• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy chodzą mieszkańcy Południa Gdańska?

Krzysztof Koprowski
14 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Osiedla na Południu są niczym wyspy, pomiędzy którymi nie ma nie tylko dróg, ale nawet porządnych chodników. Osiedla na Południu są niczym wyspy, pomiędzy którymi nie ma nie tylko dróg, ale nawet porządnych chodników.

Urzędnicy mają zamiar stworzyć dokument, który będzie opisywał najczęściej wybierane przez mieszkańców Gdańska Południa trasy piesze. Ma to ułatwić budowę nowych chodników w tej części miasta.



Czy tworzenie studium dla chodników ma sens?

Moje Osiedle Pieszo, bo taką nazwę nosi dokument, stanowić będzie koncepcję powiązań pieszych dla południa Gdańska. Zawarte w nim informacje będą wytycznymi, które następnie będą miały przełożenie na ustalenia w nowych planach zagospodarowania przestrzennego.

- Wprawdzie ustalenie ciągu pieszego w planie zagospodarowania nie skutkuje natychmiastową realizacją, ale jest to zabezpieczenie do momentu, gdy dany ciąg zostanie zbudowany [czyli np. podczas rozpoczęcia budowy nowego osiedla - dop. red.] - tłumaczy Agnieszka Ostrzycka, kierownik Zespołu Urbanistycznego Południe w Biurze Rozwoju Gdańska.

Niestety, nawet umieszczenie w planie przebiegu chodników przez dany teren nie gwarantuje, że faktycznie takie powstaną. - Możemy jedynie zabezpieczyć przejście przez teren prywatny, ustanawiając ciąg pieszy, który powinien zostać zrealizowany. Zdarza się jednak, że z jednej i z drugiej strony chodnika montuje się furtki, a klucz "ginie" i niestety - mimo że nie jest to zgodne z prawem - przejścia nie ma - rozkłada ręce Ostrzycka.

Biuro Rozwoju Gdańska jednocześnie zwraca też uwagę, że nie może zakazać grodzenia osiedli, a wytyczanie chodników utrudniają także przepisy. Ciągi piesze nie mogą być bowiem celem publicznym, dla którego można wykupić lub wywłaszczyć właściciela danego gruntu.

Czym zatem ma skutkować opracowanie takiego dokumentu? Zdaniem urbanistów, ma pomóc m.in. deweloperom przy projektowaniu inwestycji na danym terenie. Ma także ułatwić sprecyzowanie przedsięwzięć realizowanych z budżetów rad dzielnic i osiedli, a także działań mieszkańców przy walce o środki w ramach budżetu obywatelskiego.

Dokument obejmie swym zasięgiem tylko "młode" dzielnice, gdyż to tu występują duże problemy ze swobodnym poruszaniem się między osiedlami, pomiędzy którymi wciąż nie brakuje terenów niezagospodarowanych, a układ drogowy (w tym też chodników) jest słabo rozwinięty.

Biuro Rozwoju Gdańsku nie planuje poszerzenia studium o inne obszary miasta, choć i na dolnym tarasie przydałaby się podobna analiza. Przykładem może być fatalny układ ciągów pieszych wokół Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska. Tu projektanci podporządkowali go autom, zapominając, że piesi mają tendencję do wybierania możliwie najprostszej drogi. W efekcie piesi chodzą przez parking i trawniki.

Czytaj: Ergo Arena: nie tędy droga

Innym przykładem może być osiedle Trzy Żagle na granicy Zaspy i Przymorza zobacz na mapie Gdańska. Tu deweloper budując swoje wieżowce całkowicie pominął przyziemne potrzeby lokalnej społeczności, która chodziła tędy od lat do szpitala.

Czytaj: Było przejście, będzie ogrodzone osiedle

Niewykluczone też, że gdyby "piesze studium" dla Południa powstało wcześniej, mieszkańcy osiedla Wiszące Ogrody nie musieliby codziennie pokonywać spartańskiej drogi do przystanku autobusowego zobacz na mapie Gdańska - często w błocie - po stromej skarpie. Tu, podobnie jak przy Ergo Arenie, projektanci kierowali się wyłącznie dogodnym układem dla kierowców aut. Piesi zaś mają do wyboru długi spacer wokół najbliższych zabudowań lub skorzystanie ze wspomnianej ścieżki, która formalne jest drogą ewakuacyjną przez ekran akustyczny.

Biuro Rozwoju Gdańska czeka na uwagi mieszkańców
Wytyczanie dróg, którymi spacerują mieszkańcy, ma się odbyć z ich aktywnym udziałem. W tym celu przewidziano warsztaty i spotkania.

Pierwsze odbędzie się 19 listopada o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 85 przy ul. Stolema 59 zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo planuje się też specjalne zajęcia z dziećmi, podczas których zbierane będą informacje, którędy uczniowie docierają do szkoły.

Urbaniści proszą również o wypełnienie ankiety dostępnej pod adresem www.brg.gda.pl/mop/.

Miejsca

Opinie (138) 3 zablokowane

  • Miasto traci pieniądze... (1)

    Developerzy budują - jak słusznie zauważył autor - WYSPY i w rezultacie zamiast jednego "przelotowego" autobusu muszą jezdzić np 3. W rezultacie sa to albo wyzsze koszty albo mniej kursów. A jak kursów jest bardzo mało to z kolei mieszkańcy przesiadają się do swoich aut i koło się zamyka.
    BRAK MYŚLENIA ale też brak podatku katastralnego. Gdyby był taki podatek nikomu nie opłacałoby się trzymać pustego terenu i w pierwszej kolejności zabudowywane byłyby tereny najbliższe centrum, oraz najbliższe głownym arteriom

    • 10 2

    • no tak, bo te autobusy to są obłożone w 1/3

      262 jest przelotowe przez Morenę, wsiądź sobie na Morenie w stronę Wrzeszcza to zrozumiesz

      • 3 1

  • Ja na osiedlu mam za oknem biegającego konia :) (2)

    kto ma takie widoki w centrum :) A jak dziecko się cieszy że może trochę z naturą mieć kontaktu.

    • 11 2

    • Super ! (1)

      u nas nad zalewem, prócz bytującego ptactwa, biegają czasem sarny i zające, a w zimie krąży jakiś drapieżnik lis, czy kuna :)Uwielbiam... i codziennie cieszę się z tego w jakim pięknym miejscu mieszkam:)

      • 6 1

      • Ekstra!

        Ja za oknem mam widok na sąsiada, co wychodzi zapalić na parkingu. Raz idzie w lewo a raz w prawo, a czasami wychodzi również z psem!

        • 9 0

  • (3)

    Drodzy urzędnicy! Wystarczy zasiać trawę i tam gdzie ludzie wydepczą ścieżki położyć chodnik. Proste jak konstrukcja młotka i nie trzeba wydawać kasy na projekty, konsultacje etc.

    • 27 2

    • nieeee, no nie będą ludzie dyktować inżynierom gdzie ma być chodnik

      jeszcze czego!

      • 7 0

    • U nas na osiedlu tak się robi:)
      Pozdrowienia z Wiszących Ogrodów

      • 3 0

    • nierobom z ergo areny juz o tym pislem

      zeby przy skrocie, ktorym sie obchodzi schody polozyc klilka plyt chodnikowych zeby to jakos wygladalo. No ale to przeciez przerasta ich mozliwosci:]

      • 1 0

  • Połaczenie Pięć Wzgórz-Os. Swiętokrzyskie-Cztery Pory Roku

    • 11 1

  • 5Wzgórz, 4Pory Roku, Os.Miłe, Os.Kolorowe - nie ma połaczeń (1)

    Brakuje połączenia (drogowego). Nie rozumiem zreszta dlaczego pozwala się by takie duże osiedle jak 5Wzgórz było enklawą (wyspą) nieprzelotową, w rezultacie czego autobus zamiast jechac np Łostowice-5Wzgórz-Szadółki dociera tylko do 5Wzgórz i zawraca, kolejne osiedle, to samo.
    W rezultacie zamiast jednego autobusu potrzeba 3-4.

    • 19 1

    • Ja się nie dziwię

      że autobus zawraca,tam to i wiatr zawraca

      • 6 5

  • ..."z jednej i z drugiej strony chodnika montuje się furtki, a klucz "ginie" "...

    Nalezy obarczyc kosztami dorobienia "zgubionego" klucza tych co go zgubili i juz nastepnym razem nie beda gubic.

    • 4 1

  • Brakuje chodnika (i ścieżki rowerowej) wzdłuż (niekoniecznie przy samej drodze) ul, Świętokrzyskiej (3)

    Właściwie to na całej jej dlugości ale najgorzej jest od os. Świętokrzyskiego do Porębskiego, zreszta dalej niewiele lepiej, wąziutki chodnik aż do pętli tramwajowej, ścieżki rowerowej brak.

    • 19 0

    • Zgadzam się z przedmówcą (2)

      Ścieżka rowerowa przy Świętokrzyskiej do samych Kowal powinna powstać jak najszybciej. To samo dotyczy spacerowej, gdzie rowerzyści i kierowcy stanowią dla siebie nawzajem zagrożenie.

      • 3 1

      • czy rowerzyści stwarzają zagrożenie dla kierowców poruszając się po jezdni? (1)

        na przykład w strefach zamieszkania lub uspokojonego ruchu? Chyba ktoś przegina.

        • 0 1

        • rusz głową, a być może pojawi się odpowiedź :)

          • 1 0

  • Mogliby śpiących policjantów na Wilanowskieg położyć. (3)

    Bo strach tam chodnikiem chodzić, jeżdżą tam niektórzy jak debile. I mogliby przełożyć barierę nad wąwozem, żeby była między chodnikiem a jezdnią a nie za chodnikiem. Przecież to jakiś bezsens.

    • 8 2

    • Połóżcie sobie śpiącego żula (1)

      opodal na Oruni pełno ich.

      • 1 6

      • To nie jest śmieszne, bo tamtędy do szkoły na Chełmie chodzi dużo dzieci.

        Dużo nie trzeba żeby jakiś matoł nie wyhamował przed przejściem dla pieszych tudzież władował się na chodnik.
        To jest w sumie droga osiedlowa a nieraz widziałem jakiegoś mądrego co stówką tamtędy dymał.

        • 6 0

    • popieram

      dokładnie ta bariera to jest do niczego,tam czesto rowery jezdz ,dzieciaki biegaja a bariera po wewnetrznej żeby w wąóz nie wpasćchyba
      kolejny pijany urbanista to projektował,albo insz...

      • 5 0

  • najczęściej przebiegają przez obwodnicę (1)

    • 7 1

    • bo brakuje przejść

      pod/nad obwodnicą - powinno być więcej przejazdów lub przejść dla pieszych lub rowerzystów.

      • 7 0

  • Guderskiego ulicą Widmo (1)

    Ulica Guderskiego i brak połaczeń miedzy osiedlami. Ksiądz postawił ludzią kładkę i Urzędnicy oskarżyli go o samowolkę budowlaną. Chodzimy po błoci, bo ulica Guderskiego kończy się za osiedlem Miłym. Autobusu nie mamy ponieważ jest uskok drogi i autobus siada podwoziem. Masakra!. Urzędnicy obiecajcie zrobić długą ulicę Guderskiego do ronda bloków na Guderskiego osiedle 2 Potoki.

    • 9 3

    • Mostek imienia Róża, jak go żartobliwie nazywamy, był samowolą budowlaną

      Zbudowany został za pieniądze zebrane podczas comiesięcznego nachodzenia mieszkańców w ich domach, więc po co ta ekscytacja? Wokół osiedla wyłożone są chodniki, więc po błocie nikt nie chodzi.Jeśli panienka, zamiast poświęcić czas na zapoznanie się z polską ortografia, woli "szlajać" się przy zalewie (gdzie prowadzone są prace budowlane, stąd błoto) polecam zamiast różowych szpilek, obuwie sportowe. Pętla autobusowa jest 5 min od osiedla miłego , jeździ 155 i 162.

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane