• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest szansa na dociągnięcie Trasy Kaszubskiej do Lęborka

Maciej Naskręt
5 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Rząd szuka pieniędzy na dokończenie nie tylko Trasy Kaszubskiej. Czy sięgnie do portfeli kierowców? Rząd szuka pieniędzy na dokończenie nie tylko Trasy Kaszubskiej. Czy sięgnie do portfeli kierowców?

Rząd planuje podwyższenie opłaty paliwowej. Dodatkowe wpływy do budżetu mają umożliwić budowę ważnych obwodnic, w tym wokół Lęborka. To oznaczałoby, że Trasa Kaszubska powstałaby według pierwotnego założenia - miałaby 64, a nie jak teraz 42 km.



Czy wyższa opłata paliwowa w zamian za budowę dróg to dobry pomysł?

Ministerialni urzędnicy w maju ogłosili decyzję o finansowaniu budowy dwóch i pół, spośród czterech odcinków ekspresówki z Trójmiasta do Lęborka. Na Trasę Kaszubską wjedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni i dojedziemy nią do miejscowości Bożepole, gdzie ekspresówka włączy się w istniejącą drogę krajową nr 6.

Łącznie powstanie ok. 42 km trasy. Do Lęborka zabraknie 20 km. Ministerstwo ma pomysł jak dobudować brakujący odcinek, ale trzeba przyznać, że jest to daleka i wyboista "droga".

Dziennikarze "Rzeczpospolitej" poinformowali, że powstaje projekt ustawy powołującej Fundusz Dróg Samorządowych (FDS). Mają do niego wpływać środki z wyższej opłaty paliwowej, która zwiększy się o ok. 20 groszy, co oczywiście nie pozostanie bez wpływu na ceny paliw na stacjach.

PiS szacuje, że przyniesie to 5 mld zł wpływów do budżetu państwa. Wtedy połowa wspomnianej kasy trafi na wspomniany FDS, a druga połowa na istniejący Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), do którego wpływają choćby pieniądze od kierowców korzystających z pomorskiego odcinka autostrady A1.

Dodatkowy zastrzyk finansowy na KFD ma umożliwić budowę brakującego fragmentu Trasy Kaszubskiej z Bożegopola do Lęborka.

Jeśli faktycznie ministerstwo zdecyduje się na taką drogę, upłynie kilka lat zanim dodatkowy fragment trasy zacznie powstawać.

Trasa Kaszubska w okrojonym zakresie. Trasa Kaszubska w okrojonym zakresie.
GDDKiA: budujemy Trasę Kaszubską do Bożegopola

Sprawdziliśmy w gdańskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czy mimo wszystko trwają przymiarki do przedłużenia Trasy Kaszubskiej.

- Obecnie procedujemy przetargi wyłącznie dla odcinka z Gdyni do Bożegopola - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Trwają przetargi na budowę Trasy Kaszubskiej

Przypomnijmy, że dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka miała kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę. Na razie nie ma wyliczeń dla okrojonego fragmentu drogi.

Obecnie gdański oddział GDDKiA czeka na oferty cenowe firm zainteresowanych przetargiem na budowę dwóch odcinków z Gdynia do Luzina. To drugi etap przetargu.

Na trzeci odcinek (Luzino - Bożepole), który został okrojony, trwa przetarg nieograniczony. Firmy mogą składać propozycje do 7 sierpnia.


Tak wyglądają trzy odcinki Trasy Kaszubskiej

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.

Kolejny fragment wiedzie z Szemudu do Luzina. Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.

Ostatni fragment z Luzina do Bożegopola obejmuje ok. 10-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Obecnie trwa przetarg na tę inwestycję.

Miejsca

Opinie (126) 7 zablokowanych

  • alternatywa

    Drugi tor pomiędzy Lęborkiem a Wejherowem znacznie usprawni dojazd do Trójmiasta... o ile zostanie wybudowany.

    • 3 1

  • dlaczego nie linie kolejowe?

    Dlaczego nie zajmują się rewitalizacją linii kolejowych? zamiast tego podnoszą opłatę paliwową aby wybudować kolejną drogę. Z Lęborka do Kartuz kiedyś jeździła kolej. Teraz chyba nikomu niepotrzebna bo jak widać dążymy do tego aby jak najwięcej aut pojawiało się na naszych drogach i w miastach a przy okazji fundujemy rowerzystom nowe ścieżki rowerowe - gdzie? a no na rozebranych liniach kolejowych!

    • 3 1

  • Nadal ktoś wierzy, że kasa z podatku drogowego pójdzie w całości na drogi?

    Pójdzie, ale na bieżące wydatki.....

    • 5 0

  • Pis i drogi

    Niech pis opodatkuje kosciol i zerwie konkordat , to w 5 lat powstana wszystkie drogi, nawet te do nieba!!!!!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane