• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • Mam nadzieję, że władze i odpowiedzialni za projekt (1)

    nie zapomną o szerokich ścieżkach dla pieszych. Szczególnie wzdłuż istniejącego wału. Teraz jest to wspaniałe miejsce do spacerów w lesie. Szkoda byłoby to zniszczyć

    • 9 0

    • zapomną

      nie martw się

      • 0 0

  • Inwestycyjny zawrót głowy

    A może by tak którąś z rozgrzebanych inwestycji zakończyć (Kartuska, Karczemki, obwodnica południowa itd). Życie na rozgrzebanej budowie, po kostki w błocie to nie to o czym marzą mieszkańcy. Zamiast tego mamy co rusz kolejny komunikacyjny węzeł gordyjski.

    • 1 1

  • pytania (2)

    Pytam się grzecznie :
    1. gdzie jest drugi przystanek w Osowie przy ul. Kielnieńskiej?,
    2. gdzie jest niezbędny przystanek Owczarnia, obok Renk ?- tam są tory i niezbędny zapas pod drugie tory,
    3. gdzie jest przystanek Klukowo? -tam są tory i niezbędny zapas pod drugie tory

    za to jest przystanek w Barniewicach gdzie mieszka 100 osób, kilkanaście tysięcy będzie musiało kilometry jechać na kolejkę. W Londynie przykładowo zamierzeniem jest i było by każde domostwo było jak najbliżej metra - u nas ważniejsi są widać inżynierowie od ludzi.
    Kłaniam się nisko

    • 6 2

    • stary jaja sobie robisz? (1)

      Owczarnia, Osowa, moze jeszcze kozia wulka lub kocborowo?!

      Ten pociag ma szybko dojechac i wrocic z lotniska, bo po to jest budowany, a ty ciesz sie, ze w ogole do ciebie na Osowa dojedzie i zamilcz.

      • 0 2

      • Ciesz się to Ty, że umiesz pisać. Myśleć chyba nie.
        Owczarnia, Osowa, Klukowo, Barniewice - to będą za kilka lat dzielnice większe niż Przymorze czy Zaspa. Ponadto spójrz na sieci np. metra w Londynie - są kilkupoziomowe jedno pod drugim, krzyżują się ze sobą, przesiadasz się błyskawicznie, nie opłaca się w sumie mieć auta. Kolej Metropolitarna to nie zwykły dojazd do lotniska jak smutno piszesz - tylko zalążek takiej właśnie komunikacji. Krwioobieg Trójmiasta- połączenie górnego tarasu Trójmiasta z dolnym, połączenie górnego tarasu Gdańska i Gdyni - w sumie docelowo przy okazji dwóch lotnisk - w Babich Dołach i Rębiechowie. Zatem silencium. Polecam cogito .

        • 2 0

  • a jak już zbudują, to będzie jak zawsze...a to mróz, a to upał, a to planowe przestoje, a to nieplanowe przestoje i ogólnie rzecz biorąc kicha jak zawsze

    • 0 0

  • Zacytuję pół zdania z transkrypcją z Klausa Mitffocha: "Boże jak się cieszę" !

    • 4 1

  • takie pociagi jezdza w Londynie

    takie pociagi jak na zdjeciu w przentacji jezdza w Londynie. To tzw, DLR i sa to pociagi automatyczne bez maszynisty. Chyba takie po gransku nie pojada...

    • 1 1

  • ciekaw jestem dlaczego to sie nazywa kolej metropolitarna skoro .... (1)

    jedzie ona tylko przez dzielnice gdańska??

    • 2 6

    • Jakiego Gdańska

      Przecież tam małe wioski są i pola, oraz nieużytki.

      • 1 2

  • no pieknie londynskie DLR skopiowali

    zeby to chociaz jak DLR wygladalo

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    nareszcie coś mądrego.

    Ta inwestycja powinna powstać już dawo.Odciąży ruch kołowy do osiedli "sypialni" połozonych poza centrum.Zamiast budowy fonntan i centrum solidarności powinny powstać jeszcze inne rozwiązania komunikacyjne!

    • 5 1

  • Super plan (1)

    Super plan, super wizja, super włodarze Gdańska! Mam tylko nadzieje, że starczy im pasji i odporności na zarzuty malkontentow i zawistników! Brawo!

    • 2 7

    • Ale ta kolej mój skołowany misiu powstaje mimo oporu "włodarzy" Gdańska

      Bardzo się na początku starali, żeby tej kolei w ogóle nie było.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane