• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morskie kolosy

Alina Wiśniewska
24 listopada 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Dwa największe na świecie promy będą już za trzy lata cumowały w gdyńskim porcie. Obsłużą linię do Szwecji.

Wyobraźmy sobie 11-kilometrową drogę pełną ciężarówek, stojących jedna za drugą. Taka ilość samochodów zmieści się na pokładach największych promów, które wybuduje firma Stena Line. Promy w 2010 roku mają regularnie kursować miedzy Gdynią i Karlskroną.

Rosnące zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie na morski transport między Polską a Szwecja co roku wzrasta o 22 proc. To ze względu na ten wzrost Stena Line postanowiła zainwestować 1,6 mld zł w budowę dwóch morskich kolosów o roboczej nazwie "Super Ferries", które powstaną w niemieckiej stoczni Aker MTW Werf.

Nowoczesne jednostki z 11 pokładami, o długości 240 metrów, będą największymi promami na świecie. Firmy transportowe będą miały do dyspozycji jeszcze dogodniejsze systemy załadunku rozładunku towarów, to będzie wymagało znacznie większego placu manewrowego niż ten, z którego obecnie korzystają przewoźnicy w gdyńskim porcie.

Nowy terminal

Ponaddwustumetrowy prom nie zacumuje też przy Nabrzeżu Helskim. Keja jest tam zbyt krótka. Do tego czasu ma być jednak gotowy nowy terminal przy Nabrzeżu Polskim, gdzie jednocześnie będą mogły cumować nawet trzy ogromne promy, które dzięki usytuowaniu terminalu u wejścia do portu zaoszczędzą co najmniej pół godziny. Odprawa pasażerów odbywać się będzie na terenie dawnego Dworca Morskiego, gdzie jeszcze w latach 80. obsługiwano pasażerów polskich transatlantyków.

Zielone światło

Koszt przebudowy terminalu razem z usprawnieniem dostępu do portu (m.in. rozbudowa ul. Polskiej) wyniesie około 240 mln zł - większa część ma pochodzić ze środków Unii Europejskiej.
- Inwestycja została uznana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej za kluczową, są więc duże szanse, że pieniądze na ten cel dostaniemy - mówi Mariusz Karbowski z Zarządu Portu Morskiego Gdynia. - Obecnie zbieramy dokumenty, przygotowujemy projekt i studium wykonalności. Całość ma być gotowa w 2011 roku, ale możliwe, że już w 2010 roku pierwszy ogromny prom Stena Line będzie mógł być obsłużony.

A jak na tym skorzysta miasto? Większe promy i więcej przeładunków to nie tylko szansa na zatrudnienie, ale także poważniejszy strumień opłat portowych. Gdynianie mogą natomiast zarobić na turystach, którzy jeszcze tłumniej zaczną przypływać do miasta.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (63) ponad 10 zablokowanych

  • pieknie...

    ... Gdansk buduje kontenerowke i gazoport Gdynia tez sie rozbudowuje:) Trojmiasto rosnie w sile:)

    • 0 0

  • niemozliwe...

    jeszcze bez napinek miedzy Gdynia a Gdanskiem ?

    • 0 0

  • 3miasto

    Heh a myślałem że może jakieś lotniskowce albo coś ;]

    No ale fajnie że 3miasto staje się coraz większym ośrodkiem miejskim.

    Ciekawe ile bilecik będzie kosztował ;]

    Ach no i szkoda że nie w 3miejskich stoczniach budowane ;|

    PS już nie moge się doczekać powstania Metropoli Zatoki Gdańskiej

    • 0 0

  • popieram przedmowce ;). niech nam rosnie 3city, w jednosci sila!

    • 0 0

  • bez napinki bo wszystkie...

    ...dzieci poszly juz dawno spac;) teraz przy kompach siedza sami spracowani mieszkancy Trojmiasta ktorym nie chce sie klocic czy Lechia czy Arka jest lepsza i kto wiecej meczy kupil;)

    Pozdro :)

    • 0 0

  • to ilu na raz w takim promie może się utopić?

    • 0 0

  • Hmmm...

    Szczerze mówiąc teżmnie to cieszy ze cośzaczyna sie w Trójmiescie dziać, ale niestety troszke późno... Wystarczy spędzickilka dni we Wrocławiu albo Poznaniu i widać, że trójmiastomimo tak wielkiej ilości mieszkańców to peryferie biznesu. Mam nadzieję, żejeszcze uda nam się nadrobić straty.

    • 0 0

  • A ja napiszę, że nie takie statki Gdańsk by mógł obsłużyć, terenów wolnych jest pod dostatkiem. Już widzę te 11km aut jadących do obwodnicy z promu :), to akurat tyle ile mam do pracy :)

    • 0 0

  • Precz z aglomeracją miejską!!!

    Tylko wojna!!! Tylko walka!!!

    • 0 0

  • Tak, 11km z czego 80% to ciagniki z naczepami. Ale jaja

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane