1)

    "Proszę nie wsiadać" czy "Przejazd techniczny"?

    • 41 8

    • Raczej linia "Nauka jazdy" lub "Rezerwacja"

      • 0 0

  • Artykuł uczy jazdy na pamięć (2)

    Podajcie lepiej ogólne zasady, a nie jak to jest na dzień pisania artykułu. Pozmieniają oznakowanie i będzie lipa.

    • 22 45

    • Artykuł uczy zasad ruchu drogowego a nie jazdy na pamięć...

      • 21 2

    • wyluzuj

      Na forum nie zawsze trzeba stękać. ;)

      • 0 0

  • Myślałem, że po skrzyżowaniu przy Bałtyckiej, nic głupszego nie zrobią.... (5)

    A jednak się da!!

    • 115 20

    • dokłanie buahahahahahhahahahh urzędnicze tępe strzały...

      ....

      • 22 5

    • wsumi to nie wiem w czym tu problem (2)

      Zanim wjade na rondo upewniam się czy mogę potem nim przetne tory robię to samo i jadę dalej co w tym trudnego ? Większy cyrk jest na hucisku czy turbo rondzie na kokoszkach

      • 6 4

      • (1)

        Turbo rondo w Kokoszkach jest proste jak drut. Jeżeli masz z nim problem to może lepiej oddaj prawko i jedź komunikacją miejską...

        • 14 3

        • nie boj sie ja z tym rondem ani tez tym przy auchan i wielu innych, nie mam problemu.

          W przeciwieństwie do innych...

          Chodzi mi o to ze ten artykuł trochę wsumie bez sensu.

          A osobiście to najwięcej zamieszania robią takie szczekacze jak ty.

          • 1 5

    • a ja jeżdze tico na szyldach GKA..

      ...i na wszystkich gdańskich rondach mam problem

      • 0 0

  • Dobry artykuł, doceni ten, (1)

    kto jeździ. Zresztą wydaje mi się, że wielu z nas kierowców nie potrafi poruszać się też na zwykłych rondach (bez tramwaju). A ich jest coraz więcej.

    • 63 4

    • wielu kierowców nie potrafi poruszać się po drogach !

      Dużo jeżdżę po całej europie ale tylu fajtłap z całkowitym brakiem wyobraźni nie widziałem nigdzie, o chamstwie nie wspominając.

      • 2 0

  • Tramwaj to trochę długi jest, więc zanim przejedzie... (5)

    ...to teoretycznie może wymusić pierwszeństwo kilku samochodom co zdążą nadjechać.

    • 18 22

    • Czytałeś co napisali? (4)

      Jak tramwaj wjeżdża na rondo, to ustępuje samochodom. Jak już wjechał i je opuszcza, to samochody ustępują tramwajowi.Teraz jasne?

      • 10 3

      • Kiedyś była zasada prawej wolnej (2)

        Na rondzie z tramwajem jest widać odwrotnie - zasada lewej wolnej ;)

        • 0 2

        • (1)

          Na rondzie oznaczonym znakami C-12 i A-7 nigdy nie było zasady prawej ręki, natomiast jeśli występuje tylko C-12 to wciąż ona obowiązuje.

          • 9 0

          • A ty nie znasz normalnych nazw znaków?
            Pewnie znasz zasady ruchu z teorii, tak jak i nazwy...

            • 0 1

      • no tak tylko zanim tramwaj dojedzie do przeciecia sie jezdni z torami to troche trwa

        • 1 0

  • To dotyczy wszystkich rond (14)

    Podczas zjeżdżania z ronda na Węźle Marynarki Polskiej należy pamiętać, że tuż przy wylotach w ul. Marynarki Polskiej znajdują się przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Im należy bezwzględnie ustępować pierwszeństwa. Zdarza się, choć ruch tam jest niewielki, że zjeżdżające z ronda z dość znaczną prędkością pojazdy przejeżdżają pieszym niemal po stopach, zmuszając ich do zatrzymania się lub cofnięcia na chodnik.

    • 31 0

    • wczoraj pod Operą złotówiarz prawie mnie rozjechał

      ale nie czuł się winny, bo on miał "szczałkie".

      • 15 5

    • osobiscie uwazam ze przejscia zaraz za zjazdem z ronda to glupota.. (7)

      Często słupek obok przedniej szyby zasłania pieszych.

      • 13 1

      • Według Ciebie to piesi to głupota. (2)

        A gdzie oni mają przejść, Zawsze KAŻDY zjazd z ronda przecina ciąg pieszych. Chciałbyś aby pieszi odchodzili od ronda 20-30 metrów ze względu na Twoją wygodę i brak zachowania szczególnej ostrożności?

        • 0 11

        • nie piesi to glupota a przejscia dla pieszych zaraz za zjazdem z ronda. (1)

          A mógł by przejść chociażby 50 metrów dalej od zjazdu z ronda i było by bezpieczniej.

          • 6 4

          • wystarczy 10m i juz jest 100% bezpieczniej

            • 8 0

      • Zwolnij i rozejrzyj się moment wcześniej,a nie w ostatniej chwili (3)

        • 2 4

        • jezdzisz samochodem ? (2)

          Czy tylko do sklepu?

          Zawsze staram się ustąpić pieszemu, zawsze się rozglądam, i zawsze zwalniam przed jakim kolejek przejściem dla pieszych. Ale dla mnie takie rozwiązanie same w sobie powoduje zagrożenie. Często faktycznie pr,y takim kacie skrętu słupek zasłania widoczność, a w autach dostawczych to na rondzie juz nawet nie ma szans zobaczyć czy aby nie zbliża się jakiś kolarz który ma pierwszeństwo. I uwiezcie mi ze kierowcy tych dostawczakow często tych rowerów nie widza bo kolejnej bocznej szyby brak, a kat skrętu przy zjeździe z ronda taki ze też owego rowerzysty nie widać. No ale jak juz człowiek jest uprzejmy i pusci rowerzystę czy pieszego to nagle dzwon albo gwałtowne hamowanie...auto zanim tak się spieszy ze nawet nie pomysli o czymś takim jak przejście dla pieszych. Narwancow nie brakuje.

          I tak myślę sobie ze gdyby to przejście było te 30 czy 50 metrów dalej to było by bezpieczniej troszke

          • 7 1

          • A 50 metrów za rondem też przepuścisz pieszego stojącego nad przejściem? (1)

            Czy 5 czy 15 czy 50 bedzie to przejście na którym wiekszość polskich kierowców nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu.
            Jakoś w Danii, niemczech, Norwegii przejścia są też bezpośrednio za rondami i nikomu z tamtych kierowców to nie przeszkadza. Jedynie Polski SZLACHCIC za kołem bedzie twierdził że mu to przeszkadza.

            • 0 6

            • A dlaczego kierowca miałby ustąpić pieszemu? Komu łatwiej się zatrzymać i ruszyć? Pieszemu. Mogli łatwiej zauważyć po zmroku? Samochód. Przepis przepisem ale zdrowy rozum podpowiada pieszemu żeby się zatrzymał, spojrzał w lewo i przechodził gdy nie spowoduje konieczności zatrzymania samochodu. Tak robię gdy idę pieszo.

              • 1 1

    • Co się tyczy rond, to (4)

      Polski plebsie co to się dorobiłeś wypierdzianej igiełki po niemieckiej umie i nie tylko,włączaj zawsze kierunkowskaz przed wjazdem na rondo i zjeżdżając z niego ! A nie jedziesz jak na spędzie zwierzęcym w swoim rodzinnym pgr,a reszta czeka aż jaśnie panisko tudzież damulka z tipsami opuści własny folwark..Tak ciężko wam dźwigienką ruszyć ? A może autko się mniej zużyje ? Ludzie pomyślcie czasem o innych użytkownikach drogi

      • 5 5

      • Kierunkowskaz przed wjazdem na rondo? (2)

        A gdzie ja niby mogę pojechać na rondzie? W lewo?

        • 3 1

        • (1)

          Przed jak od razu skręca w prawo na pierwszym zjeździe a na to wiadomo. Tym co tak nie robią powinni kierownice wyrywać ...

          • 0 0

          • Właśnie bez sensu jest włączanie kierunkowskazu PRZED wjazdem na rondo.. dla mnie jako oczekującego przy następnym wjeździe nie niesie to żadnej informacji.. bo w gruncie rzeczy nie wiem czy będziesz zjeżdżał(a) czy sygnalizujesz że wjeżdżając na rondo nie pojedziesz w lewo :D czy po prostu zawsze skręcając w prawo włączasz kierunkowskaz...
            Jeżeli ten kierunkowskaz włączysz już na rondzie mam prawo przypuszczać,że zjeżdżasz z ronda...

            • 0 0

      • acha.. to to ja Ciebie widziałem na Sopockiej jak włączałeś kierunkowskaz przed każdym zakrętem???

        • 0 0

  • Kto postawię tę rozdzielnię (2)

    To takie polskie:) zaraz dowiemy się, że postawienie tego baraku było niezbędne w ramach tej inwestycji, że inaczej się nie dało i w ogóle cieszmy się, bo jest wspaniale. Do pierwszego nie daj Boże śmiertelnego wypadku z powodu ograniczonej widoczności.
    Podobnie z pierwszeństwem tramwaju. Tu nic artykuły nie dają. Wystarczy niedoświadczony kierowca z miasta, w którym tramwaje nie jeżdżą i rond takich gabarytów nie ma, aby doszło do wypadku. Jak ktoś wczoraj napisał. Takie skrzyżowania należy opisywać znakami i światłami jak dla debili, po to by uratować życie. Przepisy przepisami, ale rondo ma służyć kierowcom, a nie być drogą przez mękę:)

    • 64 6

    • "Przepisy przepisami, ale rondo ma służyć kierowcom, a nie być drogą przez mękęę

      jak przyjeżdża taki GKA, NKE albo inny BI do MIASTA to niech się nauczy, jakie tu są sytuacje drogowe. Przepisy obowiązują wszystkich. Nie wyręczajmy niedouczonych światłami!

      • 4 12

    • Piszesz to takie polskie, mógłbyś raz napisać jakie to jest te twoje ukraińskie bądź foksiarekie.

      • 3 6

  • (2)

    Swoją drogą puszczać tramwaj przez rondo...

    • 14 6

    • a gdzie ? W gdansku jest bardzo duzo podobnych skrzyzowan, wiec dobrze ze 20% psob zdaje teraz prawa jazdy, trzeba trraz poczekqc az reszta je straci ... I bedzie wiadomo jak sie poruszac po rondzie bez sygnalizacji.

      • 9 0

    • tak ,tylko u nas

      to takie proste,utrudnić co można uprościć,rondo na kilka poziomów,a nasi projektanci zrobili jeszcze jeden-prosta do nieba ,a artykuły prasowe nic nie dają ,wozacy i furmany nie czytaci i po co tam rowerzyści,

      • 0 0

  • po co robić takie potworki drogowe (14)

    zawsze tam będą wypadki, bo zawsze się ktos znajdzie, kto nie będzie wiedział czy ma pierwszeństwo, czy nie. Nawet na zwykłych rondach, choć jest ich sporo nadal niektórzy włączają kierunkowskazy wjeźdżając na rondo zamiast podczas opuszczania, a co dopiero na takim nietypowym rondzie.

    • 49 6

    • (2)

      Jak ktoś na prostym rondzie nie wie, czy ma pierwszeństwo, to niech lepiej odda PJ i przesiądzie się na coś innego. To nie jest żadna argumentacja. Zresztą czego tu nie wiedzieć? Wjeżdżasz na rondo - ustępujesz pierwszeństwa, zjeżdżasz z ronda - ustępujesz pierwszeństwa na przejściach, tramwaj z lewej - ustępujesz pierwszeństwa, tramwaj z prawej - kierowca ma pierwszeństwo. Ot i cała filozofia.

      • 11 0

      • kolego wystarczy przed pierwszym lepszym najprostszym rondem zabrac znak ustap pierwszenstwa. (1)

        Gwarantuje tobie mega dużo stłuczek w ciągu jednego dnia....u nas wszyscy myślą ze będąc na rondzie masz pierwszeństwo. W 99% rond tak jest dzięki znakowi ustąp przed wjazdem, bardzo mało ludzi to wie

        • 9 0

        • Wiem o tym. To jest niestety efekt szkolenia kierowców i kładzenia nacisku na bzdury zamiast na to, co faktycznie jest przydatne w praktyce.

          • 5 0

    • Sygnalizatora używa się wjeżdżając na rondo,odpowiedniego do kierunku,w którym zjedziemy z ronda (10)

      Czyli prawy,jeżeli opuszczamy rondo pierwszym zjazdem (kierunkowskaz powinien być włączony od momentu dojeżdżania do ronda aż do momentu po jego opuszczeniu), lewy,jeżeli opuszczamy rondo trzecim lub dalszym zjazdem (jak przy skręcaniu w lewo, lub zawracaniu). Jadąc po rondzie NIE UŻYWAMY lewego kierunkowskazu. Następnie używamy prawego kierunkowskazu opuszczając rondo. Kierunkowskaz prawy powinien zostać włączony na wysokości osi jezdni zjazdu poprzedzającego zjazd,którym opuszczamy rondo.

      Dziękuję za uwagę.

      • 1 11

      • (2)

        My też dziękujemy, a teraz sio na kurs prawa jazdy!

        "Sygnalizatora używa się wjeżdżając na rondo,odpowiedniego do kierunku,w którym zjedziemy z ronda"

        Kierunkowskazu nie używa się przed wjazdem na rondo, to raz. Po drugie z ronda zawsze się zjeżdża w tym samym kierunku, czyli w prawo od osi jezdni po której się poruszamy na rondzie.
        Podaj podstawę prawną mówiącą o korzystaniu z kierunkowskazu wjeżdżając na rondo.

        • 7 1

        • Szanowny Panie,w odpowiedzi na Pana pytanie podniesione na portalu trojmiasto pl 3 grudnia o godz. 22:27

          Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, oddz. 4, Art. 22 pkt 5 "Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru." oraz definicję skrzyżowania tamże, także skrzyżowania o ruchu okrężnym, czyli pot. "ronda":, dział 1, Art. 2 pkt. 2 "skrzyżowanie przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną"

          Dziękuję za uwagę.

          • 1 0

        • Może pora przypomnieć sobie

          W stosownej literaturze jest to opisane, wjeżdżasz na rondo i masz zamiar opuścić je na pierwszym zjeździe w prawo przed wjazdem włączasz prawy, wjeżdżając na rondo z zamiarem zjechania np na drugim czyli jakby prosto na zwykłym skrzyżowaniu włączasz dopiero prawy przed zjechaniem.
          Wjeżdżając na rondo aby je objechać i opuścić jak na skrzyżowaniu w lewo włączasz lewy a jeden zjazd wcześniej przed zjechaniem zmienić na prawy.
          Tak stoi w podręczniku dla kursantów, przynajmniej tym który otrzymałem kiedyś na kursie.

          • 0 0

      • miala byc lapka w gore (6)

        A te dwa minusy to pewnie od driverów z lat PRL co jedzie cały czas z lewym kierunkiem i nagle prawy i cyk zjeżdża, pytanie tylko po jaki ch... ten lewy kierunek na rondzie

        • 3 1

        • (5)

          Nie, te minusy to za głupi pomysł używania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo aby rzekomo sygnalizować którym zjazdem chce się rondo opuścić. Pomijam już efekt dewzinformacyjny takiego używania kierunków, bo co jak np. droga dojazdowa do ronda i samo rondo są wielopasmowe, to włączając np. lewy kierunek przed wjazdem na rondo sygnalizujesz zmianę pasa a nie którym zjazdem opuścisz rondo. Poza tym sygnalizacja opuszczenia ronda jest głównie dla tych, co będą wjeżdżać na rondo innym wjazdem a nie dla tych co jadą za tobą.
          Reasumując, na rondzie używa się raz kierunkowskazu a mianowicie prawego przed opuszczeniem ronda i to wszystko, nigdy przed wjazdem na rondo.

          • 5 0

          • zwracam honor , racja wjezdzajac na rondo nie uzywamy kierunku.

            Aczkolwiek niektóre rondka są tak małe ze jeśli chcesz poinformować auto ze może wjechać na rondo to wrzucasz ten kierunek praktycznie w momencie wjazdu na rondo.

            • 2 2

          • no i dojezdzajac do ronda wielopasmowego, jak chce zjechac pierwszym zjazdem zajmuje odpowiedni pas. (1)

            Trochę to by dziwnie było żeby ze skrajnego prawego chcieć nagle opuścić rondo...

            • 1 0

            • Podnieś prawą rękę i przeczytaj ponownie,coś napisał

              • 0 0

          • i w duzych miastach czasem moze zdarzyc sie tak ze nie zawsze uda zajac sie odpowiedni pas ronda wielopasmowego i wtedy nie

            W Paryżu na tym ich słynnym wielkim rondzie to wogole jest to nierealne.

            To tak tylko zebys nie czul się za mądry.

