Fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł

Most wantowy otwarty

Największy i najnowocześniejszy technologicznie most wantowy w kraju otwarto w Gdańsku, nad Martwą Wisłą. W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele najwyższych władz państwowych i samorządowych, z wicepremierem Markiem Polem na czele. Most nosi imię Jana Pawła II.

Gdański most posiada najdłuższe, 230-metrowe przęsło podwieszane w Polsce. Całość konstrukcji ma prawie 400 m długości i 20,5 m szerokości. Wysokość pylonu to 97 m. Most waży 26 tys. ton, a do jego budowy zużyto 16,5 tys. m sześc. betonu. Jest to pierwszy most w naszym kraju zbudowany metodą wspornikową bez użycia podpór tymczasowych w nurcie rzeki.

W piątek wstęgę na moście przecięli Marek Pol, wicepremier i minister infrastruktury, Ryszard Kurylczyk, wojewoda pomorski, Jan Zarębski, marszałek województwa i Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Odsłonięcia tablicy pamiątkowej i poświęcenia mostu dokonał arcybiskup Tadeusz Gocłowski, metropolita gdański.

- Nie sposób wymienić wszystkich wykonawców i podwykonawców tej trudnej inwestycji, najważniejsze jest jednak to, że zarówno projekt, jak i w dużej części wykonawstwo należy do polskich firm - powiedział Franciszek Rogowicz, dyrektor oddziału północnego w Gdańsku Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych, rozpoczynając uroczystość.

Dyrektor zauważył, że ze względu na nową technologię wykonania, jest to "najinteligentniejszy" most w Polsce od czasów Mieszka I. Podkreślił jednak również, że ta inwestycja jest dopiero początkiem, pierwszym etapem układu komunikacyjnego, który ma zostać zrealizowany w najbliższych latach. Uzupełnić ma go obwodnica południowa Gdańska i trasa Sucharskiego, prowadząca do portu, a w dalszej perspektywie autostrada A-1 na trasie północ-południe.

- Jest to pierwsza inwestycja z obszaru transportu lądowego, w otwarciu której biorę udział jako minister odpowiedzialny za infrastrukturę - stwierdził Marek Pol. - Cieszę się, że otwieram most bardzo nowoczesny. Nie sądzę, aby kogokolwiek w Trójmieście trzeba było przekonywać, że dla rozwoju obszaru portów i gospodarki morskiej w ogóle połączenia drogowe są najważniejsze i to one decydują o tym, czy gospodarka ta będzie się w ciągu najbliższych lat rozwijała szybko.

Wojewoda Kurylczyk, marszałek Zarębski oraz prezydent Adamowicz wykorzystali obecność wicepremiera na uroczystości do lobbingu na rzecz państwowego wsparcia dla rozbudowy infrastruktury drogowej Trójmiasta, a przede wszystkim rozpoczęcia budowy autostrady A-1, inwestycji kluczowej dla dalszego rozwoju Pomorza, a przede wszystkim niezbędnej dla prawidłowego wykorzystania bazy portowej Trójmiasta.

- Według planów, jeśli wszystko pójdzie sprawnie, pierwszy odcinek autostrady A-1, o długości 90 km, powinien być zakończony ok. roku 2006 - zapewnił dziennikarzy wicepremier Pol. - Bardzo bym chciał, żeby w przyszłym roku rozpoczęła się budowa. Jestem przekonany, że pierwsze kilometry będą się pojawiać stopniowo w latach 2003-2006. A-1 dlatego nosi ten numer, że jest najważniejszą w Polsce autostradą. Budowa trasy Sucharskiego i trasy Kwiatkowskiego powinna odwrócić Polskę z powrotem w kierunku morza.
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor:
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 19)

Dodaj opinię

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.