            • 2 0

          • Szanowny Panie, "na rondzie" używa Pan kierunkowskazu rzeczywiście najwyżej raz

            Natomiast dojeżdżając do skrzyżowania o ruchu okrężnym (pot. "ronda") jest Pan zobowiązany (na mocy art.22 pkt. 5 P.o R.D.) zasygnalizować zmianę kierunku jazdy tj. kierunek,w którym będzie Pan kontynuwac jazde po przejechaniu przez skrzyzowanie. Opuszczenie skrzryzowania o ruchu okreznym ("ronda") sygnalizuje Pan natomiast tak,jak opisano powyzej. Dodam,że przed takimi skrzyżowaniami znaki pionowe i poziome przeważnie wyznaczają dozwolone kierunki ruchu,natomiast przy braku takich oznaczeń w przypadku skrętu w prawo przepisy nakazują zajęcie przed skrzyżiowaniem skrajnego pasa prawego,a przy skrecie w lewo - skrajnego lewego. Zatem zasygnalizowanie zmiany kierunku jazdy przed "rondem" nie jest "mylące",tylko wymagane prawem. Jazda prawym pasem przy zamiarze opuszczenia wielopasmowego ronda w kierunku na lewo nie jest prawidłowa. Ubolewam,że swój brak znajomości P.o R.D. maskuje Pan chamskimi odzywkami.

            Dziękuję za uwagę.

            • 0 0

  • d*pa (14)

    ... nie rozdzielnia. Jak każdy Pański artykuł, również ten, kipi prawdą i celnością uwag. Dla Pana informacji, nie jest to rozdzielnia, a przepompownia. Dziękuję, dobranoc!

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 28 14

    • Nie ważne co to jest, może być nawet transformator (9)

      ale nie powinien tam stać, to jest błąd projektowy. Oby nie było trupów!

      • 13 2

      • Wybaczcie,... (8)

        ale docelowo, ruchem będzie sterowała sygnalizacja świetlna. Czy na skrzyżowaniach, gdzie są swiatła, a drogi są między budynkami też mówimy o błędzie projektowym?

        • 2 8

        • Bzdura... (6)

          Sygnalizacja świetlna nie zawsze będzie działać, więc należy tak projektować aby unikać stwarzania sytuacji niebezpiecznych. Budowla we wspomnianym miejscu jest błędem, bo zasłania widoczność od strony ustąp pierwszeństwa. W miejscach z gęstą zabudową, budynki nie stoją przy samym krawężniku, a we wspomnianym przypadku wszędzie łąki i pola, a klocka postawili akurat tam , gdzie najbardziej przeszkadza.

          • 11 2

          • (3)

            A czy zacny klocek, jest postawiony tuż przy jezdni? a moje oko jest kilka metrow przestrzeni, ktora wystarczy, w przypadkach niedzialajacej sygnalizacji, do tegoaby zatrzymac sie. Tramwaj to nie pendolino, wiec nie powinien szybko jechac :)

            • 3 4

            • Klocek stoi na środku skrzyżowania w miejscu najgorszym z możliwych pomimo tego, że na około jest pełno miejsca. Przyczynia się do tworzenia sytuacji niebezpiecznych, ponieważ na tyle mocno zasłania widoczność, że jadąc samochodem trzeba zwolnić prawie do zatrzymania. Powoduje to niepotrzebne blokowanie ruchu. Bubel i tyle.

              • 6 1

            • jechales tamtedy czy nie? (1)

              Pozatym sygnalizacja zadziała i tak za półtorej roku. I nawet jak będzie działać to sytuacja będzie taka sama jak teraz , że będzie trzeba praktycznie się zatrzymać i sprawdzi czy nie jedzie tramwaj który miał razem z toba( na twojej zmianie świateł ) zielone światło.

              • 0 0

              • gramatyka się kłania

                Rok jest rzeczownikiem rodzaju męskiego, więc: "za półtora roku" a nie "za półtorej roku" ;) Ale to tak na marginesie.

                • 1 1

          • Ten... (1)

            ...budynek nie ma 100 metrów długości. Tramwaj się za nim nie ukryje. Także wystarczy spojrzeć na tory podczas pokonywania ronda i od razu widać czy jedzie tramwaj czy nie.

            • 2 5

            • ale przez ten budynek znika plynnosc ruchu, tam trzeba niemal sie zatrzymac aby byc pewnym ze nie nadciaga tramwaj.

              • 3 1

        • ty nie broń urzędników/projektantów

          To jest jakaś masakra. Wsiądź do auta i jedź przez to skrzyżowanie, a nie klepiesz bezmyślnie w klawiaturę.

          • 7 1

    • Słyszałem że to ma być szalet miejski. Dla kibiców po meczu...

      • 12 1

    • rozdzielnia kanalizacyjna

      było dobrze ;)

      • 3 0

    • I po co się pienisz? (1)

      Wystarczyło sprostować, bez chamstwa.

      • 2 3

      • niby tak , ale troche go rozumiem. Bo tu w kazdym artukule takie kwiatki sa. Czy to wogole ktos sprawdza? O oryografi nie

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane